Nationalsången engagerar...

Ja, så hade jag uppfattat det men när jag läser på olika ställen nu så verkar folk upprörda över att självaste SVENSKA nationalsången sjöngs på FEL språk :confused:
Jomen aftonbladet skrev innan att det var nationalsången som var översatt och oavsett hur mycket artisterna själva dementerar så har uppenbarligen aftonbladet alltid sanningen... :yuck:
 
Två barnvisor hade översatts till hebreiska respektive arabiska.

Ve och fasa! Fruktansvärt att översätta svensk kultur på det sättet. Var kommer det sluta? Snart översätter de väl Astrid Lindgren också.. :angel:

Tycka vad man vill om mellanakten (jag såg den nyss, inte imponerad men det var inte dåligt heller. Lite tråkig bara) men har folk verkligen inget bättre för sig än att anmäla det?
Jag ser dessutom inget politiskt budskap i det? Mångkultur möjligen, underhållning i synnerhet.
Men jag kanske är totalt blind och döv för de djupare nyanserna eller nått...
 
Ve och fasa! Fruktansvärt att översätta svensk kultur på det sättet. Var kommer det sluta? Snart översätter de väl Astrid Lindgren också.. :angel:

Tycka vad man vill om mellanakten (jag såg den nyss, inte imponerad men det var inte dåligt heller. Lite tråkig bara) men har folk verkligen inget bättre för sig än att anmäla det?
Jag ser dessutom inget politiskt budskap i det? Mångkultur möjligen, underhållning i synnerhet.
Men jag kanske är totalt blind och döv för de djupare nyanserna eller nått...

Jag tycker också det är svårt att se ett politiskt budskap, utöver kanske mot rasism och det kan väl ändå inte sägas vara partiskt eller politiskt utan mer en grundläggande värdering om människors lika värde.
 
Men va? :D Raljerar på detta sätt? :confused: Tror du text i en nationalsång är ett hinder för integration?

Fast det är inte bara den här händelsen jag syftar på. Var kanske lite otydligt. Tycker det är så himla poppis just nu (och har varit ett tag) att tycka illa om sverige och svensk historia och kultur. Mona Sahlin hävdade ju t ex att sverige inte ens har någon kultur.
 
Tycker det är så himla poppis just nu (och har varit ett tag) att tycka illa om sverige och svensk historia och kultur.

Woot? Det har jag nog aldrig stött på.. Eller ja, en viss grupp av människor sin hävdar att vi inte får göra en massa saker (tex sjunga nationalsång eller ha svensk flagga) brukar säga det, men jag har aldrig sett det i verkligheten.

Jag tycker nog vi har en väldigt levande svensk kultur med många (ibland konstiga) traditioner. Däremot är vårt land väldigt stort och seder och traditioner är inte de samma över hela landet. Det kan skilja mycket bara över länsgränsen.
Så vad är svenskt? Vilken tradition är rätt? Vilken historia?
Jag äter inte julskinka, är jag på något sätt emot svensk kultur och historia då?
 
Woot? Det har jag nog aldrig stött på.. Eller ja, en viss grupp av människor sin hävdar att vi inte får göra en massa saker (tex sjunga nationalsång eller ha svensk flagga) brukar säga det, men jag har aldrig sett det i verkligheten.

Jag tycker nog vi har en väldigt levande svensk kultur med många (ibland konstiga) traditioner. Däremot är vårt land väldigt stort och seder och traditioner är inte de samma över hela landet. Det kan skilja mycket bara över länsgränsen.
Så vad är svenskt? Vilken tradition är rätt? Vilken historia?
Jag äter inte julskinka, är jag på något sätt emot svensk kultur och historia då?

Ja, jag anser att svenskar förminskar sig sjölv och näst intill tycker illa om sitt land ibland, du behöver intr hålla med. Det är ju bara att jämföra med hur t ex våra grannländer firar sina nationaldagar resp. hur man i sverige gör det så bör du ju se skillnad.

Själv ser jag mig inte som svensk så personligen bryr jag mig inte särskilt. Tycker det är sorgligt att se bara. Är glad att man i det land jag ser som mitt faktiskt kan se sig som stolt över att vara från just det landet utan problem.
 
Ja, jag anser att svenskar förminskar sig sjölv och näst intill tycker illa om sitt land ibland, du behöver intr hålla med. Det är ju bara att jämföra med hur t ex våra grannländer firar sina nationaldagar resp. hur man i sverige gör det så bör du ju se skillnad.

Själv ser jag mig inte som svensk så personligen bryr jag mig inte särskilt. Tycker det är sorgligt att se bara. Är glad att man i det land jag ser som mitt faktiskt kan se sig som stolt över att vara från just det landet utan problem.

Jag ser ärligt talat inte kopplingen mellan nationaldagsfirande och vad man tycker och tänker om sitt land. Att man inte hissar flagga, har folkdräkt och tänker på fornstora dar betyder inte att man tycker illa om Sverige, för mig har sånt faktiskt väldigt lite med det hela att göra. Jag tycker verkligen det är förminskande att fokusera på den sortens symbolik istället för på "vardagssverige". Jag tänker på Sverige när jag röstar, när jag betalar skatt, när jag sätter mig in i för mig nya lagar och regler, när jag är föreningsaktiv, när jag går på biblioteket, osv. Det är Sverige för mig, miljön och kulturen jag lever i varje dag. Inte något fånigt "lalala-hembygdsgård & folkdräkt"-firande som görs symboliskt en gång om år och som har noll och intet med det verkliga livet att göra.

Jag skiter fullständigt i flaggan, jag gillar att vi har vårdcentraler och vägar mycket mer...
 
Du behöver ju inte ta åt dig om du inte känner dig träffad. :)

Att jag bemöter ett märkligt påstående (se på våra grannländer hur de firar sina nationaldagar och jämför med de sverigehatande svenskarna :() betyder inte att jag känner mig träffad utan bara att jag tyckte det du skrev var just märkligt.
 
Ja, jag anser att svenskar förminskar sig sjölv och näst intill tycker illa om sitt land ibland, du behöver intr hålla med. Det är ju bara att jämföra med hur t ex våra grannländer firar sina nationaldagar resp. hur man i sverige gör det så bör du ju se skillnad.

Själv ser jag mig inte som svensk så personligen bryr jag mig inte särskilt. Tycker det är sorgligt att se bara. Är glad att man i det land jag ser som mitt faktiskt kan se sig som stolt över att vara från just det landet utan problem.

Men va? Att inte göra som andra länder är väl knappast ett tecken på att man inte gillar sitt land? Vi har ingen tradition av nationaldagsfirande. Däremot midsommar, helt bananas!

Det handlar alltså om att du anser, inte som i första inlägget att det är "poppis" att tycka illa om svergie. Baserat på att andra länder firar nationaldag annorlunda än oss?
 
Att jag bemöter ett märkligt påstående (se på våra grannländer hur de firar sina nationaldagar och jämför med de sverigehatande svenskarna :() betyder inte att jag känner mig träffad utan bara att jag tyckte det du skrev var just märkligt.

Fast då fokuserar du på fel sak. Det var inte nationaldagsfirandet som var det primära utan överhuvudtaget hur många svenskar ser på sig själv och sitt land - t ex Mona Sahlin då som raljerar över att utländs kultur är så bra för Sverige har minsann ingen kultur enligt henne. Då förminskar man sitt land tycker jag. Vet även många som inte riktigt vill kalla sig för "stolta svenskar" för då finns risken för att man blir anklagad att vara rasist eller SD:are.
Även det att man förminskar sitt land genom att tycka att nationalsången är förlegad och att "jorden" passar bättre. Nej, Sverige är ett eget kungarike som ligger i just norden. Visst, det ligger på jorden också (och inte på t ex mars) men om det kvittade var vi låg så kan man ju undra varför folk flyr just hit och inte till något annat ställe på jorden? Jo, för att det ÄR något speciellt med just Sverige och norden.

Jag tycker för övrigt att denna artikel sammanfattar det hela ganska bra.
http://www.gp.se/nyheter/ledare/led...vart-sjalvforakt-forsvarar-andras-integration
 
Men va? Att inte göra som andra länder är väl knappast ett tecken på att man inte gillar sitt land? Vi har ingen tradition av nationaldagsfirande. Däremot midsommar, helt bananas!

Det handlar alltså om att du anser, inte som i första inlägget att det är "poppis" att tycka illa om svergie. Baserat på att andra länder firar nationaldag annorlunda än oss?

Läs mitt svar till monstermom. Snacka om att fokusera på helt fel saker i det jag skrivit. Och fortsätt gärna förminska er själv om ni vill. Jag bryr mig som sagt inte.
 
Jag är stolt svensk, och tacksam över att få leva här! Har aldrig blivit kallad rasist, men det beror nog på vilka värderingar man har i övrigt....
Tycker bl a att det är självklart att hjälpa människor på flykt, och att bemöta andra människor med respekt.
Gillar de flesta svenska traditionerna och är lite skeptisk till nya, som t ex halloween:o
Gillar nationalsången men ser inget bekymmer i att den tolkas fritt, så länge det inte är nedsättande och kränkande
 
Läs mitt svar till monstermom. Snacka om att fokusera på helt fel saker i det jag skrivit. Och fortsätt gärna förminska er själv om ni vill. Jag bryr mig som sagt inte.

Nej vi förminskar dig inte. En ärligt ställd fråga: vem är det som säger att vi inte är stolta över vårt land?

Jag har inte träffat någon som inte gillar Sverige. Om de är bosatta här eller turister, alla jag pratat med gillar Sverige.

Vad är det för symboler vi inte får använda? Tror det stod i krönikan. Nej, man får faktiskt inte ha svenska flaggan hur som helst.
Att bli kallad rasist för att vara en "stolt svensk" hänger snarare ihop med att de som traditionellt (;)) kallat sig stolta svenskar har haft starka kopplingar till nynazism.

Hur förminskas mitt land av att jag inte tycker nationalsången är nåt vidare? Blir jag mindre svensk av att någon en enda gång sjunger "på jorden" i TV?
Såvitt jag vet sitter jag fortfarande i mitt Sverige och tycker det är rätt gött.

Där jag kommer ifrån, en liten ort i nordvästra Småland, är de flesta väldigt trygga i sin nationalitet. Så trygga att de inte behöver skrika ut det över världen. Den kultur jag är uppväxt i lär att vi inte behöver bry oss om nationalitet, religion eller spex på TV.

Som sagt, Sverige är ett väldigt stort (eller rättare långt) land som inte har en enda enhetlig kultur. Det är mångkulturen som är den svenska kulturen!
 
Ja, jag anser att svenskar förminskar sig sjölv och näst intill tycker illa om sitt land ibland, du behöver intr hålla med. Det är ju bara att jämföra med hur t ex våra grannländer firar sina nationaldagar resp. hur man i sverige gör det så bör du ju se skillnad.

Själv ser jag mig inte som svensk så personligen bryr jag mig inte särskilt. Tycker det är sorgligt att se bara. Är glad att man i det land jag ser som mitt faktiskt kan se sig som stolt över att vara från just det landet utan problem.

Jag känner inte alls igen mig i den bilden. Visst kan många vara lite kritiska men det tror jag också är en del av vår kultur. Vi har inte en kultur av att fira nationaldagen överdådigt eller hylla vårt land i alla upptänkliga publika sammanhang, snarare upplever jag att glädjen i att vara svensk och stoltheten över det här landet ligger rätt djupt rotat men vi har aldrig riktigt behövt skrika ut det. Jag älskar Sverige och är stolt över många saker som är det här landet, framförallt hur vi står upp för människors lika värde och arbetar på jämställdheten även om vi har långt kvar. Jag skulle aldrig vilja bo någon annanstans än här, men jag ser ingen mening i att gå runt och vifta med flaggor för det.
 
Nej vi förminskar dig inte. En ärligt ställd fråga: vem är det som säger att vi inte är stolta över vårt land?

Jag har inte träffat någon som inte gillar Sverige. Om de är bosatta här eller turister, alla jag pratat med gillar Sverige.

Förminskar mig? Missade du den delen att jag inte ens definierar mig som svensk?

I övrigt så finns det nog inte så mycket att diskutera. Du ser uppenbarligen andra saker än vad jag ser. Läs artikeln jag länkade till för jag tycker den sammanfattar ganska bra det jag tycker.
Nationalism ses ofta som något fult i Sverige - kanske p.g.a det du skrev - att många kopplar det med nazism, vilket ju är trist för det ena behöver inte ha något alls med det andra att göra.
 
Fast det är inte bara den här händelsen jag syftar på. Var kanske lite otydligt. Tycker det är så himla poppis just nu (och har varit ett tag) att tycka illa om sverige och svensk historia och kultur. Mona Sahlin hävdade ju t ex att sverige inte ens har någon kultur.
Verkligen? Det släpps ju massvis av böcker om både historia och kultur? Jag följer historieprogram på P1?
Nationaldagen blev helt nyligen en helgdag och firas tex i slottskogen.

Ärligt talat. Jag blir misstänksam när jag hör sådana här påståenden, för när jag faktiskt är ute och besöker svenskt kulturarv så brukar det oftast vara pensionärer och "batikhäxor" som högervridna föraktfullt kallar dem, som sliter häcken av sig för att sköta om ställena. Inte sdsväljarbas och de som gnäller om "allt är ska vara så politisk korrekt och ingen är stolt över Sverige längre" typerna...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 032
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 602
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp