Namntråden

Isabel och Isabella är favoriter för mig. Dock har vi en Isabel i närmsta familjen och Isabella är både lite för likt men även för långt. Samma med Olivia, älskar namnet men vill ha något med två stavelser.

Nora har kommit upp på tapeten på sistone också.
 
Angående internationellt gångbara namn så tycker inte jag att det är något som man behöver ta hänsyn till. I stort sett alla namn uttalas ju annorlunda på engelska än svenska ändå. Så även om man har ett svenskt namn som Freja så funkar det ju fint att säga på engelska men ett annat uttal. Precis som exempelvis Daniel också uttalas på ett annat sätt.
Jag kan förstå att man vill att namnet ska vara gångbart på annat språk om man lever i ett annat land/har släkt med annat språk.
Min pappa heter Knud. Omöjligt att uttala för alla som inte är danskar. Jag säger Knut. Utomlands blir det alldeles för ofta Knoll eller ännu värre; de byter ut o:et mot ett u. Det är ett bra exempel på ett namn som är internationellt helt hopplöst.
 
Min pappa heter Knud. Omöjligt att uttala för alla som inte är danskar. Jag säger Knut. Utomlands blir det alldeles för ofta Knoll eller ännu värre; de byter ut o:et mot ett u. Det är ett bra exempel på ett namn som är internationellt helt hopplöst.
Haha ja det var ju inte helt hundra! Fanny är väl inte heller jättekul att heta i England.
Apropå det så betyder Minou snippa på fransk slang fick vi reda på när vi bestämt oss för det namnet.
 
Nu har jag inte plöjt tråden rakt av, men får vi en flicka hoppas jag att sambon kan gå med på Essie. Känns dock väldigt mycket som pojksparkar i magen, så jag blir förvånad om jag får använda mitt favoritnamn. Pojknamn är SÅ mycket svårare! Av någon anledning kommer vi bara på lite plojiga pojknamn. Bebisen har redan hetat Kenneth en hel vecka liksom (förlåt, förlåt om jag trampar någon på tårna, men tanken på en spädis som heter Kenneth är ju så rolig). Tyckte att Sture kändes ganska så bra (till jag såg en dokumentär om Sture Bergwall aka Thomas Quick).
 
Nu har jag inte plöjt tråden rakt av, men får vi en flicka hoppas jag att sambon kan gå med på Essie. Känns dock väldigt mycket som pojksparkar i magen, så jag blir förvånad om jag får använda mitt favoritnamn. Pojknamn är SÅ mycket svårare! Av någon anledning kommer vi bara på lite plojiga pojknamn. Bebisen har redan hetat Kenneth en hel vecka liksom (förlåt, förlåt om jag trampar någon på tårna, men tanken på en spädis som heter Kenneth är ju så rolig). Tyckte att Sture kändes ganska så bra (till jag såg en dokumentär om Sture Bergwall aka Thomas Quick).
Ta Ture! Ett av mina favoritnamn som min sambo inte gick med på 😭
 
Nu har jag inte plöjt tråden rakt av, men får vi en flicka hoppas jag att sambon kan gå med på Essie. Känns dock väldigt mycket som pojksparkar i magen, så jag blir förvånad om jag får använda mitt favoritnamn. Pojknamn är SÅ mycket svårare! Av någon anledning kommer vi bara på lite plojiga pojknamn. Bebisen har redan hetat Kenneth en hel vecka liksom (förlåt, förlåt om jag trampar någon på tårna, men tanken på en spädis som heter Kenneth är ju så rolig). Tyckte att Sture kändes ganska så bra (till jag såg en dokumentär om Sture Bergwall aka Thomas Quick).

Vi kallade dottern Gösta när hon föddes :D Hon såg ut som en liten surgubbe med krans.

Men du.. hur känns pojksparkar? :confused::D
 
Jag ska inte ha barn men tycker också att namn är roligt. 😊

På flickor tycker jag att Liv är fantastiskt fint och dessutom enkelt att stava, fungerar internationellt och inte supervanligt. Jag gillar feminina varianter av traditionella pojknamn, tex Fredrika, Mattea och Karla, och även Wilhelmina (älskar men är för långt) och Judith. Jag har funderat på om Dorotea skulle fungera men kan inte riktigt bestämma mig. Jag tycker det är väldigt vacker men det känns främst som ett namn på en stad numera.

På pojkar gillar jag Joar, efter Joar Bendjelloul. 😁
 
Vi kallade dottern Gösta när hon föddes :D Hon såg ut som en liten surgubbe med krans.

Men du.. hur känns pojksparkar? :confused::D
Rimlig fråga, det bara känns som att det är en liten pöjk som ligger där och kickar (mycket och ivrigt om jag får säga det själv). Men mest av allt så tror jag att det är pojksparkar eftersom bebisen var så fruktansvärt lik min sambo på ultraljudet, alltså hen såg verkligen pojkig ut. Ingen kommer att bli mer förvånade än vi om det faktiskt kommer ut en liten Essie om två månader :D
 
Rimlig fråga, det bara känns som att det är en liten pöjk som ligger där och kickar (mycket och ivrigt om jag får säga det själv). Men mest av allt så tror jag att det är pojksparkar eftersom bebisen var så fruktansvärt lik min sambo på ultraljudet, alltså hen såg verkligen pojkig ut. Ingen kommer att bli mer förvånade än vi om det faktiskt kommer ut en liten Essie om två månader :D

Jag känner förresten en Essi! Mycket trevlig person! HAN är 47 år ;) :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 651
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 943
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp