Nedstämd och inte hitta ut.

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 202
  • Visningar Visningar 10 142

Bukefalos 30 år!

Jag har skrivit lite om det här på forumet tidigare under en tid nu. Känner att jag mår allt sämre med tiden, faller liksom djupare ner i det dåliga måendet. Trodde att det skulle bli bättre i och med återupptagandet av samtalen på vårdcentralen, men det har faktiskt blivit raka motsatsen.

Väntar på traumaterapi så det är inte ens det jag får nu. Det ska jag få av en annan tydligen, men i väntan träffar jag en terapeut som jag kanske från början inte trodde skulle kunna hjälpa mig, eftersom det är en han, fördomar som jag har och för att jag inte gillar "han" av olika anledningar.Han berättade att traumaterapi är svårt och att det ofta blir värre innan det blir bättre. Att man kan må jättedåligt och känna att det kanske är fel för en. Det är lite så det känns nu, ett stort hål som öppnat sig för mig. Oändligt djup. Och jag kan inte simma. Och det finns inget att hålla sig i där i det djupet heller så hur fasen håller jag näsan ovanför djupets yta ens? Om det är så här nu undrar jag hur det blir om en månad eller två med traumaterapi... jag oroar mig för det. Vissa saker ligger så djupt inbäddat i mig att jag inte kan prata om det, och när jag försöker närma mig det reagerar jag rent fysiskt på ett sätt jag inte trodde var möjligt ens.

Jag har nerverna på utsidan och reagerar för allt just nu. Scannar av när vi är ute. Stressar hundarna som spänner sig, som stressar mig och därmed gör mig ännu mer nervös. Raketer för mig att hoppa högt och nästan få panik, jag är inte skotträdd och har ingen anledning att vara det, förstår inte ens den reaktionen. Drömmer mardrömmar och andra drömmar varje natt. Kan inte sova och sover massor om vartannat. Känner mig alltid trött numera, vill bara sova. Men kan inte heller, kommer inte till ro. Och sover mycket ändå jämfört med tidigare, jag är så trött liksom.

Försöker att tycka mitt jobb är roligt, roligt att jobba, men svårt att koncentrera mig, kan ibland bara sitta och titta framför mig för orken tar slut oh jag behöver tänka en stund för tankarna bara fylls på, grubblar. Jag är ingen grubblande person i vanliga fall, men nu stör det i mitt liv en hel del. Mitt jobb blir tungjobbat och till och med tråkigt upplever jag. Jag påminns av mina egna problem när jag hör om andras dagligen där.

Varför fungerar det inte bara att lämna alla trauman och allt i arkiven i hjärnkontoret och slänga bort nyckeln?! Att slippa hantera allt och "glömma bort" det istället? Det blev fullt, jag vet det. Fullt och gick inte att stänga till slut, så att det behövde hanteras. Men just nu önskar jag att jag slapp, för det är faktiskt asjobbigt det här också.

Jag vet inte ens hur man gör, jag kan inte. Det är överjävligt och jag vet inte hur man hanterar allt. Minsta lilla motgång just nu får mig att bryta ihop eller får mig att bli irriterad. Helt orimliga reaktioner. Allt jag borde ha tagit hand om tidigare står och väntar inom mig och skriker på mig och jag kan inte ens hantera det. Jag visste inte minnen kunde vara så skrämmande, trodde det räckte man gömde dem.

Jag trodde inte ljud kunde vara så skrämmande, vanliga ljud. Eller bilder. Eller tankar. Eller filmer. Lukter. Drömmar. Eller allt och inget.

Något som varit påtagligt jobbigt detta året har varit minnena av min man. Jag har levt 20 år innan jag träffade honom., levde 5 år med honom och har levt 20 år efter han dog. Men de enda riktiga åren i mitt liv var de 5 åren med honom, de enda lugna, trygga, viktiga, de enda åren jag riktigt har levt. Resten har jag överlevt. Överlevt innan jag träffade honom och överlevt efter. Nu efter honom är det bara ett enda lång kamp tills jag får lov att dö, inget riktigt liv ens. mitt riktiga liv varade bara 5 år. Vilken insikt. Vi var så unga, vi hade så mycket som kunde förbättras i vårt gemensamma liv tillsammans, men det visar bara hur dåligt det var före honom och hur dåligt det har varit efter honom. Jag är sannerligen trött på att bara överleva. Tänk att hela mitt liv ska se ut så. Och utan honom.

Plan A, B, C och D. Vad spelar det för roll? Jag skulle vilja göra som den unga killen i filmen Into The Wild och bara bege mig av i skogen och leva där utan kontakt med någon, utan plan, utan en tanke på morgondagen. Men jag antar att det handlar om att fly från mig själv och att det inte hjälper vad jag än gör i alla fall. Fly från allt det som jagar mig och min själ som jag inte är fri från och som jag ständigt försöker överleva ifrån. Jag antar att det är anledningen till varför jag ständigt längtar bort.

Jag önskar jag var fri. Nu är jag bara tyngd och dränkt i ett enormt djup. Inget spelar någon roll längre. Inget har någon mening ens.
308b6353e2e801d0e7ea1ebfcbdbfcb8.webp

Det känns märkligt att du inte har diagnosen PTSD, känns som du har alla kriterier för det med flashbacks/mardrömmar, hyperaurosal, undvikande och negativ kognition eller vad det heter. Och att depressionen främst beror på trauman?

Förstår verkligen att det skulle slå bakut inom dig att vara patient på din egna arbetsplats. Jag skulle inte fixa att kollegorna dikterar min journal, panik!
Klart du inte snokar men svårt diktera och inte snappa upp ngt alls. Man gör ju det helt utan mening bakom.
Enligt psykologen satte hon både PTSD och depression, men det är ju något som hon satte på sin mottagning. Depression satte vc, för de tog bara över depressionsdiagnosen från gamla vc så att säga. Där utredde man inte orsaken utan satte bara depression och skrev ut antidepp samt skickade remiss för terapi. Här har man inte utrett något utan fortsatt bara satt diagnosen. Inte förrän i augusti när jag träffade nya terapeuten och tog upp det här om traumaterapi, att jag inte fått det, förstod han att psykologen på mottagningen där jag bodde tidigare, hon som satt tidigare diagnoser och där jag gick 25 gånger faktiskt hade skickat remiss till denna vc för att jag skulle få just traumaterapi av dem. Istället hade jag hamnat hos förra terapeuten och fått.... något inte-trauma-terapi, mer inriktat på depression. När jag ställde frågan till henne svarade hon lite svävande att man ska acceptera det som varit och inte behöver gå tillbaka, eller hur hon nu sa exakt. Så jag gick typ ett år till henne utan att få det som var tänkt. Vilket han inte hade en aning om när jag blev placerad hos honom, inte mycket stod i journalen och hon fick gå på dagen så det fanns inte mycket information om vad som skett under dne här tiden eller vad vi pratat om. Vi har tex inte pratat om min man, tror inte ens hon visste om att jag var gift. Vi har pratat om min mamma mest egentligen, jobbet och lite om mina barn. Men de riktiga trauman har vi inte berört, de som givit mig mardrömmar och de jag inte kan ta fram och prata om själv.

Kollegorna skriver diktaten, så de hör ju allt läkaren vill ska stå i journalen, läkaren dikterar och sekreteraren skriver ner det. Sedan görs ju så mycket mer, tider bokas, avbokas, man är med på behandlingskonferens, sätts på väntelista osv. Så väldigt mycket hanteras av sekreterare. Det vill jag inte att mina kollegor gör, eller snackar med varandra om vad som står i min journal om.

Lucifer, fint namn på en katt, påminner inte om en Lucifer dock :D
Synd du inte tog med dig ett gosedjur till EMDRterapin, det hade kanske hjälpt lite. Men förstår att det kändes pinsamt! Jag har en huskyhund i fönstret på mitt jobb, vet att jag har fått några kommentarer om den. Inga elaka utan mer skrattande. Skratta bäst som skrattar sist tänker jag, den är rätt trevlig att hålla i när man tänker!

Spionen är en husky, han är självupptagen spion :D Det är faktiskt skönt, han bryr sig inte om mycket, förutom minusgrader och snö, så nu när det är kyligare i luften är han stollig, men annars är han lugn och obrydd. Men jag går ju med de tillsammans. Har funderat på om jag skulle försöka ta dem en och en för att lösa situationen lite.
Mmm kanske kan våga ha gosedjur om det blir ny terapi. Jag blir ofta splittrad i olika emotionella personligheter bl a en livrädd liten tjej och hon skulle behöva det där gosedjuret för att kunna vara med på terapin. Första traumaterapin fick jag faktiskt leka med dockor. :D

Man kan behöva något djur när man tänker.

Ja kanske kan vara värt att prova att ta dem en och en för att se om det blir enklare för dig och rottisen. Skönt med en lugn pälsig spion.

Ah
Enligt psykologen satte hon både PTSD och depression, men det är ju något som hon satte på sin mottagning. Depression satte vc, för de tog bara över depressionsdiagnosen från gamla vc så att säga. Där utredde man inte orsaken utan satte bara depression och skrev ut antidepp samt skickade remiss för terapi. Här har man inte utrett något utan fortsatt bara satt diagnosen. Inte förrän i augusti när jag träffade nya terapeuten och tog upp det här om traumaterapi, att jag inte fått det, förstod han att psykologen på mottagningen där jag bodde tidigare, hon som satt tidigare diagnoser och där jag gick 25 gånger faktiskt hade skickat remiss till denna vc för att jag skulle få just traumaterapi av dem. Istället hade jag hamnat hos förra terapeuten och fått.... något inte-trauma-terapi, mer inriktat på depression. När jag ställde frågan till henne svarade hon lite svävande att man ska acceptera det som varit och inte behöver gå tillbaka, eller hur hon nu sa exakt. Så jag gick typ ett år till henne utan att få det som var tänkt. Vilket han inte hade en aning om när jag blev placerad hos honom, inte mycket stod i journalen och hon fick gå på dagen så det fanns inte mycket information om vad som skett under dne här tiden eller vad vi pratat om. Vi har tex inte pratat om min man, tror inte ens hon visste om att jag var gift. Vi har pratat om min mamma mest egentligen, jobbet och lite om mina barn. Men de riktiga trauman har vi inte berört, de som givit mig mardrömmar och de jag inte kan ta fram och prata om själv.

Kollegorna skriver diktaten, så de hör ju allt läkaren vill ska stå i journalen, läkaren dikterar och sekreteraren skriver ner det. Sedan görs ju så mycket mer, tider bokas, avbokas, man är med på behandlingskonferens, sätts på väntelista osv. Så väldigt mycket hanteras av sekreterare. Det vill jag inte att mina kollegor gör, eller snackar med varandra om vad som står i min journal om.
Nä det skulle kännas väldigt olustigt att kollegorna skriver diktat som handlar om en själv och allt annat som du säger. Nä.

Men vad segt och dumt att de inte kan göra rätt från början och de borde ju kanske göra en utredning om diagnoserna stämmer näe de tar över. Känns inte som en depressionsterapi blir rätt när man behöver bearbeta trauman.
Snurrigt att man måste ha koll själv och se till man får tänkt vård.

Trauman är ju trotsallt en helt annan sak än fobier. Men bra du jobbar med fobierna utan att undvika.

Om man aldrig har förr visa känslor och prata känslor och upplevelser är det inte så konstigt att man slingrar sig och håller tyst. Hur ska man kunna lita på att den man pratar med inte gör en illa.
Det sa han förra gången något om "du undanhåller saker för mig" och jag bara "man ska vara försiktig med vem man berättar saker för". Jag undanhåller inte, han har bara inte ställt rätt fråga. Hur ska jag veta vad han vill veta för den delen?!

Jag är inte heller tacksam över att jag lever, varför föddes jag, totalt meningslöst enligt mig.
Men jag förstår att du har ett annat lager/nivp gällande det med tanke på dina handikapp också. Dina föräldrar har brustit totalt i omsorg från början och du har all rätt att vara arg på din mamma!
Anknytningstrauman är bland det svåraste man kan vara med om. Som barn behöver man vägledning och trygga personer runt sig.

Sysselsättningen är nog en räddning för mig. Det är triggande situationer där också men samtidigt en oerhörd trygghet och främst ett sammanhang! Jag känner mig äntligen sedd för den jag är och ingen säger att jag är fel eller gör fel.
Fysion har jag haft i 5 år och hon är av de få som jag känner tillit för och som hjälper mig framåt. Att jobba med för mig från början ”flummiga saker” vadå hur ska det där var tryggande: hjälper faktiskt. Som när jag börjar dissociera eller få panikångest i t ex kön på snabbmatskedja eller affär och börjar vagga lite, eller nån gång satte jag mig i jägarställning när jag väntade på MAX det gör att jag kommer ur det fortare och slipper svimma som annars kan hända.

Men hon behöver påminna mig ofta om vad vi gått igenom för övningar och vad jag tidigare känt varit hjälpsamt. För jag är ju så borta i huvudet att jag sällan minns.
Funkar inte längre att knappt sova ngt alls år efter år. Hjärndimma deluxe.
Jag kan inte vila dagtid heller genom att blunda, för min kropp gör allt för att hålla ögonen öppna för så fort jag blundar kommer minnesbilder upp på näthinnan. Så vet inte hur jag ska komma ner i varv.
Låter ändå bra att du har trygga personer och platser, det mår man bra av! Men känenr igen det här med flummiga saker! :D Så kände jag också när jag gick till sjukgymnast som sysslade med basal kroppskännedom osv. Men det hjälpte faktiskt. Jag gav det en chans, brukar göra det innan jag dissar även om jag känner för att dissa innan jag provat ibland. Men man måste ju försöka så man verkligen vet att man kan dissa. Och det kunde jag ju inte ändå :D

Tråkigt med sömnen, förstår att det är jobbigt, har vanligtvis svårt att sova själv, förut om just nu, känns märkligt att vara ständigt trött när man vanligtvis inte kan sova annars...

• Hjärta
Reactions: kma
Mmm kanske kan våga ha gosedjur om det blir ny terapi. Jag blir ofta splittrad i olika emotionella personligheter bl a en livrädd liten tjej och hon skulle behöva det där gosedjuret för att kunna vara med på terapin. Första traumaterapin fick jag faktiskt leka med dockor. :D

Man kan behöva något djur när man tänker.

Ja kanske kan vara värt att prova att ta dem en och en för att se om det blir enklare för dig och rottisen. Skönt med en lugn pälsig spion.
Det tycker jag absolut att du ska testa! Mycket bättre än det jag använder!

När jag åker till terapin hemifrån vet jag aldrig var jag ska göra av händerna, behöver pilla på något för att kunna hålla känslorna i styr. Man skulle inte kunna tro att det är samma person där som hemma framför TVn som inte rör på sig alls... Om jag går direkt från jobbet och dit så har jag mitt kort till jobbdatorn i en hållare i nyckelband runt halsen och tja, det åker fort av och så snurrar jag runt det, virar in det i bandet, virar ut det, vrider på det, petar ut kortet, knäpper upp nyckelbandet, knyter det, knyter upp osv. Jag behöver något att göra med mina händer. Jag tror jag har tittat på honom två eller tre gånger bara under de här typ 4 besöken, vågar inte titta på honom, fixar inte det. Hade jag kunnat rita hade jag ritat något bara för att göra något liksom. Att bara sitta stilla fixar jag inte. Vet att jag vid tidigare besök har snurrat halsduk, virat tröjkant och liknande. på möten på jobbet, övriga läkarbesök och en massa annat är det inga problem, då kan jag sitta lugnt och lyssna, men vid terapi går det inte. Hur gör man ens?

När jag åker till terapin hemifrån vet jag aldrig var jag ska göra av händerna, behöver pilla på något för att kunna hålla känslorna i styr. Man skulle inte kunna tro att det är samma person där som hemma framför TVn som inte rör på sig alls... Om jag går direkt från jobbet och dit så har jag mitt kort till jobbdatorn i en hållare i nyckelband runt halsen och tja, det åker fort av och så snurrar jag runt det, virar in det i bandet, virar ut det, vrider på det, petar ut kortet, knäpper upp nyckelbandet, knyter det, knyter upp osv. Jag behöver något att göra med mina händer. Jag tror jag har tittat på honom två eller tre gånger bara under de här typ 4 besöken, vågar inte titta på honom, fixar inte det. Hade jag kunnat rita hade jag ritat något bara för att göra något liksom. Att bara sitta stilla fixar jag inte. Vet att jag vid tidigare besök har snurrat halsduk, virat tröjkant och liknande. på möten på jobbet, övriga läkarbesök och en massa annat är det inga problem, då kan jag sitta lugnt och lyssna, men vid terapi går det inte. Hur gör man ens?
Jag gick för typ tolv år sedan till en privat, men regionansluten, terapeut. Vi gick ofta långa promenader tillsammans där vi pratade. Det var mycket lättare att bli avslappnad och våga prata då när jag slapp fokusera på att sitta still mitt emot terapeuten.
Önskar att jag hade den möjligheten med min nuvarande psykolog också.

det är svårt att bara sitta och lyssna. Der är något som min fysio sagt flera gånger att jag ska be om att kanske få stå upp, röra mig, helt enkelt slippa sitta still för då försvinner jag iväg.
Jag fick senaste EMDR terapin ha något i handen, en sten, en ”platta ” jag satt ihop av katternas päls, eller ja vad som (när vi körde ögonrörelser och inte de vibrerande grejerna i händerna) för att kunna vara mer närvarande.
Så jag ser inga fel i att du gör ngt med händerna. Kanske skulle det vara bra att hitta något du kan ha med dig, även när du är ute o och går, som kan vara ett sensorisk stimuli som du tycker om.

Har du testat ångestringar?

Jag saknade dig när du försvann ett tag härom månaden, visste inte att du tagit en paus då :)
Vad fint att höra! <3
Jag orkade inte riktigt med klimatet här inne, framför allt mot vissa personer, så behövde en paus då.

Har inget liv utanför buke förutom min ena syster jag pratar med varje vecka, flera gånger i veckan, så det blev väldigt ensam. ja förutom jobbet då, men jag jobbar ju hemma fyra dagar i veckan. Mitt sociala liv är stendött tyvärr. Men det kändes samtidigt skönt, men jag insåg rätt fort att det var negativt isolerande för mig.

Jag gick för typ tolv år sedan till en privat, men regionansluten, terapeut. Vi gick ofta långa promenader tillsammans där vi pratade. Det var mycket lättare att bli avslappnad och våga prata då när jag slapp fokusera på att sitta still mitt emot terapeuten.
Önskar att jag hade den möjligheten med min nuvarande psykolog också.
Varför har du inte det nu? Kan verkligen förstå att det är lättare att kunna prata, att sitta mitt emot sådär är egentligen väldigt utsatt tycker jag. Avskyr när någon tittar på mig, studerar mig tex, och det är ju vad som görs. Den funktionen försvinner ju lite.
Jag vet inte om jag har den möjligheten, men vc ligger intill min arbetsplats och känner nog inte för att promenera där av den anledningen, visserligen ligger hela sjukhuset osv väldigt fint intill skog och en å, men ändå. Sedan tror jag att jag skulle fokusera på balansen, som är så dålig just nu så jag skulle tappa bort mig i samtalet. Men jag minns när jag var tonåring, jag och min bästa kompis gick ofta promenader istället för att sitta på rummet och prata. Gick ut med hundar, hennes eller min familjs, eller bara gick, vilken tid på dygnet som helst. Jag älskade det, det var otroligt avslappnande och vi kom hur långt som helst när fokuset var att prata liksom. Speciellt när vi var hos hennes morfar på landet. Så underbart avslappnat att gå i mörkret där, höra alla djuren i skogarna och markerna runt omkring och prata och fnissa om allt som tonåringar gör! Jag saknar det! Att göra det med någon, ingen annan än hon i mitt liv har varit intresserad av det. Jag gör det med hundarna, spionen är väldigt bra på det, rottweilern håller på att lära sig att sniffari innebär att inte stå vid varje grässtrå och lukta i 15 minuter utan man går och luktar- det kan vara i lugn takt med småstopp här och var, men inte en promenad som är stopp varannan cm på 15 minuter vardera ;) Spionen är som gjord för det, i sitt flexi på 8 meter, han går där före och traskar omkring med nose nere och snusar här och där i sin takt, blir efter, men kommer i kapp men alltid så att han har koll på koppellängden. Tror hans huskyegenskaper kommer lite mer till sin rätt vid det sättet- att få gå självständigt så, och längst fram sådär. Han älskar det!
Helt klart är de trevliga sällskap och jag babblar ju med dem vid varje promenad varje dag, och spionen svarar med sina huskyljud ibland, rottweilern buppar på mig med sin nos och möter ögonen och visar att hon ser mig, men... de är inte människor. Den biten saknas.

det är svårt att bara sitta och lyssna. Der är något som min fysio sagt flera gånger att jag ska be om att kanske få stå upp, röra mig, helt enkelt slippa sitta still för då försvinner jag iväg.
Jag fick senaste EMDR terapin ha något i handen, en sten, en ”platta ” jag satt ihop av katternas päls, eller ja vad som (när vi körde ögonrörelser och inte de vibrerande grejerna i händerna) för att kunna vara mer närvarande.
Så jag ser inga fel i att du gör ngt med händerna. Kanske skulle det vara bra att hitta något du kan ha med dig, även när du är ute o och går, som kan vara ett sensorisk stimuli som du tycker om.
Har funderat på det faktiskt. Tror inte mitt kort och nyckelbandet mår bra av att slitas så, men det är vad jag har tillgång till där och då. En gång när jag gick dit på arbetstid (flexade ut) hade jag mitt larm på mig och var nära att började pilla på det också, inte bra dock ;)

• Gilla
Reactions: kma
Har du testat ångestringar?
Nej, vad är det? Jag är ju inte den som brukar ha behov av det i vanliga fall, bara just där.
Hade visserligen ett möte i våras med min neurolog och min chef där beteendet kom fram också och att jag satt och tittade ner hela tiden, tror båda två förvånades över det eftersom ingen ser mig sådan i vanliga fall. Det blev bara för mycket och jag kände mig "trängd". Det var om min migrän och ep och att jobba hemma så ett viktigt möte. Jag märkte att båda två reagerade, båda två sökte min ögonkontakt och jag satt med mitt kort och snurrade på det hela tiden. Chefen nämnde det lite efteråt också. Inget otrevligt alls eller så utan mer att hon noterade det. annars brukar jag inte behöva något.

Har tränat massor på att möta människors blickar, ge ett lugnt intryck osv. Arbetsintervjuer osv brukar gå utomordentligt bra och jag ger ett avslappnat och bra intryck. Jag är kaos på insidan, men speglar inte alls det utan ett lugnt och tryggt intryck. Träning, träning, träning ligger bakom. Att ge folk vad de vill ha och panika sedan inför sig själv. Det är ju en kort tid ändå. Men i terapi funkar den "behärskningen" inte för fem ören. Jo, om vi pratar om hundar!

Här är en till som bryr sig. Och som undrar om du tar D-vitamin. Kan hjälpa mycket vid depression.
Tack! :heart

Jo jag tar D-vitamin vanligtvis, har inte gjort på någon månad nu då de är restade, men annars får jag utskrivet att ta Calcichew 500 mg/800IE x2 varje dag på grund av min gastric sleeve operation. B-vitamin och Folsyra tas också, 1 mg varje dag av, av samma anledning samt pga min epilepsimedicinering.

Liknande trådar

• Ensam och ledsen
  • Alkohol
  • Mamma
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12