Nedstämd och inte hitta ut.

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 8 580
Jag har skrivit lite om det här på forumet tidigare under en tid nu. Känner att jag mår allt sämre med tiden, faller liksom djupare ner i det dåliga måendet. Trodde att det skulle bli bättre i och med återupptagandet av samtalen på vårdcentralen, men det har faktiskt blivit raka motsatsen.

Väntar på traumaterapi så det är inte ens det jag får nu. Det ska jag få av en annan tydligen, men i väntan träffar jag en terapeut som jag kanske från början inte trodde skulle kunna hjälpa mig, eftersom det är en han, fördomar som jag har och för att jag inte gillar "han" av olika anledningar.Han berättade att traumaterapi är svårt och att det ofta blir värre innan det blir bättre. Att man kan må jättedåligt och känna att det kanske är fel för en. Det är lite så det känns nu, ett stort hål som öppnat sig för mig. Oändligt djup. Och jag kan inte simma. Och det finns inget att hålla sig i där i det djupet heller så hur fasen håller jag näsan ovanför djupets yta ens? Om det är så här nu undrar jag hur det blir om en månad eller två med traumaterapi... jag oroar mig för det. Vissa saker ligger så djupt inbäddat i mig att jag inte kan prata om det, och när jag försöker närma mig det reagerar jag rent fysiskt på ett sätt jag inte trodde var möjligt ens.

Jag har nerverna på utsidan och reagerar för allt just nu. Scannar av när vi är ute. Stressar hundarna som spänner sig, som stressar mig och därmed gör mig ännu mer nervös. Raketer för mig att hoppa högt och nästan få panik, jag är inte skotträdd och har ingen anledning att vara det, förstår inte ens den reaktionen. Drömmer mardrömmar och andra drömmar varje natt. Kan inte sova och sover massor om vartannat. Känner mig alltid trött numera, vill bara sova. Men kan inte heller, kommer inte till ro. Och sover mycket ändå jämfört med tidigare, jag är så trött liksom.

Försöker att tycka mitt jobb är roligt, roligt att jobba, men svårt att koncentrera mig, kan ibland bara sitta och titta framför mig för orken tar slut oh jag behöver tänka en stund för tankarna bara fylls på, grubblar. Jag är ingen grubblande person i vanliga fall, men nu stör det i mitt liv en hel del. Mitt jobb blir tungjobbat och till och med tråkigt upplever jag. Jag påminns av mina egna problem när jag hör om andras dagligen där.

Varför fungerar det inte bara att lämna alla trauman och allt i arkiven i hjärnkontoret och slänga bort nyckeln?! Att slippa hantera allt och "glömma bort" det istället? Det blev fullt, jag vet det. Fullt och gick inte att stänga till slut, så att det behövde hanteras. Men just nu önskar jag att jag slapp, för det är faktiskt asjobbigt det här också.

Jag vet inte ens hur man gör, jag kan inte. Det är överjävligt och jag vet inte hur man hanterar allt. Minsta lilla motgång just nu får mig att bryta ihop eller får mig att bli irriterad. Helt orimliga reaktioner. Allt jag borde ha tagit hand om tidigare står och väntar inom mig och skriker på mig och jag kan inte ens hantera det. Jag visste inte minnen kunde vara så skrämmande, trodde det räckte man gömde dem.

Jag trodde inte ljud kunde vara så skrämmande, vanliga ljud. Eller bilder. Eller tankar. Eller filmer. Lukter. Drömmar. Eller allt och inget.

Något som varit påtagligt jobbigt detta året har varit minnena av min man. Jag har levt 20 år innan jag träffade honom., levde 5 år med honom och har levt 20 år efter han dog. Men de enda riktiga åren i mitt liv var de 5 åren med honom, de enda lugna, trygga, viktiga, de enda åren jag riktigt har levt. Resten har jag överlevt. Överlevt innan jag träffade honom och överlevt efter. Nu efter honom är det bara ett enda lång kamp tills jag får lov att dö, inget riktigt liv ens. mitt riktiga liv varade bara 5 år. Vilken insikt. Vi var så unga, vi hade så mycket som kunde förbättras i vårt gemensamma liv tillsammans, men det visar bara hur dåligt det var före honom och hur dåligt det har varit efter honom. Jag är sannerligen trött på att bara överleva. Tänk att hela mitt liv ska se ut så. Och utan honom.

Plan A, B, C och D. Vad spelar det för roll? Jag skulle vilja göra som den unga killen i filmen Into The Wild och bara bege mig av i skogen och leva där utan kontakt med någon, utan plan, utan en tanke på morgondagen. Men jag antar att det handlar om att fly från mig själv och att det inte hjälper vad jag än gör i alla fall. Fly från allt det som jagar mig och min själ som jag inte är fri från och som jag ständigt försöker överleva ifrån. Jag antar att det är anledningen till varför jag ständigt längtar bort.

Jag önskar jag var fri. Nu är jag bara tyngd och dränkt i ett enormt djup. Inget spelar någon roll längre. Inget har någon mening ens.
308b6353e2e801d0e7ea1ebfcbdbfcb8.webp

Fixar inte att sova. Har alldeles för mycket i min hjärna och för lite sömn känns det som. Hjälper inte till att jag har huvudvärk och ont i min axel heller. Borde ha tagit sömntablett, men gjorde inte det. Tycker inte om den här tvångskänslan som sömntabletter ger, tvingas till sömn. Risken att jag blir beroende av sömntabletter är nog liten, tänker jag ibland, i och med att känslan, som jag tror folk gillar, är den jag verkar avsky. Den är inte alls mysig! Man blir inte alls mysigt sömnig! Det är helt onaturligt sömnig man blir, påtvingat och jobbigt. Men visst, man sover gott sedan, drömlös sömn, och det är onekligen trevligt och anledningen till att stå ut med det tvingade ibland.

Hade ett ep-anfall i morse innan jobbet precis, ett krampanfall. Slog mig en del, huvudet tog en rejäl smäll, men vet inte i exakt vad, om det var skrivbordet eller elementet bredvid. Öm rejäl bula vittnar om hur skallen försvarat sig i alla fall, på samma sida tog väl axeln också emot så därför har jag ont i den. Och så det vanligt att musklerna värker. Krampanfall är inte roliga, men jag föredrar att få dem hemma om jag måste få dem. Jag slipper känna mig som en apa på ett zoo i alla fall, det är pinsamt trots allt, ännu värre är det när jag kissar på mig och slår mig blodig, folk har svårt för att kunna hantera det. Mest av allt vill jag ju sjunka genom jorden och slippa folk, men det blir så stor uppståndelse. Jag har fått berättat för mig att direkt efter ett krampanfall är jag inte alls samarbetsvillig, utan när jag börjar så smått vaknar är jag väldigt borta och förvirrad och när man pratar och rör mig försöker jag kravla därifrån och bara hummar först, störs jag mer kan jag skrika och knuffas lite för att komma ifrån så jag kan lägga mig ifred och vila, förvirrad och väck i planeten. Så fort de låter mig vara bara ligger jag där och somnar och är lugn. Inte förrän efter en liten stunds vila börjar hjärnan registrera så jag vet var jag är och vad som hänt. Men folk stör ju direkt och vetskapen att jag beter mig sådär är pinsam. Och risken att folk ringer ambulans finns alltid, och jag vill INTE till akuten bara för ep-anfall. Det har jag varit tre gånger, visserligen var det väl berättigat alla tre då det var upprepade anfall alla tre tillfällen, men WTF, vem vill tillbringa tid där ens? Brukar inte bli så rädd av mina epilepsianfall, men när jag en period fick många och många av dem var just krampanfall började jag känna mig just rädd och då tyckte jag att vi behövde ta tag i varför det blivit så. Kan inte bli så att jag blir rädd för mig själv för rädsla är ingen bra utgångspunkt vid epilepsi, så hingrande liksom.

Hemma brukar jag försöka ta mig till sängen när jag vaknat till så pass att jag kan registrera vad som hänt och var jag är, och sedan sover jag i flera timmar. Har jag kissat på mig får jag byta kläder enklast möjliga först, duscha blir när jag vaknat, inte en chans att försöka mig på något sådant innan jag sovit, jag tror inte jag skulle förstå hur man gör ens. Brukar få kläderna ut och in när jag byter såatte... Och jisses, att skriva sjukanmälan till chefen är ju en "kul" historia också. Nu vet hon om det, så när hon får ett sms där mitt vanligtvis ordentliga och vettiga språk inte håller ihop, stavfel, meningsbyggnadsfel och där jag inte ens kan stava till mitt namn, allt i ett mycket mycket kort sms, så vet hon vad som gäller. Jag har läst mina SMS efteråt, de ser inte kloka ut, men visst, sjukanmälan it is, det är ju viktigt! Och följs vanligtvis av ett svar på hennes "hoppas du mår bättre" sms en del timmar senare med ett korrekt stavat sms, så hon ser att jag har återhämtat mig igen.

Sådana här dagar är aldrig helt bra även om anfallet är över så att säga. Det varar ju inte länge, en minut kanske? Två? Vet inte hur länge de varar numera. Men tiden efter är ju sova i flera timmar efter,fyra till sex timmar i alla fall. Sedan återföljs det av förrvirring, trötthet, huvudvärk, tappar ord, glömska, svårt att sova natten efter och dagen efter känner jag mig fortfarande som lite trög så att säga. Hjärnan hänger inte med. Enkla saker funkar inte även om jag verkar hänga med i samtal osv. Jag är glad att jag numera inte har anfall så ofta som tidigare, det var väldigt slitigt. Dels påverkad av migrän på liknande vis och dels av epilepsin och båda som gav anfall mer än en gång i veckan, det blev dels mycket bortavaro från jobbet och mycket slitage på hjärnan när jag var på jobbet och försökte engagera mig där.

Tar tre mediciner mot min epilepsi nu, lite lägre dos av alla tre verkar min hjärna tycka vara en bra idé istället för en till två mediciner med högre doser. En av medicinerna är dock en jag haft tidigare, fungerade superbra tidigare också, men ögonläkaren jag hade då ville att jag slutade med den för hon trodde den orsakade delar av mina ögonproblem (synfältsdefekter), så jag fick sluta med den tyvärr. Provade dock att sätta in den i våras igen, några år efteråt, eftersom hon till slut kom fram till att hon inte visste vad orsaken var till mina synfältsdefekter, tyvärr har jag nu fått biverkningar av den. Först smygande, men nu i och med ökningen och när det blivit mörkare har jag märkt av en fläck i synfältet som itne borde vara där samt skuggor i kanterna och även dubbelseende, mer än vanligt. Så nu får jag sluta med den igen. Eller ja, börja med att sänka dosen och se om det hjälper. Tröttsamt eftersom jag gillar den! Den hjälper ju. Frågan är vad jag nu ska ha istället, tre mediciner verkar ju fungera, men det finns ju så mycket biverkningar och jag har så svårt för just att börja med en medicin och att höja osv. Är jättekänslig för förändringar i doser när det gäller mediciner, verkligen. Speciellt när det kommer till epilepsimediciner, de gör mig verkligen knäpp. När de väl är inställda är de ok dock. Vägen dit bara...

Nu ska jag gå en långrunda med hundarna, tror jag. Det är ju faktiskt morgon! Sedan kan jag nog sova! Vi gillar friheten utan andra på morgonen! Folk har en tendens att sova så här tidigt på lördagar, det är helt underbart att vara ute då! Tyvärr ser vi inte solen gå upp längre, men ska vi vänta till dess är ju alla andra ute också numera.

Ska nog ta en bit av min lagrade ost innan jag går, är hungrig känner jag. Borde inte äta det, det har gått så bra att äta mjölkfritt, men jisses vad gott det är. Skit i godis liksom!

Har ingen lust att gå och lägga mig även om tiden på uret visar att jag så borde. Jag är lite trött, men inte tillräckligt kanske. Blir väl som vanligt att jag ligger och snurrar och vrider mig och inte får någon ro förrän jag borde gå upp ändå. Är så trött på det, sova är skönt, det är det faktiskt, den där riktiga sömnen där man verkligen sover! Inte den där man inte kommer till ro, inte kan somna, inte får vettig sömn utan vaknar ständigt utan att sedan kunna somna om igen på lätt vis. Så jag sitter här istället. Skriver. Lyssnar på musik på Youtube, som vanligt. Ludovico Einaudi. Nuvole Bianche. Ibland tittar jag på honom när han spelar sitt piano, han blundar och ler!

I söndags fyllde min man år. Tände ljus i krukan på altanen och tänkte att 47 år som han skulle bli egentligen är mycket, en stor skillnad mot de 26 år, 8 månader och 8 dagar han endast blev. Ett helt liv får plats mellan de två siffrorna. Bokstavligt talat. Jag tänkte på att våra barn nu gör det vi gjorde i deras ålder. Umgås med sina vänner. Åker någonstans med bilen för att man är uttråkad. Tittar på film. Spelar datorspel. Festar. Tänker på framtiden, planerar för den. Jobbar eller går i skola. Ena sonen och hans flickvän ska bli föräldrar och deras liv kretsar mycket kring det. De förbereder sig på liknande vis som vi gjorde. Går på loppis och köper bebiskläder. Hittade någon via annons som sålde bebiskläder billigt och har även hittat en barnvagn och köpt redan. Oroar sig. Kämpar mot andras reaktioner och vad andra säger. Kämpar med sig själva. Jag ser mig och barnens far i alla våra barn. Jag har inte sett det på det viset tidigare, så tydligt som nu, så speciellt. Det känns märkligt. Det väcker mycket känslor och mycket att hantera. Och mycket minnen, saker jag glömt att jag kom ihåg, om det nu låter vettigt. Små, små helt obetydliga saker kan dyka upp i skallen när som helst när jag gör något. När jag lagar mat tex, att jag då faktiskt tyckte om att laga mat, vilket jag inte gör nu. Då lagade jag till någon som uppskattade det, till skillnad mot nu, eller när barnen var små när deras favoritmat mest var pasta och makaroner. Det är verkligen mycket jag förträngt och som oannonserat kommer fram nu. Så mycket hjärnan kan gömma och få en att tro att det inte ens finns mer, och så är det där någonstans i gömmorna ändå, den drar bara fram det igen en dag. Lika klart som när det försvann ur minnet. Värst är dock mardrömmarna fortfarande, de gör nog mest ont och skräms rätt ordentligt.

Jag antar jag ska försöka sova nu ändå, hade tänkt gå en tidig morgonrunda med hundarna, passa på när ingen är vaken liksom, ska jag orka upp ska jag väl försöka lägga mig nu då. DE däremot orkar nog utmärkt, de sover här bredvid mig, hörde just ena snarka :)

Trött och irriterad känner jag.
Har tvingat i mig en skål med flingor. Mitt andra mål i dag. Borde äta middag, alltså riktig mat, men orkar inte komma på något att göra. Orkar inte göra något. Vill inte värma en matlåda för då får jag likadan matlåda som jag åt i går. Är trött på mig själv. Är trött på att vara trött. Är trött på att jag måste äta. Är trött på att jag inte kan äta. Är trött på att matlusten är borta. Mat är tråkigt. Allt är tråkigt.

Försov mig i morse och började sent på jobbet, men har flextid så tog lite av den och jobbade sedan in det när jag slutat. I slutändan blev det visst 10 minuter extra ändå eftersom jag glömde kolla på klockan. Är trött på att jobba. Svårt att koncentrera mig. Det är inte roligt att jobba. Är trätt på krångel. Trött på att rätta felaktigheter. Trött på att inte helt förstå vissa saker. Trött på att inte orka sätta mig in i det. Trött på taligenkänning som ger slarviga journalanteckningar och i slutändan brist på roligt jobb. Brist på jobb. Trött på att behöva jobba. Trött på att göra samma. Men trött på att orka göra nytt.

Är trött på att titta på tv. Allt jag ser är tråkigt, allt jag ser är förutsägbart. Allt jag ser är skrämmande. Allt jag ser är jobbigt. Orkar inte titta. Finns inget riktigt roligt längre. Finns inget spännande eller vettigt. Svårt att följa en serie, svårt att följa med i en film, för intensivt.

Är trött på att vara social. Att alltid behöva visa upp en fasad och inte hur jag egentligen mår. Är trött på att vara jag och att må som jag egentligen mår och inte som fasaden. Är trött på att låtsas. Fake it til you make it fungerar inte, har aldrig fungerat. Inom skalet finns fortfarande ett söndertrasat glas som inte läks. Man äts bara upp inifrån. Är trött på att "spela människa", vara något jag inte är. Är trött på att vara jag och att vara här. Är trött på att inte veta utvägen och hur jag löser problemet. Är trött på att det ens är ett problem jag måste lösa när det inte ens är jag som skapat dem. Är trött på att allt måste lösas, som ett pussel. Vill ha en räkmacka istället.

Är trött på att höra att det blir bättre, när jag inte har sett några tecken på det. Är trött på att inte kunna förstå hur det ska gå till. Är trött på allt. Är trött på att vara irriterad. Är trött på att inte förstå. Är trött på inga resultat. Är trött på att må dåligt. Är trött på att vara trött. Är trött på att inte kunna sova. Är trött på mardrömmar. Är trött på rädsla.

Är så in i helvetes jävla trött på minnen! VARFÖR varför varför kan jag inte bara få slippa dem och gå vidare i livet som om inget hänt, som om aldrig något hänt mig, varför har jag minnen ens. Varför.

Jag behöver semester känner jag. Och en alvedon mot min huvudvärk. Fredag i morgon, en arbetsdag kvar till helg. Och jag har inte orkat kolla om mötet på eftermiddag finns på teams, för jag ooooooooooooooooooooooooorkar inte. Jag orkar inte bry mig och jag orkar inte stoppa in mer i mitt huvud.

Nu vet jag i alla fall att jag troligen är mjölkproteinallergiker. Jag har inte ätit mejeriprodukter på länge nu och nu mjölk i flingor. Aj, säger jag bara, det funkar inte. Positivt ändå. Men det är plötsligt så mycket jag aldrig någonsin kan äta. Hur kul liv är det på en skala?

Trött och irriterad känner jag.
Har tvingat i mig en skål med flingor. Mitt andra mål i dag. Borde äta middag, alltså riktig mat, men orkar inte komma på något att göra. Orkar inte göra något. Vill inte värma en matlåda för då får jag likadan matlåda som jag åt i går. Är trött på mig själv. Är trött på att vara trött. Är trött på att jag måste äta. Är trött på att jag inte kan äta. Är trött på att matlusten är borta. Mat är tråkigt. Allt är tråkigt.

Försov mig i morse och började sent på jobbet, men har flextid så tog lite av den och jobbade sedan in det när jag slutat. I slutändan blev det visst 10 minuter extra ändå eftersom jag glömde kolla på klockan. Är trött på att jobba. Svårt att koncentrera mig. Det är inte roligt att jobba. Är trätt på krångel. Trött på att rätta felaktigheter. Trött på att inte helt förstå vissa saker. Trött på att inte orka sätta mig in i det. Trött på taligenkänning som ger slarviga journalanteckningar och i slutändan brist på roligt jobb. Brist på jobb. Trött på att behöva jobba. Trött på att göra samma. Men trött på att orka göra nytt.

Är trött på att titta på tv. Allt jag ser är tråkigt, allt jag ser är förutsägbart. Allt jag ser är skrämmande. Allt jag ser är jobbigt. Orkar inte titta. Finns inget riktigt roligt längre. Finns inget spännande eller vettigt. Svårt att följa en serie, svårt att följa med i en film, för intensivt.

Är trött på att vara social. Att alltid behöva visa upp en fasad och inte hur jag egentligen mår. Är trött på att vara jag och att må som jag egentligen mår och inte som fasaden. Är trött på att låtsas. Fake it til you make it fungerar inte, har aldrig fungerat. Inom skalet finns fortfarande ett söndertrasat glas som inte läks. Man äts bara upp inifrån. Är trött på att "spela människa", vara något jag inte är. Är trött på att vara jag och att vara här. Är trött på att inte veta utvägen och hur jag löser problemet. Är trött på att det ens är ett problem jag måste lösa när det inte ens är jag som skapat dem. Är trött på att allt måste lösas, som ett pussel. Vill ha en räkmacka istället.

Är trött på att höra att det blir bättre, när jag inte har sett några tecken på det. Är trött på att inte kunna förstå hur det ska gå till. Är trött på allt. Är trött på att vara irriterad. Är trött på att inte förstå. Är trött på inga resultat. Är trött på att må dåligt. Är trött på att vara trött. Är trött på att inte kunna sova. Är trött på mardrömmar. Är trött på rädsla.

Är så in i helvetes jävla trött på minnen! VARFÖR varför varför kan jag inte bara få slippa dem och gå vidare i livet som om inget hänt, som om aldrig något hänt mig, varför har jag minnen ens. Varför.

Jag behöver semester känner jag. Och en alvedon mot min huvudvärk. Fredag i morgon, en arbetsdag kvar till helg. Och jag har inte orkat kolla om mötet på eftermiddag finns på teams, för jag ooooooooooooooooooooooooorkar inte. Jag orkar inte bry mig och jag orkar inte stoppa in mer i mitt huvud.

Nu vet jag i alla fall att jag troligen är mjölkproteinallergiker. Jag har inte ätit mejeriprodukter på länge nu och nu mjölk i flingor. Aj, säger jag bara, det funkar inte. Positivt ändå. Men det är plötsligt så mycket jag aldrig någonsin kan äta. Hur kul liv är det på en skala?
Fy, vad tungt du har det! ❤️
Nu kan du ha skrivit det och jag missat iom min hjärna är kaputt nu. Men får du hjälp av medicin? Kan det gå att sätta in/ändra medicin?
Tänker på sömnen tex. Allt blir ju som en geggig, tung sörja om man aldrig får sova. Fattar att det vore jättetungt iaf. Men man orkar ju mer skit om man iaf inte är helt slut av sömnbrist.

Kram till dig!

Fy, vad tungt du har det! ❤️
Nu kan du ha skrivit det och jag missat iom min hjärna är kaputt nu. Men får du hjälp av medicin? Kan det gå att sätta in/ändra medicin?
Tänker på sömnen tex. Allt blir ju som en geggig, tung sörja om man aldrig får sova. Fattar att det vore jättetungt iaf. Men man orkar ju mer skit om man iaf inte är helt slut av sömnbrist.

Kram till dig!
Tack! <3 Det känns rätt hopplöst och meningslöst just nu i ärlighetens namn.

Om du tänker på antidepressiva så slutade jag med det i september förra året då jag inte tyckte att jag ville gå på det alltid och att jag inte längre behövde det då. De gav också massor av drömmar som biverkning. Jag kände mig också känslomässigt avtrubbad liksom och terapi hade väl inte riktigt förväntad effekt tänker jag nu i efterhand. sänkte från 20 mg till 10 mg, men hade samma resultat så slutade helt istället (och jävlar vad känslor jag insåg jag hade efter det! ;) ). Vet inte om jag vill börja med antidepressiva igen och riskera att känna mig avtrubbad och få ännu fler drömmar/mardrömmar. Vill ha resultat av terapin den här gången och vill slippa drömmar så mycket som möjligt, det var så tufft att sova, även om det då bara var drömmar och inte bara mardrömmar så var det i så stora mängder att jag vaknade ständigt och det gjorde mig också mer trött.

I övrigt har jag Zopiklon en gång i veckan mot sömnen, ökade förra vintern/fram mot våren till två gånger i veckan för att testa om det gav bättre resultat mot min migrän och epilepsi, men sedan jag började jobba hemma i mars kände jag att en gång i veckan är vad jag vill ta eftersom att arbeta hemma hade positiv effekt på migrän och epilepsi. Vill inte bli beroende av dem och tycker inte om den påtvingande tröttheten det ger, den är obehaglig.

Känns lite som en ond cirkel. Finns det verkligen något som ens hjälper? Mer än att fortsätta må dåligt tills jag inte gör det, om det nu blir så, en dag? För är det inte det som är poängen med terapin? Skulle vilja ha terapeutens spåkula han tittar i när han säger att han tror jag kommer må bättre, att det går att må bättre. Jag kan inte förstå det alls, vilken spåkula tittar han i? Och varför har han min spåkula över mitt liv och inte jag den istället? Varför kan inte jag se det han ser ens?

Om du tänker på antidepressiva så slutade jag med det i september förra året då jag inte tyckte att jag ville gå på det alltid och att jag inte längre behövde det då. De gav också massor av drömmar som biverkning. Jag kände mig också känslomässigt avtrubbad liksom och terapi hade väl inte riktigt förväntad effekt tänker jag nu i efterhand. sänkte från 20 mg till 10 mg, men hade samma resultat så slutade helt istället (och jävlar vad känslor jag insåg jag hade efter det! ;) ). Vet inte om jag vill börja med antidepressiva igen och riskera att känna mig avtrubbad och få ännu fler drömmar/mardrömmar. Vill ha resultat av terapin den här gången och vill slippa drömmar så mycket som möjligt, det var så tufft att sova, även om det då bara var drömmar och inte bara mardrömmar så var det i så stora mängder att jag vaknade ständigt och det gjorde mig också mer trött.

I övrigt har jag Zopiklon en gång i veckan mot sömnen, ökade förra vintern/fram mot våren till två gånger i veckan för att testa om det gav bättre resultat mot min migrän och epilepsi, men sedan jag började jobba hemma i mars kände jag att en gång i veckan är vad jag vill ta eftersom att arbeta hemma hade positiv effekt på migrän och epilepsi. Vill inte bli beroende av dem och tycker inte om den påtvingande tröttheten det ger, den är obehaglig.

Känns lite som en ond cirkel. Finns det verkligen något som ens hjälper? Mer än att fortsätta må dåligt tills jag inte gör det, om det nu blir så, en dag? För är det inte det som är poängen med terapin? Skulle vilja ha terapeutens spåkula han tittar i när han säger att han tror jag kommer må bättre, att det går att må bättre. Jag kan inte förstå det alls, vilken spåkula tittar han i? Och varför har han min spåkula över mitt liv och inte jag den istället? Varför kan inte jag se det han ser ens?
Det finns ju en uppsjö antidepressiva och de är olika och fungerar olika. Det finns de som verkligen kan göra skillnad på sömnen för många och flera av de nyare är inte alls som de som oftast skrivs ut som första alternativ. De ska såklart gå ihop med övriga mediciner och sjukdomar men jag tycker att du ska diskutera det med terapeuten och/eller läkaren. Tänk på det som ett par glasögon eller hörapparater, kan det hjälpa lite så är det ju bra.
Vad gäller nya sorter har jag haft brintellix för hjärntrötthet som var fantastisk för min ledsna hjärna. Den gav mig inte några biverkningar alls vilket är så ovanligt för mig! Nu har jag voxra för tröttheten me/cfs ger. Den ger inte heller några biverkningar. Önskar att jag kunde ta både brintellix och voxra ärligt talat eftersom de ger så olika saker och jag hade velat ha båda. Ingen av dem trubbar av känslor eller ger mig något negativt utan enbart positivt.

Det finns ju en uppsjö antidepressiva och de är olika och fungerar olika. Det finns de som verkligen kan göra skillnad på sömnen för många och flera av de nyare är inte alls som de som oftast skrivs ut som första alternativ. De ska såklart gå ihop med övriga mediciner och sjukdomar men jag tycker att du ska diskutera det med terapeuten och/eller läkaren. Tänk på det som ett par glasögon eller hörapparater, kan det hjälpa lite så är det ju bra.
Vad gäller nya sorter har jag haft brintellix för hjärntrötthet som var fantastisk för min ledsna hjärna. Den gav mig inte några biverkningar alls vilket är så ovanligt för mig! Nu har jag voxra för tröttheten me/cfs ger. Den ger inte heller några biverkningar. Önskar att jag kunde ta både brintellix och voxra ärligt talat eftersom de ger så olika saker och jag hade velat ha båda. Ingen av dem trubbar av känslor eller ger mig något negativt utan enbart positivt.
Tyvärr påverkar många också epilepsi och medicineringen mot den sägs det. Och viktuppgång är en biverkning som i stort sett alla har och är svår att komma undan, och det vill jag inte alls ha, jag vill ju gå ner i vikt. Jag har ju gjort en gastric sleeve för den sakens skull. Är besviken över att bara ha gått ner 47 kg, skulle önska en mer normal vikt, fortfarande fet och fortfarande väger jag för mycket för att kunna rida hästar med mina 93 kg. :( Att gå upp i vikt är katastrofalt. Gjorde det med Mirtazapin jag fick först. 9 kg, lyckades först gå ner 3 av de kg, sedan stod jag på samma vikt till i höstas när jag svälte ner mig 12 kg till för att jag inte vågade äta. tror inte jag går ner ett gram till på naturlig väg, men upp gör jag nog bara jag tittar på fel mat eller tar medicin som påverkar.

Jag hade Citalopram, bara 20 gram och det hade effekt, positiv effekt och hjälpte. Det var mest pga drömmarna och att jag kände att jag mådde bra igen, som jag kände att jag ville sluta. Insåg då att jag kände mig avtrubbad också, när jag sänkte dosen pga drömmarna. Det blev ett kvitto på det när jag slutade med den och kände allt igen, allt sköljde över mig som aldrig förr, men helt utan verktyg att använda för att hantera det. Men visst mådde jag bra när jag tog den.

Vet dock inte om jag vågar testa annan sort med tanke på biverkningar och viktuppgång.

Får du inte ta båda samtidigt om de hjälper dig?

Det är knepigt med antidepp iom att de funkar så olika på olika individer. Jag gick på någon som jag blev jätteavtrubbad av. En kompis tog den och mådde bara toppen.
Jag går på antidepp för sömnbesvär och värk också. Jag tar Valdoxan som har mindre risk för viktuppgång än många andra. Jag har inte kunskap att bedöma om den är lämplig för dig. Men vid en googling så verkar den funka för folk med epilepsi.

Tänker ang sömnen att kanske Melatonin kan hjälpa ngt? Det verkar enligt Google vara ok för epileptiker.
Det är inte tillräckligt för mig. Jag går på Imovane varje natt sedan typ 15-20 år. Det är inte något man rekommenderar normalt. Men melatonin hjälper mig i kombination med Imovane. Då funkar jag bra. Utan det är jag vaken 3 dygn i sträck och kraschar några timmar innan det upprepas.
Jag är en rätt positiv individ. Men får jag inte sova blir jag till slut jätte deprimerad och har ingen lust/ork att leva alls. Ser till slut inget hopp om rimlig framtid. Det är läskigt hur mkt sömnbrist kan påverka!
Så för att du ska orka terapi etc kanske medicin kan bli en krycka liksom innan du börjar få effekt av terapin etc. Kanske något av det grå lättar med.
Det går ju oerhörda mängder energi till att försöka stänga av när allt man tryckt ner börjar komma ut när det blivit för fullt i den där lådan man försökt knöla in allt i och låsa.

Tyvärr påverkar många också epilepsi och medicineringen mot den sägs det. Och viktuppgång är en biverkning som i stort sett alla har och är svår att komma undan, och det vill jag inte alls ha, jag vill ju gå ner i vikt. Jag har ju gjort en gastric sleeve för den sakens skull. Är besviken över att bara ha gått ner 47 kg, skulle önska en mer normal vikt, fortfarande fet och fortfarande väger jag för mycket för att kunna rida hästar med mina 93 kg. :( Att gå upp i vikt är katastrofalt. Gjorde det med Mirtazapin jag fick först. 9 kg, lyckades först gå ner 3 av de kg, sedan stod jag på samma vikt till i höstas när jag svälte ner mig 12 kg till för att jag inte vågade äta. tror inte jag går ner ett gram till på naturlig väg, men upp gör jag nog bara jag tittar på fel mat eller tar medicin som påverkar.

Jag hade Citalopram, bara 20 gram och det hade effekt, positiv effekt och hjälpte. Det var mest pga drömmarna och att jag kände att jag mådde bra igen, som jag kände att jag ville sluta. Insåg då att jag kände mig avtrubbad också, när jag sänkte dosen pga drömmarna. Det blev ett kvitto på det när jag slutade med den och kände allt igen, allt sköljde över mig som aldrig förr, men helt utan verktyg att använda för att hantera det. Men visst mådde jag bra när jag tog den.

Vet dock inte om jag vågar testa annan sort med tanke på biverkningar och viktuppgång.

Fluoxetin är en antidepp som man snarare går ned i vikt av än upp. Den fick jag tidigare i höst, slutade dock rätt snabbt med den av olika anledningar.

Det är knepigt med antidepp iom att de funkar så olika på olika individer. Jag gick på någon som jag blev jätteavtrubbad av. En kompis tog den och mådde bara toppen.
Jag går på antidepp för sömnbesvär och värk också. Jag tar Valdoxan som har mindre risk för viktuppgång än många andra. Jag har inte kunskap att bedöma om den är lämplig för dig. Men vid en googling så verkar den funka för folk med epilepsi.

Tänker ang sömnen att kanske Melatonin kan hjälpa ngt? Det verkar enligt Google vara ok för epileptiker.
Det är inte tillräckligt för mig. Jag går på Imovane varje natt sedan typ 15-20 år. Det är inte något man rekommenderar normalt. Men melatonin hjälper mig i kombination med Imovane. Då funkar jag bra. Utan det är jag vaken 3 dygn i sträck och kraschar några timmar innan det upprepas.
Jag är en rätt positiv individ. Men får jag inte sova blir jag till slut jätte deprimerad och har ingen lust/ork att leva alls. Ser till slut inget hopp om rimlig framtid. Det är läskigt hur mkt sömnbrist kan påverka!
Så för att du ska orka terapi etc kanske medicin kan bli en krycka liksom innan du börjar få effekt av terapin etc. Kanske något av det grå lättar med.
Det går ju oerhörda mängder energi till att försöka stänga av när allt man tryckt ner börjar komma ut när det blivit för fullt i den där lådan man försökt knöla in allt i och låsa.
Ja det är just det där med att det fungerar så olika som gör det så jobbigt. Man måste verkligen testa sig fram för att få veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Och fungerar det inte får man ju i regel inte veta det förrän 1-2 månader senare och kanske med viktuppgång som följd osv. Hemska tanke! Förutom att man ofta mår sämre när man sätter in den också.

Har aldrig hört talas om Valdoxan faktiskt så den är helt ny för mig.

Melatonin har jag testat tidigare utan att den hjälpte, jag blev däremot hyper av den och gick som i sömnen istället. Därför har jag Zopiklone/Imovane nu en gång i veckan nu istället. Så då får jag i alla fall sammanhängande viss mängd sömn då. Det är vanligtvis inte för att jag ligger och grunnar som jag inte kan sova utan för att jag helt enkelt inte kan sova den tiden samhället tycker att jag ska sova på. Även om oro allt mer bidrar numera dock. Sedan när jag sover hackas sömnen sönder av mardrömmar som jag helst vore utan förstås. Blir inte mycket av sömn det till slut. Samtidigt kan jag i vissa perioder vara så otroligt trött och sova dag och natt och inte orka med något. Verkar jättekonstigt, men det går några veckor av sömnlöshet och så kommer det en vecka eller två där jag inte gör mycket mer än jobbar, går ut med hundar och sover/vilar resten av tiden. Tror inte jag får vettig sömn av det, det känns inte så för tröttheten är så förlamande då. Hur mycket jag än försöker sova eller vila går det inte att bli pigg, ögonlocken hänger i skosulorna ändå och den mentala tröttheten påverkar nog jättemycket.

Det är bland annat frånvaron av viktuppgång som skiljer de nya mot de gamla. Det verksamma ämnet i voxra är t ex ett av de verksamma ämnena i mysimba, medicin för viktnedgång. Voxra är en medicin du kan sluta med på dagen om så är utan utsättningsbesvär av medicinen men det man medicinerade för, som t ex depression, kan ju komma tillbaka såklart. (Första gången jag provade voxra var min hjärna så trasig att den inte kunde hantera den ökade energin voxra ger. Jag kände mig hög, väldigt obehagligt. Efter några år på brintellix som är känt för sin förmåga att läka hjärntrötthet provades voxra igen och då gick det bra.) Brintellix har inte heller viktuppgång som biverkning.

Men jag förstår dig. Ju mer sjukdomar och elände man dras med desto jobbigare blir också biverkningarna och viktuppgång är verkligen inget att leka med. Det är något jag inte alls förstår. Majoriteten av de mediciner som används för långtidsbruk har viktuppgång som biverkning men trots det har jag aldrig fått ett bra bemötande från vårdens håll när jag har frågat efter alternativ med hänvisning till att jag inte vill gå upp i vikt. Istället för att alternativ kollas nonchaleras och förlöjligas man. Men nåde den som går och blir överviktig! Då blir det tjafs minsann. Som långvarigt sjuk har man också ofta andra svårigheter som lätt leder till övervikt att tampas med. Dålig ekonomi pga återkommande/långvariga sjukskrivningar/utförsäkrad och låg energi leder inte till bra råvaror och mat tillverkad från grunden. Inte till träning heller. Tvärtom.

Risken för serotonergt syndrom är för stor om man tar brintellix och voxra samtidigt. Det är därför.

Det är bland annat frånvaron av viktuppgång som skiljer de nya mot de gamla. Det verksamma ämnet i voxra är t ex ett av de verksamma ämnena i mysimba, medicin för viktnedgång. Voxra är en medicin du kan sluta med på dagen om så är utan utsättningsbesvär av medicinen men det man medicinerade för, som t ex depression, kan ju komma tillbaka såklart. (Första gången jag provade voxra var min hjärna så trasig att den inte kunde hantera den ökade energin voxra ger. Jag kände mig hög, väldigt obehagligt. Efter några år på brintellix som är känt för sin förmåga att läka hjärntrötthet provades voxra igen och då gick det bra.) Brintellix har inte heller viktuppgång som biverkning.

Men jag förstår dig. Ju mer sjukdomar och elände man dras med desto jobbigare blir också biverkningarna och viktuppgång är verkligen inget att leka med. Det är något jag inte alls förstår. Majoriteten av de mediciner som används för långtidsbruk har viktuppgång som biverkning men trots det har jag aldrig fått ett bra bemötande från vårdens håll när jag har frågat efter alternativ med hänvisning till att jag inte vill gå upp i vikt. Istället för att alternativ kollas nonchaleras och förlöjligas man. Men nåde den som går och blir överviktig! Då blir det tjafs minsann. Som långvarigt sjuk har man också ofta andra svårigheter som lätt leder till övervikt att tampas med. Dålig ekonomi pga återkommande/långvariga sjukskrivningar/utförsäkrad och låg energi leder inte till bra råvaror och mat tillverkad från grunden. Inte till träning heller. Tvärtom.

Risken för serotonergt syndrom är för stor om man tar brintellix och voxra samtidigt. Det är därför.
Undrar varför jag inte fick Voxra vare sig första eller andra gången med tanke på vikten då. Har inte kollat, men beror kanske på epilepsin kanske. Får kanske lyfta det med läkare.

Ja viktuppgång finns ju på de flesta mediciner känns, vilket är skittrist. Och många argumenterar om att det bara är att fortsätta äta nyttig och röra sig. Jag har tagit Mirtazapin, det där jag drabbades vara inte sötsug, det var VRÅLHUNGER utan dess like alltså, det gick inte att motstå alls, det gjorde ont i magen och till slut psyket, fick inte sova eller något. Och man tar ju det mot depression tex, vilket kännetecknas av avsaknad av bland annat ork att göra saker tex ordentlig mat och att motionera osv. Jag har inga svårigheter att förstå att det är svårt att stå emot ökad hunger/sug när man inte ens orkar ordna ordentlig mat eller gå på gym ens. När jag mår dåligt tappar jag matlusten. Jag är så trött på att äta. Inte heller det är bra för vikten, folk har en förmåga att man då direkt går ner i vikt, men det tar tid innan man tappar vikt när man börjar äta slarvigt, viktuppgång är vanligare i första skedet. Så nu när jag mår dåligt försvinner matlusten och mat- och viktångesten kommer som ett brev på posten. Måste äta, måste äta nyttigt, kan inte gå upp i vikt, måste gå ner i vikt. Blir bara en ond cirkel av det känner jag. Och jag orkar inte, har ingen som helst lust eller ork att laga vettig mat. Eller ens förmåga att tänka ut något vettigt. Det är som att hjärnan inte kan tänka!

Det som faktiskt fungerade bra innan jag fick insatt min krona och pelartand i augusti. Det är som att allt rasar när man mår dåligt på ett ställe så att säga. Då fungerar allt annat också sämre ett efter ett.

Serotonergt syndrom har jag hört talas om ja, det verkar inte alls positivt utan rätt farligt, så bra om du inte får det!

Undrar varför jag inte fick Voxra vare sig första eller andra gången med tanke på vikten då. Har inte kollat, men beror kanske på epilepsin kanske. Får kanske lyfta det med läkare.

Ja viktuppgång finns ju på de flesta mediciner känns, vilket är skittrist. Och många argumenterar om att det bara är att fortsätta äta nyttig och röra sig. Jag har tagit Mirtazapin, det där jag drabbades vara inte sötsug, det var VRÅLHUNGER utan dess like alltså, det gick inte att motstå alls, det gjorde ont i magen och till slut psyket, fick inte sova eller något. Och man tar ju det mot depression tex, vilket kännetecknas av avsaknad av bland annat ork att göra saker tex ordentlig mat och att motionera osv. Jag har inga svårigheter att förstå att det är svårt att stå emot ökad hunger/sug när man inte ens orkar ordna ordentlig mat eller gå på gym ens. När jag mår dåligt tappar jag matlusten. Jag är så trött på att äta. Inte heller det är bra för vikten, folk har en förmåga att man då direkt går ner i vikt, men det tar tid innan man tappar vikt när man börjar äta slarvigt, viktuppgång är vanligare i första skedet. Så nu när jag mår dåligt försvinner matlusten och mat- och viktångesten kommer som ett brev på posten. Måste äta, måste äta nyttigt, kan inte gå upp i vikt, måste gå ner i vikt. Blir bara en ond cirkel av det känner jag. Och jag orkar inte, har ingen som helst lust eller ork att laga vettig mat. Eller ens förmåga att tänka ut något vettigt. Det är som att hjärnan inte kan tänka!

Det som faktiskt fungerade bra innan jag fick insatt min krona och pelartand i augusti. Det är som att allt rasar när man mår dåligt på ett ställe så att säga. Då fungerar allt annat också sämre ett efter ett.

Serotonergt syndrom har jag hört talas om ja, det verkar inte alls positivt utan rätt farligt, så bra om du inte får det!
Ja varför? Varför är inte voxra och brintellix första alternativet när det är lämpligt? Varför ska människor som mår dåligt behöva må ännu sämre? Ingen mår bra av att gå upp i vikt. Det är få som rycker på axlarna åt det även om skalan går mellan full ångestpanik och ätstörningar (som skapas eller triggas) till irritation och för tidigt avslut på medicineringen. För att inte tala om sjukdomarna övervikten kan skapa.

Jo pengar. Det handlar om pengar. Äldre mediciner kostar mindre och ju fler som tar dem desto lägre pris.

Exempel:
https://www.apotekpriser.se/produkt...g-300-mg-GlaxoSmithKline-AB-3-x-30-tablett-er

https://www.apotekpriser.se/produkt/N3qp/Citalopram-Teva-filmdragerad-tablett-10-mg-100-tablett-er

https://www.apotekpriser.se/produkt...agerad-tablett-20-mg-Orifarm-AB-98-tablett-er

Det är stor skillnad på priset men kan och ska människors liv värderas så? Kan man inte tänka lite längre? Produktivitet som ökar och ohälsa som minskar borde vara prio. Övervikt som uteblev kan t ex innebära x-antal mindre hjärtinfarkter. Vad kostar vården vid en hjärtinfarkt? Ambulans, akutvård, operationer, kontroller, medicinering osv. Vad kostar vården för en person som drabbats av ätstörningar pga medicineringens biverkningar? Vad kostar vården för en person som drabbas av diabetes typ 2 pga biverkningar? Mellanskillnaden mellan citalopram och brintellix blir plötsligt skrattretande liten i sammanhanget. Jag tycker att man måste sätta saker och ting i perspektiv. Se vad det ger för kostnader i förlängningen om man nekar människor den i sammanhanget billiga vården de behöver och istället använder ett billigare men för individen sämre alternativ och genom det skapar stora vårdkostnader och lidande i onödan. Att man skulle se till individens livskvalitet verkar tyvärr omöjligt utan det är kronor och ören som de som beslutar förstår. Och ja! Det är våra gemensamma skattepengar! Just därför måste de användas på bästa sätt! I det här fallet kan det vara en dyrare medicin.

Har man provat annat utan framgång är det dyrare alternativ som ska provas. Självklart finns det många som mår bra på de billigare medicinerna och de ska såklart provas först i den mån det är lämpligt men biverkningar måste tas på allvar, inte viftas bort eller bedömas som omöjliga och patienterna måste fångas upp i tid innan det har gått för långt!

Jag tycker absolut att du ska ta upp det med läkaren. Man måste kunna diskutera för att komma fram till bästa lösningen. Jag hejar på dig och håller tummarna ❤️

Ja varför? Varför är inte voxra och brintellix första alternativet när det är lämpligt? Varför ska människor som mår dåligt behöva må ännu sämre? Ingen mår bra av att gå upp i vikt. Det är få som rycker på axlarna åt det även om skalan går mellan full ångestpanik och ätstörningar (som skapas eller triggas) till irritation och för tidigt avslut på medicineringen. För att inte tala om sjukdomarna övervikten kan skapa.

Jo pengar. Det handlar om pengar. Äldre mediciner kostar mindre och ju fler som tar dem desto lägre pris.

Exempel:
https://www.apotekpriser.se/produkt...g-300-mg-GlaxoSmithKline-AB-3-x-30-tablett-er

https://www.apotekpriser.se/produkt/N3qp/Citalopram-Teva-filmdragerad-tablett-10-mg-100-tablett-er

https://www.apotekpriser.se/produkt...agerad-tablett-20-mg-Orifarm-AB-98-tablett-er

Det är stor skillnad på priset men kan och ska människors liv värderas så? Kan man inte tänka lite längre? Produktivitet som ökar och ohälsa som minskar borde vara prio. Övervikt som uteblev kan t ex innebära x-antal mindre hjärtinfarkter. Vad kostar vården vid en hjärtinfarkt? Ambulans, akutvård, operationer, kontroller, medicinering osv. Vad kostar vården för en person som drabbats av ätstörningar pga medicineringens biverkningar? Vad kostar vården för en person som drabbas av diabetes typ 2 pga biverkningar? Mellanskillnaden mellan citalopram och brintellix blir plötsligt skrattretande liten i sammanhanget. Jag tycker att man måste sätta saker och ting i perspektiv. Se vad det ger för kostnader i förlängningen om man nekar människor den i sammanhanget billiga vården de behöver och istället använder ett billigare men för individen sämre alternativ och genom det skapar stora vårdkostnader och lidande i onödan. Att man skulle se till individens livskvalitet verkar tyvärr omöjligt utan det är kronor och ören som de som beslutar förstår. Och ja! Det är våra gemensamma skattepengar! Just därför måste de användas på bästa sätt! I det här fallet kan det vara en dyrare medicin.

Har man provat annat utan framgång är det dyrare alternativ som ska provas. Självklart finns det många som mår bra på de billigare medicinerna och de ska såklart provas först i den mån det är lämpligt men biverkningar måste tas på allvar, inte viftas bort eller bedömas som omöjliga och patienterna måste fångas upp i tid innan det har gått för långt!

Jag tycker absolut att du ska ta upp det med läkaren. Man måste kunna diskutera för att komma fram till bästa lösningen. Jag hejar på dig och håller tummarna ❤️
Tråkigt med de olika priserna, kan förstå att man testar billigare först då förstås. Känner ju till både Voxra och Brintellix från jobbet så de skrivs ju ut frekvent som tur är. andra gången hade vi inte en diskussion om vad jag skulle ha egentligen, bara att det inte skulle krocka med mina övriga mediciner och sjukdomar, efter den när jag slutade har jag inte provat ny utan sa bara att jag slutat och inte vill ha någon medicin, så jag har inte fått erbjudande om någon annan sedan dess.

Jag ska fundera på det i alla fall.

Den får inte användas om man har ep

Liknande trådar

• Känslor
  • Jag är inte psykpatient längre
  • Nu går det inte längre att leva i min drömvärld
  • En eller två hästar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32