Bukefalos 28 år!

Nationalsången engagerar...

Det tycks vara Sverigedemokraternas skola :grin:
Jag är sverigedemokrat... Tyckte hela mellanakten va lika magisk som ni ...

Men så har ingen av mina vänner på fb rasat heller... SÅ var ni läser att ALLA SDare tycker den va hemsk vet jag inte... Nu har jag förvisso väldigt blandad politisk vänkrets men som sagt INGEN har direkt "förfärat sej" ...
 
Jag hade själv inte valt den omskrivningen men jag blir inte galet upprörd av att den görs. Och nej, jag uppskattade inte Volvo-reklamens version heller.
Däremot tyckte jag att mellanakten som helhet var väldigt bra.
 
Jag gillade den "nya" versionen. Hela mellanakten med jojk och sång på arabiska och hebreiska var fin - bästa i mello på mycket länge! Varför skulle man inte få peta lite och ändra i nationalsången? Fånigt. Hasse och Tage gjorde det redan på sin tid.


Helt genialiskt. :D

Min absoluta favoritversion av nationalsången!

Annars tycker jag den är ett gräsligt pekoral. Särskilt tonvikten på "dö". "Jag vill DÖÖÖÖÖ i Norden".:yuck:
 
Jag har inte sett den omtalade sången och kommer inte göra det heller då jag är enormt less på allt som har med melodifestivalen att göra.

Men att flytta till Thailand eller annat ställe med trevligt klimat låter ju inte helt fel när man blir pensionär så att dö nån annan stans än i Norden låter rätt lockande faktiskt.
 
Var det inte på tal för några år sedan att ändra nationalsången till Ulf Lundells Jag trivs bättre i öppna landskap? Kommer inte ihåg att det var särskilt upprört över det, trots att det var en helt ny sång. För er som röstar på SD - ja och andra också - hur upprörda skulle ni bli om Sverige röstade om en helt ny nationalsång som var på tapeten då?
 
Var det inte på tal för några år sedan att ändra nationalsången till Ulf Lundells Jag trivs bättre i öppna landskap? Kommer inte ihåg att det var särskilt upprört över det, trots att det var en helt ny sång. För er som röstar på SD - ja och andra också - hur upprörda skulle ni bli om Sverige röstade om en helt ny nationalsång som var på tapeten då?

Frågan är väl mer om Ulf Lundell tillåter sverigedemokrater att sjunga låten, minns att det va rabalder om de för nåt år sen...
 
Var det inte på tal för några år sedan att ändra nationalsången till Ulf Lundells Jag trivs bättre i öppna landskap? Kommer inte ihåg att det var särskilt upprört över det, trots att det var en helt ny sång. För er som röstar på SD - ja och andra också - hur upprörda skulle ni bli om Sverige röstade om en helt ny nationalsång som var på tapeten då?

Jag, som hatar öppna landskap och vill ha berg och skog runtomkring mig, har aldrig fattat vad den där låten ska vara så fantastisk för... :cautious:
#Intemittsverige :D

(Jag är dock inte sverigedemokrat, och bryr mig heller inte om symboler och patriotism i någon för mig märkbar utsträckning.)
 
Hah, jag kommer ihåg när jag vägrade ställa mig upp när de spelade Du Gamla Du Fria på skolavslutningen som någon slags protest mot nationalism eftersom jag avskyr uppdelningen i vi och dom som nationer innebär.

Får dock erkänna att jag blir lite varm i hjärtat när Kalla och kompani vinner, mest för att kommentatorerna blir så glada. Jakob Hård tar verkligen i från hjärtat och Per Elofsson gråter. Man blir så glad av det. Lillkronorna är också kul, särskilt när de försöker sjunga. Men militär och patriotism och svenska flaggan och nationaldräkter och hambo och polka är inte min grej. Surströmming är det värsta jag vet och att plocka kantareller i skogen, nej tack.
 
Ja, vem fan vill att hela Sverige ska se ut som Österlen liksom?! :p :rofl:

Eller hur? Hemma! :love:
PRINSESSA_I_SKOGEN_En_riddare_red_fram_1915_26x28_WEBB1.jpg

lidberg+rolf+lito.jpg


Öppna landskap!? Gäsp... :meh:
 
Om nationalsångens "försvarare" fick höra originalet folkvisan, skulle det inte förvåna mig om det blev ett himla rabalder över den.
 
Om nationalsångens "försvarare" fick höra originalet folkvisan, skulle det inte förvåna mig om det blev ett himla rabalder över den.

Det brukar vara så. Den tredje versen av Star Spangled Banner brukar hoppas över och man kan förstå varför:

And where is that band who so vauntingly swore
That the havoc of war and the battle's confusion,
A home and a country, should leave us no more?
Their blood has washed out their foul footsteps' pollution.
No refuge could save the hireling and slave
From the terror of flight, or the gloom of the grave:

And the star-spangled banner in triumph doth wave,
O'er the land of the free and the home of the brave.
 
Jag, som hatar öppna landskap och vill ha berg och skog runtomkring mig, har aldrig fattat vad den där låten ska vara så fantastisk för... :cautious:
#Intemittsverige :D

(Jag är dock inte sverigedemokrat, och bryr mig heller inte om symboler och patriotism i någon för mig märkbar utsträckning.)

T.o.m. jag som skiter totalt i nationalsång och sånt skulle nog protestera om det blev en jävla låt om öppna landskap. Men, är inte du från typ Skåne eller nåt sånt?!
 
O_o Jag har ju föreställt mig att du pratar skånska! Stackare, jag tycker Uppsala är för långt söderut så jag flyttar till Jämtland (:love:) i april.

Mina bilder ovan är av Oviksfjällen, tagna från fältkontoret i Myrviken. Jag älskar naturen där :love:

Jag gillar folket också även om de kan vara lite speciella (det finns en anledning till att det heter "surjämte" ;) :D).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 310
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 779
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 460
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp