NH eller sunt förnuft?

Sv: NH eller sunt förnuft?

tja, då är jag oxå "halvgammal" :crazy:

jag har inte växt upp där det fanns hästar militärt, därimot har jag ridit väldigt mycket för dadde :) och jobbat i stall som drivits av äldre generationens "hästkarlar" :)samt att min mor jobbat för bla. stare :) så det är väl från början från henne jag fått mitt sätt att "tänka häst" :)

jag hade en arbetsgivare som alltid sa att - va 100 år kommer en illära, när den försvunnit igen så återgår allt till det beprövade igen. så har det alltid varit om man läser historien. jag är böjd att tro honom :angel:
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

jo, jag tänker ungefär som du. jag va för att titta på under en lektion
i N.H. för ett "gäng" år sedan när det fortfarande va ett "väldigt nytt begrepp". det som gjordes va att dom "klädde in" en 2 årig hingst i en stor pressening.

vad man har för nytta av det undrar iallafall jag :crazy: och även om hingsten stod still, så såg den mer "knäckt" ut än avslappnad. även om grundtanken är som "det gamla här" så har det tagit sanslösa propotioner många gånger tycker jag.

en bekant skulle för några år sedan "demonstrera" vad hon lärt sig på min pålle (som är både vänlig och social, barnen hanterar honom utan några problem), hon trampade honom på hovarna (i hagen) för att han skulle flytta sig (efter att hon ropat på honom), och hade handen bakom ryggen och "viftade svans" det hela resulterade i att min häst blev rejält grinig. inte förstod hon när det va dax att sluta heller, utan jag fick be henne sluta :crazy: han drar fortfarande bak öronen när han ser henne.

sedan förstår jag inte det eviga tjatet om "rangen" där människan blandas in, en bra och sunt hanterad häst "uppför" sig och lyder människans önskan så länge önskan är sund (oavsett vilken rang hästen har i hagen). och detta att alltid leda hästen bakom sig (för att vara "ledare"), det skulle aldrig falla mig in att göra med vilken häst som. känns som ett onödigt risktagande om hästen skulle bli rädd eller få för sig något annat, då har man ju nada kontroll. hur det än är så är ju alla pållar flyktdjur av naturen...

säger som min gamla tränare, man ber hästen snällt att göra som man vill, lyder den inte så visar man vad man vill tills hästen har förstått vad det är man vill. en häst som lyder av fri vilja gör alltid sitt bästa ;)


Måste bara göra så här! :bow: :bow: :D

Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

då måste jag bara göra likadant :bow::bow:

synd det är geografiskt så långt ifrån, annars hade det varit underbart att få diskutera och utbyta erfarenheter IRL. det är sällan jag stöter på någon som tänker/resonerar så lika :bow::D

inte utan att man känner sig lite "antik" ibland :crazy:
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Ja, Dadde, det borgar ju för endel kunskap. :) Har en vän som i början på 80-talet köpte en häst som hette Dadde, uppkallad efter Dadde himself! Red själv för en man som hette Frölén, en lågmäld person som gjorde lång hästkarriär, bl.a. red han fälttävlan OS 1952 i Helsingfors samtidigt som Stare, red i laget tillsammans! :) Hans hästar var speciella p.g.a. hans hantering, väldig mjuka och fina och följde honom som en hund. Han brukade ta hem dom till sin trädgård där dom brukade gå och beta med ett pyttelitet villastaket runt om! :) Och jag måste säga att finns ingen NH eller liknande som enligt mig kommer i närheten av det han höll på med. Vi är många som är danade här uppe av honom och det har satt sina spår, han höll lektion tills dess att han var en bra bit över 80 år, en riktig krutgubbe.

Att just ha föräldrar som har ett långt kunnigt hästliv påverkar ju mycket, har inte haft den förmånen själv men försöker att föra över så mycket till min dotter som jag bara kan. :)


Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Ja det är verkligen synd att det är en bit att fara! Hade varit mycket roligt att få träffas och snacka "antik" hästhållning! :D Får kontakta Antikrundan och kolla upp om man har något värde. ;) Håller med om att det är sällan man träffar på en person som tänker i så här lika banor. :bow: Kul att det är så och att man finns där ute i avlånga sverige helt ovetandes tills man snubblar ihop på Buke. :)

Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

ja du, då är vi nog "danade" i samma skola :) jag brukar säga att jag haft tur som stötte på/fick tillgång till väldigt bra tränare från början (det har ju helt klart du med :)) och har fått möjligheten/stödet att utvecklas hemifrån

mor har berätta många historier om stare, tror att även han va lite "speciell" och att dadde är det det vet jag säkert ;) skulle kunna skriva hela natten om det :rofl: jag älskar hans sätt att lösa saker så enkelt som möjligt utan "tvång" samt hans hästkänsla - att ha förmågan att plocka fram det bästa ur varje enskild individ.

min mor förde över "tänkandet/grunden" och valde ut mitt hästmaterial samt ställde upp enormt för att jag skulle få tävla/träna så mkt. som möjligt, men lektioner det fungerade inte så bra, trots att hon jobbade som både instruktör/beridare :o det är svårt att ta kritik av sin mor när man blir äldre (läs tonåring):o

lika är det med min egen dotter, så hon får rida för egen instruktör (en tös som bodde hos oss i sina tonår med sina hästar, det är snart 15 år sedan) tycker det är svårt att hitta en instruktör här som jag trivs med, trots att här är så hästtätt. sist jag va och tittade på en lektion så räckte det med att höra att - ställ dig i fältsits och fatta galopp :eek: då gick jag. fast man har väl blivit kräsen :angel: den stora sonen rider knappt alls längre och den yngre kör hellre ponnyna.

jag är iallafall säker på att du lyckas ypperligt med att föra över ett sunt häst tänkande/känsla på din dotter, du skriver så kloka tankar i dina inlägg ;)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

:bow: Tack och Tack detsamma! :) Hoppas att hon ska kunna föra det "antika" hästtänket vidare! ;) Tränar dottern sjäv och det går rätt bra även om mor och dotter relationen smyger sig in ibland även här! ;)Tycker att det är tråkigt om all den hästkunskapen som har funnits i många generationer ska "glömmas" bort. Visst är det bra att det finns utrymme för fler tänkesätt men ibland så känns det som att mångar bara rabblar upp en massa inlärda fraser som dom lärt sig från respektive läror, lite ihåligt. Det går trend i mycket och alltför många köper ett koncept rakt av vad gäller hästhantering, hovvård o.dyl.

Något som ofta förekommer och som stör mig är att när någon skriver här om sin problemhäst så är det kvickt framme någon och skriver att dom ska börja med att "befästa ledarskapet" samma fras om och om igen. Och som du skrev om tidigare att ha hästen bakom sig när man leder den, hade man gjort så i yngre dagar så hade man fått en rejäl uppsträckning, finns ju en tanke med att man lärde sig att gå i jämnhöjd med bogen! :idea: Fast har man bara befäst sitt lederskap så......:rofl:

Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

tack :bow: jo, man gör ju så gott man kan ;) och ofta kan tom. ungarna reagera på hur även äldre människor resonerar.

för övrigt så har jag gjort samma reflektioner som du ;) och listan kan göras lång.

bland det första jag fick lära va att visa ödmjukhet, min tränare sa ofta att - alla kommer till en punkt då dom tror att dom kan "allt", det är först när man kommer till insikt om hur lite man igentligen kan som man börjar utvecklas ;) fullärd blir man aldrig.... eller som hans citat - att gömma skit i silkespapper.

den som skyllde sina brister på hästen fick rejält med skäll
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Den där Frölén dömde en gång när jag tävlade nästan ända uppe hos dig, o jag vet flera duktiga som red för honom- en riktig hästkarl- fast han inte var så stor:smirk:
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Den där Frölén dömde en gång när jag tävlade nästan ända uppe hos dig, o jag vet flera duktiga som red för honom- en riktig hästkarl- fast han inte var så stor:smirk:


Nej han var ingen stor man om man såg till "meter över havet" :D Och med åren blev han som en liten gullig tomte. :love:

Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Jo det var aldrig lönt att skylla ifrån sig på pållen om det inte gick som man hade tänkt, "skit in, skit ut" var något som man då fick höra. Vilket nu går i arv till min dotter, något som jag märker att hon använder som uttryckssätt i andra situationer åxå. :D

Som du säger så reagerar barnen på mycket av det som florerar i hästvärlden både på nära håll och en bit ifrån. Och det är ju ofrånkommligt att dom påverkas av ens eget tänkande (som tur är), ibland är det som att se och höra sig själv i en yngre upplaga! :D

Kicki :)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Vad roligt att höra! Jag red själv för Folke Frölén (var nog kanske hans sista elev) och lärde mig mycket nyttigt. Tyvärr var han själv för gammal för att rida då men han tömkörde som en gud.
Jag håller helt med dig och Hillevie i era tankar så jag antar att jag också börjar vara antik fast jag är av 73- års modell.;)
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Han berättade för mig att när han gick in och gjorde 15 byten i varje (jag tror det var på OS) så hade han kunnat fortsätta hur länge som helst. Jag hoppas att jag själv kommer att kunna säga samma sak någongång!
 
Sv: NH eller sunt förnuft?

Jamen vad kul! :) Han var suverän på att tömköra och mot slutet av hans hästkarriär så begrep man inte hur han orkade, beundransvärt! :) Ja man formas helt klart och roligt att det finns fler "antika" personer trots så pass låg ålder! ;)

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller sunt förnuft?

Han berättade för mig att när han gick in och gjorde 15 byten i varje (jag tror det var på OS) så hade han kunnat fortsätta hur länge som helst. Jag hoppas att jag själv kommer att kunna säga samma sak någongång!

:D jo, det fanns många berättelser och det var alltid lika intressant att lyssna, en outsinlig källa av historier och kunskap.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 795
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 116
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 818
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp