Bukefalos 28 år!

Hästen och Säkerhet !!

Viktigt är också att alltid använda grimskaft när man leder hästen.

De sk panik-knutarna går INTE att få upp om hästen verkligen får panik. Ha en vass kniv lätt tillgänglig.
 
Hehe.. Det var nå liknande fast hon sa mer
- Va gör du där? Försvinn f*r f*n
Och jag svarade- ouff, öff, ehff, ouff..

Sen låga jag i gräset i vägkanten, rökte, hade ont och väntade på ambulansen, samtidigt som jag höll i Humlan som fortfarande undrade va fasen jag sysslade med.. :crazy: :smirk: ;)
Det sista jag såg innan ambulansen kom, var Humlan´s rumpa försvinna uppför backen i galopp... åt fel håll... alltså inte hem.. :crazy: De hitta hästarna 3 km bort i ett kalhygge :smirk:
 
Hahaha.. ja hon verkar vara en riktig argbigga din Humla till häst.. :angel:

Tur att det gick så bra.
det kunde ha gått mycket värre... :crazy: :crazy:
 
ja precis, du lever ju i alla fall..
Jag skiter väl i dig ..*ironi* :pjag vill bara åt dina roliga inlägg, du vet... :angel: ;) Men jag kan ju erkänna att jag hade ju saknat dina inlägg och trådar som helt saknar allt vad vett och sans heter...
Min kropp börjar vänja sig vid att skrattkramperna infinner sig varje dag.. Jag kommer snart ha tvättbräda så ofta som jag sitter här.. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Bröt du nåt?? .. ben, alltså.. :p
 
Exakt!
Det hade jag missat att skriva nåt om. HANTERINGEN!
Hanteringen har en mycket stor betydelse för hur säker hästen blir som rid/körhäst. Fast vad jag inte tänkte på att skriva var det allra väsentligaste - hästens mentalitet och uppväxt. Hanteringen och skolningen blir så mycket lättare med en häst som är vettigt funtad i skallen från början. Dessutom präglas ju fölet/unghästen mycket på hur morsan och (eventuella) övriga hästar i flocken uppträder. Om jag har förstått det rätt blir föl från ranghöga och/eller bitchiga ston ofta likadana. Det krävs ofta mera pondus och konsekvens för att träna en ranghög häst än en "mespropp". Något att tänka på när man bestämmer sig för om man ska avla på sitt sto eller inte. Sedan sägs ju vissa hingstar ge t.ex. tuffa eller tittiga avkommor. Hur mycket av egenskaperna som är genetiskt betingade kontra miljö är nog svårt att avgöra.

Om jag ska återvända till din ursprungliga lista och hur jag ligger till där:

* hjälm - Ja
* Säkerhetsväst - nej
* Skor med klack - ja
* Säkerhets-stigbyglar - nej
* "panik.knutar" - nja
* stålhätta - nej
* Panikhakar - nej, bara i transporten.
* Balsnören - nej
* Väl genomgångna remmar - ja
* Broddar - ja
* ALLTID rida på höger sida av vägen - ja, med undantag för om sikten är skymd på den sidan eller det finns läbbigheter på höger sida som det är stor sannolikhet för att hästen kan reagera för.

REFLEXER !!!! - ja, vid behov
talar om vart man har planerat att rida - ja
MOBIL-TELEFON - ja
 
Fy va taskig du är.. :p

Summering-
Brutet skulderblad
In trampade revben
Uttänjda ledband båda fötterna
Hovavtryck lår och mage
I allmänhet helt uppskrapad från topp till tå!

Hua, vad synd det var om mig.. :p
 
Okej, okej, det ÄR väl liite synd om dig då, då! :)
gift.gif

Aj fan, vad det måste ha känts..:crazy:
Å DÄR fick Humelibumla erfara vad säkerhet till häst vill säga.. =) :angel:

De här var söta:
goss.gif
 
Jo jag vet att hantering och uppväxt är stora inslag i hästens resterande funktionabla liv.
Jag har medvetet valt att inte ha med så mycket om just hanteringen då jag tror och vet att det blir för stora hanterings-diskussioner.
Det har inte varit mitt huvudsyfte med denna tråden. Jag ville helt enkelt att folk skulle lista sina förslag på vad som används för att öka säkerheten.
På den listan jag skrev kanske jag utnyttjar ungefär..5 saker.
Bara för att jag har skrivit en massa så menar jag ju inte att JAG använder det, men det finns faktidkt många som gör.
Och det finns många som sitter där ute och inte vet alls vad det finns för förslag på att göra sin tillvaro lite tryggare och säkrare.
Vi kan skapa en annan hanterings-tråd och munhuggas & gaffla vidare i om intresse finns från fler deltagande... :angel:
" Ju fler desto roligare.."" :rofl: :rofl: :rofl:
 

* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen

Och det kanske viktigaste av allt är att se till att man har försett sin häst med
REFLEXER !!!!
En annan sak jag tycker är otroligt viktigt är att man alltid talar om vart man har planerat att rida alternativt har en tavla i stallet som man kan skriva upp det på.
Och att ALLTID se till att man har en MOBIL-TELEFON med sig!

Jeg bruker alltid hjelm ved ridning, og har kun en gang i løpet av 13 år sittet på en hest uten hjelm - og denne hesten stod bundet. Jeg bruker ikke sikkerhetsvest, fordi jeg rett og slett ikke finner noen som passer min ekstremt svaie rygg. Skoe med hæl bruker jeg alltid.
Bruker alltid panikknuter når jeg binder hester, men bruker ikke panikkrok, da en del hester har det med å slå hodet opp - og vips er de løse.

Har alltid med meg mobiltelefon når jeg rir alene, og har jakke med refleks på - og jeg rir alltid på rett side av veien. ;-)

Det er greit å være forsiktig, det -må- man jo være, men til en viss grense, blir man for forsiktig blir man bare sittende å uroe seg om når noe kommer til å skje. (Mamma'n til kjæresten er sånn)
 
Om da hesten ikke er vant med å bli ridd i skog og natur - hvordan skal den bli vant med det, om man ikke får ri i skog og natur på en hest som ikke er vant med det? (PUH)

Alle hester (og ryttere!) er ferske en gang - skal de forbli ferske i dèt og dèt fordi det kan utgjøre en fare for sikkerheten? Hva med når man trener en hest i trafikken? Hva med sprang for første gang? Hva med innridning, som kan være enda farligere?
 
Rider man ut ensam så är det bra om någon "hemma" vet åt vilket håll man ridit så de vet var de ska börja leta om kusen kommer hem själv( det är ju inte alla som vill hänga kvar och tugga grus) :rofl:
Vi har en tavla i stallet som vi skriver på och det funkar bra.
 
Det är klart att man måste rida ute med sin unghäst. Men man kan ju som sagt ta ledhjälp av en äldre eller mer va häst. Och jag gör det, men som sagt. Om man själv känner sig osäker på det så kan man ju köpa en äldre häst eller be nån annan vänja den vid trafik. Och man kan leda den i trafiken längs vägen.
Jag har bara listat lite olika punkter på vad man KAN tänka på. Sen är det ju upp till var och en vad man anser...
;) :p
 
Jag har medvetet valt att inte ha med så mycket om just hanteringen då jag tror och vet att det blir för stora hanterings-diskussioner.
Det har inte varit mitt huvudsyfte med denna tråden. Jag ville helt enkelt att folk skulle lista sina förslag på vad som används för att öka säkerheten.
Det var inte så lätt att veta eftersom en del människor tyvärr inte är medvetna om de grundläggande faktorernas betydelse för säkerheten. Om så är fallet med dig eller inte gick inte att utläsa av början på tråden.
På den listan jag skrev kanske jag utnyttjar ungefär..5 saker.
Bara för att jag har skrivit en massa så menar jag ju inte att JAG använder det, men det finns faktidkt många som gör.
Och det finns många som sitter där ute och inte vet alls vad det finns för förslag på att göra sin tillvaro lite tryggare och säkrare.
Fast innan du räknade upp vad man kan göra skrev du:
"Det finns ju så oerhört mycket man kan och bör tänka på:" Med andra ord kan man uppfatta det som att du anser att man bör följa alla punkterna. Jag ifrågasätter inte innehållet i punkterna, de är bra, vilket jag också skrev tidigare. Jag vill bara peka på att det finns en risk att man invaggas i en falsk säkerhet om man bara tillämpar punkterna och liknande råd och inte tänker på grundförutsättningarna.
Vi kan skapa en annan hanterings-tråd och munhuggas & gaffla vidare i om intresse finns från fler deltagande... :angel:
Jo, visst kan vi skapa en hanteringstråd. Det var inte mitt syfte att göra om den här tråden till att handla om hantering. Jag ville bara kommentera betydelsen av det. Jag skrev inte heller något konkret om HUR hästen ska hanteras för att bli säker eftersom det finns ungefär lika många metoder för det som det finns hästägare. Om jag hade det gjort det hade det funnits risk för att tråden skulle spåra ur.
 
Ok, nej jag förstår vad du menar.. Men man blir lite "skadad" här inne . För så fort det kommer till minsta lila hantering så blir det stora diskussioner, precis som du säger så finns det lika många olika synsätt som folk.
Det räcker med att nämna ordet "hantering"...

Nej, mitt mål med tråden var att folk skulle ge fler tips på vad det finns för olika saker man kan tänka på.
Eller saker som folk själva har kommit på..

Jag hade hoppats på att fått till en nålad bra tråd med mycket bra fakta. Men jag misstänker att den är ganska "körd " för länge sen..
För just nu är ju "gafflandet" i full gång. synd...
 
"Ps. Jag vill inte att det ska bli en massa stora diskussioner om varför folk gör si och så. Ta in den faktan som skrivs här och kanske kan ni alla få lite tips på hur just DU kan öka DIN säkerhet.
Bara för att nåt skrivs så behöver man inte tycka att det stämmer, men bortse från det då.
Ni får naturligtvis säga vad ni tycker, men snälla, inte flera sidor angående ETT tips.
Jag vill försöka få en seriös tråd från Sveriges olika hörn angående vad som är Säkerhet för just ER. "

Så har jag skrivit i mitt första inlägg.

Och jag ville inte ha en rad citerings-inlägg på min lista om vad ni använder/ eller inte använder.
Jag ville att var och en skulle skriva SINA egna uppradningar och tips.
kanske var jag inte tydlig nog med detta.

Nevermind.. Nu kan vi göra en " oseriös tråd" av den istället..

Eller vad säger du, Humelibumlan???? :angel:

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Vi behöver inte göra det till en oseriös tråd. Jag tycker inte att den är vare sig körd eller gafflad ännu, även om det finns ett och annat sidospår. Ditt syfte med tråden är gott, bara synd att inte fler har hakat på.

Några saker som jag försöker tänka på utöver det jag har svarat JA på på din lista eller tjatat om i övrigt. (Hanteringsvarning på några tips...):

* Ha en häst som kan kontrolleras åt alla håll från marken även om det händer något oväntat.
* Leda med ett 3-4 m långt grimskaft som ger svängrum om det händer något utan att man tappar hästen direkt. Dessutom är det attans praktiskt att kunna hytta lite med änden på grimskaftet om någon annan häst vill lägga sig i när man hämtar sin kuse i hagen.
* Inte ha hästen uppbunden när det kommer något som med stor sannolikhet kan skrämma den, även om den normalt sett kan stå bunden.
* Vara observant på vilket humör hästen är på innan ridtur, särskilt viktigt innan uteritt. Kanske behöver man jobba den från marken först den dagen.
* Be hästen gå några steg efter man har spänt gjorden innan uppsittning. Minskar risken för att det finns hud i kläm så hästen upplever obehag eller smärta (= risk för oväntad händelse) vid uppsittning.
* Inte sitta upp förrän hästen står stilla.
* Ha tränat in en nödbroms på hästen. För mig är det att kunna stanna hästen genom att ta i ena tygeln och flytta undan bakdelen. Inövas lämpligen under ordnade förhållanden innan man tar till det i skarpt läge.
* En rem genom bettringarna som knäppes under hästens haka förhindrar att bettet kan åka på sniskan. Praktiskt om man t.ex. inte är helt överens med hästen åt vilket håll man ska och vill kunna ta ett tydligt ledande tygeltag även om hästen tycker annat eller man behöver använda nödbromsen.
* Inte rida ut med lädertyglar i regn. De har en tendens att bli snorhala då, åtminstone om de är välsmorda.
 
TACK för bra tips!!!
thumbs-up.gif

Tipset om att låta hästen gå fram ett par steg efte man har spänt var ingen dum ide'.
Hur många ggr har man inte oförklarligt flugit i backen så fort man slagit sig till rätta.?? Säkert p.g.a det.
:angel: ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 111
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp