När kan jag köpa häst?

Bukefalos 30 år!

annanathalie

Trådstartare
Hej!!

Jag har ridit i ca 5-6 år som ung/barn och har sedan årskiftet tagit upp ridningen igen. Jag har gått 1 lektion i veckan på ridskola, samt klämt in extra pass här och där. Jag tar även privatlektioner nu under sommaren, och till hösten ska jag rida 2an i veckan och eventuellt vara medryttare till en häst 1 dag varannan vecka.

Att ha hittat tillbaka till hästarna igen är på sätt o vis att hitta tillbaka till livet. Jag älskar det, inte bara ridning utan att få spendera tid med hästar och pyssla i stallet.

Nu är den stora drömmen att köpa egen häst. Jag är 27 år, har en bra och stabil inkomst och bil. Jag är ansvarstagande och vill lära mig allt om hästar (spenderar mycket tid på böcker/undervisande videos på nätet).

När skulle ni säga att man är ”redo” att ta steget att köpa häst? Hade jag fått bestämma hade jag velat göra det efter årskiftet i år, men jag vill verkligen veta att det är någonting man kan lösa (även ifall man är lite ringrostig och har flera saker kvar att lära sig), eller om det verkligen är att ta vatten över huvudet?

Jag är redo att spendera tid och pengar. Jag läser ofta om era upplevelser, hur värt det är att ha egen häst, trots de resurser man lägger in i det.

Tacksam för råd, tips och era åsikter!!! 🤗

Om du har bra människor runt dig och en stallplats där du kan be om råd och få hjälp så är det bara att köra! Du lär dig efter vägen, men var ödmjuk inför att våga be om hjälp så kommer du lära dig efterhand. Det är så så mycket du aldrig kommer få från ridskolan hur många år du än rider.
Alternativet ska vara medryttarhäst eller något, för att verkligen komma så nära du kan. Och då försöka suga kunskap ur omgivningen runt den hästen.
Se till att hitta en snäll, trygg häst så inte ridningen behöver bli ett problem. Det är så mycket annat ändå 😅

Lycka till!

Jag hade letat efter en medryttarhäst eller liknande upplägg. Att ha häst med allt vad det innebär är underbart men det innebär också otroligt mycket ansvar och det kan vara skönt att få dela det med någon kunnig.

Att stå på en stor anläggning innebär troligen att det finns många kunniga omkring dig men min erfarenhet säger att det oftast är de som kan minst som hörs mest. Det kan också vara en miljö med mycket intriger, så att hitta stall som är bra är A och O och det är lättast med kontakter som är svårt att få som ny.

Jag har tyvärr en del vänner som har haft häst i många år men hamnat fel både när det gäller häst, tränare och anläggning. Det har tillslut tagit bort all glädje och självförtroende och nu står de där med en häst de är rädda för och massa ångest för allt de vill men inte kan.

Jag hoppas det går bra för dig men mitt råd är att vara kritisk och speciellt när allt låter för bra för att vara sant.

Jag tänker utöver det som ovan skrivit, att ”ha folk runt sig som är kunniga och går att fråga”, att se till att man inte bara har folk runt sig som kan mer -utan att man har kunnigt folk runt sig som faktiskt är beredda att stötta en. Det kan man inte räkna med (även om de allra flesta nog ställer upp och hjälper någon som behöver hjälp).

Jobba lite på kontakterna inför det egna hästköpet, ställa intresserade frågor och prata med folk (kanske berätta att man planerar att köpa häst framöver och därför är intresserad av att lära sig mer) -och lite hitta personer som man känner kan vara såna man kan finna stöd hos sen.

Hej!!

Jag har ridit i ca 5-6 år som ung/barn och har sedan årskiftet tagit upp ridningen igen. Jag har gått 1 lektion i veckan på ridskola, samt klämt in extra pass här och där. Jag tar även privatlektioner nu under sommaren, och till hösten ska jag rida 2an i veckan och eventuellt vara medryttare till en häst 1 dag varannan vecka.

Att ha hittat tillbaka till hästarna igen är på sätt o vis att hitta tillbaka till livet. Jag älskar det, inte bara ridning utan att få spendera tid med hästar och pyssla i stallet.

Nu är den stora drömmen att köpa egen häst. Jag är 27 år, har en bra och stabil inkomst och bil. Jag är ansvarstagande och vill lära mig allt om hästar (spenderar mycket tid på böcker/undervisande videos på nätet).

När skulle ni säga att man är ”redo” att ta steget att köpa häst? Hade jag fått bestämma hade jag velat göra det efter årskiftet i år, men jag vill verkligen veta att det är någonting man kan lösa (även ifall man är lite ringrostig och har flera saker kvar att lära sig), eller om det verkligen är att ta vatten över huvudet?

Jag är redo att spendera tid och pengar. Jag läser ofta om era upplevelser, hur värt det är att ha egen häst, trots de resurser man lägger in i det.

Tacksam för råd, tips och era åsikter!!! 🤗
Jag tänker såhär att om du vill köpa häst för mesta dels ridningens skull, så skulle jag nog låta bli. Hästägande är enormt mycket mera än ridningen och pyssla lite i stallet och en livsstil som man måste tycka om och det är bra att veta att man gör det innan man köper egen häst.

Om jag var du skulle jag försöka få tag på en foderhäst en period, ett år helst, innan köp av egen häst.

För övrigt så tycker jag inte kunskapen avgör huruvida man kan köpa häst eller inte utan hur öppen man är för att lära sig och ta hjälp och råd när det är någonting man undrar eller inte klarar av. Detsamma i ridningen, det lär man sig efterhand med rätt tränare och rätt häst.

Jag köpte häst som vuxen efter en termin på ridskola så....😁 Går alldeles utmärkt, se bara till att ha bra och kunnigt folk omkring dig och välj gärna en äldre läromästare som första häst så kommer det bli mycket enklare och roligare.
Vad skulle du säga gick ”bättre” än förväntat/trott, och vad önskar du att du hade vetat/fått erfarenhet om innan som hade hjälp dig? 🤗

Jag hade letat efter en medryttarhäst eller liknande upplägg. Att ha häst med allt vad det innebär är underbart men det innebär också otroligt mycket ansvar och det kan vara skönt att få dela det med någon kunnig.

Att stå på en stor anläggning innebär troligen att det finns många kunniga omkring dig men min erfarenhet säger att det oftast är de som kan minst som hörs mest. Det kan också vara en miljö med mycket intriger, så att hitta stall som är bra är A och O och det är lättast med kontakter som är svårt att få som ny.

Jag har tyvärr en del vänner som har haft häst i många år men hamnat fel både när det gäller häst, tränare och anläggning. Det har tillslut tagit bort all glädje och självförtroende och nu står de där med en häst de är rädda för och massa ångest för allt de vill men inte kan.

Jag hoppas det går bra för dig men mitt råd är att vara kritisk och speciellt när allt låter för bra för att vara sant.
Vet du om det finns något särskilt man behöver vara vaksam på eller som är varningsflagg när man letar stall? Förstår vad du menar med ”när allt låter för bra för att vara sant”, men finns det några mer konkreta tips enligt dig?

Vet du om det finns något särskilt man behöver vara vaksam på eller som är varningsflagg när man letar stall? Förstår vad du menar med ”när allt låter för bra för att vara sant”, men finns det några mer konkreta tips enligt dig?

Stallägare som inte har klara regler är en röd flagg. Som säger 'det löser sig'. Till typ allt. Oftast löser det sig inte alls då, och risken för konflikter blir hög om ägaren inte kan hålla på regler/har olika regler för olika människor.

Kolla hur länge folk stått där. Är det många som flyttat in nyligen kan det vara en röd flagg (dvs stor omsättning, något gör ju att de inte trivs).

Fråga hur det är med placering av box och hage. Dvs, om din häst hamnar i en hage med en haggranne som fullständigt hatar varandra, vad blir planen då? (Målet är väl att alla hästar skall trivas och må bra, och förhoppningsvis så finns denna tanke hos stallägaren, och det finns någon form av klausul som säger att hagbyten kan ske pga hästarnas trivsel).

Om möjligt prata gärna med någon dom redan står där, fråga om vad de hade velat ändra om de fick. Vad folk är missnöjda med men har överseende med brukar vara ganska talande.

Fundera på vad du vill ha i ett stall. Vad som är absolut minimum och vad du kan kompensera med (jag lever just nu med något mindre vinterhage (ca 8x40m) än vad jag egentligen skulle vilja ha, men å andra sidan är hästarna ute många timmar per dygn och så länge det inte är för geggigt så går de i betydligt större hagar).

Bästa stallet jag stått i som nybliven hästägare var det bara jag och stallägaren, som generöst delade med sig av sina kunskaper.
Då är behovet av strikta regler inte så nödvändigt. Istället kan man kolla på ställets skick, är det hyfsat ordning och reda, ser hästarna välmående ut, vad har de för rutiner?
Fodring, utsläpp osv.

Stora stall är verkligen inte min grej.

Bästa stallet jag stått i som nybliven hästägare var det bara jag och stallägaren, som generöst delade med sig av sina kunskaper.
Då är behovet av strikta regler inte så nödvändigt. Istället kan man kolla på ställets skick, är det hyfsat ordning och reda, ser hästarna välmående ut, vad har de för rutiner?
Fodring, utsläpp osv.

Stora stall är verkligen inte min grej.

Samma här! Sen en tydlighet vad stallägaren förväntar sig. Vet att endel tycker hen jag stod hos var knepig men jag trivdes väldigt bra med att hen just var tydlig/noga.

Tydlighet även inför eventuell skada kan va bra. Sjukhagar?
Vem köper in foder, mm

Att det är hög omsättning är en röd flagga. Sen är det individuellt men jag tycker det är seriöst när hagarna är uppdelade utifrån hästarnas behov och inte människornas. Tex hästar med stort behov av mat går tillsammans och de med mindre behov. Finns tillgång till sommarbete, osv. Fråga runt lite och se vad folk säger, även i gamla inlägg på fb.

Har man pengar, tid och en apparat runt som kan hjälpa med att tex hitta vettig hovslagare, veterinär, tränare etc så kan man köpa häst närsomhelst tänker jag ☺️ man kan ju ångra sig med om det blir helt fel, det kanske blir lite krångligt, men det mesta reder sig.

Men ja, det viktigaste, att ha bra kunniga människor runt dig som stöd. Det underlättar så mkt i allt och gör det roligare för dig och hästen du skaffar dig.

Vad skulle du säga gick ”bättre” än förväntat/trott, och vad önskar du att du hade vetat/fått erfarenhet om innan som hade hjälp dig? 🤗

Det är stora och ganska komplexa frågor att svara på, och såhär i efterhand, nästan 10 år och flera egna hästar senare är det mycket jag hade önskat att jag kanske gjort annorlunda med den kunskapen jag har nu, men det vet man ju inte förrän man just fått den erfarenheten och kunskapen liksom 😅

Alla har vi varit nybörjare nån gång, och att ha häst/vara hästägare är nog en sån grej som måste upplevas, det går som inte att läsa sig till att vara en bra hästägare, samt att varje häst är en individ med sina egenheter och idéer.

Mitt bästa tips är således att go for it, men se till att ta hjälp vid behov och acceptera det faktum att det ibland kommer gå åt helskotta oavsett hur länge man haft häst 😊

Det som är viktigt för mig när det kommer till att välja stall är att jag och stallägaren har samma syn på hästhållning. Min dotters ridlãrare erbjöd oss att ha hästarna hos henne när jag köpte häst igen efter flera års uppehåll. Jag var lite tvekande först då hon anses av många vara lite svår att komma överens med. Men det har varit perfekt för oss då vi har samma åsiker om det mesta när det gäller hästarna. Vi har till och med blivit goda vänner med åren och umgås utanför stallet också. Sen har det varit en stor fördel för dottern som lärt sig otroligt mycket av att ha sin ridlärare på plats som alltid kommer med goda råd och hjälp även utanför de planerade ridlektionerna.

Jag vill slå ett slag för att verkligen gå ner på djupet med vad för häst du vill ha och kanske ännu mer vad för häst du behöver ha. Där kan tex ridläraren vara ett bra bollplank.

Jag har rört mig i sisådär sju olika inackorderingsstall senaste åren och jag ser alldeles för ofta hur personer köper en häst som de inte alls passar med och som de sen blir besvikna på.

Mitt värsta exempel var de som ville ha en riktigt bra hopponny till barnet men blev kära i en tinker som blev osäker vid hoppning högre än 50 cm. Det är såklart helt okej att bli kär (jag skulle köpa ett inridet sto men köpte en tvåårig valack) och ändra sina önskemål, men i det här fallet var barnet ständigt besviken och arg på sin ”dumma ponny” som inte dög till det hen så innerligt ville.

Mitt bästa tips är att läsa på så mycket du bara kan teoretiskt innan köpet. Läs på om allt verkligen, från sjukdomar till olika problem och situationer till hästhållning och allt däremellan. Nuförtiden finns det oerhört mycket gratismaterial att få tag på vad gäller kunskap så som på YouTube, poddar, böcker, bloggar osv. Men så får man sålla lite också. Allt är inte bra, men mycket är det. Våga lita på din magkänsla och ditt sunda förnuft. Ta även hjälp av hästkunniga runtomkring dig och bygg upp ett nätverk. Köp en häst som du trivs med och som är på din nivå så blir det bra. Sedan är ingen häst perfekt och mycket kan man jobba bort med tiden, men viktigt att ha en bra grund och känsla för hästen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka