Bukefalos 28 år!

Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

**KL**
Äldre tråd, har hittat en som vill sälja rapskaka till mig och jag har ju inget analyserat hö inför hösten och inte koll på mycket, men hur mycket kan man ge per dag? Vad är fördelar respektive nackdelar med att fodra med rapskaka?
Jag har gett soja tidigare men är mycket intresserad av att vara iallafall en smula mer miljövänlig.
/U
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

En fråga till när jag ändå är igång.
Hur ser näringsinnehållet ut för rapskaka, hittar det inte trots ivrigt googlande.

Hittade någon rekommenation om 100g/100 kg häst, vilket är det samma som jag läst för soja och bryggerijäst. Är det totalen av dessa som max ska bli 100 gr/100 kg häst?
/U
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Detta var det näringsinnehåll jag fått på rapskaka 15mj/265 g smb rp
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Inte för tillfället men kan kanske ordna fram det! (Har gett till kor och häst förut så jag har alla värden någonstans i röran..)

I mitt tycke ett mycket bra foder, om hästen gillar det, både för miljön och plånboken. Kan dock vara problem med smakligheten, vissa individer, både kor och hästar, gillar inte smaken.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Inte för tillfället men kan kanske ordna fram det! (Har gett till kor och häst förut så jag har alla värden någonstans i röran..)

I mitt tycke ett mycket bra foder, om hästen gillar det, både för miljön och plånboken. Kan dock vara problem med smakligheten, vissa individer, både kor och hästar, gillar inte smaken.
´

Roligt att du faktiskt har erfarenhet av det. På vilket sätt verkar det vara ett bra foder? Märker du skillnad om du ger det eller inte?
Skulle vara spännande att prova. Hade varit kanon om du hittade fler värden.
/U
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

*kl*

Hittade denna uppsats på nätet: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000305/01/2004nr35.pdf

Verkar inte finnas någon forskning på rapskaka och häst. Gör i alla fall mig tveksam över om det är så mycket bättre än linfrökaka, som inte är särkilt bra alls om det är just protein man är ute efter...

Edit: Såg nu att den var från 2004. Kanske har hänt grejer sen dess....
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

´

Roligt att du faktiskt har erfarenhet av det. På vilket sätt verkar det vara ett bra foder? Märker du skillnad om du ger det eller inte?
Skulle vara spännande att prova. Hade varit kanon om du hittade fler värden.
/U

Jag tyckte att hästarna la på hullet bättre, pälsen blev glansig och de musklade sig bättre (egen bedömning dock). Det var då relativt lätt att få tag i och gick att förvara ganska länge om det höll sig torrt. Jag gav det uppblött tillsammans med betforen.
Dessutom är det trevligt att kunna ge ett närproducerat foder till hästarna istället för soja.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

*kl*

Hittade denna uppsats på nätet: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000305/01/2004nr35.pdf

Verkar inte finnas någon forskning på rapskaka och häst. Gör i alla fall mig tveksam över om det är så mycket bättre än linfrökaka, som inte är särkilt bra alls om det är just protein man är ute efter...

Edit: Såg nu att den var från 2004. Kanske har hänt grejer sen dess....

Samtidigt är det ju klart att det är de med pengar som har råd att forska och synas. Jag inbillar mig att rapskaka används till kor för att det har gjort deti längre tid och kobönderna ä kanske inte lika reklamkänsliga som vi hästfolk är. Många av oss betalar ju gärna lite extra bara någon säger till oss att hästen får det mycket bättre, utan att egentligen un dersöka varför det skulle vara bättre. Rapskakefolket kanske känner att de har kunder så de klarar sig och har inte lust att lägga extra pengar på att informera oss hästfolk om att det är en bra vara eftersom det är svårt att slåss med poppiga märken med fin reklam. Jag vet som sagt inte alls om rapskaka är en bra produkt, men innan jag avfärdar det vill jag veta lite mer.
/U
Jag är iallafall nyfiken och vill veta mer.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Jag tyckte att hästarna la på hullet bättre, pälsen blev glansig och de musklade sig bättre (egen bedömning dock). Det var då relativt lätt att få tag i och gick att förvara ganska länge om det höll sig torrt. Jag gav det uppblött tillsammans med betforen.
Dessutom är det trevligt att kunna ge ett närproducerat foder till hästarna istället för soja.

Intressant. Hur mycket gav du och hur förvarar man det bäst? Luftigt eller tät tunna eller helt annat? Hur länge håller det ungefär?
Jag har hittat en producent i närheten som är vilig att sälja även små mängder till mig och närproducerat är absolut intressant!
/U
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Absolut, jag håller med!

Det vore ju helt fantastiskt om rapskaka faktiskt är ett bra alternativ till soja.

Linfrökaka däremot är ju inte bra ur proteinsynpunkt, eftersom det innehåller proteiner som hästarna inte kan tillgodogöra sig. Däremot så innehåller det ju nyttiga fettsyror och håller magen igång. Kan tänka mig att det finns risk att det är samma grej med rapskaka.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Intressant. Hur mycket gav du och hur förvarar man det bäst? Luftigt eller tät tunna eller helt annat? Hur länge håller det ungefär?
Jag har hittat en producent i närheten som är vilig att sälja även små mängder till mig och närproducerat är absolut intressant!
/U

2 månader på sommaren och 3 månader på vintern. Rapskakan är värmekänslig och fettet härsknar och kan orsaka förgiftningssymptom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Habina
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 677
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Brandgul
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 756
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp