Bukefalos 28 år!

Nationalsången engagerar...

Mina bilder ovan är av Oviksfjällen, tagna från fältkontoret i Myrviken. Jag älskar naturen där :love:

Jag gillar folket också även om de kan vara lite speciella (det finns en anledning till att det heter "surjämte" ;) :D).

Senaste veckan har jag bildgooglat olika fjäll i Jämtland, längtar så sjukt mycket nu :love:. Och varje dag i Uppsala stör jag mig mer och mer på att det är så platt och fult. Har ändå trivts rätt okej här men oj vad jag saknar berg.
 
Jag gillade också den här versionen! Men gillar den vanliga också, jättemycket. För att inte vara så patriotisk är jag trots allt väldigt patriotisk :angel:.

Haha, väldigt bra formulering som jag känner igen mig i! Jag älskar allt som jag förknippar med Sverige och "svenskhet": folkmusik (spelar själv fiol samt äger en folkdräkt, dansar även hjälplig polska), fjällvandring, längdskidåkning, plocka svamp, mellanakter i Melodifestivalen som involverar jojkande same i kolt, bli gråtmild när svenskar är bra i någon sport/vinner en Oscar/får Nobelpris, baka kanelbullar samt att köa civiliserat. Samtidigt avskyr jag nationalism och tycker att mångkultur är en bra grej. Tur att man har förmågan att vara komplex!

Mina bilder ovan är av Oviksfjällen, tagna från fältkontoret i Myrviken. Jag älskar naturen där :love:.

Jag var i Oviksfjällen för första gången i somras och det var ju en riktig pärla! Skog, sjö och fjäll i en perfekt symbios.
 
Haha, väldigt bra formulering som jag känner igen mig i! Jag älskar allt som jag förknippar med Sverige och "svenskhet": folkmusik (spelar själv fiol samt äger en folkdräkt, dansar även hjälplig polska), fjällvandring, längdskidåkning, plocka svamp, mellanakter i Melodifestivalen som involverar jojkande same i kolt, bli gråtmild när svenskar är bra i någon sport/vinner en Oscar/får Nobelpris, baka kanelbullar samt att köa civiliserat. Samtidigt avskyr jag nationalism och tycker att mångkultur är en bra grej. Tur att man har förmågan att vara komplex!
Men JA! Precis exakt samma här! Min partner suckar avundsjukt över hur fantastiskt mycket jag älskar Sverige trots att jag aldrig någonsin sett mig som typen som "älskar Sverige". Även om jag gör just det.
 
Senaste veckan har jag bildgooglat olika fjäll i Jämtland, längtar så sjukt mycket nu :love:. Och varje dag i Uppsala stör jag mig mer och mer på att det är så platt och fult. Har ändå trivts rätt okej här men oj vad jag saknar berg.
Haha! Har varit i Östersund sen igår men nu går äntligen tåget hem till Uppsala!
 
Du e' konstig du... :cautious:
*sjunger*

Svara mig, Glunten, på ära och tro,
utan avseende på små fataliteter,
sådana, vet du ju, bygga och bo,
varthelst du kommer, inom alla fakulteter,
är inte Uppsala märkvärdigt bra,
bättre än alla andra städer här i Norden?
Jag vågar till och med påstå — jaha!
bättre än någon annan fläck på hela jorden?


Du talar som en häst, Uppsala är bäst! Bäst utav allt, som finns på denna sidan solen;
och maken till den sta'n, finns ej, ta' mig fan,
letar du också från ekvatorn och till polen.


:banana::banana:
 
*sjunger*

Svara mig, Glunten, på ära och tro,
utan avseende på små fataliteter,
sådana, vet du ju, bygga och bo,
varthelst du kommer, inom alla fakulteter,
är inte Uppsala märkvärdigt bra,
bättre än alla andra städer här i Norden?
Jag vågar till och med påstå — jaha!
bättre än någon annan fläck på hela jorden?


Du talar som en häst, Uppsala är bäst! Bäst utav allt, som finns på denna sidan solen;
och maken till den sta'n, finns ej, ta' mig fan,
letar du också från ekvatorn och till polen.


:banana::banana:

*sjunger ännu högre*

...Så äro belägne till vatten och land
de skönaste Dalar i Svea.
Besökte den orten helst vilken som kan,
så får han erfara långt mera...
 
@Myrten

Tilläggas bör förstås att författaren till denna Laudes Dalekarliae, Andreas Wallenius, hade studerat i Uppsala innan han kom hit. Men han tyckte tydligen inte att det var imponerande nog för att dikta om. :p
 
Så, vad tycker ni, får man verkligen göra så????

Nej SVT får faktiskt inte göra så. SVT menar i efterhand att syftet var att förändra synen på svenskhet och ett budskap om att "öppna våra hjärtan", ett statement helt enkelt. SVT ska vara opolitiskt och inte syssla med identitetspolitik. Om någon privatägd TV-kanal hade gjort det så hade jag inte brytt mig alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 310
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 779
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 455
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp