Namntråden

Haha, håller med. Vi är så nöjda med Ebba och hela hennes namn ihop att det känns jobbigt att komma på nåt lika bra 😅 Mellannamnet är även redan bestämt till Franz efter släktnamn, så mycket att passa ihop med nu. Efternamnet, mellannamnet och ihop med Ebba.
Åh Franz är ju ett toppennamn!
 
Jag har för övrigt en Sigrid som kallas Sigge, apropå tråden för tre sidor sen. 🤣 ibland och Siggis, Siggy etc. hehe.
Mina favoritnamn för flickor var Astrid, Ingrid, Sigrid, Hedda, Karolin, Ellen, Madeleine, Vera, Edith, Greta… mycket ”tantnamn”
 
Jag tänker nog inte ha barn men har i flera år tänkt att jag har tre pojknamn redo för eventuell pojke :laugh:
Love Zacharias Henning.
Jag älskar namnet Love :love:
Zacharias tycker jag mest är coolt och kan förkortas till Zach/Zack :D
Henning skulle vara ett andra/tredjenamn och kommer av att min pappa heter det i andranamn, ett släktnamn.
Men har även namnet Arthur lite på tankarna, lite gammalt men det var tydligen ett namn som mina föräldrar hade funderat på till mig om jag hade blivit pojke. Förkortningen blir ju då Art och det älskar jag :D
Sigge (eller Zigge) kallades min morfar, och det gillar jag också numera.

Flicknamn tycker jag är knepigare på något sätt :laugh:
 
Dahlia är finaste namnet ju 😉🤩

Apropå namn så läser jag just nu en romanserie som utspelar sig under 1700-talet i Sverige. Har faktiskt fastnat för lite längre namn, som jag fattar är hopplöst omoderna just nu 😁 Men Vilhelmina tyckte jag var jättefint till en tjej, med smeknamn Ville.

Otroligt fint! Vi har ju haft med Valdemar som förslag, smeknamn Valle.

Just idag verkar Hugo vara vår starkaste kandidat. Hugo Franz, samt att Ebba och Hugo passar så fint ihop! Men, lång tid kvar. Vi ”bytte” ju dotterns namn i månad 8 och var inte helt säkra fören en vecka efter födsel :D
 
Otroligt fint! Vi har ju haft med Valdemar som förslag, smeknamn Valle.

Just idag verkar Hugo vara vår starkaste kandidat. Hugo Franz, samt att Ebba och Hugo passar så fint ihop! Men, lång tid kvar. Vi ”bytte” ju dotterns namn i månad 8 och var inte helt säkra fören en vecka efter födsel :D
Jag gillar både Hugo och Valdemar/Valle 😍
 
Otroligt fint! Vi har ju haft med Valdemar som förslag, smeknamn Valle.

Just idag verkar Hugo vara vår starkaste kandidat. Hugo Franz, samt att Ebba och Hugo passar så fint ihop! Men, lång tid kvar. Vi ”bytte” ju dotterns namn i månad 8 och var inte helt säkra fören en vecka efter födsel :D
Hugo är jättefint! Henry är också vackert tycker jag.
 
Jaha, det är ju då en liten pojke vi ska få och såhär ser namnlistan ut hittills. Många förslag, kanske ni tänker, men hälften är mina förslag som maken ratat och hälften är hans som jag ratat 😂

Otis
Edvin
Jakob
Lucas
Oliver
Charlie
William
Hugo
Henry
Elton
Albin
Wilmer
Noah
Gabriel
Liam
Leo
Gustaf
Wilhelm

På listan hade också Walter, Ludvig, Benjamin och Oskar platsat men tyvärr är de tagna i närmsta kretsen/familjen :down:
Henry är ju jättefint 🥰. Annars kan du få mitt favoritnamn, Eske, för jag ska ändå inte ha barn 🤣. Elis är också fint tycker jag!
 
Dahlia är finaste namnet ju 😉🤩

Apropå namn så läser jag just nu en romanserie som utspelar sig under 1700-talet i Sverige. Har faktiskt fastnat för lite längre namn, som jag fattar är hopplöst omoderna just nu 😁 Men Vilhelmina tyckte jag var jättefint till en tjej, med smeknamn Ville.
Det var ju riktigt charmigt!

Själv gillar jag Katja och Ronja.

Sen ser ju en del fina namn i tråden där jag kan säga att det kommer vara fyra ungar i samma klass med det namnet - om det är något man inte vill så kolla in vanligaste namnen.
 
Sen ser ju en del fina namn i tråden där jag kan säga att det kommer vara fyra ungar i samma klass med det namnet - om det är något man inte vill så kolla in vanligaste namnen.

Äsch så är det väl som oftast tänker jag. Halva min klass hette Fredrik eller Anna :D Sen kan man ju ha tur eller otur. Min man som har ett utav de absolut vanligaste namnen för sin tid har inte haft en enda i sin närhet med samma namn. Jag med ett semi-vanligt namn hade alltid minst två till i varje klass eller lag.
 
Det var ju riktigt charmigt!

Själv gillar jag Katja och Ronja.

Sen ser ju en del fina namn i tråden där jag kan säga att det kommer vara fyra ungar i samma klass med det namnet - om det är något man inte vill så kolla in vanligaste namnen.
Vi valde bort Alma till lillasyster delvis eftersom det ligger på topp 10 bland nyfödda och det kändes inte så kul, även om jag tänkt på namnet i flera år. Samtidigt har vi inte valt superovanliga namn till våra barn, båda är på topp 40, men någonstans fick vi "dra gränsen".

Sonen har två eller tre kompisar på förskolan som alla heter ett av de allra vanligaste pojknamnen de senaste åren, det är helt hopplöst att veta vem han pratar om mellan gångerna 😅
 
Äsch så är det väl som oftast tänker jag. Halva min klass hette Fredrik eller Anna :D Sen kan man ju ha tur eller otur. Min man som har ett utav de absolut vanligaste namnen för sin tid har inte haft en enda i sin närhet med samma namn. Jag med ett semi-vanligt namn hade alltid minst två till i varje klass eller lag.
Jag har alltid varit "själv" om mitt namn, möjligtvis att det funnits en till på skolan. Inte unikt och väldigt svenskt, men har tyckt att det är rätt skönt med ett eget namn.
 
Vi valde bort Alma till lillasyster delvis eftersom det ligger på topp 10 bland nyfödda och det kändes inte så kul, även om jag tänkt på namnet i flera år. Samtidigt har vi inte valt superovanliga namn till våra barn, båda är på topp 40, men någonstans fick vi "dra gränsen".

Sonen har två eller tre kompisar på förskolan som alla heter ett av de allra vanligaste pojknamnen de senaste åren, det är helt hopplöst att veta vem han pratar om mellan gångerna 😅
Jamen lite så känner jag, det behöver inte vara unikt på något sätt men jag hade hållit mig från topp tio.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 578
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 660
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 084
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp