NH - varför?

Poisonous

Trådstartare
Kanske hamnade på fel forum nu.
Men efter någon timme av slösurfande.
Dom flesta typiska "naturel-horsmanship"människorna som ska rida hästar utan sadel och träns, flera hästar åt gången osv.
Dom flesta hästarna stryker öronen bakåt och piskar med svansen när dom ombeds göra något.
Varför?
När hästarna springer brevid varandra i formationer, det naffsas, och svansarna piskar. Det är för mig ett tecken på missnöje.

Hjälp mig förstå. Vad är det jag missar?
 
Sv: NH - varför?

Ja det är fel forum.

Ditt påstående angående NH hästar är direkt konstigt. Jag tvivlar på att de flesta NH människor rider sina hästar utan utrustning, flera på en gång och att hästarna dessutom naffsas och piskar med svansarna. Var får har du fått det ifrån? Nej jag håller inte på med NH och är inte överdrivet förtjust i det men det du beskriver har inget med NH att göra.

Det du missar, verkligheten kanske? Det känns mest som om du är ordentligt okunnig eller är ute efter att provocera.
 
Sv: NH - varför?

Dom flesta typiska "naturel-horsmanship"människorna som ska rida hästar utan sadel och träns, flera hästar åt gången osv.
Det jag tror du missar är att det är full möjligt, kanske till och med troligt, att de flesta som rider barbacka och utan huvudlag eller ägnar sig åt trickträning etc, gör det med utgångpunkt från NH... men de flesta som använder sig av NH rider inte barbacka och utan huvudlag. Det är nog där du drar fel slutsatser av dina observationer.
Alla hästar har fyra ben men allt med fyra ben är inte hästar. ;)
 
Sv: NH - varför?

Kanske hamnade på fel forum nu.
Men efter någon timme av slösurfande.
Dom flesta typiska "naturel-horsmanship"människorna som ska rida hästar utan sadel och träns, flera hästar åt gången osv.
Dom flesta hästarna stryker öronen bakåt och piskar med svansen när dom ombeds göra något.
Varför?
När hästarna springer brevid varandra i formationer, det naffsas, och svansarna piskar. Det är för mig ett tecken på missnöje.

Hjälp mig förstå. Vad är det jag missar?


Är det cirkus-shower du tittat på? Typ fransmannen som har sin stoflock som han har uppvisningar med?
 
Sv: NH - varför?

Nej jag är inte ute efter att provocera, jag är uppriktigt nyfiken.
NH var väl fel att använda men dom som säger sig arbeta naturligt med hästarna och det ska vara utan sadel och träns.

Lager. Bland annat han ja, men också många amatörvideos på utube, tv-program osv.
 
Sv: NH - varför?

NH för mig är sunt bondförnuft.

Om du ska gå in till en häst i en box så ser du till att först få hästens uppmärksamhet, att den är medveten om att du kommer in. Du kanske smackar eller säger något, så den ser dig. DET är NH.

Eller att en häst står i stallgången lite snett och du ska gå förbi. Med kanske bara en smackning eller ett pekfingertryck får du hästen att flytta sig åt sidan så du kommer förbi. DET är NH. Det är inget självklart som hästen är född med. Tvärt om är hästar födda med instinkten att trycka tillbaka om något motar den, det kan man se på en flock hästar som beter sig i hagen om man har tur :) eller om man umgåtts mycket med föl :)

Att du öht kan leda din häst till och från hagen varje dag utan att den bråkar på något sätt, DET är också NH




Att rida sin häst utan sadel och träns, det är en "kul grej" medan NH är för att förenkla vardagen, i alla fall ser jag det så. :)
 
Sv: NH - varför?

Hästens kroppsspråk är väldigt komplext och att tro att öron bakåt betyder arg eller sur häst i alla lägen och öronen framåt glad häst är att göra det lätt för sig .

Öronen kan vara bakåt och ej nedlagda som vid ilska . Då är hästen tex undergiven samt fokuserar på individerna omkring sig .
En häst som är stressad / spänd har ofta öronen spikrakt spetsade framåt .

Som exempel ....
 
Sv: NH - varför?

Du är alltså nyfiken på varför de fåtal hästar där man rider flera samtidigt och väljer att rida utan utrustning lägger öronen bakåt?

Ja jag har inte ens insett att problemet existerar. Kanske vi tolkar kroppsspråket olika.
 
Sv: NH - varför?

Hästens kroppsspråk är väldigt komplext och att tro att öron bakåt betyder arg eller sur häst i alla lägen och öronen framåt glad häst är att göra det lätt för sig .

Öronen kan vara bakåt och ej nedlagda som vid ilska . Då är hästen tex undergiven samt fokuserar på individerna omkring sig .
En häst som är stressad / spänd har ofta öronen spikrakt spetsade framåt .

Som exempel ....

:bow:
Man måste titta på hästens hela uttryck.

Han fransmannen som var på Globen förra året med typ 20(?) lösa hästar samtidigt, där var det ett par yngre hästar iaf som tjafsade med varann när de skulle gå bredvid. Där handlar det väl om att han har sagt till dem hur de ska gå, och de vet att de ska gå där, men internt dem emellan var väl rangen kanske inte klar, hade de fått välja själva hade de kanske inte gått ihop.
 
Sv: NH - varför?

Tror också att du har sett cirkus för att där är det ofta att hästarna inte blir så bra behandlade.. Men NH är bara en naturlig väg att hantera hästen. Kort sagt.
 
Sv: NH - varför?

Det finns åtskilliga trådar om vad NH är och inte är. Men det du beskriver låter som frihetsdressyr, som på cirkus.

Att cirkushästar ofta ser sura ut beror nog mycket på att de av tradition oftast är hingstar. Dessa tränger man ihop på ett litet utrymme och kräver intensiv koncentration av i en miljö med en massa störningar. Inte så konstigt att öronen åker bakåt och det delas ut ett och annat nafs.
 
Sv: NH - varför?

Jag sysslar öht inte med NH utan den gamla skolan där konsekvent hantering och respekt för hästen är A och O. Jag har ridit massor med hästar barbacka i bara grimma och de har samtliga gått med spetsade öron oavsett om det varit en vinterritt i fullmånens sken i galopp eller över fält en sommarkväll, kanske därför de varit så glada? ;)
 
Sv: NH - varför?

KL
Det finns säkert bra NH. Men jag har sett avarter, eller vad som kan bli resultatet. Jag inser ju att de har gjort fel, men på något vis känns det som att det finns en hel del grimskaftviftare som inte fattar vad de pysslar med. Det var en stressad och ouppfostrad häst som kom till mig som fortfarande inte klarar av för mycket mickel och trassel, för det verkar som det är det som man pysslat med.

Själv inspireras jag av hundträning, har flera vettiga omkring som jag diskuterar just träningen från marken med. Upplever att hundar och hästar fungerar väldigt lika.
 
Sv: NH - varför?

Jag busar ofta med min häst lös (även om jag inte är någon "nh-person") och då får han äpple som belöning för alla sina olika trix han hittat på. Denna häst fullkomligt älskar äpplen och gör i princip vad som helst för en liten bit. Han följer mig i alla tre gångarterna när jag ber om dem (naturligtvis inte som en robot, men hoppsar jag fram, så fattar han tillslut galopp och följer i små galoppskutt) för han vet att då får han äpple. Vi kan leka jage med tvära vändningar och rushar och han rusar runt som en sprallis. Jag kan visa honom med min kropp vad jag vill att han skall göra och kan sätta sig och häva sig runt på bakbenen när jag hoppar runt honom osv, allt för en liten äpplebit.

När jag springer ifrån honom och busar så kan han se mycket arg eller missnöjd ut, vifta runt med huvudet och rusa efter mig med bakåtstrukna öron, men så fort jag stannar och han når min sida så pekar öronen fram, öppnar sina stora ögon och kröker lite på nacken och väntar på godis. Jag tror han blir lite irriterad att jag springer ifrån honom med alla goda äpplen, men han är inte aggressiv.

Jag känner min häst mycket väl och jag upplever det som att han mest är otålig och lite irriterad på att jag skall hålla på och springa runt hela tiden, eller få honom att springa runt och göra olika saker när jag bara borde stå still och mata honom med äpplen som jag har i fickan. När jag leker med han och ponnyn samtidigt kan dom gnabbas rejält med varandra emellanåt, blir det för mycket får jag säga till och då sköter dom det bättre. Men dom kan göra trix och volter tillsammans, och ibland se vansinnigt tjuriga ut och pusha varandra till energi ( ungefär som syskonbråk) men är fromma lamm som bara vill ha äpple.

Så att tro att alla hästar som stryker bak öronen är sura och missnöjda under lek är väl kanske rätt ute på ett sätt, men det betyder inte att det är aggressivitet eller någon slags djurplågeri som pågår. En lös häst kan ju välja att skita i att springa runt (något jag har upplevt emellanåt) om dom inte tycker det är värt det.
 
Sv: NH - varför?

När jag springer ifrån honom och busar så kan han se mycket arg eller missnöjd ut, vifta runt med huvudet och rusa efter mig med bakåtstrukna öron, men så fort jag stannar och han når min sida så pekar öronen fram, öppnar sina stora ögon och kröker lite på nacken och väntar på godis. Jag tror han blir lite irriterad att jag springer ifrån honom med alla goda äpplen, men han är inte aggressiv.

Det är ganska normalt för hästar att stryka öronen när de busar till det lite, om de tex tar sats och gör en busig rivstart(som han antagligen gör för att hinna ifatt dig), han hamnar också i en drivande position när han "jagar" dig, och då är det också vanligt att de stryker öronen. Det är inte aggressivt, utan bara deras normala uttryck i sådana situationer.
Lite som när man kampar med hunden om trasan, han kan ju morra och stå i som värsta mördarhunden, men inte är han arg för det.
 
Sv: NH - varför?

att springa med hästarna o sen ge dem godis när de ser arga ut vete Katten.

En häst som jag hade som min egen en sommar för 30 år sedan bet folk i huvudet när de inte hade godis o började vifta åt den. Sen sparkade den med alla fyra i boxen/ spiltan.

Bara en tanke om annat folk beträder hagen o blir rädda när den kommer. För tusan. Det skulle jag oxå bli med en främmande häst - Déja vû. En häst som stryker öronen bakåt o signalerar med hela kroppen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 929
Senast: Heulwen
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: CindyLou
·
D
Träning Jag har haft hästen i ca 2 månader nu och för varje dag som går så känner jag att hästen är uttråkad och ointresserad. Han är halvtid...
2
Svar
37
· Visningar
3 026
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp