Bukefalos 28 år!

NH eller inte... lite tankar från mig...

Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

För är du inte själv väldigt fördomsfull och dåligt insatt? Med tanke på vad du skriver om den traditionella hanteringen och ridskolor, sporrar/spö mm.

Jag kan erkänna att ja, vad gäller sporrar kan det vara fördomar/okunskap. Men övrigt är ERFARENHET, sånt jag upplevt, och det kan ju inte vara fördomar/dålig insatthet?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

I min värld är NH= natural horsemanship = sunt förnuft och det du skriver är NH för mej. Usch..jag kommer ladrig att våga säja att jag tränar NH om det finns så mkt fördomar om NH som det gör i den här tråden.:o:eek:
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag kan erkänna att ja, vad gäller sporrar kan det vara fördomar/okunskap. Men övrigt är ERFARENHET, sånt jag upplevt, och det kan ju inte vara fördomar/dålig insatthet?

Jag har sett en hel del väldigt dålig NH, så det är min erfarenhet. Då kan det ju inte vara fördomsfullt eller insiktslöst att säga att NH är skit? Eller? Enligt ditt resonemang, alltså.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vet inte om någon annan påpekat detta i tråden, men att låta hästen klia sig på dig är dominant av honom och du ger dubbla signaler iom att du tillåter det men du tillåter inte att han går på dig. Ungefär som att låta ett barn äta jordgubbsglass men inte hallonglass.

Många av oss som är ointresserade av NH bryr oss inte om dominans. Min häst får klia sig på mig när kläderna tillåter det och jag har aldrig sett att hon blivit förvirrad av det. Jag tror att de flesta hästar är tillräckligt intelligenta för att kunna hålla isär de olika situationerna.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

I min värld är NH= natural horsemanship = sunt förnuft och det du skriver är NH för mej. Usch..jag kommer ladrig att våga säja att jag tränar NH om det finns så mkt fördomar om NH som det gör i den här tråden.:o:eek:

Nä bäst att låta bli säga ordet "nh" iaf. ;)

Det spelar nog ingen roll VAD det är man ägnar sig åt, det finns alltid besserwissers som vet allting bättre och sågar allt annat. :grin:

Vi som förstått vad det verkligen handlar om och gillar det , vi kör givetvis med det! "Sunt förnuft" som alla tjatar om är olika för oss alla och för mig är det = NH i mångt o mycket. Nh som den verkligen är och inte som det beskrivs av vissa...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag har sett en hel del väldigt dålig NH, så det är min erfarenhet. Då kan det ju inte vara fördomsfullt eller insiktslöst att säga att NH är skit? Eller? Enligt ditt resonemang, alltså.

Nej då är det din erfarenhet. Du har fått den bilden och uppfattat det hela fel pga "dåliga exempel" och så är det väl viceversa för mig (jag har pga dåliga erfarenheter inte tyckt om traditionell hantering i det stora hela men jag dömer den inte helt o hållet).
Men är din erfarenhet att "traditionell"
hantering alltid är BRA? Har du verkligen inte sett lika många dåliga exempel inom det?

För jag har också sett dåliga exempel på NH men jag vet ju att i de fallen gör de fel/har
missförstått.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag hade en NH-tränare ute.
Vi stod i en 20 minuter och försökte få mitt sto att backa genom att vifta med ett grimskaft. Efter 15 min stod hästen fortfarande utan att backa, lätt irriterad, men mest förvirrad. Tränaren skulle ju visa hur man gör, och hästen vägrar att backa tills hon börjar snurra hysteriskt med grimskaftet. hästen såg helt förnärmad ut.

Efter 370 kr och 40 minuter lärde jag mej noll.

Sen gjorde jag som jag brukar, säger mjukt - Backa! och hon backade , helt gratis! :)

Nu är jag varken NH-människa eller nåt annat, bara simpel skogsmulle, men tror man klarar sig långt med sunt förnuft och enkla medel. Sen om det kallas NH, AR eller annat är inte så viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är ju ett typiskt exempel som gör att nh får dåligt rykte, sånna som får för sig att nh handlar om viftande rep vilket inte nh handlar om. Fungerar det att säga backa så fungerar det ju och då ska man fortsätta med det. Varför ändra på någonting som fungerar, som hästen förstår.

Min häst hade heller aldrig förstått nånting om jag började vifta med ett rep i ansiktet på honom. Och ändå håller jag på med nh filosofin. Men jag använder inga rep för det. Snarare ett kroppsspråk som hästen förstår. Rep osv kan vara hjälpmedel för att vara ännu tydligare. Precis som ett spö är bra att ha när man rider för att förtydliga vad det är man vill hästen ska göra.

Synd att det åker runt folk som ger nh dåligt rykte, jag har sett många träningar där jag vart tvungen att gå för att dom bara stressar hästen som inte förstår någonting.

Nh är ju till för att göra saker och ting så enkelt som möjligt, så okomplicerat och så lätt för hästen som det bara går utan att ta till metoder som trycker ner hästen.

Börjar tvivla på att det är nh jag sysslar med, nh verkar ha blivit ett ord för dålig hästhantering och det är synd att det har utvecklats på det sättet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det här visar klart o tydligt att du inte vet vad du pratar om vad gäller NH. Man är väldigt noga att lära ut att korrigering måste komma i rätt ögonblick direkt efter hästen gjort fel. Alltså allvarligt - om ni inte är tillräckligt insatta så kanske ni inte ska döma så fort?
Jag tror att ni dömer efter vad ni sett på håll... vad ni hört... men aldrig läst en bok eller försökt att förstå principen.


Ledarskapövningarna på de tre nh-clinics jag närvarat vid skedde på ridbanan - dessa gjordes inte i relation till några problembeteenden från hästarnas sida, utan för att förhindra att problembeteendena skulle uppkomma (enligt denna instruktör) genom att vi skulle "bli ledare" för hästen. Alltså var det i dessa fall INTE så att hästen gjorde något fel - och blev korrigerad. Utan hästen hämtades i grimma, ställdes på ridbanan, och blev korrigerad, sas i förbyggande syfte.

Jag har rätt bra koll på Hempfling, har även läst Montys böcker, Leslie Desmond och John Moores artiklar, etc. Jag läser mycket, och går gärna på clinics. Det är så jag har testat westernridning, AR, och TTEAM-metoden, jag vill vidareutbilda mig helt enkelt. Det betyder inte att jag omedelbart accepterar allting jag möts av, eller köper någon ny lära bara för att den just nu presenteras på ett flashigt sätt.

Jag har en fin relation med hästarna, har inga problem med varken gamla eller nya, och ser därför ingen orsak att börja använda någon ny metod för att förändra denna relation. Jag har som sagt gått på några clinics och tände inte på det nh-tänk som presenterades för mig där - framförallt för att jag inte uppskattar hierarkidiskussionen. Jag har hållit på med hästar av varierande mentalitet i tjugo år - varför jag helt plötsligt ska "bli ledare" genom NH är helt enkelt inte tydligt för mig.

Detsamma gäller hundarna, jag har haft stora brukshundar hela livet och har aldrig haft någon orsak att specifikt "bli ledare" över dem heller, de lyder utmärkt ändå både på appellplan och i vardagen.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ursäkta att jag svarar för lobell, det är inte meningen att "ta ordet" ifrån henne. Jag blev bara intresserad såhär i nattens timma ;). Jag svarar också i något generella ordalag, inte direkt riktat till worthless även om jag stjäl hennes text.


Det är ju ett typiskt exempel som gör att nh får dåligt rykte, sånna som får för sig att nh handlar om viftande rep vilket inte nh handlar om. Fungerar det att säga backa så fungerar det ju och då ska man fortsätta med det. Varför ändra på någonting som fungerar, som hästen förstår.

Vad nh är i grunden vågar jag inte kommentera, har mött rätt många varianter.

Men framförallt den sista meningen tycker jag är intressant för egen del - har man en bra grundkommunikation med sin häst finns det helt enkelt ingen orsak att "ta i" mer emot hästen. Så resonerar jag, tänkandet jag fått med mig från den traditionella ridningen och hästhanteringen fungerar utmärkt för mig. Jag går gärna på utbildningar, och läser nya texter, men har inget behov att ta till mig allt jag möts av.


Min häst hade heller aldrig förstått nånting om jag började vifta med ett rep i ansiktet på honom. Och ändå håller jag på med nh filosofin. Men jag använder inga rep för det. Snarare ett kroppsspråk som hästen förstår. Rep osv kan vara hjälpmedel för att vara ännu tydligare. Precis som ett spö är bra att ha när man rider för att förtydliga vad det är man vill hästen ska göra.

Suris högg som en huggorm när man viftade i ansiktet på honom, blev riktigt förbannad. Han jagade ut en tjej ur sin box för att hon började vifta. Däremot är han en gentleman som gärna kommunicerar om han bara bemöts artigt och lugnt. Enormt lydig och ambitiös i ridningen, går fram överallt i skogen, lätthanterlig i stallet etc... Så länge man inte börjar bossa. Frågar man artigt gör han allt du er om.


Synd att det åker runt folk som ger nh dåligt rykte, jag har sett många träningar där jag vart tvungen att gå för att dom bara stressar hästen som inte förstår någonting.

Kanske var sådana utbildningar jag var på. Who knows... Det var väl inte så mycket skrikande och viftande kanske, men mycket dominans och hierarki.


Nh är ju till för att göra saker och ting så enkelt som möjligt, så okomplicerat och så lätt för hästen som det bara går utan att ta till metoder som trycker ner hästen.

För mig är den traditionella hanteringen logisk och enkel för både mig och hästen. Jag är ingen häst, jag försöker inte vara häst, jag är en människa och hästen är fullt medveten om det. Den förstår mig, och jag förstår den.

Det finns vissa fasta regler, man går exempelvis inte rakt på mig, etc. Förutom dessa regler är vi ett gemenskamt ekipage som respekterar varandra och har en ganska så avslappnad relation. Jag låter honom bestämma vissa saker, och litar på att han alltid vid behov accepterar att jag har sista ordet. Finns ingen orsak att bevisa någonting.


Börjar tvivla på att det är nh jag sysslar med, nh verkar ha blivit ett ord för dålig hästhantering och det är synd att det har utvecklats på det sättet.

De flesta verklig duktiga hästmänniskor som jag mött skriver inte in sig i något speciellt träningsfack - de bara är. De kan hålla på med trav, med western, med tävlingsdressyr, eller islandshästar - det spelar ingen roll. Hästkunskapen är det viktiga, inte inriktningen.

Det är sådana människor som man ska lära sig av.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

:rofl:
Nä bäst att låta bli säga ordet "nh" iaf. ;)

Det spelar nog ingen roll VAD det är man ägnar sig åt, det finns alltid besserwissers som vet allting bättre och sågar allt annat. :grin:

Vi som förstått vad det verkligen handlar om och gillar det , vi kör givetvis med det! "Sunt förnuft" som alla tjatar om är olika för oss alla och för mig är det = NH i mångt o mycket. Nh som den verkligen är och inte som det beskrivs av vissa...


:rofl: Då är det ju ingen idé att diskutera över huvudtaget - om man inte tycker om nh har man inte fattat att nh egentligen är bra och är bara en besserwisser. Vi skeptiker är körda helt enkelt... :p
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Varför inte bara vara överens om , att vissa bitar av olika inriktningar kan vara bra, men man måste inte bli fanatisk, och därmed ogilla alla andra sätt? :)
Man kan ju plocka det som passar en själv bäst av olika saker, utan att behöva sätta namn på det.
Det räcker ju med att man ser att det funkar hos sin häst. Och funkar det inte med grannens häst, så får den plocka andra delar som funkar.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tycker att dina inlägg är tämligen onyanserade, därför reagerade jag.

Det är ju jättebra om du hittat ett bra sätt att hantera din häst på, att ni kommunicerar, och att du känner dig hjälpt av NH.
Men för väldigt många NH-utövare innebär NH repvifteri, bossande, dominans, krav på strikt lydnad osv. Någon skrev att de på kurs fått backa hästarna i förebyggande syfte. Ja, denna kurs var inte den enda utan förekommer flitigt. Jo, visst kan man säga att detta inte är NH. Trots att det lärs ut av NH-tränare på NH-kurser. Men vad är då NH egentligen? För såååå många verkar ju totalt ha missuppfattat.

Egentligen *KL*

För inte så länge sedan bevittnade jag en händelse som kunnat sluta mycket illa. En nyinflyttad häst, mycket känslig och lättstressad, skulle släppas ut i hagen tillsammans med sin kompis. Stallägaren, NH-människa, propsade på att få släppa ut denna häst. Väl inne i hagen springer kompisen iväg varpå denna häst naturligtvis blir uppjagad. Hästarna skulle släppas samtidigt, men NHaren gav sig den på att denna häst skulle vara lugn innan den släpptes, och höll alltså kvar hästen när kompisen släpptes. Varpå situationen förstås uppkom. NHaren började då tvinga hästen runt sig varv på varv, följden blev en allt stressigare och mer uppjagad häst som började rikta in sig på att sluta springa runt och i stället tvärvända och springa rätt över människan. Det hela fick ett slut när hästens ägare såg det hela och resolut gick in i hagen och tog hästen ifrån NHaren, sa till hästen att stå still (vilket den då gjorde eftersom den litar på sina ägare) och sedan släpptes den. Raka rör alltså - stå still, knäpp loss, spring till kompisen. Istället för en massa, för hästen obegripligt, fnattande.
550 kg häst hade i annat fall inneburit platt NHare. När NHaren blev tillfrågad varför h*n gjorde så med hästen så blev svaret att "den måste ju lugna sig innan den släpps". Ja, förvisso, att släppa en häst i farten är inte bra. MEN, var tog förmågan att läsa av hästen vägen? Varför fortsätta med samma metod när hästen tydligt, så tydligt att även en total novis kunnat se det, jagade upp sig mer och mer och mer?
Detta har jag också reagerat på när jag sett många utöva s.k NH, en total oförmåga att läsa av hästen, ens de enklaste signaler. Trots att NH ska vara motsatsen. Och ju också är motsatsen hos dem som verkligen har god hand med hästarna. Dessa människor brukar dock inte ha ett behov av att sätta namn på det de gör....

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara så fel att skaffa erfarenhet på vägen? Ingen föds väl fullutbildad? Varför är man så rädd att göra fel? Är det månne en spegling av dagens samhälle där allt ska gå fort, man letar quick fix till allt, man "har inte tid".
Ju mer man håller på med hästar, desto mer lär man sig. Genom praktik. Böcker är bra, de kan ge många tips. Men till sist är det ändå i umgänget med hästarna man lär sig. Och genom att inse att man aldrig blir fullärd.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Search and you will find!

Jag besöker alla ställen innan jag börjar rida - jag vill veta att hästarna går ute i flock en acceptabel tid varje dag, att ridlärarna är utbildade, och att ridskolan är godkänd. Är detta ok, så tittar jag på några lektioner. Känns det fortfarande bra så börjar jag rida där. Har enbart valt bort en ridskola (som hade väldigt lite hagmark), de övriga jag besökt har varit mycket välskötta.

Så tänker man inte som barn och när man vet nada om hästar... Man börjar på den närmaste ridskolan och är överlycklig över det! ;)
Sen hade nog inte mina föräldrar velat skjutsa mig nån annanstans heller när det finns en ridskola bakom knuten dit jag kan
cykla... Mina föräldrar vet nada om hästar heller så de hade ingen som helst anledning att betvivla på denna stora ridskola.

Men nu är det ju inte heller bara på ridskolan jag sett dåliga exempel på hantering på den "traditionella" hanteringen. Jag har inte mött NÅN som INTE tycker att spöet ska användas då och då till att rappa till hästen ordentligt... T ex går den inte fram så får man både se andra göra och ge förslag till en själv att "ta spö på honom! Rappa till honom o ge dig inte!" typ. Hästar blir ofta kränkta och förbannade av sånt beteende med! Sånna här DÅLIGA exempel på hantering från den s k traditionella hanteringen....
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Alltså jag tycker att du nog överdriver lite.
En häst dör inte av ett enkelt spörapp.
Jag rider med spö om jag känner att det behövs, jag använder sällan det,
många gånger räcker det med att ha spöet i handen för att hästen ska lyssna lite bättre,
men om en häst upprepade gånger struntar i mina hjälper så använder jag spöet som en förstärkning.

Jag sitter inte och viftar och slår upprepade gånger med spöet, jag lägger helt enkelt till spöet med en klapp på rumpan.
Inte mycket hårdare än när jag klappar framme på halsen och får nio av tio gånger en reaktion och sen räcker det.

Andra gånger rider jag lite större hästar, och då har jag svårt att
orka hela vägen genom vissa rörelser. Istället för att sitta och kämpa mig blå
och samtidigt göra hästen fundersam, vad vill hon egentligen? Så kan jag visa med ett långt spö,
att flytta in bakdelen lite till. Inte genom att slå, jag behöver sällan ens röra hästen med spöet.

Jag sysslar inte med problemhästar och rider sällan riktigt unga hästar.
De allra flesta jag rider är lugna, trygga men ibland lite lata eller så är
det jag som inte orkar alla gånger och då funkar det att förstärka med spöet.

Definitionen av NH ska ju ungefär vara (läste jag någonstans) naturlig hästhållning, alltså mycket utevistelse och sånt där,
och användande av sunt förnuft, bra sportmanship också och mer.
Det tror jag dom allra flesta strävar efter.

Men många läser nog in lite för mycket tror jag. Man gör ledarövningar och
dominansövningar efter övningar fastän man redan har en snäll, lydig häst. Vad vill man få ut av det?
Sen blir det omständigare och omständigare.
Som någon beskrev som hästen som skulle ut i hagen, som skulle gå runt runt.

För mig, så tycker jag det fungerar allra bäst att vara rak och konsekvent.
Jag behöver inte 'prata' hästspråk, men jag lägger stor vikt på att förstå hästspråk.
Och jag tittar mycket på hur stoet som bestämmer i vår hage hanterar alla hyss de andra hittar på.
Sånt lär man sig mycket av.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Får jag presentera min nya lära SN= Sunt Förnuft, numera tränar vi bara SN jag och pållen.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Fast jag menar inte att man inte får använda ett spö alls! Jag använder det själv som förlängd arm. Men jag tycker inte man ska rappa till hästar med det! I synnerhet inte som vissa gör!! (upprepade hårda rapp för att ryttaren ska få sin vilja igenom och "vinna")

Nä - när våldet tar vid tar kunskapen slut!
Och om någon menar att det förekommer våld inom NH på något sätt så är iaf jag själv noga med att ALDRIG skrämma hästen till lydnad. Att aldrig få hästen att lyda pga RÄDSLA för smärta. Oavsett vad någon säger! NH ledare eller vanliga ledare/tränare.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Nä bäst att låta bli säga ordet "nh" iaf. ;)

Det spelar nog ingen roll VAD det är man ägnar sig åt, det finns alltid besserwissers som vet allting bättre och sågar allt annat. :grin:

Vi som förstått vad det verkligen handlar om och gillar det , vi kör givetvis med det! "Sunt förnuft" som alla tjatar om är olika för oss alla och för mig är det = NH i mångt o mycket. Nh som den verkligen är och inte som det beskrivs av vissa...

Det är väl klart att det finns besservissers. Framstår du inte själv som en sådan tror du med dina uttalanden? Vad folk reagerar mot vad gäller NH är att de allra flesta här hanterar sina hästar sedan många år på ett hästriktigt sätt. Plötsligt ploppar det upp någon "nyfrälst" som plötsligt kan allt om hästhantering och glatt idiotförklarar alla som inte bekänner sig till den nya läran. Att vara ödmjuk och förstå att det här med hästar inte är en quickfix utan en livslång kunskap som man har förmånen att få från varje individ (häst). Det är nyckeln till goda relationer till våra fyrbenta vänner.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Varför inte bara vara överens om , att vissa bitar av olika inriktningar kan vara bra, men man måste inte bli fanatisk, och därmed ogilla alla andra sätt? :)
Man kan ju plocka det som passar en själv bäst av olika saker, utan att behöva sätta namn på det.
Det räcker ju med att man ser att det funkar hos sin häst. Och funkar det inte med grannens häst, så får den plocka andra delar som funkar.

Jo det är väl så det får bli, man får strunta i namnen på inriktningarna man gör. Man får plocka ut det man tycker om och det som fungerar för sin häst och strunta i att säga att man sysslar med just det för uppenbart blir det bara missförstånd.

Sen är det ju så att bara för att man tycker om en inriktning så ogillar man ju inte alla andra, det är bara det att man föredrar ett annat sätt. Det betyder inte att dom andra sättet är rent dåliga bara att dom inte passar än själv.

Man ser ju ändå resultatet på sin häst, är hästen glad och trivs och man inte hamnar i konflikter med den så gör man ju uppenbart rätt oavsett vad det är man gör för det fungerar för just den hästen. Och man ändrar ju inte på någonting som fungerar.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
545
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
407
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp