Bukefalos 28 år!

Ointresserad och uttråkad islandshäst

D

deer

Jag har haft hästen i ca 2 månader nu och för varje dag som går så känner jag att hästen är uttråkad och ointresserad. Han är halvtid lektionshäst och halvtid privathäst. Pga uppstallningen så rider jag honom "ute" 2 ggr i veckan och i paddock 1 ggn i veckan. Han är väldigt sällan "glad" och hans vilja är under medel. Han har inga problem med att jobba, men för att hålla tempot så behöver man smacka osv. Det är mest vid hanteringen som jag är lite oroad över att han är så uttråkad. Han står alltid med öronen lite bakåt och ser allmänt uttråkad ut. Jag försöker prata med honom men får ingen reaktion - vissa hästar vrider ju öronen mot en eller visar på något annat sätt att de lyssnar. Min häst är totalt ouppmärksam på mig och det visar sig under ridningen också.

Kan han bli gladare av att bli fulltidsprivathäst? Eller av att byta till ett privatstall? Trots att jag bara kan rida honom 3 ggr i veckan? Eller är det bättre att sätta honom och mig på NH träning??

De få gånger som det är lite fart i honom är när någon gått brevid mig och piskat med spöt på sina egna stövlar, då blev han lite trippig och misstänksam mot personen som gick brevid och hade lättare för att springa. Kan det vara så att han bara behöver "väckas" varje gång? Jag tycker att jag kräver att han skall jobba - speciellt när jag har privatundervisning... Hmm... Det är svårt detta och det gör det inte lättare av att jag är nybörjare själv. :(
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Som jag förstått de rätt, rider du 3 ggr/veckan, resten som lektions häst?
Han kanske helt enkelt inte gillar att vara lektionshäst, om det finns möjlighet flytta och skaffa medryttare som rider resterande dagar i veckan?!
Kanske behöver mera utevistelse också, andra hagkompisar
Lycka till:)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Utevistelse - varje dag - i stort sett hela tiden. Han går på lösdrift.

Jag rider 3 ggr i veckan och han är lektionshäst 3 dagar i veckan ungefär. Han har varit lektionshäst i ca 1 år tror jag - han är bara 7 år.

Hur ofta behöver de ridas?
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Jag skulle ta bort honom från verksamheten och leka mer i ridningen.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Det beror helt på vad du vill med din ridning- en tävlingshäst som förväntas prestera mer kanske bör vara i mer trim än en skogsmullehäst.....jag hade tagit bort honom från verksamheten jag också. En del nöjer sig med ridning 3 dgr per vecka, det är ju individuellt. Försök skaffa en medryttare el halvfodervärd så ni bara är två som delar på honom. Ut o busa i skogen så han får gnistan tillbaka!!!!
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Jag skulle ta bort honom från verksamheten och leka mer i ridningen.

Leka mer i ridningen? Hur gör man det? Jag försöker testa nya saker, longerade honom t.ex som han inte blivit på länge.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Det beror helt på vad du vill med din ridning- en tävlingshäst som förväntas prestera mer kanske bör vara i mer trim än en skogsmullehäst.....jag hade tagit bort honom från verksamheten jag också. En del nöjer sig med ridning 3 dgr per vecka, det är ju individuellt. Försök skaffa en medryttare el halvfodervärd så ni bara är två som delar på honom. Ut o busa i skogen så han får gnistan tillbaka!!!!

Han är ingen ren tävlingshäst, men heller ingen skogsmulle. Planerna jag har är lite blandat, typ rida lättare tävlingar, träna dressyr, NH osv.

Busa i skogen - hur gör man då? Ursäkta för mina dumma frågor.... :D När det inte är fruset ute så tar vi en sväng på små skogsstigar så det blir lite klättring. Men det känns inte som att "busa". :)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Kan fodret ha något med hans uppförande att göra? Han äter bara havre + betfor och hö.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Det är många hästar som inte pallar att gå på ridskola.
Dom stänger av mentalt för att göra det bästa av situationen och härda ut .
Livsgnistan försvinner.
Sådana hästar är inte lämpliga för verksamhet.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Är det en stor ridskoleverksamhet? Rent spontant tycker jag det låter som att han redan blivit avtrubbad av att det är många människor som kommer och går. Många ridskolehästar orkar inte med att vara intresserade och uppmärksamma på omgivningen på samma sätt som privathästar.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Till er båda som skrivit nu sist. Jag funderar på om det inte är så... :( Ibland så piggnar han till och blir glad men oftast så tycker jag att han är "bortkopplad". Den längsta stunden han varit glad och "med i matchen" var när vi åkte transport till kliniken för vet.besiktningen. Då höll han huvudet högt och tittade runt sig och verkade mer som den 7-åring han faktiskt är.

Stackars häst! Vad kan man göra som första steg innan man flyttar honom? Kan man ta dit någon för att få någon annans utlåtande och inte bara en orolig ägarinnas grubblerier? Han kanske "bara" har ont någonstans? Sadeln som är utprovad verkar inte ligga plant mot ryggen - enligt en vad någon sagt till mig efter att ha sett foton. Kan det vara att han har ont i ryggen?
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Min isis pallar inte att bli riden så många dagar i veckan, oavsett vem som rider och hur, om jag rider 6 dagar i veckan så blir han sådär trist och slö och bortkopplad.
Dessutom blir han sån om han måste göra mycket monotona "jobb", som att tex harva runt på ridbanan varv efter varv.

Jag skulle ta bort honom ur verksamheten samt minska totala antalet riddagar. Testa med fyra dagar kanske, då kunde han kanske ta ett pass i verksamheten i veckan.

Att busa ute kan vara att rida ut och rejsa längsmed någon fin väg med en pigg kompis, det brukar väcka livsandarna! :idea: Att töltträna på grusväg precis jämte en annan isis brukar också vara kul, då peppar de varann och man får bra träning i ett!
Hitta ställen där HAN tycker det är kul att vara, och att springa, det blir inget bus om du måste tvinga honom i galopp. Om han någon gång ber om, eller föreslår, lite ökad fart, försök att passa på att låta honom få springa lite då.
Kanske gillar han att bana nya stigar i skogen? Det gillar min iaf, han ääälskar att bröta runt på obanad väg...
Rid ganska korta turer i början, be inte om mer fart än det känns som att han vill bjuda på själv. Kuta bara på hemväg, då brukar de vakna till.

Om du tror att sadeln inte passar kan det vara bra att kolla upp förståss, det låter inte riktigt som sadelproblem, men det KAN vara ett delproblem förståss. Lyfter han på ryggen och jobbar i form? Travar han bra? Om inte det funkar ska man absolut kolla upp sadeln.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Låter som han är avstängd, men det låter också som du känner att han bara är PIGG när han i själva verket är starkt oroad eller rädd.

Att byta stall och flock är en jättegrej för många hästar och det tar LÅNG tid att vänja sig. Två månader behöver inte alls vara tillräckligt. Han kanske ligger väldigt lågt för att vara på den säkra sidan så att säga. Detsamma gäller att få en ny människa, att han förhåller sig neutral betyder antagligen framförallt att han är fundersam och inte riktigt säker på att han tänker knyta an till dej. Du kanske kan spendera mer tid utan krav med honom? Ut och gå och nosa på grejer, äta fjolårsgräs, strosa? Sitta i boxen medan han får göra vad han vill? Stå och titta på fåglarna ;-) Alltså visa hästen vem du är utan att ni ska göra saker hela tiden Och ha godis i fickorna och gör BARA sånt han gillar (typ gillar han inte att du klappar på honom så gör inte det). Visa att du är bredd att ta hänsyn till hans behov.

Med nh träning lär du dej förhoppningsvis en massa om hästars beteende (och det är bra) men hästen blir ärligt talat knappast gladare!

Något som gör alla hästar MYCKET glada är om man går över på ren klickerträning i ALLT alltså inte bara för att träna trick. Det innebär att du ställer om dej själv till BARA positiv förstärkning dvs du berömmer ALLT du vill ha och ignorerar det du inte vill ha. Du kan tillochmed lära hästen att se glad ut varje gång den ser dej, på typ två träningspass;-) Sök efter Alexandra Kurlands böcker om du är intresserad! Klickerträning är definitivt en genväg till mycket goda relationer och massor av ROLIGT med hästen!

Har själv en märr som lärt mej om avstängda hästar ;-) Hoppas du kommer på en bra lösning för er båda, ridskoleverksamhet är kanske inte riktigt din hästs grej....
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Hmm... Jättebra tips!!! De skall jag ta till mig! :) Just nu så tror jag att jag kräver saker av honom "jämt". Han får inte göra något som jag inte säger till honom att han skall göra... han får inte tölta ikapp kompisen som ligger före bara för att han blir passtaktig osv. Jag är kanske FÖR sträng mot honom? Jag inbillar mig att man skall vara konsekvent och alltid reagera på samma sätt när de gör något speciellt - det har jag läst i flera böcker. Så det känns lite fel att låta honom göra som han vill ibland. Tänk nu på att jag är nybörjare och snöar in mig på det som står i böckerna och himla rädd för att göra fel! :S Så jag vågar inte "chansa" och testa allt för mycket nya saker.

Har inte fått någon magkänsla på vad vad man kan göra som är rätt/fel ännu. Förutom just på att magen säger att han inte är en glad häst... :'(

De gånger vi är i skogen så måste jag ändå hålla lite koll på honom, han vill gärna gå andra vägar men det resulterar i att mina knän blir blåslagna och fastnar i diverse träd.... :( Försvinner inte syftet om jag ändå tvingas styra honom lite rätt? Hmm... det är våra skogar som det är fel på... han behöver ha en lite mer öppen skog. :D
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Ändra mycket under ridpasset.
Ändra gångart, tempo, varv .. variera allting och fastna inte i ett nötande.

Min lilla (han är 5½) dör om han tröttnar, där måste man leka i varje ridpass, ändra saker hela tiden så han måsta vara med och beredd hela tiden, det är asroligt både för honom och mig :D
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Låter som han är avstängd, men det låter också som du känner att han bara är PIGG när han i själva verket är starkt oroad eller rädd.

Att byta stall och flock är en jättegrej för många hästar och det tar LÅNG tid att vänja sig. Två månader behöver inte alls vara tillräckligt. Han kanske ligger väldigt lågt för att vara på den säkra sidan så att säga. Detsamma gäller att få en ny människa, att han förhåller sig neutral betyder antagligen framförallt att han är fundersam och inte riktigt säker på att han tänker knyta an till dej.

Har inte bytt stall. Han står kvar i sitt hemmastall och enda skillnaden han märker av är att han 3 dgr i veckan rids av mig - vara 2 ggr av dessa ut på vägarna. Sen har han fått lite ny utrustning men det är inget han märker av... (förutom en bättre sadel då - som inte sitter jättebra, men iaf bättre än den gamla tunga...).

Just på kliniken tror jag att han faktiskt var glad och pigg. Han var lugn men ändå uppmärksam, även ägaren höll med och såg att han var glad. Men det är klart, vi kan ju inte veta 100%... :(
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Något som gör alla hästar MYCKET glada är om man går över på ren klickerträning i ALLT alltså inte bara för att träna trick. Det innebär att du ställer om dej själv till BARA positiv förstärkning dvs du berömmer ALLT du vill ha och ignorerar det du inte vill ha. Du kan tillochmed lära hästen att se glad ut varje gång den ser dej, på typ två träningspass;-) Sök efter Alexandra Kurlands böcker om du är intresserad! Klickerträning är definitivt en genväg till mycket goda relationer och massor av ROLIGT med hästen!

Hmm... detta låter kul! Skall kolla efter hennes böcker. Men frågan är hur det funkar när han inte är en enmans häst just nu? Kan man börja med det ändå?
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Han får inte göra något som jag inte säger till honom att han skall göra... han får inte tölta ikapp kompisen som ligger före bara för att han blir passtaktig osv. Jag är kanske FÖR sträng mot honom? Jag inbillar mig att man skall vara konsekvent och alltid reagera på samma sätt när de gör något speciellt - det har jag läst i flera böcker. Så det känns lite fel att låta honom göra som han vill ibland.

Beror vad du har för häst. Din kanske skulle må bra av att t.ex få välja väg när ni är ute och rider? Istället för att bara bli "styrd" runt.

Min häst hade rätt dåligt självförtroende och utmanades genom att få välja själv ibland, det fick honom att må bra och växa mentalt. Inte försökte han brotta ner mig i torven för det. ;) Din kanske behöver utmanas och överraskas lite också?
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Just på kliniken tror jag att han faktiskt var glad och pigg. Han var lugn men ändå uppmärksam, även ägaren höll med och såg att han var glad. Men det är klart, vi kan ju inte veta 100%... :(

Klart han vaknade till, det var ju något nytt och spännande som hände!
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Jag hade nog inte klickertränat en häst som går lektion och har massor med olika människor runt sig.
När man klickertränar vill man ha en häst som experimenterar och tänker själv, det är en sån häst man skapar genom klickerträningen. Om man inte är beredd att hantera och acceptera det ska man nog fundera en extra gång innan man börjar.
Viktigt att hästen inte får godis lite då och då utan enbart efter klick, annars tappar de lätt motivationen.

Rekommenderar Ben Harts bok The art and science of clickertraining for horses. Mycket bra, oavsett om du bestämmer dej för KT eller inte.
Jag klickar min fjord/island som kräver väldigt mycket motivation för att arbeta. Han är i "testa-gränser-stadiet" vilket är ganska jobbigt. Men det är bara att kämpa på och låtsas som det regnar. Hade dock inte fungerat om det varit fler än jag som hanterade honom.
Det är riktigt roligt att klickerträna även om det kan vara lite krångligt i början. Hur du än bestämmer dig för att göra, lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 790
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 511
Senast: Minella
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 815
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp