Nationalsången engagerar...

Förminskar mig? Missade du den delen att jag inte ens definierar mig som svensk?

I övrigt så finns det nog inte så mycket att diskutera. Du ser uppenbarligen andra saker än vad jag ser. Läs artikeln jag länkade till för jag tycker den sammanfattar ganska bra det jag tycker.
Nationalism ses ofta som något fult i Sverige - kanske p.g.a det du skrev - att många kopplar det med nazism, vilket ju är trist för det ena behöver inte ha något alls med det andra att göra.
Är du själv engagerad i svenskt kulturarv? Det finns ju mängder av föreningar som skriker efter folk som engagerar sig!
Fast De brukar förstås ofta vara samma personer som även står på barrikaderna mot rasism...
 
Är du själv engagerad i svenskt kulturarv? Det finns ju mängder av föreningar som skriker efter folk som engagerar sig!
Fast De brukar förstås ofta vara samma personer som även står på barrikaderna mot rasism...
Om man som jag, inte hinner/orkar engagera sig så kan man i alla fall besöka olika kulurarvsmiljöer. Det finns till och med appar som gör att man lättare kan hitta dem.

Jag är en stark förespråkare för minst något museumbesök i månaden.

Märkligt nog brukar inte de sdare och främlingsfientliga jag känner inte alls vara intresserade av den kultur de påstår sig värna om.
 
Är du själv engagerad i svenskt kulturarv? Det finns ju mängder av föreningar som skriker efter folk som engagerar sig!
Fast De brukar förstås ofta vara samma personer som även står på barrikaderna mot rasism...

Nej, varför skulle jag? Hur kom rasism in i det här för övrigt?
 
I övrigt så finns det nog inte så mycket att diskutera. Du ser uppenbarligen andra saker än vad jag ser. Läs artikeln jag länkade till för jag tycker den sammanfattar ganska bra det jag tycker.
Nationalism ses ofta som något fult i Sverige - kanske p.g.a det du skrev - att många kopplar det med nazism, vilket ju är trist för det ena behöver inte ha något alls med det andra att göra.

Jag har läst krönikan och tycker det luktar tajt offerkofta. Lite "men det får man väl inte säga det här Jävla landet"-mentalitet.

Nationalism och att vara stolt över sitt ursprung är inte samma sak. Nationalism handlar om ett "vi och dem", där vi är bättre än dem. Det är förknippat med rasism och nazism, nationalistiska verktyg används ofta för att distansera "oss" från "dem". Se bara Trumps retorik! Nationens bästa framför allt, även om det innebär att halva befolkningen är dödsdömd (jag överdriver, hoppas poängen går fram).
Patriotism är att älska sitt land, oavsett vilken politiker som har makten eller vilken religion som råder. Den enskilde personen och dess intressen är oviktig.

Att mellanakten i melodifestivalen skulle vara ett hinder för integration eller ett "svenskt självskadebeteende" är för mig obegripligt. Och jag identifierar mig ändå som svensk! Det har jag gjort hela livet, det är det enda jag någonsin varit. Jag är precis lika svensk idag som jag var innan mellanakten.

Enda gången jag skäms över att kalla mig svensk är när någon annan berättar för mig vad som är svenskt och säger att göra/tycka si eller så innebär självskadebeteende eller att jag på något sätt avskyr mitt land.

Jag frågade efter exempel på vad, vem, hur detta populära svenska Sverige-hat tar uttryck.
De svar jag fått är melodifestivalens mellanakt, en alternativ version av nationalsången som spelats en gång, ett utspel av Mona Sahlin och att vi inte firar nationaldag som andra länder.
Det skulle på något sätt bevisa att svenskar hatar sverige och ägnar sig åt nationellt självskadebeteende, inte har någon egen kultur och ingen historia.
Det känns så långsökt att jag knappt vet var jag ska ta vägen.

Eller så är jag inte tillräckligt svensk för att förstå att det nya svenska är att hata Sverige.
Eller är det kanske att jag faktiskt gillar mitt land, inte nationalsången, flaggan eller traditioner, utan det faktiska landet.
 
Zoya skrev:
Fast det är inte bara den här händelsen jag syftar på. Var kanske lite otydligt. Tycker det är så himla poppis just nu (och har varit ett tag) att tycka illa om sverige och svensk historia och kultur. Mona Sahlin hävdade ju t ex att sverige inte ens har någon kultur.
Reinfeldt sa att Sverige inte tillhör de svenskar vars anfäder som byggt landet till vad det är idag under många generationer. Utan de som nu kommit hit mitt i livet???????
Jag håller inte med alls.
Skulle något annat land gå med på att få det upptryckt i ansiktet?
Han var även öppen med att det inte skulle finnas ekonomiskt utrymme för något annat än migrationen och utlovade därmed inga vallöften och försvann som en avlöning direkt efter valresultatet.
1,30min.
Igår begärde MV ytterligare 28 miljarder. Åtstramningar i vård, skola och omsorg fastän enorma mängder skolor måste byggas.
Jag får inte det att gå ihop. 1+1 är inte minus 150.
 
För övrigt hittar jag inget om att Sahlin sagt att vi inte har någon kultur. Bara att hon in teman definiera svensk kultur. Och det kan nog ingen, för igen. Sverige är ett väldigt stort land.
 
Du får väl leta exempel själv om det intresserar dig. Jag är som sagt inte tillräckligt intresserad och ser ingen poäng i självhävdelse på något sätt. Jag tycker att Svenskar överlag förminskar sig själva på ett sätt som jag aldrig ser andra nationaliteter göra. Håller du inte med så är det så. Det finns väl ingen anledning att skrävla om att det du tycker är det enda rätta då. Vi får väl helt enkelt bara enas om att vi är oense.
 
För övrigt hittar jag inget om att Sahlin sagt att vi inte har någon kultur. Bara att hon in teman definiera svensk kultur. Och det kan nog ingen, för igen. Sverige är ett väldigt stort land.

Hon sa väl något i stil med att "ni har xxxx (vad nu det var) att vara stolta över och vad har vi? Små grodorna och sådant töntigt". Är inte det att förminska sitt eget folk så vet jag inte vad.
 
Nej, varför skulle jag? Hur kom rasism in i det här för övrigt?
Du påstår att det är poppis att tycka illa om svensk kultur.
Jag upplever inte alls att det är så. De flesta jag hör som påstår sådant är det som själva inte bidrar till kultur eller att hålla historia levande. Väldigt motsägelsefullt alltså.

Du säger att det är sorgligt att man inte firar nationaldagen till exempel. Gör det då! Besök ditt närmsta kulturarv.
Ta med dina barn och prova på gammeldans och nystekta pannbröd. Åk ut och titta på runor och gå en guidad stadsvandring. Åk till ett motsåndsmuseum.

(Att nationaldagen historiskt sett inte varit så viktig kan ju ha med att vi tex inte varit okuperade
)
 
Senast ändrad:
Du får väl leta exempel själv om det intresserar dig. Jag är som sagt inte tillräckligt intresserad och ser ingen poäng i självhävdelse på något sätt. Jag tycker att Svenskar överlag förminskar sig själva på ett sätt som jag aldrig ser andra nationaliteter göra. Håller du inte med så är det så. Det finns väl ingen anledning att skrävla om att det du tycker är det enda rätta då. Vi får väl helt enkelt bara enas om att vi är oense.

Leta exempel på vad?
Jag frågade dig för att jag vill veta vad du menar. Jag upplever annorlunda och försöker förstå andra sidan. Självklart är inte min upplevelse den enda rätta, men som jag sa tar jag illa vid av att bli kallad för förminskande och sämre än andra utan att få några vettiga exempel på hur.

VAD är det som är förminskade?
 
Hon sa väl något i stil med att "ni har xxxx (vad nu det var) att vara stolta över och vad har vi? Små grodorna och sådant töntigt". Är inte det att förminska sitt eget folk så vet jag inte vad.

Fast hon har ju rätt, det är töntigt. Men roligt för det! Jag har försökt hitta citatet me hittar bara nationalistiska sidor som är av samma stil "hon sa en gång något i stil med..."

Det är knappast att förminska hela nationen att tycka att vi har töntiga seder, att skämmas för dem vore att förminska oss!
 
Du får väl leta exempel själv om det intresserar dig. Jag är som sagt inte tillräckligt intresserad och ser ingen poäng i självhävdelse på något sätt. Jag tycker att Svenskar överlag förminskar sig själva på ett sätt som jag aldrig ser andra nationaliteter göra. Håller du inte med så är det så. Det finns väl ingen anledning att skrävla om att det du tycker är det enda rätta då. Vi får väl helt enkelt bara enas om att vi är oense.

Men eftersom det är du som har sagt att det är populärt att tycka illa om Sverige är det väl rimligt att det är du som kan ge exempel på vad du menar?
 
Du påstår att det är poppis att tycka illa om svensk kultur.
Jag upplever inte alls att det är så. De flesta jag hör som påstår sådant är det som själva inte bidrar till kultur eller att hålla historia levande. Väldigt motsägelsefullt alltså.

Du säger att det är sorgligt att man inte firar nationaldagen till exempel. Gör det då! Besök ditt närmsta kulturarv.
Ta med dina barn och prova på gammeldans och nystekta pannbröd. Åk ut och titta på runor och gå en guidad stadsvandring. Åk till ett motsåndsmuseum.

(Att nationaldagen historiskt sett inte varit så viktig kan ju ha med att vi tex inte varit okuperade
)

Men nä, nu har du missförstått. Jag har inte skrivit att det är viktigt att fira nationaldagen. eller sorgligt att man inte gör det. Det gör man ju som man vill med. Det jag skrev var att man kan se skillnaden på t ex de nordiska länderna genom att kolla hur man firar nationaldagen. Det är inte samma sak som att tycka att gemene man borde fira nationaldag.

Och ja, jag vet mycket väl varför nationaldagen inte är lika viktig här som i norge t ex.

Och fortfarande - jag definierar mig inte som svensk. Svenskt arv är således mindre viktigt för mig än det borde vara för "riktiga" svenskar.
 
@Zoya Vi efterfrågade exempel på vad som visar att det är så poppis att ogilla Sverige och du svarade med nationaldagsfirande och jämförde med andra kulturer. Hur ska vi tolka det inlägget annars?

Detta självförakt verkar bara finnas utan några konkreta exempel. För tydligen har vi inga traditioner och kultur baserat på att vi inte gör som andra länder och kulturer? Det låter helt absurt!
Vad du själv identifierar dig som är mindre relevant, det vi frågar om är var detta självhat finns och hur det ser ut. Jag ser det inte i samhället jag lever i (däremot i skrift men alltid utan konkreta exempel).

Och av ren nyfikenhet, varför är vår nationaldag inte viktig? Jag vet inte varför vi inte firar nåt märkvärdigt, så teorier är alltid välkomna!
 
Men eftersom det är du som har sagt att det är populärt att tycka illa om Sverige är det väl rimligt att det är du som kan ge exempel på vad du menar?

Jag gav ett exempel - jag länkade till en artikel jag tyckte förklarade det hela bra. Mer än så tycker jag inte att jag behöver förklara.
 
Jag gav ett exempel - jag länkade till en artikel jag tyckte förklarade det hela bra. Mer än så tycker jag inte att jag behöver förklara.

Krönikan nämnde inga exempel, mer än melodifestivalen och att vi skäms för symboler (vilka symboler?).
Så att översätta låttexter till andra språk är att förminska sig och själva? Innebär det att stora delar av vår visskatt är självhat (många visor och låtar är översatta från andra språk från början)? Ser vi likadant på litteratur?
 
Fast hon har ju rätt, det är töntigt. Men roligt för det! Jag har försökt hitta citatet me hittar bara nationalistiska sidor som är av samma stil "hon sa en gång något i stil med..."

Det är knappast att förminska hela nationen att tycka att vi har töntiga seder, att skämmas för dem vore att förminska oss!

Om du på allvar menar att "små grodorna" är det som är svensk kultur så ja, då finns det inte mer att säga.

Så här tycker en invandrad person - och jag håller med!
https://www.facebook.com/anosh.ghasri/posts/10154633400929251?fref=nf&pnref=story
 
Krönikan nämnde inga exempel, mer än melodifestivalen och att vi skäms för symboler (vilka symboler?).
Så att översätta låttexter till andra språk är att förminska sig och själva? Innebär det att stora delar av vår visskatt är självhat (många visor och låtar är översatta från andra språk från början)? Ser vi likadant på litteratur?

Jag har öht inte nämnt översättandet av sångerna.
 
Jag har öht inte nämnt översättandet av sångerna.

Det står i krönikan du länkat och ständigt hänvisar till. På vilket sätt hindrar melodifestivalplojet integration?

Ja, små grodorna är en del av vårt kulturarv. Det är inte hela vår kultur, men en del av det. Är det att förminska oss som nation att tycka att seder är töntiga?

Läser inlägget och visst är det intressant. Men det utgår återigen från att en annan kultur/sedvänja är mer rätt än annan. Vi har inte samma patriotiska ådra som många andra nationer, men vi älskar vårt land ändå. Inte vår nationalsång, utan vårt land.
Att ändra ett ord eller översätta en sång innebär inte att man förkastar sin kultur, historia eller nation. Bara att man gjorde om en sång och sjöng på ett annat språk.

Var syftet med ändringen att underlätta integration? Jag tror inte det.
 
Detta självförakt verkar bara finnas utan några konkreta exempel.

Det är främst en överdriven självkritik i förhållande till andra kulturer skulle jag vilja säga, även om det ibland yttras i form av självförakt. Vi hyllar gärna andra kulturer, tycker de är intressanta och menar att vi kan lära oss mycket av dem. Vilket inte alltid är dåligt. Men i de fall där andra kulturer kritiseras blir reaktionen ofta att svenskar inte är bättre själva o.s.v. Ett talande exempel för några år sedan var när debatten om hederskultur var högt på agendan, då skickades gymnasieelever på en utställning som syftade till att visa att hederskultur är lika mycket ett svenskt fenomen som någonting annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 032
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 605
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp