Bukefalos 28 år!

Nationalsången engagerar...

Läste att Regina Lund hade sjungit den just så för flera år sen, då var det ingen som protesterade!

F ö så var det ju artister som framförde ett pausinslag, och då det knappast kan verka stötande (även om det verkar vimla av lättkränkta tomtar) ser jag inget problem med att den tillåts i SVT.
Ska det bli så framöver att inga politiska låtar får framföras i SVT-program så lär det bli rätt tunt...
 
SVT är ju varken opartisk eller opolitisk i det här fallet. Vidare är det väl i princip omöjligt att skilja de två begreppen åt? Att ta ställning i politiska frågor är partiskt i varje situation jag kan tänka mig på rak arm åtminstone.
Läste du länken? Jag citerar: "SVT:s utbud präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och det ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund."

Uppenbarligen behövs folkbildningen eftersom folk provoceras av humanistiska värden. :cautious:
 
Läste du länken? Jag citerar: "SVT:s utbud präglas av demokratiska och humanistiska värden, folkbildningsambitioner, mångfald och kvalitet och det ska vara tillgängligt för alla oavsett förutsättningar och bakgrund."

Uppenbarligen behövs folkbildningen eftersom folk provoceras av humanistiska värden. :cautious:

Ja jag läste länken och är fullt medveten att SVT får vara partiska i vissa frågor, t.ex demokratifrågan. Trots det så kallar sig SVT för opartiska eftersom de ska vara opartiska i andra frågor. I det här fallet så bryter de mot vad som kallas deras opartiskhet genom att vara partiska och ta politisk ställning där de inte får göra det menar jag.

Vem provoceras av humanistiska värden?
 
Utvecklar lite: Anledningen till varför jag menar att SVT var partiska i en fråga där de inte får vara det är att det finns andra möjliga ställningstaganden i den aktuella frågan som kan vila på samma värdegrund som den SVT ska ha. Att t.ex inte vilja förändra synen på svenskhet bryter inte mot SVT:s värdegrund.

Samma resonemang fast med en annan fråga: Att ha ett skattetryck på 50% av BNP eller 40% av BNP går båda kombinera med SVT:s värdegrund. Därför så bör inte SVT ta ställning för ett alternativen och sedan hänvisa till att det får ta ställning för saker som vilar på deras värdegrund. Då har de tagit ställning utöver vad som är lämpligt.
 
Och jag känner spontant, har inte folk bättre saker att engagera sig i???

Så mycket orättvisor och elände i världen, och man hakar upp sig på ETT ord? Knappast!
Trots att det inte sägs högt, så är säkerligen anledningen EGENTLIGEN att den framfördes på såväl hebreiska, arabiska som samiska... Det var inte HELSVENSKT!
 
Det där var ju skitkul anmälningarnas formuleringar, vi har ju faktiskt ingen officiellt sanktionerad nationalsång :D

Vi? Artikeln handlar ju om nationalsången i Sverige, vad nu det är för flumland, själv bor jag i det officiellt erkända "Konungariket Sverige" och inget annat. :angel:
 
Vi? Artikeln handlar ju om nationalsången i Sverige, vad nu det är för flumland, själv bor jag i det officiellt erkända "Konungariket Sverige" och inget annat. :angel:

Ja, och den är inte officiellt sanktionerad av riksdagen. Av HÄVD är den nationalsång men inte genom ett officiellt riksdagsbeslut.
 
Ja, och den är inte officiellt sanktionerad av riksdagen. Av HÄVD är den nationalsång men inte genom ett officiellt riksdagsbeslut.

Jao, men formuleringar i artikeln var ju att den är fastställd som Sveriges nationalsång vilket jag tycker den är så länge man inte har en väldigt drakonisk tolkning av ordet fastställd, det är ju trots allt ingen strikt juridisk term. Enligt wikipedia så menar konstitutionsutskottet att den är tillkommen på ett sådant sätt som en nationalsång i Sverige bör komma till på (vald genom att bli etablerad hos folket) och att det inte finns något behov av ett officiellt erkännande. Det tolkar jag som att folket väljer nationalsång genom hävd, inte statsmakten genom erkännande. Det finns ju inte direkt något rimligt tvivel om vilken sång folket menar är nationalsången, därmed menar jag att det är fastslaget att Du gamla, du fria är vår nationalsång.
 
Jao, men formuleringar i artikeln var ju att den är fastställd som Sveriges nationalsång vilket jag tycker den är så länge man inte har en väldigt drakonisk tolkning av ordet fastställd, det är ju trots allt ingen strikt juridisk term. Enligt wikipedia så menar konstitutionsutskottet att den är tillkommen på ett sådant sätt som en nationalsång i Sverige bör komma till på (vald genom att bli etablerad hos folket) och att det inte finns något behov av ett officiellt erkännande. Det tolkar jag som att folket väljer nationalsång genom hävd, inte statsmakten genom erkännande. Det finns ju inte direkt något rimligt tvivel om vilken sång folket menar är nationalsången, därmed menar jag att det är fastslaget att Du gamla, du fria är vår nationalsång.

:up: Första gången jag blir kallad drakonisk :D

Jag är som sagt beredd att försvara fosterlandet med vapen om så är. Att ändra några ord i nationalsången (fastställd av hävd) är en bagatell i sammanhanget när det kommer till vad man känner för och är beredd att göra för sitt land.

Men jag antar att du är extremt upprörd över alla idrottare som mumlar sig igenom nationalsången också? Nu är jag inte upprörd över någondera men det tycker jag är värre än att byta ut några ord.
 
Men jag antar att du är extremt upprörd över alla idrottare som mumlar sig igenom nationalsången också? Nu är jag inte upprörd över någondera men det tycker jag är värre än att byta ut några ord.

Nej tvärtom, jag är en sån som gillar konstverket "skända flaggan" o.s.v eftersom det lär folk att det inte är en mänsklig rättighet att inte bli kränkt. Min kritik handlar om att SVT inte rätt företag att ägna sig åt den här typen av "statements".
 
Ett ord, vid ett tillfälle i ett underhållningsprogram. Vad tycker du om Hasse&Tage-versionen som länkades tidigare i tråden? Revyn sändes i just SVT, och man kan inte säga att H&T var direkt opolitiska.

Men de var ju svenskar, så det är kanske det som är skillnaden.
 
Några funderingar jag har om detta är att varför ska man ändra till jorden? Vad är liksom alternativet annars? mars? solen? yttre rymden?
Sen så är det ju uppenbarligen ganska många som vill leva (och dö?) just i norden och inte någon annanstans på jorden - annars hade väl knappast den mängd flyktingar, som de facto kommit, kommit just hit?

Dessutom funderar jag på hur vi tänker oss att vi ska få alla de människor som kommit hit att vilja integreras i vårt samhälle, vår kultur och våra värderingar när vi håller på och raljerar på detta sätt (och alla andra ätt som tydligen är poppis just nu) om oss själva och vårt eget land? Hur ska vi få människor från andra länder att ta oss på allvar när vi inte ens verkar göra det själva?
 
Nej tvärtom, jag är en sån som gillar konstverket "skända flaggan" o.s.v eftersom det lär folk att det inte är en mänsklig rättighet att inte bli kränkt. Min kritik handlar om att SVT inte rätt företag att ägna sig åt den här typen av "statements".

Men tanke på vilken jäkla lekstuga SVT är tycker jag det här var ingenting. Jag har en viss insyn och pengaförstöringen det företaget ägnat sig åt är gräslig. Jag har länge ansett att med tanke på hur det sköts ska vi inte ha något statligt TV-bolag. Mina licenspengar kan gå till så mycket bättre saker.
 
Men tanke på vilken jäkla lekstuga SVT är tycker jag det här var ingenting. Jag har en viss insyn och pengaförstöringen det företaget ägnat sig åt är gräslig. Jag har länge ansett att med tanke på hur det sköts ska vi inte ha något statligt TV-bolag. Mina licenspengar kan gå till så mycket bättre saker.

Fast du kanske inte äger en TV så länge till? :idea::cool:
 
Några funderingar jag har om detta är att varför ska man ändra till jorden? Vad är liksom alternativet annars? mars? solen? yttre rymden?
Sen så är det ju uppenbarligen ganska många som vill leva (och dö?) just i norden och inte någon annanstans på jorden - annars hade väl knappast den mängd flyktingar, som de facto kommit, kommit just hit?

Dessutom funderar jag på hur vi tänker oss att vi ska få alla de människor som kommit hit att vilja integreras i vårt samhälle, vår kultur och våra värderingar när vi håller på och raljerar på detta sätt (och alla andra ätt som tydligen är poppis just nu) om oss själva och vårt eget land? Hur ska vi få människor från andra länder att ta oss på allvar när vi inte ens verkar göra det själva?

Men va? :D Raljerar på detta sätt? :confused: Tror du text i en nationalsång är ett hinder för integration?
 
Och jag känner spontant, har inte folk bättre saker att engagera sig i???

Så mycket orättvisor och elände i världen, och man hakar upp sig på ETT ord? Knappast!
Trots att det inte sägs högt, så är säkerligen anledningen EGENTLIGEN att den framfördes på såväl hebreiska, arabiska som samiska... Det var inte HELSVENSKT!

Den framfördes väl inte ens på något annat språk, det är bara vad en del fått för sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 310
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 779
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 455
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp