Bukefalos 28 år!

Ointresserad och uttråkad islandshäst

Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Hmm... jag misstänkte nästan det - att man bör göra det när han är en fullständig privathäst. Jag får vänta med det tills jag har möjlighet att flytta honom. Men så länge vill jag gärna ha ändå fler tips! Jag har lite idéer nu tack vare er. :)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

jag har en gammal ridskolehäst och han blir mer framåt i ridningen om man går ute ca 10 min innan man rider honom i padocken. rider eller bara går med honom ute så blir han gladare:D
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Tror tyvärr min kille är "bortom" den enkla lösningen tyvärr. :( Har inte gått i paddocken sen före jul någon gång. Så vi är alltid ute på grusvägarna men ändå är han "borta".
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Detsamma gäller att få en ny människa, att han förhåller sig neutral betyder antagligen framförallt att han är fundersam och inte riktigt säker på att han tänker knyta an till dej.
Så är det med min islandskille. Vi har inte hunnit knyta några starka band på den månaden jag haft honom. Men han verkar ändå känna sig trygg med mig. Även om han har långt grimskaft när vi är ute och går har han alltid mulen så att den snuddar vid min hand. När jag mockar till honom eller gör något annat i boxen står han lugnt och tuggar på sitt hö eller så står han och halvsover. Han har inget emot att bli klappad men han söker inte själv kontakt. Jag är helt övertygad om att bandet kommer med tiden. Om det tar några månader till eller flera år spelar ingen roll. Förr eller senare blir vi ett team :)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

ledsen att jag missuppfattade det med flytten sålunda!

Ang klickerträningen så... kanske är det knasigt om han går på lektion, men sanningen är den att de är inte dummare än att de vet vem som klickar och vem som inte gör det. Visserligen får de som klickar inte samma entusiasm i svaren men hästen glömmer inte bort hur man uppför sig med "vanligt" folk. Eller för all del, vänta med att rida med klickern, börja med grundlektionerna, inte tigga, stå fint, huvud lågt, följa etc. Hästarna tycker allt är kul eftersom det bara bygger på BRA duktig;-)

Ang hur konsekvent man måste vara...man KAN bygga in i sitt konskvenstänkande att ibland får hästen faktiskt välja, de fattar det och verkar tycka att det är väldigt trevligt. Huvudsaken är att man bestämmer sig för att det är man själv som ska bestämma om hästen får bestämma s a s;-)

Hästar är förlåtande djur så länge man inte gör dem riktigt illa, du kan klnata dej rätt mycket och ändå rätta till det sen, så var inte rädd för att testa lite, du behöver ju komma på vad som får din häst att "ticka"!
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Inga problem!! :)

Tack för dina råd! Grundlektioner säger du... Har du tips om någon bok? Jag är som sagt nybörjare och eftersom att hästen är inriden så har jag inte tänkt så mycket på sådant utan mer förutsatt att han är grundutbildad. Jag har funderat på att börja på noll igen med markarbete, träning med halt osv (lite som ur boken Atlis ... verktyg...??). Det kanske är dags att göra det nu? För om han blir mer uppmärksam och nyfiken då så kanske det släpper mer och mer. Att han är ouppmärksam vid ridningen resulterar antagligen i att han blir mer och mer avtrubbad och så är man inne i en ond cirkel...
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Jadå Alexandra Kurland Clickertraining for your horse, upplagd i lektioner bilder och text, tror jag är den bästa börjaboken. Alexandra är dressyrnörd och gilar islänningar! ;-)
Jag har faktiskt aldrig skrattat så mycket tillsammans med mina hästar som jag gör nu för tiden;-) Jag tränar och rider med clickern! Plötsligt är ingenting omöjligt och vi har bara kul.... och jag har ganska knasiga hästar med massor av egna ideer och attityd...

I vilket fall som helst önskar jag dig och din häst lycka till på alla vis! Heder till dej som bryr dej om hur kul han tycker att det är! ;-)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Nu har jag inte läst allt som alla har svarat.

Men det kan också vara så att hästen inte får en jämn och balanserad foderstat. Vad har höet/hösilaget för värden? En häst som är 6 år bygger ju fortfarande muskler och behöver en bra foderstat så den orkar bygga muskler. Havre och betfor kanske inte räcker till höet tex.
Kan ju också vara så att hästen är trött om den går på lösdrift och inte kan koppla av helt. För en del hästar kan det ju ta lång tid att acklimaticera sig också. Dom andra hästarna kanske inte är snälla så han får stå och vila tex.
Har han gått på lösdrift förr? Hur var han när du provred?
Jag har själv en islänning som är född 2002 och han orkar inte heller ridas 6 dagar i veckan. Jag har märkt att han är fin och pigg om han fått stått ibland i 5 dagar. Men så är han medelmåttig i temprament också. :D
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Tack för ditt svar! :) Min häst är 7 år. Han är inte flyttad utan går kvar på hans gamla stall så lösdrift osv är inget nytt. Jag har ingen möjlighet att låta honom stå i 5 dagar... Men jag skall ge mig på de tips jag fått tidigare i tråden, kolla maten och börja leta efter nytt boende. :)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Kan berätta lite om min unghäst som enligt mitt tycke var lite lat och oengagerad förut, tog inte skänkeln, svårt för att fatta galopp och behålla den. Även bakskygg vilket gjorde att den blev rädd för allt som hände bakom, tänkte inte framåt utan gick och bromsade och lyssnade på vad som hände bakom.

Jag red ut själv och verkligen försökte trigga igpng bjudningen. Hade vissa sträckor där jag alltid kom fram i trav, travade på friskt i övertempo. Nästan direkt lade jag på galoppskänkel försiktigt med lätta händer. Varje gång hon fattade galopp fick hon jättemkt beröm, klapp och glada tillrop. Ökade på rejält uppför backarna. Nu känns det som jag skapat ett monster. :D Varje gång jag kommer fram i trav är hon beredd på att sprutta iväg. Men det tycker jag är bra, har alltid föredragit pigga hästar. Hon är inte dum, utan väntar bara på signalen från mig att vi ska iväg. På banan är hon också jättepigg nu från att ha gått omkring med handbromsen i. Där var det också klapp och beröm för galoppfattningarna. Sen skadar det inte med lite havre. Har också en häst av kallblodstyp och en halvliter om dagen räcker för att ge lite bus i blicken. :laugh:
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Sen kan det ju faktiskt bero på att hästen inte riktigt mår bra också. kanske ta blodprov? Kotleds- och knäledsinflammationer kan ju också göra tt de inte bjuder utan går och småbromsar, påverkar säkert allmäntillståndet också när inget känns lätt och roligt.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Hmm... Jättebra tips!!! De skall jag ta till mig! :) Just nu så tror jag att jag kräver saker av honom "jämt". Han får inte göra något som jag inte säger till honom att han skall göra... han får inte tölta ikapp kompisen som ligger före bara för att han blir passtaktig osv. Jag är kanske FÖR sträng mot honom?
Nja, kanske är du bara för tråkig? Alltså, han ska inte få rejsa när kräver det(typ sticker) men du kan föreslå honom att ni töltar ikapp. Om han försöker tölta ikapp först, så får du säga nej, nu får du hålla dig. Och när han slappnar av och lyder dig, DÅ kan du NU kan du få tölta ikapp! Som en belöning, förstår du?
Jag inbillar mig att man skall vara konsekvent och alltid reagera på samma sätt när de gör något speciellt - det har jag läst i flera böcker. Så det känns lite fel att låta honom göra som han vill ibland. Tänk nu på att jag är nybörjare och snöar in mig på det som står i böckerna och himla rädd för att göra fel! :S Så jag vågar inte "chansa" och testa allt för mycket nya saker.

Har inte fått någon magkänsla på vad vad man kan göra som är rätt/fel ännu. Förutom just på att magen säger att han inte är en glad häst... :'(

De gånger vi är i skogen så måste jag ändå hålla lite koll på honom, han vill gärna gå andra vägar men det resulterar i att mina knän blir blåslagna och fastnar i diverse träd.... :( Försvinner inte syftet om jag ändå tvingas styra honom lite rätt? Hmm... det är våra skogar som det är fel på... han behöver ha en lite mer öppen skog. :D

Det är nog bra att vara konsekvent, för han måste ju lyda dig. Men han kommer bli mer villig att lyda dig om han vet att han får en bra belöning efteråt. Då kommer du börja känna när han föreslår grejer.
Typ efter en bra samlad tölt så kan jag känna hur min valack samlar ihop en massa energi och jag kan KÄNNA i hela kroppen hur gärna han skulle vilja bränna av en rejäl galopp! Han tar inte tyglarna och han ökar inte farten, han bara BER om det. Och då brukar jag ta fram händerna och tjoa lite, så bär det iväg :love:
Ge belöning när du känner att han givit efter för din vilja.

Samma i skogen. Låt honom inte bara börja hitta egna vägar när du bett honom gå på stigen. När du vill att han ska få leta egna vägar, så ge honom lös tygel och visa tydligt att han får välja själv. Styr bara det du behöver för att inte bli avskalad eller så, det gör inget, skulle tro att det är nog kul att få gå där "ingen annan" gått tidigare.

Om jag var du skulle jag släppa lite på gångartskraven lite också, iaf såhär i början. Låt honom bli lite passtaktig ibland, om det betyder att han har kul.
Vet inte hur välriden och musklad han är sedan tidigare, jag gissar på att du köpt honom från verksamheten där han nu delvis "jobbar"?
En ridskolehäst kanske inte har gått klockrent särskilt mycket, han behöver ju då träna upp sig. Och då är det bättre att ta korta sträckor i bra takt, och sedan sakta av. Ska ni rida längre i högre tempo kanske det är bättre att han får vara lite passtaktig än att du tvingar honom i form tills han får mjölksyra. Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Måste bara fråga - det är inte så att du har "1-2-månaders-deppen" som brukar drabba MÅNGA som skaffar sin första häst (och även senare)? Man hänger upp sig på vissa saker och funderar mycket på vad det är för "fel" och vad man själv kan göra bättre. Jag tycker det är jättebra tankar du har (att "börja på 0 igen") - det är ett bra sätt att teama ihop er båda!
Sedan har jag ett "standardtips" för att få upp hästens intresse och det är att anvvända rekvisita! Placera ut några koner och bommar (gärna lite andra prylar ibland) och rida OLIKA mönster i olika gångarter och tempo.

Ledarskaps-/lydnadsövningar är kul (liksom klicker). Kolla gärna på Tobbe Larsson (googla) och testa lite "typ enkel western". Finns en massa roliga övningar på nätet som man kan göra oavsett vilken diciplin man ägnar sig åt.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Boken jag rekommenderade i ett tidigare inlägg finns på Adlibris! Har visserligen inte läst Kurlands böcker, men jag är väldigt förtjust i Harts tankar och idéer. Rekommenderar varmt The art and science of Clicker training for horses.
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Boken jag rekommenderade i ett tidigare inlägg finns på Adlibris! Har visserligen inte läst Kurlands böcker, men jag är väldigt förtjust i Harts tankar och idéer. Rekommenderar varmt The art and science of Clicker training for horses.

Då skall jag kika på den. Hittar Kurlands bok för 500 kr(!!!) medan Harts kostar ca 200 kr. :) Om du har fler tankar eller idéer kring Hart osv så får du gärna PM'a mig om du inte vill skriva här. :)
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Jag hade nog inte klickertränat en häst som går lektion och har massor med olika människor runt sig.
När man klickertränar vill man ha en häst som experimenterar och tänker själv, det är en sån häst man skapar genom klickerträningen. Om man inte är beredd att hantera och acceptera det ska man nog fundera en extra gång innan man börjar.
Viktigt att hästen inte får godis lite då och då utan enbart efter klick, annars tappar de lätt motivationen.

Rekommenderar Ben Harts bok The art and science of clickertraining for horses. Mycket bra, oavsett om du bestämmer dej för KT eller inte.
Jag klickar min fjord/island som kräver väldigt mycket motivation för att arbeta. Han är i "testa-gränser-stadiet" vilket är ganska jobbigt. Men det är bara att kämpa på och låtsas som det regnar. Hade dock inte fungerat om det varit fler än jag som hanterade honom.
Det är riktigt roligt att klickerträna även om det kan vara lite krångligt i början. Hur du än bestämmer dig för att göra, lycka till!

låter inte direkt att denna teknik skulle funka, tydligen, eftersom hästen faktiskt går lektioner. instämmer med någon här uppe, han kanske inte trivs med att gå så mycket. "min" islandshäst blir riden cirka fyra gånger i veckan mer eller mindre och blir longerad/tömkörd en eller ett par gånger i veckan och har minst en vilodag i veckan (tycker att longering är ett ganska dåligt sätt att ge motion, alltså ren fysisk träning. det är mer lydnadsträning, "mental" träning. märks direkt i energin när hästen fått stå och vila upp batterierna lite. Tycker dessutom inte om att rida hårt dagen före vilan, hästen kan eventuellt bli stel..
 
Sv: Ointresserad och uttråkad islandshäst

Yup, klickerträning kräver konsekvens och tålamod vilket inte funkar när det är många som hanterar hästen. Precis som jag skrev.
Men det är ett utmärkt sätt att motivera hästen när man är ensam om den så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 500
Senast: Minella
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 702
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp