NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Sammet

Trådstartare
Har de senaste åren noterat en oroande trend inom NH.

Nämligen åsikten "jag håller på med NH, jag behöver inte hjälm när jag rider".

Visst kan jag hålla med om att den häst som har en god ledare, är en tryggare häst men det betyder inte att hästen är lobotomerad.
En häst är ett flyktdjur, och visst till en viss grad så kan man anse att man trubbar av flyktinstinkten men aldrig någonsin helt.
Även den mest trygga och hjärndöda gamla häst kan få känslor och reagera. Det kan vara frågan om vårkänslor, eller ren skräck.

Själva iden att rida utan hjälm för att man håller på med NH, är ju raka motsattsen till vad NH är.
Den som håller på med NH ska vara väl insatt i att hästen är ett flyktdjur, och att den kommer reagera utefter det. Så hur kan då "jag håller på med NH" och rida utan hjälm klinga harmoniskt?


Är det verkligen värt det för att inte ha hjälm?
Är hjälm så obekväm att bära? Själv tycker jag det finns ett stort urval av hjälmar att välja bland, och 500:- för att ha en livförsäkring tycker jag är biligt. Jag vet med säkerhet att jag inte skulle leva idag om jag inte ridit med hjälm, vid mer än ett tillfälle.
Det finns hjälmar för alla tillfällen, tävling, träning, vinter, sommar. Varma, kalla, bekväma, lätta...

Är det värt att spara 500:-?


Nu vet jag en handfull av mina nära vänner som rider utan hjälm, av olika anledningar, och jag tänker inte kritisera dom. Det är deras val.


Men just den åsikten att "jag håller på med NH" skulle vara en försäkring mot att hästen inte kommer att skada en, är helt fel.


Och sen för att inte leka översittare så ja, det händer att jag rider utan hjälm, en gång per år. Och det finns alltid en ursäkt, men aldrig någon som är god nog.

Vill betona nu, att jag med denna tråd inte vill diskutera "att rida utan hjälm" utan just likamedtecknet mellan att hålla på med NH och att rida utan hjälm.
Är det en ursäkt att man kan rida utan hjälm bara för att man håller på med NH?
 
Senast ändrad:
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Absolut inte någon ursäkt att inte ha hjälm! Jag har inte stött på den inställningen bland just NH-folk, däremot lite mer bland western-folk.

Jag har alltid hjälm när jag rider och använder det även när jag jobbar lite "ystra" hästar får marken.
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Kl

Precis!NH har ingeting med de man har på huvudet att göra!Så,hjälm är en billig livförsäkring! NH ska vara säkert,inte tvärt om,och den som tränar nh SKA veta att en häst är ett flycktdjur och "flyr " om den blir rädd.Men visst blir den tryggare om den litar på menickan,självvklart!
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Jag håller på med både NH och westernridning och när jag rider/tränar så har jag alltid hjälm på huvudet. Enda undantaget är på tävling, dock är den alltid med och åker på även där vid minsta tendens till osäkerhet från min sida.

Har inte märkt den inställningen att bara för att man håller på med NH så behöver man inte använda hjälm, jag ser en hel del fler ryttare som rider med hjälm än de som rider utan (både i NH och western) och har sett människor inom de flesta inriktningar som rider/kör utan hjälm.

Och som svar på din fråga: Nej, enligt mig är det ingen ursäkt att dra ner på säkerheten bara för att man håller på med en viss inriktning, men det är ett val som var och en får göra själv.
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Hej Sammet!
Jag har i likhet med övriga svarare inte sett någon skillnad i bruket av hjälm mellan NH-folk och övriga.
Kanske kan man vända på din frågeställning. Om jag rider utan hjälm, är det säkrare om jag har en "NH-häst"? :D

Nu ska jag trotsa dig och skriva om hjälmar.
Olyckor kan hända, oavsett. Man kan minska och man kan öka riskerna för dom, men man kan aldrig elliminera dom helt, just därför att dom är olyckor. Hjälm är ett sätt att försöka minska konsekvenserna vid en sådan, men den kan aldrig bli heltäckande sas. Huvudskador kan ske även med hjälm, och för övriga kroppen är hjälmen närmast en nackdel.
En fråga jag aldrig får svar på av hjälmförespråkarna är, varför man inte bär hjälm alltid? Man kan halka, snubbla, bli påkörd av cyklist osv. Varför är det så viktigt med hjälm just vid ridning men inte annars?

För mig ligger den enskilt största möjligheten att reducera (konsekvenserna av) hästolyckor just i hästen. En rätt uppfostrad, tränad, lärd och hanterad häst innebär en kraftigt reducerad olycksrisk, mycket mer så än vad en hjälm innebär.

Om man anser sig kunna strunta i säkerhet för att man "håller på med NH", då är man ute och cyklar. Säkerhetstänket ska man alltid ha med sig, även om ens häst kanske tillhör dom säkrare, men man kan kanske tillåta sig andra marginaler och regler.

LIA
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Är på väg i säng så därför svarar jag bara på en fråga, varför man använder hjälm när man rider men inte när man går.
Svaret är:
Du kan fortfarande (i praktiken) bli påkörd av en cyklist när du rider, eller en bilist. Det är inte för den skull du har hjälm, utan för att det är en annan tänkande och reagerande individ med i det hela, hästen.
När du går kan inte dina ben helt plötsligt få för sig att börja springa och kasta dig över ett stup, eller ut i trafiken.


Men nu var det inte riktigt det jag ville belysa med tråden, utan att folk drar likamed tecken mellan att eftersom de håller på med NH så kan de rida utan hjälm.

Sen om man har andra ursäkter till att rida utan hjälm har inte med tråden att göra egentligen.

Utan just den åsikten, NH = inget behov av en hjälm.


Att vända på frågan, är det säkrare att rida utan hjälm på en häst som man håller på med NH med, ja det är det (och det skrev jag också) Men, jag anser fortfarande inte att det skall vara en ursäkt för att slippa hjälm.


Så vitt jag vet (men här kan jag ha fel) så kan inte en ridhjälm skada en mer än den hjälper.
Men har jag fel på den punkten så får ni gärna rätta mig.


Jag vill inte dra upp vart jag sett denna tendens börja växa, eftersom ämnet är lite känsligt. Jag vill inte peka finger sas.

Natti med er alla. Har en viktig dag framför mig i morgon. :)
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Tråkigt om det är så att avsaknande av hjälm och NH paras ihop. För mig är det två enskillda saker och att använda hjälm eller inte är allas val, oavsett inriktning eller tankesätt.

Själv tycker jag att man oftare ser ryttare utan hjälm i den klassiska dressyren, i westernridningen och i den lite högre "tävlingsdressyren". Men självklart förekommer det överallt.

Det jag tror många reagerar över är dock att rida utan hjälm samtidigt som man inte har någon annan utrustning på hästen. Varför det skulle vara säkrare med ett träns på vet jag inte, men det kanske uppfattas mindre "riskabelt". Jag tror att träning i hästens takt, utan att pressa och forcera är den bästa försäkringen, men självklart skadar det inte med en hjälm på huvudet. Likaså att träna upp sin egen balans och kommunikation till hästen kan göra ridning och hantering lättare och säkrare :laugh:

Själv har jag ridit utan hjälm ett fåtal gånger både innan och efter att jag började intressera mig för NHs tankesätt. Främst vid transportsträckor, och endast på hemma på tomten. Jag har aldrig ramlat av när jag ridit utan huvudlag, men flertalet gånger med. Oftast upplever jag att det känns säkrare att rida utan, eftersom hästen då upplever pressade situationer som mindre klaustrofobisk och lyssnar mer på min kropp än vad den skulle göra om jag drog i tyglarna. Men det är kanske lite av en smaksak :D
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

håller med,men tkr ändå att man ska ha hjälm,för saker kan ju hända :)
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Jag tycker inte att NH har med "icke hjälmbärare" att göra.

Allt som ofta så sitter både hopp och dressyr och western ryttare utan hjälm.
Likaså inom Nh-folk.
Men det är fel att stämpla bara dem, när det som sagt finns gott om i andra discipliner.

Det är ofta vi är och tränar och det sitter ryttare och rider runt utan hjälm och de är alltid, klassiska ryttare.

Nej skärpning, alla ryttare, bär hjälm, det är som sagt en billig livförsäkring och vi ska var goda föredöme för de yngre ryttarna.
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Jag har nog inte stött på det resonemanget, just att NH=ingen hjälm. Tvärtom vet jag vänner som tar emot folk som tar NH-lektioner hos dem, och de eleverna måste alltid ha hjälm.
Av de jag vet som rider utan hjälm, så gör de det enbart på de hästar som de känner sig så säkra på. När de tex red vår unghäst var det alltid hjälm på såvitt jag vet.

Tror nog att de rider utan av samma anledning som jag gissar att du gjort, för att du känt dig tillräckligt säker just då. Även om man ju faktiskt aldrig är det.

Jag håller på med PNH och vi har tom säkerhetsväst när vi rider unghästen, för man vet aldrig vad han kan tänkas råka hitta på. Även om han aldrig gjort något riktigt bus..eller näääästan aldrig :angel:
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Angående säkerhet och att rida utan utrustning måste jag säga att jag känner mig mycket säkrare när jag rider unghästen barbacka.
Det är liksom så himla enkelt att glida av om det blir något strul/tok, men sitter jag i sadeln så är det mycket lättare att man fastnar på bakvalvet eller liknande om man måste ta sig av i en strulig situation.

Trodde aldrig jag skulle känna så faktiskt :crazy: visserligen sitter man ju lite lösare i högre hastigheter, men det är ju mer en balansfråga.
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Oftast upplever jag att det känns säkrare att rida utan, eftersom hästen då upplever pressade situationer som mindre klaustrofobisk och lyssnar mer på min kropp än vad den skulle göra om jag drog i tyglarna. Men det är kanske lite av en smaksak :D

Det där handlar ju dock enbart om vilket förtroende hästen har för betslingen och ryttarens hand och än mer hur man använder sitt ev bett för att ta kommandot i en pressad situation (och framför allt, hur man gjort i tidigare situationer).
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Angående säkerhet och att rida utan utrustning måste jag säga att jag känner mig mycket säkrare när jag rider unghästen barbacka.
Det är liksom så himla enkelt att glida av om det blir något strul/tok, men sitter jag i sadeln så är det mycket lättare att man fastnar på bakvalvet eller liknande om man måste ta sig av i en strulig situation.

Trodde aldrig jag skulle känna så faktiskt :crazy: visserligen sitter man ju lite lösare i högre hastigheter, men det är ju mer en balansfråga.

Det där håller dock jag med om. Just i instittningsskedet tycker jag lätt en sadel stör mer än den hjälper. Men så lägger jag oxå all tonvikt på att göra hästen säker att sitta på de första riduturerna - dvs inte hoppa runt eller liknande är det första de får lära sig. Just för att slippa situationer där de hoppar till och sedan skrämmer sig själva. Av den anledningen sitter jag oxå helst in bettlöst eftersom den unga hästen ännu inte fått samma förståelse och förtroende av bettet som en riden häst (jmf med Ellas kommentar om pressade situationer som kan förvärras av bett). Dock är detta ett mkt kort skede på kanske 5 turer i främst skritt o trav. Efter det, och galopp, vill jag kunna rida frmaåt.
 
Senast ändrad:
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Att vända på frågan, är det säkrare att rida utan hjälm på en häst som man håller på med NH med, ja det är det (och det skrev jag också) Men, jag anser fortfarande inte att det skall vara en ursäkt för att slippa hjälm.

Håller med om det och i princip allt annat du tillför denna tråd. Känner att mina kommentarer är helt överflödiga för du uttrycker dig så bra :bow:
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

delvis kl

Jag känner mig alltid säkrare när jag rider utan utrustning på hästen,men de har ingenting med att jag bär hjälm med.De kan ju hända att jag glider av i en skarp sväng tex. och då sitter hjälmen bra till!Och hästen lyssnar ju 1000 gr bättre på min kropp,en att sitta och dra i en massa tylar!
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

delvis kl

Jag känner mig alltid säkrare när jag rider utan utrustning på hästen,men de har ingenting med att jag bär hjälm med.De kan ju hända att jag glider av i en skarp sväng tex. och då sitter hjälmen bra till!Och hästen lyssnar ju 1000 gr bättre på min kropp,en att sitta och dra i en massa tylar!

Men din häst lyssnar väl 1000 gr bättre på din kropp pga träningen, inte pga att du tagit av tränset?
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Oftast upplever jag att det känns säkrare att rida utan, eftersom hästen då upplever pressade situationer som mindre klaustrofobisk och lyssnar mer på min kropp än vad den skulle göra om jag drog i tyglarna. Men det är kanske lite av en smaksak :D

Drar du i tyglarna när hästen blir rädd:confused: Varför skulle det vara mer klaustrofobiskt för hästen?? Det beror ju på vad du gör med utrustningen i så fall:cool:
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Självklart gör det det :laugh:
Det jag menade var att när jag rider en häst som plötsligt blir rädd med tygelkontakt så upplevs situationen mer pressad än om den är lös och kan titta, osv som den vill innan jag skulle hinna ge efter på tyglarna.
Men det är min upplevelse och andra kanske har upplevt det annorlunda?
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Min erfarenhet är att det enbart handlar om hur man använder utrustningen (eller egentligen, sina hjälper, man kan ju mycket väl uppmuntra till rädsla helt naket oxå)

Precis som du skrev:

Det jag menade var att när jag rider en häst som plötsligt blir rädd med tygelkontakt så upplevs situationen mer pressad än om den är lös och kan titta, osv som den vill innan jag skulle hinna ge efter på tyglarna.

Där var det taimingen som brast i högre grad än "att använda tygeln" tror jag.

Dock, som jag skrev i ngt tidigare inlägg så kan man ju i sådana lägen (om man har dåligt taiming generellt eller inte känner hästen så väl/ny inriden unghäst (=klart svårare att vara taimad med ngn man inte känner) så kan man ju mycket väl vara hjälpt av att "betsla ned" för att slippa stressmomentet om man råkar ta i tygeln i fel läge. Därav att jag gärna sitter in bettlöst.

Men i grund och botten så är det ju jsut användningen av utrustningen och inte utrustningen i sig som ger stressen.
 
Sv: NH och säkerhet. (för den NH intresserade)

Jo precis! Det var egentligen bara ett exempel jag tog för att "förklara" att det inte behöver vara farligare att rida utan hjälm löst än med träns.
Och självklart handlar det om timing, men det var bara ett exempel som sagt. Åter till hjälmdiskussionen för att inte kapa tråden :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Är det bara jag som tycker det är mycket fokus på säkerhetsutrustning av olika slag, hjälmar, säkerhetsvästar, säkerhetsstigbyglar osv...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Yrja
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 096
Senast: Rina
·
Foder & Strö Vet att det redan finns några och medan jag läser igenom dem tänkte jag bara fråga lite om saker jag inte hittat än ;) Har fått...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 485
Senast: Morran
·
Träning Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet. Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 753
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp