Något som ska tränas i tid?

glittra

Trådstartare
Jag har en valp som är drygt 5 månader (faktiskt snart 6 månader) och jag har funderat kring det här med träning. Jag har ingen inriktning inom hundsporten utan har skaffat en allroundhund och tänkte testa vad han gillar och eventuellt tävla om det passar oss.

Nu går vi valpkurs och tänkte fortsätta med rallylydnadskurs senare i höst/vinter. Min fråga är egentligen om det är någon träning som vi bör testa före något annat? Jag skulle gärna köra lite agility och även spår och jag tycker även att weight pulling verkar roligt att testa.

Jag vill absolut inte pressa in en massa utbildning och kurser, men jag märker redan nu att hunden mår bra av stimulans och han är mycket lättlärd.

Hur ska man lägga upp en optimal allroundträning och är det något man bör passa på att träna in medan hunden är relativt ung?
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Kom på: vi miljötränar givetvis och jag lägger också ofta in passivitetsträning, men han har väldigt lätt för att varva ner och slappna av.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

En allmänlydnadskurs kanske?
Om du tror att du kommer ha nytta av klickerträning så kan man klicka in en hund ganska tidigt. Det är ett utmärkt sätt att utöva mental stimulans.
Lycka till!
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Något som jag är otroligt noga med är att lära in är ett bra brytkommando/stoppkommando som funkar 100% No matter what.

Jag är även noga med att ha en inkallning som sitter 100% i alla lägen, var som helst, när som helst.

Sitter ovanstående kommandon så underlättar det otroligt mycket, både till vardags och i träningen.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Passivitet, miljöträning och att kunna uppföra sig runt andra hundar och människor. Även flera olika belöningstekniker och få upp en vilja att arbeta, samt vanlig vardagslydnad. Ren momentträning är det ingen brådska med, tvärtom är ju flera av grenarna du tänker på ska man vänta med tills hunden är fullvuxen.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Om jag varit du skulle jag ha tränat på ovan nämnda (förutom klicker ;) ) plus att jag hade tränat mkt på att LEKA med hunden på ett bra sätt; hitta vad hunden tycker är roligast och få en trygg lek där ni har bra regler som passar er båda. Även "lära hunden att lära sig", bara enkla trix gör det lättare sen när du vet vad du vill lära in.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Passivitet, miljöträning och att kunna uppföra sig runt andra hundar och människor. Även flera olika belöningstekniker och få upp en vilja att arbeta, samt vanlig vardagslydnad. Ren momentträning är det ingen brådska med, tvärtom är ju flera av grenarna du tänker på ska man vänta med tills hunden är fullvuxen.
Klicker och att verkligen bjuda på beteenden kommer jag också börja med tidigare på nästa hund.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Jag lekte jättemycket med min unghund när hon var valp, samt shejpade (bjuda på beteenden) med hjälp av klicker. Både leken och shejpingen har jag fått igen så mycket av nu när hon blivit äldre.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Hej glittra!

Enkelt. Börja dagen genom att vakna upp med lugn och självsäkerhet. Gå ut med hunden på en bra runda minst 30 min. 80% av att komma på samma väglängd som din hund görs under promenaden, ( om det görs på rätt sätt ). Hunden ska vara lugn o sansad innan du kopplar hunden och samma sak innan ni går ut eller kommer tillbaks in. Du ska alltid gå in eller ut först och under promenaden så ska hunden gå bredvid eller snett bakom, aldrig före..på så sätt förstår hunden sin plats som efterföljare och du blir då flockledare. Under promenaden ska man tömma hunden på energi och stimulera sinnet med lekar och annat, sen kommer belöningen, mat.
En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen. I grund och botten; Tillfreställer du vad din hund behöver..., fysisk utmaning, mental utmaning, disciplin,regler,begränsningar och sist kärlek/positiv förstärkning, så ger din hund dig tillbaka ett balanserat och trevligt beteende. Då kommer hunden att följa dig och göra det du ber den om på agility planen eller i klicker :laugh:
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Det jag tränade mest med min valp var passivitet, hon är ganska energisk och det har gett ett gott resultat.

Förutom miljöträning la jag också mycket tid på klicker och början på moment som är viktiga för mig. Tex så är apportering viktigt, så det har vi lekt och uppmuntrat massor. Vill man ex. tävla lydnad kan det vara oerhört viktigt att uppmuntra bärande, jobb på håll och såklart lägga tid på arbete nära föraren.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Till att börja med så kan jag be dig att ignorera inlägget från Lino44.

"Gå minst en 30min promenad varje morgon", med en 5månaders valp..? Jojo.

Träna mycket kontaktövningar, lär in ett stopp-kommando och passivitet.
Gå gärna en valp/allmänlydnadskurs för att få hjälp att lära in grunderna i vardagslydnaden! Lycka till!
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Rallylydnad tycker jag låter alldeles utmärkt!
Jag gick på det direkt efter valpkursen med min (var dock ett par månader emellan eftersom kursstarterna är 2 ggr/år) och just nu går vi rallylydnad fortsättning.
Jag tycker att mycket av den allmänna vardagslydnaden går in i rallyn också, åtminstone om man tänker följsamhet, kontakt osv. :)
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Hej glittra!


En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen.

Det var nog det dummaste jag hört.

:rofl:
:rofl:
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

KL (delvis)

Jag tar till mig det mesta här och känner att jag (mestadels) är på rätt väg :)

Valpen är inklickad och älskar klickern. Han bjuder gärna på beteenden och jag har låtit honom leka med lådan och klickat fram olika (av mig på förhand bestämda) saker, tex välta lådan, kliva i lådan etc. Han kan också targetsticken ganska bra och jag har börjat testa tramp på musmatta. Vi gör allt på lek och han tycker att det är jätteroligt. För hans skull vill jag gärna göra något litet varje dag; igår miljötränade vi och tränade passivitet i storstan och idag klickade vi musmatta.

Vi har även (delvis mha klickern) tränat in sitt, ligg och tass. Han kan även stanna.

Där jag får skämmas är brytkommando (samt delvis inkallningen). Han triggas av vissa saker (främst fåglar och katter) och då har jag jättesvårt att nå honom. Jag har läst mycket om brytljud/brytkommando men tycker att det är svårt. Ibland kan han vara väldigt mycket terrier och då spelar det ingen roll att matte är missnöjd, det bara rinner av.
Tar tacksamt emot tips kring detta.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Hej glittra!

En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen.

Det var en himlans tjat om flockledare hit och dit.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Jag är långt ifrån nåt proffs, men när det gäller vår hund ser jag en sak vi gjort rätt och en vi gjort fel.

Jag är väldigt nöjd med att vi har bibehållit/förstärkt hennes föremålsintresse, oavsett om man vill tävla lydnad (apporteringen) eller bruks så är det väldigt skönt att veta att hunden älskar att plocka saker. Väldigt smidigt till vardags också, när man kan skicka hunden att hämta tappade saker (hon har plockat många bebisskor, leksaker och nappar den här hösten!).

Vad vi gjorde fel var att vi lärde in fotgående som själva gåendet först, istället för att börja i utgångsposition, det är apsvårt att lära om.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Tack för bra tips!

Min hund har också stort föremålsintresse, vilket jag tycker är positivt.
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Något som jag via min nuvarande hund har lärt mig är: lär din hund att du är den ROLIGASTE JÄVELN I HELA VÄRLDEN!!!!!!!!
Mina första hundar tränade jag tidigt och ganska mkt, jag hade stora mål. Men nådde aldrig dit för jag fick inte ut det sista ur hundarna.
Min nuvarande var inte planerad, ingen hund jag skulle skaffat i en normal situation, hon var 6 månader och inte ens rumsren. Kunde INGET. Men jag hade noll motivation till ngn slags träning utan lät henne va och gjorde bara massa kul ist. Detta resulterade i att matte va ju ashäftig, skitkul prick. När jag till slut anmälde mig till en kontaktkurs (som gav mig så otroligt mkt och ett helt nytt sätt att se på hund) så var det med stor ångest, hon va ju en fullkomligt galen odräglig hund och helt jävla överglad.
Och ja, det slutade ju som så att vi hoppade rätt upp i tävlingslydnaden efter den kursen och vi får så mkt lovord. Varför? För att hunden gör allt för mig för att jag är skitkul och ingen strikt kärring.

Och framför allt, kontakt, det lägger jag 90% av min träning på. Inte att hunden ska gå klockrent fot med kontakt. Utan kontakt i alla möjliga situationer. Hon för gärna hoppa studsa och bete sig, bara hon har kontakt med mig och inte på ngt annat. Jag håller nu på med att hon ska bibehålla kontakt om jag så kastar en boll åt helsike eller kastar en godis i pannan på henne. Och för att nå detta så måste jag ju va en skitkul prick ;)
 
Sv: Något som ska tränas i tid?

Hunden ska vara lugn o sansad innan du kopplar hunden och samma sak innan ni går ut eller kommer tillbaks in. Du ska alltid gå in eller ut först och under promenaden så ska hunden gå bredvid eller snett bakom, aldrig före..på så sätt förstår hunden sin plats som efterföljare och du blir då flockledare.

Vad lustigt... min hund är som ett yrväder, innan promenad, under promenad, efter promenad. Hon går gärna före, så långt hon kan utan att dra. Ändå har jag en fullt fokuserad hund på lydnadsplanen som alltid gör sitt bästa och jag har inga direkta problem i vardagen, förutom att hon kan vara lite väl glad i folk. Om det nu är ett problem. Men jag kan ju inte vara flockledare eftersom hon beter sig så på promenaderna? Konstigt då att hon gör allt jag ber om :confused:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 281
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp