Bukefalos 28 år!

Hästen och Säkerhet !!

Selvsagt bør man ikke ri ut om man kjenner seg usikker, men hesten må jo også lære seg til å gå alene. Og da kan det jo hende ting, men det er slikt man nesten må være forberedet på.

Jeg har i hele vår ridd en 4-åring alene på tur langs en vei, ikke veldig trafikkert - men de som kjører der, kjører fort - dette har gått bra, og bare èn gang har hesten stukket, og det fordi en gjeng med motorsyklister forfulgte oss. Men hun lærte fort :-)

Men sikkerhet er bra, det er jeg enig i - man må bare ikke beskytte seg ihjel, jeg tror at jo tidligere man begynner, jo bedre blir det. Mange ser ut til å glemme at det også går an å gå på tur med hesten selv om den ikke kan ris.

Fortsett med en god, interessant og ikke minst seriøs tråd :-D
(Stor mangel av disse på de norske forumene)
 
Nä, jag rider unghästar både på landsväg och i skogen.
Och visst får man räkna med både "fyrfota-skutt" och att den blir rädd och kastar sig iväg.
Men det är inget jag rekommenderar till vem som helst..
Precis som du säger..

Ett tips till:

Har man en unghäst så kan man ju börja långt innan den ska till att ridas in med att gå och beta med den vid en stor väg där den både ser och hör trafiken.

Jag gick med min unghäst och ställde mig vid stora vägen och så fick han stå och titta på bilarna. Det gjorde jag t.ex medan jag väntade på skjuts hem eller så..
Bra när man har en stund över.
 
*PUTT PUTT*

En annan sak man kan göra för att öka säkerheten är att inte glömma att borsta av voljock/schabrak innan man lägger den på hästens rygg.
Ligger det nåt som sticker hästen under så kan jag garantera att det blir en fartfylld tur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 108
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 945
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 199
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp