Namntråden

Det var ju riktigt charmigt!

Själv gillar jag Katja och Ronja.

Sen ser ju en del fina namn i tråden där jag kan säga att det kommer vara fyra ungar i samma klass med det namnet - om det är något man inte vill så kolla in vanligaste namnen.
Sen kanske det inte hjälper, vårt barn har ett rätt ovanligt namn (många har inte hört det innan), men jag vet minst 2 till i samma ålder och tror inte det dröjer länge innan det seglar uppåt på listorna…
 
Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta ett namn som vi verkligen gillar så allt annat får liksom bli sekundärt :D Nästa steg är att det ska vara enkelt för barnets skull eftersom vi har ett ovanligt och långt efternamn. Så skulle vi börja tänka på om det är för för vanligt, eller att namnet är ”taget” i umgänget eller dylika saker så hade det slutat med att vi måste välja ett namn vi inte gillar.

Sen bidrar det väl att både jag och maken har vanliga namn och det aldrig stört oss.
 
Sen kanske det inte hjälper, vårt barn har ett rätt ovanligt namn (många har inte hört det innan), men jag vet minst 2 till i samma ålder och tror inte det dröjer länge innan det seglar uppåt på listorna…
Att det finns barn i bekantskapskretsen (eller att det är barn med samma namn) kommer man ju inte ifrån. 🙂
 
Två pojknamn jag gillar men som är frekvent återkommande i bekantskapskretsen i min egen generation är Daniel och Simon. Men känner liksom en handfull av bådera, så hade känts lite som att man uppkallade sitt barn efter en kompis.
 
Försöker hitta namnförslag till mini men hittills har jag inte hittat några som känns bra. Ebba fick sitt namn efter en vecka i livet så det lär väl dröja även nu.

Har ni några favoritnamn? Tänkte att vi kunde samla lite fina barnnamn i den här tråden.

Mina favoritnamn är Judith och Hedvig som mina döttrar heter.

Andra namn som jag tycker om:
Algot
Tage
Henry
Hjalmar
Hilda
Elsie
 
Att våra barn skulle ha unika namn var nästan primärt för oss. Unikt, kort, internationellt och min man ville helst att det skulle vara unisex också. Vi hade inte jättelånga namnlistor nej 😂 Vi lyckades hitta namn som tickade alla boxar, helt otroligt.
 
Att våra barn skulle ha unika namn var nästan primärt för oss. Unikt, kort, internationellt och min man ville helst att det skulle vara unisex också. Vi hade inte jättelånga namnlistor nej 😂 Vi lyckades hitta namn som tickade alla boxar, helt otroligt.
Jag gillar verkligen unisexnamn! Vill du berätta vilket ni valde?
Eller skicka pm om du inte vill skriva ut det?
 
Lisa tycker jag är fint! Eller Elisabeth.
Jonas. Markus.

Finns verkligen många fina namn.

Var tvungen att googla och såg att Elisabeth fanns med på topp 10, har däremot inte träffat så många Elisabeth - med det kommer nog snart. Om det inte är ett mellannamn? Fint i varje fall (något partisk).
 
Lisa tycker jag är fint! Eller Elisabeth.
Jonas. Markus.

Finns verkligen många fina namn.

Var tvungen att googla och såg att Elisabeth fanns med på topp 10, har däremot inte träffat så många Elisabeth - med det kommer nog snart. Om det inte är ett mellannamn? Fint i varje fall (något partisk).

Vilken topplista kollade du på? Jag blev så förvånad så var tvungen att kolla och hittar de inte på topp 10 vanliga namn i Sverige? (däremot måste det ju vara ett av Sveriges vanligaste förnamn som inte är tilltalsnamn)
 
Vilken topplista kollade du på? Jag blev så förvånad så var tvungen att kolla och hittar de inte på topp 10 vanliga namn i Sverige? (däremot måste det ju vara ett av Sveriges vanligaste förnamn som inte är tilltalsnamn)
Ingen aning, googlade bara "hur vanligt är...".
 
Vanligaste namnen på kvinnor
Tilltalsnamn, alla stavningar, år 2021
Anna 100 381
Eva 85 496
Maria 85 408
Karin 63 941
Sara 58 702
Christina 57 657
Lena 57 595
Emma 51 075
Kerstin 46 822
Marie 42 013

9 801 personer har Elisabet som tilltalsnamn

SCBs "hur många heter"-tjänst är väldigt bra tycker jag :)
 
Vanligaste namnen på kvinnor
Tilltalsnamn, alla stavningar, år 2021
Anna 100 381
Eva 85 496
Maria 85 408
Karin 63 941
Sara 58 702
Christina 57 657
Lena 57 595
Emma 51 075
Kerstin 46 822
Marie 42 013

9 801 personer har Elisabet som tilltalsnamn

SCBs "hur många heter"-tjänst är väldigt bra tycker jag :)
Sen fick jag tillfälligt hjärnsläpp om vad tilltalsnamn innebär :laugh: så det här bidrog ju inte med så spännande fakta egentligen. Jag är tex också en Elisabeth men inte som tilltalsnamn, liksom min dotter, och det är nog ganska vanligt, precis som andra varit inne på.
 
Att våra barn skulle ha unika namn var nästan primärt för oss. Unikt, kort, internationellt och min man ville helst att det skulle vara unisex också. Vi hade inte jättelånga namnlistor nej 😂 Vi lyckades hitta namn som tickade alla boxar, helt otroligt.
Vi var inne på samma linje till junioren. Det skulle vara ett namn som var kort, internationellt och unisex. För att täcka in alla eventualliteter ;)
Sen skulle det naturligtvis passa den lilla personen som kom ut, men det var som klippt och skuret (tack o lov, för det var svårt att få till en lista..).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 681
Senast: orkide
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
385
Senast: astronaut
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
11 617
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
439
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp