Nära att det blev bilolycka

rutans

Trådstartare
Idag påväg hem var det väldigt nära att jag var med om en bilolycka och det jag bannar mest är att jag kör så mycket bil nuförtiden ca 20 mil, 6 dagar i veckan och det har gjort mig mindre uppmärksam.

Jag var inte direkt skyldig till incidenten men med lite större uppmärksamhet hade jag kunnat se att bilen bakom var en sådan typ som gärna gör riskabla omkörningar...

För händelsen gick till som följer, kör på huvudväg ser en bil som kommer ikapp bakom. Tänker inte mer på det, kör ca 5 km till och blinkar sedan höger. Där står två bilar vid en stoppskylt, varav ena bilen kör ut i mötande riktning när den ser jag bromsar in. Samtidigt så väljer bilen bakom att göra en omkörning, vilket jag ser o sidospegeln när den är över på vänster sida! Min reaktion är att bromsa så den ska hinna förbi, men den bromsar istället så den slirar lite och håller på åka in i sidan på min bil. Den mötande bilen hade inte hunnit fått upp farten så den hann också stanna. Ser personen i bilen bredvid mig een ung kille som sitter och skrattar, visst kan det vara naturlig reaktion, men fan vad arg jag blev!

Så här i efterhand undrar jag ändå om jag skulle åkt på så att han hade kunnat svänga in bredvid. Men mest av allt att jag inte var med och förutsåg risken före! Det är ju ofta tack vare de som tänker steget före som inte olyckan händer, inte för att vissa hetskörare har tur.
Vet inte vad jag ville med det här trådskapandet kanske bara skrivs av mig:o

Sv: Nära att det blev bilolycka

Vi höll med på att vara med om en, tankbilen framför fick låsa däcken för att inte köra in i bilen framför när en bil ännu längre fram fick motorproblem, lagom kul sådär.

Men sist gång det var riktigt nära var när äldre man på 70-80 år körde om lastbil i 80 km/tim på 110 väg och sen svänger in rakt framför den så den får tvärbromsa och är två meter ifrån att få slänga sig ut i andra körfältet. Jag tackar för att den inte gjorde det då jag låg där...

Känns som om man möter på en som absolut inte borde vara ute på vägen minst en gång i veckan

Kan tillägga att sambon höll på att orsaka dödsolycka #eller sambon sambon...) bilen framför honom stannar mitt på motorväg, han hinner iallafall stanna så att han bara kolliderar med baken på den bilen (kör lastbil) är värre för bilen bakom honom, den ligger mellan två lastbilar. Tur nog var det en snabbtänkt man som körde den bilen, slängde sig till höger om sambon och repade upp hela bilen och blev av med sidospeglar, men överlevde.
Vilket han inte hade gjort annars då lastbil nr.2 stannar en meter efter sambons.
(den mannen kunde senare vittna på att bilen som stannade hade kört "annorlunda" ganska många mil)

Senast ändrad:

Jag skulle också reagera med att bromsa så att den omkörande bilen kan svänga in framför vid en sådan situation! Han reagerade ju jättedumt på alla sätt och vis verkar det ju som...

Vi höll med på att vara med om en, tankbilen framför fick låsa däcken för att inte köra in i bilen framför när en bil ännu längre fram fick motorproblem, lagom kul sådär.

Men sist gång det var riktigt nära var när äldre man på 70-80 år körde om lastbil i 80 km/tim på 110 väg och sen svänger in rakt framför den så den får tvärbromsa och är två meter ifrån att få slänga sig ut i andra körfältet. Jag tackar för att den inte gjorde det då jag låg där...

Känns som om man möter på en som absolut inte borde vara ute på vägen minst en gång i veckan

Kan tillägga att sambon höll på att orsaka dödsolycka #eller sambon sambon...) bilen framför honom stannar mitt på motorväg, han hinner iallafall stanna så att han bara kolliderar med baken på den bilen (kör lastbil) är värre för bilen bakom honom, den ligger mellan två lastbilar. Tur nog var det en snabbtänkt man som körde den bilen, slängde sig till höger om sambon och repade upp hela bilen och blev av med sidospeglar, men överlevde.
Vilket han inte hade gjort annars då lastbil nr.2 stannar en meter efter sambons.
(den mannen kunde senare vittna på att bilen som stannade hade kört "annorlunda" ganska många mil)
Fy vad otäckt!

Sedan vet jag inte hur många bilar jag fått bromsa in för vid två+ett vägar som absolut måste om precis där vägen smalnar av! Och då betyder det inte att jag ligger och segar efter vägen..

Jag skulle också reagera med att bromsa så att den omkörande bilen kan svänga in framför vid en sådan situation! Han reagerade ju jättedumt på alla sätt och vis verkar det ju som...

Ja, hann heller inte tänka särskilt mycket mer än så heller, gick ju så otroligt fort!

Ja det går ju så jädrans fort när sånt där händer och ni alla hade nog änglavakt!

Jag undrar vem som hade bedömts varit vållande till olyckan om det blivit en sådan, han som körde om eller bilen som svängde ut på vägen?

Läskigt med sådana tillbud. Första veckan jag skaffat bil råkade jag ut för hela tre stycken mötande fordon som kom över på fel körbana rakt mot mig, den första var en ung kille som körde för fort i en kurva, den andra var en långtradare vars förare troligen somnade och den tredje var en vårdslös omkörning har jag för mig.

Jag undrar vem som hade bedömts varit vållande till olyckan om det blivit en sådan, han som körde om eller bilen som svängde ut på vägen?
en sån fråga var uppe för många år sen på tv, kan ha varit "hej trafikant" eller vad sjutton programmet hette. Jag Inns det fortfarande :p

Den som står och väntar vid stopplikt eller väjningsplikt är alltid skyldig att se till att det inte kommer några bilar från något håll innan den kör ut. Gäller även omkörande bilar på fel sida av vägen. Så, det hade varit den som svängde ut på vägen som var vållande.
Förutsatt att inte omkörningen påbörjades efter att den bilen kommit ut på vägen.

Fy vad otäckt!

Sedan vet jag inte hur många bilar jag fått bromsa in för vid två+ett vägar som absolut måste om precis där vägen smalnar av! Och då betyder det inte att jag ligger och segar efter vägen..

Samma här. Otrevligast var i våras när jag var ute med transporten och ser i backspegeln att det kommer en bil i mycket hög fart men är ganska långt bak. Där vägen går ihop är en refug på högersidan, och när vägen redan HAR gått ihop (enligt strecken på marken) men vajerräcket fortfarande inte gått ihop helt -kommer bilen bakifrån och kör om mig+transport inne i samma körfält. Fyfan vad arg jag blev.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 453
Senast: Jadzia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 513
Senast: Vallmo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 564
Senast: Sel
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
21 032
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur