Bukefalos 28 år!

Nh. problem med zonen och ryggning

Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag ska pröva på min gamla tant i kväll och se vad hon gör, hon brukar vara lättlärd men envis:D

De brukar bli det med åldern, envisa alltså, och kanske särskilt mycket när de gått som fölston. Och det är så det skall vara, skall man fostra ett antal odågingar till unghästar till att bli trevliga individer så duger det inte att ge efter hur som helst.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

be, begär, beordra. det är något jag tagit åt mig av.

Om du nu absolut vill lära in detta pumpande(?) så får du vara konsekvent, dvs: be hästen att backa som ni tränat, lyssnar han inte så öka energin och luta dig/ta ett steg mot honom utan att fladdra med kroppen, (detta faller under begär) lyssnar han fortfarande inte, lägg helt enkelt tryck mot bogen och öka obehaget(trycket) tills han antingen kliver bakåt eller tänker bakåt. ta bort trycket och beröm i rätt ögonblick. Det ska inte vara ett problem för hästen att backa när man ber om det, och ber man på "rätt sätt" är det få hästar som väljer att stå kvar..

Sedan får du se till individen, är han väldigt känslig kanske detta pumpande och höjande av handen bara får honom ur balans, som du beskriver verkar han inte alls förstå sig på övningen, testa tona ned alla rörelser så de blir lugna och snälla och se om det funkar bättre :)

Min brojd lyssnar allra bäst när jag bara använder mig av min egen viktförflyttning, hon blir bara stressad när jag "överdriver", medans kompisens häst kräver mer energi och rörelse för att alls orka lyssna på en :)

Lycka till
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag fattar inte denna fixering vid att backa dem- visa sin makt som det rovdjur vi är:crazy:

Antingen dresserar man dem till att kunna backa för att det finns orsak till det ibland, men inte för att maktutöva.

alla hästar ger andra hästar en chans att sticka sin väg- inte rygga undan.

Lär hästen ordet backa o man kan backa den på håll- om det behövs.

Om ni står en bit bakom hästen o den ska backa på enbart visuell signal- varför göra det omständigt när vi nu är utrustade med annat än neandertalspråk o hästar lär sig snabbt våra ord.

Är det ngn prestige i att göra det så svårt som möjligt för hästen?
Läsa handsignaler- som människan inte alltid tänker på mm.

Håller HELT med dig. :bow::bow:

Varifrån detta med backning av hästar har kommit, det fattar jag inte. Det är inte alls något som hästar gör med varandra. När Stora Bossladyn kommer för att fösa undan min lilla låg-i-rang tös i hagen, inte sjutton backar min häst undan, hon vänder sig om och går. Inte minst för att hon ju vill ha bakbenen vända åt rätt håll ifall det skulle behövas :angel:

Men men, det är en teoretisk diskussion. TS, om du nu vill öva backning av någon underlig anledning - din häst fattar uppenbarligen inte, och blir stressad. Försök med något enklare! Typ ordet "backa", som fler har sagt. Eller vifta lite med grimskaftet mot bogen. Hitta något som funkar, i stället för att hänga upp dig på en "metod".
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Vi har fått lära oss att man gäller upp repet med båda händerna horisontellt mot hästen "pumpa" mot hästen. Först mjukt och smått sedan gå upp i energi och skaka grimskaftet om det behövs.

Fäll upp ett paraply o den backar dessutom fort;)

Hjälp hästen- var tydlig!
Dra lite bakåt i grimman, sätt din tå på främre benets kronrand o dutta samtidigt som du säger -backa!
Varför jag vill att hästen träder bakåt är för att i dressyrridning är det viktigt hur den ryggar. Kastar den sig bakåt har man misslyckats med förtroendet.
att kunna rygga ett exakt antal steg.

När hästen sedan kan ordet när du står framför eller brevid så kan du börja träna med vad du nu vill.
Det är oerhört kränkande för en häst att rygga o därför ska man inte missbruka det.

Du kan lära en häst att den ska fatta galopp genom att man tar i ena örat... om man nu vill vara sådan.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Hejsan! Var på nh kurs förra veckan dock utan min häst då det sket sig med transporten. Fick låna en annan häst på plats istället. Allting fungerade bra på kursen och instruktören tyckte att jag hade ett bra kroppsspråk. Nu har jag provat på min egen häst och då börjat med zon arbetet. Min häst verkar förstå repgrimman då han backar och ger efter när man drar i den men när man ska då honom att backa med hjälp av grimskaftet så förstår han inte alls. Han vill bara gå framåt. Hur mycket energi och rörelser jag än tar mig till så har han inte backat ett enda steg så att jag kan berömma honom. Han är väldigt lätt lärd och arbetsvillig så jag vet att om han backade ett steg och jag berömde så skulle han förstå sen. Någon som har några tips eller haft liknande problem?

Om det inte funkar med små medel så sluta, det är mitt råd. Var rädd om hans huvud och hans känslor! Jag kan garantera att han gått igenom för sig själv alla möjligheter att göra rätt, komma på vad du vill. Ju mer energi du givit, desto mer har du fått. Helt rätt av honom, eller hur? Han förstod inte att du menade att fokusera bakåt. Det finns mycket att lära och ta till sig, men försök känna efter själv vad som känns är rätt för hästen. Är det rätt mot honom att använda repet på det sättet? Varför vill du backa honom? Att göra det utan syfte är respektlöst tycker jag. Om du vill kunna manövrera honom när det behövs så är det okej, men ta istället alla vardagstillfällen i akt att göra det. Att träna det rakt upp och ner utan syfte är kränkande och oförståeligt för hästen.
Det är logiskt att göra som många andra har skrivit, börja med fast tryck och kommunicera på längre avstånd allteftersom. Jag vet precis vad du har tränat på på kursen, jag har själv börjat med dessa övningar, men idag gör jag lite annorlunda och tycker att det är ett olyckligt sätt att kommunicera med hästen på.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

be, begär, beordra. det är något jag tagit åt mig av.

Om du nu absolut vill lära in detta pumpande(?) så får du vara konsekvent, dvs: be hästen att backa som ni tränat, lyssnar han inte så öka energin och luta dig/ta ett steg mot honom utan att fladdra med kroppen, (detta faller under begär) lyssnar han fortfarande inte, lägg helt enkelt tryck mot bogen och öka obehaget(trycket) tills han antingen kliver bakåt eller tänker bakåt. ta bort trycket och beröm i rätt ögonblick. Det ska inte vara ett problem för hästen att backa när man ber om det, och ber man på "rätt sätt" är det få hästar som väljer att stå kvar..

Sedan får du se till individen, är han väldigt känslig kanske detta pumpande och höjande av handen bara får honom ur balans, som du beskriver verkar han inte alls förstå sig på övningen, testa tona ned alla rörelser så de blir lugna och snälla och se om det funkar bättre :)

Min brojd lyssnar allra bäst när jag bara använder mig av min egen viktförflyttning, hon blir bara stressad när jag "överdriver", medans kompisens häst kräver mer energi och rörelse för att alls orka lyssna på en :)

Lycka till

Jag förstår också meningen med att be-begära och beordra. Och det är ju bättre än att bara beordra. Men att begära och beordra är av annan art än att be, och för hästen är detta en viktig skillnad. Att begära och beordra betyder att du sätter dig själv högre än hästen, och det tror jag inte gör dig förtroendeingivande då den vet att alla individer i samarbete torde ha olika och lika viktiga roller. Jag tror att det är jätteviktigt att komma dithän att man blir grym på att be artigt och vara en källa till inspiration och motivation. Svårt, ja kanske,:laugh: men ett jättebra mål!
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Instämmer helt och fullt :)

Har man en bra relation till sin häst, och visar varandra ömsesidig respekt, så ska det räcka med att man ber snällt vad gäller det allra mesta!
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Vad och hur man gör till vardags har inget att göra med inlärning etc.

TS,
ditt kroppsspråk fungerar uppenbarligen inte med din häst. Det finns många olika sätt att få hästen att prova med att backa och man får prova sig fram. Att stegvis gå från liten signal till maximal är ett sätt, men fungerar det trots allt inte så måste man byta spår.
Antagligen är du otydlig eller har inte hittat det gemensamma språket. Läser du själv vad din häst förmedlar till dig???

Prova: Säg back, samtidigt som du ställer det självklara kravet och fokuserar på att hästen ska ta ett steg tillbaka. Fungerar det inte, var ännu tydligare samt lägg till ett tryck på bogen med ett finger. Minsta tecken på gensvar från hästens sida, ta bort allt tryck. Inget berömtjafs! Hästens belöning är att samtliga tryck försvinner plus att du visar "rätt gjort" medelst din kropp.

LIA
:bow::bow::bow:

Här har du svaret! :laugh:
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Varifrån detta med backning av hästar har kommit, det fattar jag inte. Det är inte alls något som hästar gör med varandra. När Stora Bossladyn kommer för att fösa undan min lilla låg-i-rang tös i hagen, inte sjutton backar min häst undan, hon vänder sig om och går. Inte minst för att hon ju vill ha bakbenen vända åt rätt håll ifall det skulle behövas :angel:


Samma här. Hästarna vänder lugnt och går iväg - då har de ju näsan åt rätt håll och kan både gasa på eller sparka, efter behov.

Är det ett känslig läge så snurrar de runt snabbt som tusan på ena baktassen och drar järnet. De backar inte då heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland...
2
Svar
28
· Visningar
3 350
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har tränat väldigt lite "riktig NH" men har alltid hanterat häst utifrån det tankesättet. Har hållt mig till det lilla jag...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 657
Senast: caballo_precioso
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 356
J
Träning Hejsan! Jag har ett riktigt problem.. LASTNINGEN!! Vi ska till Atg:n om några dagar och tänkte att eftersom hon är så stökig vid...
Svar
18
· Visningar
1 489
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp