Bukefalos 28 år!

några frågor...

Om du har tur.... Det finns inget som förbjuder blandraser att MH-testas, men när jag har kollat runt har det aldrig funnits nån plats för min retrieverkorsning.
 
Ofta är det rasföreningar som anordnar, och då går ju den rasen i första hand. Sen tar det en bra stund att genomföra ett MH, så det hinns inte med så många hundar på en dag, och det gör ju att platserna blir ytterligare begränsade. Men har man tur kan man ju komma med på ett återbud kanske.
 
Alla klubbar har en prioriteringsordning att gå efter.

Prioritering av anmälda hundar
a) Om lokalklubb är arrangör: skall i första hand ges företräde för hundar uppflyttade till lägre klass och som är i behov av provet för fortsatt tävlande. I andra hand ges företräde för hundar av ras för vilka SBK har avelsansvaret.

b) Då rasklubb/avelsavdelning (=SVENSKA BOXERKLUBBEN) står som arrangör: äger denna rätt att prioritera inom den egna rasen(* se nedan), i övrigt enligt punkt 9a.

Finns fler anmälda hundar än det för tillfället gällande maximiantalet, sker efter prioritering enligt ovan, lottning.

Det är rätt svårt att komma med om man har blandras eller hund av ras där rasklubb inte anordnar MH just därför att så många hundar anmäls till MH. Har man tur kan man som sagt komma med på återbud men ofta finns det reserver så att det räcker och blir över av den egna rasen eller SBK:S bruksraser.
 
Fast jag läste nånstans att det fanns en tanke att börja prioritera sk kamphundar, vilket där angavs som blandraser och bullraser. (Naturligtvis....) Men det stod inget om vilka som skulle arrangera proven, eller vara domare och funktionärer. Det går ju liksom inte att trolla fram fler än vad som redan finns. Och hur många kamphundsägare är intresserade av att göra ett MH?
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 817
Senast: Carolininen
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 157
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 589
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 070
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp