Bukefalos 28 år!

Hästen och Säkerhet !!

ika77

Trådstartare
Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet.
Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all hantering av hästar.
Tämkte då att det skulle ju vara ett intressant ämne att skapa en tråd om.
För det är ju nåt som berör alla som har kontakt med hästar oavsett vad man gör med hästen..
Det sträcker sig ju till både ridning, körning, skötsel och den dagliga hanteringen av hästar.
För en olycka händer ju så väldigt lätt. När man minst anar det..
För hur tuffa, kaxiga och våghalsiga vi än är så är säkerheten oerhört viktig för de flesta av oss.

Det finns ju så oerhört mycket man kan och bör tänka på:

* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen

Och det kanske viktigaste av allt är att se till att man har försett sin häst med
REFLEXER !!!!
En annan sak jag tycker är otroligt viktigt är att man alltid talar om vart man har planerat att rida alternativt har en tavla i stallet som man kan skriva upp det på.
Och att ALLTID se till att man har en MOBIL-TELEFON med sig!


Jag skulle bli glad om så många som möjligt ville ge mig eran syn på vad det här med Säkerhet betyder för er och kanske har ni små vardagliga tips och ide´er som ni vill dela med er av!! Det har säkert sagts tidigare men är helt klart värt att sägas igen:

Låt aldrig dumdristig kärlek till eran häst gå före den så viktiga säkerheten.
För hästar är stora djur som lätt kan ställa till med mycket stor skada om den blir rädd eller av annan anledning gör nåt plötsligt. För hästen ÄR ett flyktdjur och hur välhanterad och snäll den än är så måste man acceptera att det fortfarande är en häst...
Och det måste man tillåta den att få vara.
De flesta olyckor sker inte bland nybörjare utan av de ryttarna som har lite längre erfarenhet och börjar känna sig trygga ihop med hästen..
Och det är DÅ det kan bli farligt."


Ps. Jag vill inte att det ska bli en massa stora diskussioner om varför folk gör si och så. Ta in den faktan som skrivs här och kanske kan ni alla få lite tips på hur just DU kan öka DIN säkerhet.
Bara för att nåt skrivs så behöver man inte tycka att det stämmer, men bortse från det då.
Ni får naturligtvis säga vad ni tycker, men snälla, inte flera sidor angående ETT tips.
Jag vill försöka få en seriös tråd från Sveriges olika hörn angående vad som är Säkerhet för just ER.

So long! // Monica :bump:
 
Använda hjälm när man rider

* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen
Jag rider iallafall på VÄGEN

dessa använder jag mig av....oftast....
en del saker är bara nonsens.....
 
Klart man får :D men när jag ÄR på vägen , sär jag PÅ vägen , vilket det är på vänster eller höger...jag är ju inte och flamsar i dikena heller :angel:
 
Där är den där man drar i när man sätter på sig skon... På framsidan alltså.. och som man sen drar i igen för att det ska blir bekvämt.. :D
Den kan fastna och sen är man garanterat fast..

Kanske borde sova nu? :smirk:
 
AHA!! :idea: Ja det kanske inte är så bra, nej.. ;)
Man får akta så att man inte trasslar in sig och inte kommer loss.. :D

Nä, men det är väl klart att man inte får rida i skogen..?? GÖÖR du det, menar du??? Hästen kan ju snubbla över en pinne eller en sten och ramla.. :p

Även svar till Martha:
Nä då, allvarligt talat..(går det?) :angel: ;)
Jag har hjälm, gympadojjor, reflexer och en mobiltelefon med mig på ridturen.
Och det funkar alldeles utmärkt. Givetvis går jag på höger sida när jag rider på stora vägen. Känns mest naturligt. Leder även hästen ibland.
Det andra är kanske lite fåniga grejjer som jag inte tror används så mycketsom det kanske BORDE göra.. Därför tyckte jag att det kunde vara intressant att veta vad andra folk har gjort för att "säkra" sin tillvaro tillsammans med hästen..
Intressant, va?!? :p *rata rata*

Äh, va' fan!!
jag ger mig väl själv
Buke-Budord nr 9 då!! ---> :bow::bow: :bow:
*Fnys* :rofl: :rofl: För en BRA och menat som en genomtänkt tråd...men ack.. Så dök Hummelbummel och Martha upp.. *suckar uppgivet* :rofl: :rofl:
 
Du har missat det väsentligaste i din lista - en korrekt tränad häst - och där finns det många brister. OBS! Påstår inte att min häst eller jag är perfekta, vi har mycket jobb kvar. Men en del hästar folk rider skulle jag inte komma på tanken att sätta mig på om jag så ens fick betalt + all tänkbar säkerhetsutrustning. Detsamma gäller för hur en del hästar uppför sig vid hantering. Och det är inte hästens fel, den vet inte bättre och gör bara som den har blivit lärd direkt eller indirekt.

De säkerhetsgrejor du räknar upp är bra, men endast tillbehör, så att säga, som kan öka säkerheten ett snäpp.

Hoppas det här inte blev för långt om ett tips.
 
Exakt!
Det hade jag missat att skriva nåt om. HANTERINGEN!
Givetvis är det bra att ha en häst sopm är skolad för att ridas.Att den är van att ridas i skog och natur.
Och det är viktigt att man lär sig hur hästar fungerar och lär känna hästen.
T.ex en unghäst som inte riktigt vet hur det funkar kan man ju hålla sig på ett inhägnat område med, att föredra då är en paddock . Istället för att dra ut den i skogen.
Det kan man göra, men se då t.ex till att välja rätt väg där det inte finns några större vägar som du måste korsa eller gå längs med.
Och så kan man ha en s.k "ledhäst" med vid de första tillfällena som kan ge den outbildade hästen trygghet.
Jag tycker att fler borde studera hästen för att se hur den reagerar i vissa situationer. I hagen och i stallet, emot sina häskompisar och sina mänskliga vänner.
Det kan man lära sig mycket av..
 
Kom på en sak till att lägga på listan.

Kläder som kan fastna i saker, t.ex. fladdrande halsdukar som fastnar i nedhängande grenar, bör inte användas under ridning. Har man halsduk ska den stoppas ner innanför jackan.

/V
 
Hejsan, tycker det är bra att någon skapar en tråd om säkerhet inte bara när man rider utan också vid hantering! Nu undrar jag hur ni gör, när börjar ni använda reflexer? Använder ni bara på höst/vinter/vår eller även på sommaren? Jag vet många som inte använder på sommaren därför dom tycker att det alltid är "ganska" ljust, men jag läste en artikel om att även i dagsljus och på sommaren så syns man 5 sek tidigare MED reflexer. Ska man alltså alltid använda reflexer eller var går gränsen?
 
Ja, säkerhet är ju ett så enormt stort ämne.
Och jag har inte sett nån bra tråd om det innan.(kan ha missat)
Personligen så börjar jag använda reflexer när det är mörkt och lummigt ute när jag ska rida. Sen sommaren/hösten.
Jag tror att även som du säger, att man borde använda det året om, så är det nog ganska många som slarvar md det..
Det gör jag.
Jo, det finns ju så mycket smågrejjer man kan göra t.ex inne i stallet INNAN ridturen med hästen för att öka säkerheten även där.
Många olyckor sker inte på ridturen utan även i stallet och vid annan häshantering.
Viktigt att tänka på, tycker jag..
Tack för ett bra inlägg!!
:banana:
 
Använder inte reflexer på sommaren. För det första rider jag nästan bara på dagen, för det andra är det ljust större delen av dygnet, och för det tredje ligger stallet avsides - stort område med bara åkrar/ängar som är inhägnat av en ännu störra skog. Egentligen bara EN väg ut därifrån som utgörs av en lång lång grusväg där det bara åker hästfolk. Reflexer känns lite överabisiöst då. Men alla gör som dom vill. På höst/vinter/vår har jag reflexer när jag än rider. OM jag skulle ramla av och hästen skulle sticka, så syns den i alla fall om den inte kommer hem innan det mörknar. En rädd häst tänker inte på att stanna när det kommer bilar etc. Då är reflexerna väldigt viktiga.
 
Kanske ska svara på huvudinlägget också. :p

* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen

Använder inte säkerhetsväst. Har en! Men använder den inte. :p Den är så klumpig och varm. Jag behöver ha kroppen fri om jag ska kunna sända alla signaler till hästen.

Har inte stålhätta. Har dessutom hört hur de gjort mer skada än nytta. Men ser man till helheten gör de säkert bara nytta.

Använder inte balsnöre. Har oftast inte grimma på, och har jag det så har jag panikhake på grimskaftet.

Annars håller jag mig nog till reglerna. Har glömt hjälm ett par gånger. :o Men har hämtat den så fort jag kommit på mig själv. Dock tror jag inte att den är så lämplig att använda längre egentligen. Har haft den i många år och ramlat av ett antal gånger.

Tror att även jag lägger till Bukes budord nr 9: :bow: :bow: :bow: -:angel:
 
Humlan snubblar inte, hon var bergs get i sitt förra liv... :D

Nej, fastnar man med plösen, kan det bli så att man får åka ambulans med en väldigt snygg pojke och sen få 3 helsidor i olika tidningar... med bild! :crazy: ;) :angel:
 
Egen erfarenhet eller??? :)
Iså fall.. vad gnäller DU för?!? :p :angel: :angel:
:rofl: :rofl: :rofl:

Det kanska man skulle testa... hehehehe
 
Japp!
Det var så där mysigt att ligga mellan Humlans bakben i full fart... Humlan verkade tycka det samma efterson hon sparkade åt mig hela tiden.. :crazy:
Snygga pojkar i all ära, men de gör sig bäst utan att kombineras med smärta och att man är fastsatt på en bräda i en ambulans och lider av akuta kissnödig behov.. :angel:
 
Ok.. Ja det lät ju inte så vidare muntert.. Kanske avstår det trots allt.. Och jag har ju min egna pojke.. så..
Nä, det var en av mina sämsta "briljanta ideér"... :angel:
För så nära vill jag inte studera hästens bakben helst.. :D
 
Nej det kan uppfattas som en dum placering! ;)

Bäst är min kompis komentar, efter att ha sett mig ramla av och fara iväg under hästen ca 50 meter på skogsväg...
-Oj, det där såg inge roligt ut!
Svar- Nä, det var inte så kul...

Smarta brudar på ridtur.. :cool:
 
:rofl: :rofl: :rofl:

Fast vem vet, det finns så mycket knepigt folk nu för tiden så det kanske finns NÅN som hade tyckt att det fanns nån outgrundlig njutning med den resan.. :D
...även om det inte låter så troligt.. ;)

Kan tänka mig Humlans min när du hänger där..

Humlan:
Släpp!! *sprätter med bakbenet*
Men SLÄPP då! *sprätt*
Hallåååå... *skaaak*
Det var då faaan oxå. *sätter iväg i en sken galopp och sprätter utav helvete.. *DUNS* Humelibumlan faller till backen efter att ha fått loss foten..
-Tack så jäkla mycket.. ÄNTLIGEN fattade du vinken!, säger Humlan och går in till kanten och betar..
;) :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 110
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp