Nämna Asperger för AF?

Jag förstår inte den senare delen av diskussionen. Det är mycket prat om hur man beter sig inom vården men frågan gäller ju af i det här fallet. Om jag kommer till en läkare och säger att jag är Asperger så kommer inte det vara något problem men af kommer garanterat kräva ett intyg.

Det var ditt eget inlägg tidigare i tråden som gjorde att diskussonen om intyg till en allmänläkare började.

Det var ditt eget inlägg tidigare i tråden som gjorde att diskussonen om intyg till en allmänläkare började.
Har jag skrivit det? Jag vet bara att jag skrivit om intyg utfärdade av en allmänläkare,möjligen med undantag av om jag nämnt att jag visat mitt intyg för allmänläkaren jag hade under utredningens gång. Har jag skrivit något annat är feldormulerat

Haha då vet jag vad jag har att se fram emot :p AF är säkert bra, om man hittar rätt handläggare. Men dom växer nog inte på träd... ;D

Oh nej dom är sällsynta! Har haft tur att ha hyfsade handläggare på både AF och FK och dom senaste åren har jag fått lite mer skinn på näsan och räds inte att begära en ny handläggare på något av ställena.

Tyvärr blev jag med min bästa handläggare på FK nyss och har fått en ny som ska vara bra men har en "stackars dig, jag klappar dig på huvudet och pratar till dig som om du vore ett barn" utstrålning och jag får utslag av det :wtf:

Men hon är förstående och har inga problem med att förlänga min rehabersättning var tredje månad så jag får stå ut med henne :angel:

Har jag skrivit det? Jag vet bara att jag skrivit om intyg utfärdade av en allmänläkare,möjligen med undantag av om jag nämnt att jag visat mitt intyg för allmänläkaren jag hade under utredningens gång. Har jag skrivit något annat är feldormulerat

Nja inte riktigt så men skit samma. Det är glömt, begravt och färdig diskuterat redan?

Visar du intyget för din allmänläkare? Det står ju diagnos i din journal som läkaren har tillgång till?

Hur kan ett intyg hjälpa dig när du träffar en allmänläkare det ger väl inte allmänläkaren bättre koll på din diagnos?
Journaler från psyk är dolda för andra läkare om inte patienten ger dem tillstånd att ta fram dem. Jag måste alltid informera om min concerta för de kan inte se den.

Haha då vet jag vad jag har att se fram emot :p AF är säkert bra, om man hittar rätt handläggare. Men dom växer nog inte på träd... ;D
Här i stan är inte af mkt att hänga i julgranen. Jag har funktionshinderkod och praktik inom jobb och utvecklingsgarantin nu, har inte träffat min handläggare sen i juni, trots att hon bjudits till flera möten med arbetsgivaren :meh:

Fast man är ju sin diagnos. En diagnos är ju på sätt och vis (en del av) ens personlighet.
Självklart är det en del av ens personlighet. Jag är av tron att man aldrig ska definiera sig själv utifrån sin diagnos dock. Då låter man diagnosen ta för stor kontroll över ens jag istället, if that makes any sense. :)

Jag sa upp mig för ett tag sedan och nu närmar det sig att gå till arbetsförmedlingen. För et tpar dagar sedan slog det mig att jag måste bestämma hur jag ska förhålla mig till dem när det gäller min Asperger. Jag vet att jag har rätt att få mer stöd på grund av den men jag är negativ till att ta upp den då jag hitills inte fått ytterst lite hjälp från samhället vad gäller diagnosen. (Den hjälp jag blivit erbjuden har jag inte kunnat ta emot då jag inte fått hjälp från andra instanser så jag kunnat utnyttja den.) Ofta har det känts som om vissa instanser istället använder diagnosen som en ursäkt för att slå på mig och det är det sista jag behöver. Om jag nämner den är det då något de dräller omkring sig eller har de sekretess? Jag kommer inte vilja ta upp saken med en framtida arbetsgivare. Jag vet mina gränser och kommer söka jobb utifrån dem och många har oerhört mycket fördomar som jag misstänker kan minska chanserna att få jobb som jag skulle klara galant.

Jag skulle strunta i att tala om det för AF. De har inget med det att göra överhuvudtaget.
Men om du känner att det är till någon nytta och fördel gällande jobbsökandet, så kan du ju berätta.
Anser dock att det är din framtida arbetsgivare som denna information kan vara mer relevant för,
om du känner att du behöver extra stöd och förståelse på jobbet.

Jag har ADD. Berättat det för två arbetsgivare tidigare och det hjälpte mig otroligt mycket då jag t.ex fick ett schema med mina pass innan och extra stöttning när det gäller struktur och sådant.

De flesta chefer är rätt så förstående och kunniga i ämnet och hur man ska hantera och underlätta för de anställda. :)

Här i stan är inte af mkt att hänga i julgranen. Jag har funktionshinderkod och praktik inom jobb och utvecklingsgarantin nu, har inte träffat min handläggare sen i juni, trots att hon bjudits till flera möten med arbetsgivaren :meh:

Nej verkligen inte! Usch, tyvärr blir jag inte förvånad :(

Angående att behöva intyg på sina sjukdomar/funktionshinder till AF så nej, det behöver man inte ha.
Man skriver på en fullmakt på AF att dom får ha kontakt med FK och därifrån får dom sedan den infon dom behöver. För har man en sjukdom/funktionshinder så har man troligen ersättningen från FK på något vis och det har man då fått för att man skickat in ett läkarintyg för sina problem.
Så AF behöver inget intyg i näven.

Och nej, jag har inte heller fått något intyg från min läkare men väl ett läkarintyg till FK när jag bad om det.

Och ja, det kan vara bra för AF att veta att man har asperger. Jag tex "slapp" gå på gruppaktiviteter efter att ha berättat om mina problem. Självklart behövde jag inte utsättas för att delta i gruppsammanhang med min problematik!
För jag dör ju hellre än sätter mig och diskuterar i grupp och det hade dom förståelse för så fort jag sa att jag hade problem med sociala sammanhang.
Jag fick inte heller "skäll" då jag blev deprimerad och sa upp min praktik på en sekund för att jag inte mådde bra av den utan den gjorde så jag blev sämre.

Varenda gång jag varit ärlig då något varit jobbigt så har jag enbart fått förståelse från AF för det, men så vet dom om mina diagnoser.

Ja, men du bad förmodligen om intyget för att du behövde ett i de sammanhangen (AF, neurologi etc).
Man får inget automatiskt intyg.
Jag fick "Neuropsykiatrisk utredning" på papper i original, är väl 4-5 sidor och där står en massa text plus diagnoserna med namn och diagnoskoder (DSM och ICD). De sa att de brukar göra så så jag behövde inte be om det ens. :)

Journaler från psyk är dolda för andra läkare om inte patienten ger dem tillstånd att ta fram dem. Jag måste alltid informera om min concerta för de kan inte se den.
Det där är nog olika beroende på journalsystem eller landsting, jag har spärrat min psykjournal för andra vårdgivare. Medicinlistan är ospärrad men jag måste ge mitt medgivande för att mina andra vårdkontakter ska få läsa den. Tyvärr har det hänt ett par gånger att en läkare kryssat i att jag gett mitt medgivande fastän jag inte gjort det. :down:

I sammanhållen journalföring krävs det alltid patientens tillstånd om andra vårdgivare ska läsa en journal. Det är bara i akuta situationer de inte behöver ens medgivande.

Jag hade nog inte sagt till varken AF eller AG. Eller det beror på, men tänker du ändå i första hand söka jobb som du tror passar dig, hade jag inte gjort det iaf.

Diagnosticerades själv med AS när jag var typ 3 år gammal. Har dock aldrig haft kontakt med BUP eller något någonsin efter det att utredningen var klar (som jag fö. Inte minns någonting av). Har alltid gått i vanlig skola, fått bra betyg i allt och aldrig haft problem med något. Känner öht inte igen mig i "symptomen" på diagnosen heller ens... Men iaf. När jag sedan ska söka jobb, och om jag ev. Hamnar hos AF någon gång, kommer jag inte nämna min diagnos iaf, då jag öht inte anser mig "lida" av den och aldrig ens märkt av den.
Är du säker på att du har den då ? Har man den brukar man verkligen inte kunna gå igenom hela livet precis som du beskriver ?

Angående att behöva intyg på sina sjukdomar/funktionshinder till AF så nej, det behöver man inte ha.
Man skriver på en fullmakt på AF att dom får ha kontakt med FK och därifrån får dom sedan den infon dom behöver. För har man en sjukdom/funktionshinder så har man troligen ersättningen från FK på något vis och det har man då fått för att man skickat in ett läkarintyg för sina problem.
Så AF behöver inget intyg i näven.

Och nej, jag har inte heller fått något intyg från min läkare men väl ett läkarintyg till FK när jag bad om det.

Och ja, det kan vara bra för AF att veta att man har asperger. Jag tex "slapp" gå på gruppaktiviteter efter att ha berättat om mina problem. Självklart behövde jag inte utsättas för att delta i gruppsammanhang med min problematik!
För jag dör ju hellre än sätter mig och diskuterar i grupp och det hade dom förståelse för så fort jag sa att jag hade problem med sociala sammanhang.
Jag fick inte heller "skäll" då jag blev deprimerad och sa upp min praktik på en sekund för att jag inte mådde bra av den utan den gjorde så jag blev sämre.

Varenda gång jag varit ärlig då något varit jobbigt så har jag enbart fått förståelse från AF för det, men så vet dom om mina diagnoser.
Det är också en sanning med modifikation, jag har tex aldrig haft kontakt med FK gällande min adhd ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 277
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 235
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 435
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka