Bukefalos 28 år!

Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

W

Wanilj

Skulle gärna vilja veta lite om denna kille samt hans avkommor!
Någon som hört talas om honom?
Tack!
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Snygg hingst blev gammal, dog förra året tror jag.
Vi har en avkomma efter honom www.ridponny.net under tävlingsponnyer hans namn är Rodester
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Rodde skrev:
Snygg hingst blev gammal, dog förra året tror jag.
Vi har en avkomma efter honom www.ridponny.net under tävlingsponnyer hans namn är Rodester

Ok, hur är er kille?
Sen tänkte jag fråga dig som är insatt i ridponnyaveln, jag vet att ASRP inte godkänner Welsh längre med brittiska ridponnyföreningen gör väl det? Tycker att det är en djungel då jag tidigare uppfattat ASRP som en förening som var till för sportponnier av olika slag.. Vad jag har hört så är det inte helt ovanligt med goda tävlingponnier som är korsningar welsh/fullblod, welsh/ox sen även med connemara och andra ponnyraser..
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

ASRP registrerar avkommor efter welsh hingstar i 93 registret. Duger inte det? Måste alla hingstar som födds bli avelshingstar? En bra tävlingsvalack reg 93 är bra så mkt bättre att vara uppfödare till än en medioker hingst reg som WPB el BRP ;)
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Det är väl inget som säger att hingsten måste vara medioker för att den är registrerad i BRP eller WPB? Men om jag skulle ha en unghingst som jag tror mkt på och vill använda i avel eller en avkomma e: god welshhingst så reggar jag den självklart inom ngt av de andra förbunden..
Låter som att ASRP ska vara mkt bättre än BRP eller WPB??
Jag är inte insatt så ni får gärna berätta vad som är så mkt bättre/skillnader med ASRP!;) :D
Jag trodde nämligen att många av dagens ridponnier hos ASRP hade en stor del welsh i sig? Men som sagt jag är inte insatt...

Eller du kanske bara skämtade Welsh??:o
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

WPBhingstar räcker det med att de har kulorna på plats och inte har några veterinära defekter:crazy: Visst finns det fina sådana hingstar men där ställs det inga krav alls.

Jag skojar inte många här klagar så mkt på att deras fiiina avkommor e en icke RP hingst inte kan bli godkänd. Varför måste alla hingstar bli avelsdjur???? Flerparten av hingstarna skulle säkert må bättre av att få vara valackar istället för vara hingst och bara få 1-2 ston om året.
ASRPs avel har kommit ett steg längre nu och har flera fina godkända RP hingstar. De behöver inte längre ta in hingstar e renrashingstar.
Vad BRF har för mål vet jag inte och bryr mig heller inte om. MEN jag säjer det igen.
Hellre en fin tävlingsponny som är valack än en medioker hingst oavsett vart den är registrerad och får sin licens ifrån.

Om man avlar för att ta fram avelsdjur så ser man också till redan vid planeringen att ha en stam som gör att man kan få dem att bli stambokförda. Avlar man för prestation och framgång för tävlingsbanan så tar man den stam som man tror mest på.
Förstår du vad jag vill få fram?????
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Hoppas att du vet vad du talar om när du talar om BRP, den ponnyn har lagt grunden till hela den Internationella Ridponnyavel med avelsmatadirer som Oakley Bubblöing Bobberty/Valentino etc.
Fortfarande åker både Holländare o Tysklar och köper sitt avelsmaterial i England bland BRP.
Ett bra ordspråk är låt aldrig peronliga känslor komma ivägen för ett seriöst arbete!
Men om du tycker att BRP hingstar är mediokra gå in och se vilka dom är www.sportponny.se
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Det är mycket fina hingstar som är godkända för BRP det var därför jag blev så brydd!!
Sen så vill jag inte påstå att de Welshhingstar som är med i kvalitétsboken hos welsh är mediokra..

Men jag tror att du syftar mer på risken med "buskisavel" om det inte krävs mer än vetintyg.. Dock har Welsh sin kvalitetsbok samt vad jag sett hos BRP så har även de krav på sina hingstar för att de ska få sina avelsbokstäver.. Dock vilar det större ansvar på stoägaren att kolla upp tilltänkt partner!
En fri avel är ju inte likamed att andra hingstar än ASRP:s hingstar skulle vara dåliga??

De hingstar som vi kikat på innan är allt annat än mediokra. Då bla en av dem är elit. Men det är partbredhingstar som det syftas på eller?
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Ernford Jester RWR 3 .F-72
Fux m bläs,142 cm
Prem Elit
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Men jag tror att du syftar mer på risken med "buskisavel" om det inte krävs mer än vetintyg..
Alldeles riktigt!
Har sett så många hingstar som inte borde vara i avel i både BRP och även inom welsh. WPB har ju bara någon fåtal hingst så där kan man inte dra några exempel.
Vad jag fortfarande vill få fram är att OM MAN NU AVLAR För att få fram avelsdjur inom ASRP så väljer man hingst noggrannt. Jag använder mig inte av en NewForest hingst om jag vill få fram en welsh eller hur. Har nu ASRP bestämt att det ska vara RP hingstar för att få fram RP hingstar så är det bara att ta det eller byta rasförening.

BRF må ha fina hingstar men de har även mediokra sådana. Någon insatt kan säkert tala om för mig hur de godkänner sina hingstar.
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Dom följer sin moderförening i England precis som SWF.
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Med godkänd kan man mena OLIKA saker.

Licensierad hingst för en stambok.

Är en hingst som är identifierad och för de flesta stamböcker krav på veterinärbesikning enligt rasens krav.

En sådan licens ansöker man oftast via ett formulär och man bifogar härstamningsbevis, DNA och veterinärbesiktningsprotokoll.
Licensierade hingstar betalar årligen licens eller har livstidslic. och för SPRÅNGRULLA på sina betäckningar och avelsföreningen registrerar sedan avkommorna i sin stambok eller register.

Det är rasen själv som helt och hållet beslutar om vilka hingstar dom vill licensiera och hur dom sedan registrerar avkommorna, antingen enbart i grundstamboken eller om dom vill i olika adelningar/bilagor/register.

Sedan vad vi populärt brukar kalla GODKÄND hingst.
Det är hingstar som först och främst uppfyller ovanstående krav, dom skall då ha en viss härstamning vara identifierade (vissa raser höjmått, färg osv.) och vara veterinärt godkända.

Till det tillkommer sedan att stamboken vill föra avel med UTVALDA avelsdjur både vad det gäller hingstar och ston.
Urvalet är vad man kallar AVELSVÄRDERING, djuret underställs besiktning och protokolleras och även testas på olika sätt--Enbart en viss andel av de mest lämpade brukar man sedan för att föröka rasen.

Den här VÄRDERINGEN av djur får inte avelsföreningar själva genomföra, utan den bedömningen får endast utföras av godkända avelsorganisationer som årligen har krav på sig att AVELSVÄRDERA sina medlemsraser.
När en avelsorganisation utför avelsvärderingen gör dom det utifrån en INSTRUKTION från avelsföreningen (rasvisa krav). I denna instruktion finns då beskrivet till avelsvärderingsnämnden efter vilka kriterier man skall bedöma djuren och vilka minimikrav utifrån de kriterierna man vill ha på sina avelsdjur.

Avelsvärderingsnämnden upprättar ett avelsvärderingsbevis, där allt som avelsföreningen bett om antecknas, sedan följer ett AVELSVÄRDERINGSBESLUT--där det då står om det aktuella djuret är GODKÄND enligt rasvisa krav eller inte.
Godkända hingstar också en AVELSVÄRDEKLASS enligt rasens instruktion.
Ett avelsvärderingsbeslut kan ÖVERKLAGAS till en besvärsnämnd som är samansatt med avels och juridikkunniga ledamöter. Besvärsnämnden gör ytterligare en bedömning och medelar beslut i ärendet.

När denna bedömning är gjort får AVELSFÖRENINGEN avelsvärderingsbeslutet och brukar då vanligtvis stambokföra de hingstar som är godkända enligt rasvisa krav och dom får sedan lösa en hingstlisens. Avkommorna efter de stambokförda hingstarna registreras i grundstamboken med fullt avelsvärde.

Dom som gått igenom hela avelsvärderingen men INTE blivit godkända enligt rasvisa krav. Tilldelas ofta avelsvärdeklass 0, och får lösa betäckningsbevis och avkommorna registreras i grundstamboken som tillhörande aktuell ras, men i en lägre avdelning (grå papper)-- UTAN AVELSVÄRDE.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Jo och sedan till FRÅGAN vad är skillnaden mellan ASRP-BRP-welsh P/B.

welsh P/B lisensierar hingstar via ansökan, alla welsh P/B registrerade hingstar kan lösa betäckningslisens. För att registreras i welsh P/B är kravet minst 12,5% lic. welshblod.

BRP lisensierar hingstar via ansökan, alla BRP registrerade hingstar kan lösa betäckningslisens. För att registreras som BRP krävs full härstamning av erkända raser (lic. fäder).

ASRP bedriver avel med urval av avelsdjur, Avelsvärdering.
För att kunna avelsvärderas som ridponnyhingst krävs att fadern är en stambokförd ridponnyhingst(godkänd) och modern är en stambokförd ridponnysto (godkänd).

peråke
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Tackar! Jag känner till skillnaderna, då jag undrade var för att jag har hört att innan har welshhingstar varit, iallafall vissa, godkända hos ASRP. Då vi hade funderingar på att använda en welshhingst, som är Elit, till våra ston så var stona varmt välkomna men avkommorna om de var efter welsh och inte ridponnyhingst klassades som "vanliga" korsningar..
Jag utgår ifrån att boken är "stängd" numer pga att alla hingstar numer kan lösa licens hos de andra förbunden vi talat om..
Men de flesta som satsar på sin avel väljer nog en hingst som har avelsbokstav, med i kvalitétsboken eller nu godkänd ridponnyhingst hos ASRP..
Tyckte bara det var så konstigt att boken var stängd då jag hört, kan vara felaktigt, att det så sent som förra året fanns Welshhigst som var godkänd hos ASRP... Den/de hingstarna har ju knappast blivit sämre?
Självklart förstår jag liknelsen med om man avlar new forest men.. welsh är ju faktiskt en av byggstenarna hos ridponnyn.. och då mina araber är varmt välkommna, ja i långa loppet så blir det ju för mkt arab och engelskt fullblod i för att barnen ska kunna rida dem/samt för stora... Eller finns det ngn annan plan?
Jag säger inte att ASRP gör fel jag bara undrar hur de resonerar... samt vad gör de när de inte har ngr mindre hingstar eller ston kvar?
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

ASRP bedriver selekterad avel och väljer via avelsvärdering ut sina hingstar, det är då dels ridponnyer som har full härstamning med en mor och far som är stambokförda ridponnyer+fullbloden.
Så hingstar som kan provas är.(anmälas till avelsvärdering)Ridponnyhingstar
Fullblodshingstar (Eng/Arabiska/Angloo/Sh/).

När ridponnyaveln startades i Sverige fanns det av naturliga skäl inga ridponnyer, utan det fanns då en mängd olika ostrukturerade korsningar och man försökte leta igenom och avelsvärdera en del--men resultatet var tämligen klent.
Vad som hände de första åren var att en inte helt ansenlig mängd fullblod fick RP nr, men nygodkända ridponnyhingstar blev få.

Det behövdes dock även ponnyhingstar och då "lånade" man renrasiga ponnyhingstar som visat god sportprestation eller lämnat mycket sportponny, dessa renrasiga ponnyhingstar AVELSVÄRDERADES aldrig av ASRP och dom stambokfördes inte heller (fick inget RP nummer). Dessa renrasiga hingstar listades och benämdes såsom rashingst enligt ASRP´s krav.

Nu gick tiden och ridponnyhingstarna blev fler och fler RP hingst efter RP hingst kom till listan och antalet var i början av 2000 uppe i ett sådant antal att de mer än väl räckte till för att bedriva en vettig avel med. (de flesta importer)

Under den här perioden som renrasiga ponnyhingstar verkade i ridponnyavel så hade man ett kroniskt problem med fullblodsinslaget på avkommorna, en ridponny skall ju vara en fullblodskorsning och de renrasiga ponnyhingstarna förde ju inte fullblod vilket då ALLA ridponnyhingstar måste göra (krav på minst 25% fullblod)-det räknades och räknade och under ALLA dessa år av ridponnyer som avlades fram till i början av 2000 talet har hitintills bara en enda son kunnat stambokföras--Micis Napoleon.

I praktiken blev det så att det kändes tämligen lönlöst att direkt med de här renrashingstarna få fram RIDPONNYHINGSTAR, medan det föddes många mycket bra bruksponny.

År 2001 så tog man därför BORT hela listan och alla renrasiga ponnyhingstar fick lämna avkommor till raskod 93.

Givetvis var en av anledningarna att nu när ASRP hade egna hingstar så blev man av naturliga skäl mer angelägen att se avkommor efter sina "egna" hingstar.
Det har ju varit mycket tufft för ASRP att få fram en alldeles egen hingstpark som håller nivå, oräkneliga timmar av arbete inom föreningen ligger bakom att det i dag 2006 finns tillgängligt en hel bunnt hingstar som håller högsta internationella klass.

När avkommorna började komma efter RP hingstarna har resultatet blivit betydligt bättre och varje års hingstpremiering har hittat minst ett par hingstar som uppfyller kraven att stambokföras.(bli nytt avelsmateriel)
Verdi-Valdo-Pauli-b.Arden-Rivaldo-Pondus (en del av dom är fortfarande under prövning).

Vi skall tänka på att våra egenproducerade ridponnyhingstar bedöms tillsammans med importerade ridponnyhingstar och om våra egenpåroducerade hingstar skall ha någon möjlighet att bli utvalda så måste dom förstås hålla samma kvalite som importerna som kommer ifrån avelsföreningar med betydligt längre historia.

tja kanske inget svar..men lite belysning ikring renrasiga ponnyhingstar och deras roll i Svensk RP avel.
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Tack Per-Åke!!!:bow: :bow: :bow:

Jätte intressant att få veta då vi kommer att betäcka med ponnyhingst ngt år. Vill hemskt gärna se vad våra arabston kan lämna. Så om vi betäcker vårt arabsto, hon har full samt mkt god stam och även visad med mkt höga poäng, med en RPhingst så kan vi om vi får en mkt fin hingstunge spara honom och visa honom med möjlighet om han presterar mkt bra samt är extriört av mkt god kvalitét? Eller är det endast 25% engelskt fullblod som krävs och inte arabiskt?
Nu har inte vi tänkt försöka få frsam n gr hingstar men det är ju bra att veta om man skulle få en riktig liten kanon...

Mvh Wanilj
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Det sägs fullblod så det är arabiskt också. Ta tillvara på era bra fullblodsston dom är guld värda i ridponnyaveln...;)
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Jag känner till honom jag har en av hans avkommor han heter Cederslunds Charmör en fin liten Valack på 130 heheh bara så du vet är jag 11-år som har honom bara så att du inte tror det är min mamma eller pappa som rider honom ;) MEn iaf han är en fin Valack väldigt pigg E. Ernford Jester U.Cederslunds Balalajka morfar Uplands Bronze. Här får du en bild på Charmör:
fullSize.asp
fullSize.asp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Hej! Det är min förra ponnys pappa. Jag vet inte så mkt om honom , men men....
 
Sv: Någon som känner till Welshhingsten Ernford Jester?

Min ponny är efter honom :D För någon vecka sedan kom det en gubbe förbi och sa att han hade haft Ljubliks pappa. ( ponnyn heter så )
Alltså Ernford Jester. Det var lite roligt. Jag har ingen aning om vart gubben kom ifrån. Men han bor antagligen i Östersunds områder. Eftersom det är där ponnyn min står. Han är 139 cm hög och röd black. Om någon är intreserad av att veta. ;)

btw. Någon som vet någon bra "stam sida" Där man kan hitta släkten till Ernfords avkommor?
Ljublik är korsning mellan welsh och fjording, så det är lite svårt att hitta.
Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: gammalek
·
Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 373
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag gissar att det är lika svårt för någon som har växt upp i ett tryggt kärleksfullt hem att föreställa sig hur det är att växa upp i...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp