Bukefalos 28 år!

Ni andra aspergerare, och vänskap?

Har du kollat med hjälpmedelscentralen eller kommunens bostadsanpassning? Det borde ju definitivt finnas någon form av anpassning tycker jag!
Har kollat och min handläggare är fantastisk och letar som ett djur efter lösningar, men har inte lyckats hitta nåt fungerande än i alla fall. Hon har bara stött på sittbadkar av sorten du visade men... jag får inte plats. :o :banghead:
 
Har kollat och min handläggare är fantastisk och letar som ett djur efter lösningar, men har inte lyckats hitta nåt fungerande än i alla fall. Hon har bara stött på sittbadkar av sorten du visade men... jag får inte plats. :o :banghead:
Ah vad synd! Jäkla synd på ryggskotten, blir så svårt då. Slängde ut mitt badkar själv delvis för just ryggskott, blev ju liiiite svårt att duscha när det inte gick att kliva i och ur ens :cautious:
 
Du låter som en riktigt bra förstående morsa:love: Synd att hon inte är lite äldre, men hon kanske kommer hit om några år.
Önskar verkligen att min mamma orkade hålla på som du gör med skolan osv, min mor har ju sina egna problem så hon har inte orkat med allt hon borde. Vilket jag har förstående för.

Just mediciner har jag alltid sagt nej till från att det börjades erbjudas till senast förra veckan när jag och handläggare pratade. VILL INTE.
Jag kollade på apoteket för något annat och såg en ask med rosenrot tabletter som ska hjälpa mot ångest, stress och sån skit. Köpte bara för att se hur det gick och nu 16 dagar efter så har jag känt STOR förändring och mina nära ännu större.
Plocka diskmaskinen är bara tråkigt nu, inte jobbigt.
Enda det innehåller är exctract av rosenrot, även arctic root kan det kallas.

Jag är liksom ok med naturmedel men vägrar anti depp tex.

Vet inte om det är ok för henne att äta, står på asken 12 år och upp, men låter det intressant kan du rådfråga apoteket. Och verkligen fråga vad hon känner över detta, det här är av känslan jag får väldigt väldigt svag lugnande.

Äter även vitamin D som gör att det känns bättre att göra saker, jag är nästan jämt energilös vet inte hur det är med din tjej. Och gör jag något försvinner ångest.

Men vill hon inte ska hon absolut inte bli pressad men det vet jag att du vet.

Jag ska nog ta efter din dotter nästa gång jag får ångest eller bryter ihop och skrika ut ''JÄVLA ÅNGEST'' :D

Jag är också känslig för ljud och har alltid öronproppar med mig var jag än ska.

Tycker inte alls du är egocentrisk, du bryr dig ju som bara sjutton:heart
Det finns många saker jag kunde göra mer som ex åka runt på massa olika grejer, semestra mm. Bara att jag och sambon trivs så otroligt bra på vår lilla plats på jorden så vi känner verkligen att vi inte vill åka iväg och på en strand i Grekland skulle vi bli rastlösa. Vi testade en vecka på typiskt semesterställe, första 3-4 dagarna var supertrevligt då vi besökte lite olika restauranger, hängde på värsta lekplatsen, vi studsar också om det finns plats - pinsamma föräldrar men som tur är skäms inte våra barn ;) , spelade en del brädspel mm.. Sen kom regnet och vi kände att nämen då kan vi lika gärna mysa hemma. Vi alla längtade väldigt mkt efter hunden också, så ja då packade vi ihop och åkte hem. Många tyckte att det var konstigt gjort... Men äldste sonen är besviken på att vi inte rest. Jag anser att man får skapa sig en vardag som man själv trivs med, det är ju du och jag som ska leva våra egna liv, ingen annan. :)
Rosenrot ska jag absolut kolla på! Låter ju suveränt om det kan fungera.
Just nu mår hon väldigt bra :heart
 
Har kollat och min handläggare är fantastisk och letar som ett djur efter lösningar, men har inte lyckats hitta nåt fungerande än i alla fall. Hon har bara stött på sittbadkar av sorten du visade men... jag får inte plats. :o :banghead:
är de här också för trånga? Det enda jag kan tycka är att det känns lite halvläskigt att kliva i och ur om man vill ha ngt stabilt att hålla i. https://villbada.se/
 
är de här också för trånga? Det enda jag kan tycka är att det känns lite halvläskigt att kliva i och ur om man vill ha ngt stabilt att hålla i. https://villbada.se/
De ser rätt så obekväma ut måste jag säga. Har hittat ett stort badkar som bör fungera (men se rätt sjukt ut i mitt minibadrum). Ska försöka åka och se om återförsäljaren har nåt sådant i lager för att provsitta. :nailbiting:
 
Du är ju en av mina idoler här, jag tycker du verkar fantastisk! Och du verkar må så mycket bättre än för några år sedan, vilket är fantastiskt kul:)

Jo, men det gör jag. Obehandlad bipolär sjukdom är ingen hit. Synd att jag inte visste om den tidigare men man kan väl inte veta om en sjukdom förens man får den diagnostiserad..
Ätstörningen hade ju sin del i det hela med men har ändå alltid varit mer hanterbar än den bipolära sjukdomen.
Nu har jag dock lärt mig leva (bättre, fullt ut går det väl aldrig) med sjukdomarna.
 
Gu vad ni har varit aktiva här! Tack för alla svar på inlägget om min son :)

Scheman av alla de slag har vi testat, det funkar inte. Jag har funderar en del sedan jag skrev inlägger och ännu mer när jag har läst era svar och faktum är att jag tror nog egentligen inte att jag kan göra något annorlunda eller bättre än jag redan gör. Min son verkar trivas med hur vi har det nu, och det är ändå det viktigaste. Däremot ska jag nog se om jag kan göra en "skylt" och sätta upp i duschen med bilder på hur man tvättar sig, lite så som dom har på sjukhus :D

Var på möte i skolan idag med rektor, skolpsykolog, specialpedagog, lärare och någon mer. Ett förberedande möte inför flytten till högstadiet i höst. När vi var klara avslutade rektorn med att säga "alla barn borde ha en förälder som du, jag blir glad och lycklig när jag hör dig prata om din son och jag tror att han har den absolut bästa mamman man kan ha". Började lipa!! Det var så himla fint :heart
 
Jag har en femåring med liknande problematik (ingen diagnos men pappan har Aspberger och sonen har definitivt liknande drag) och han vill bara och endast ha pyjamas på sig hela dagarna. Okej så långt för mig. Det som oroar mig är att till hösten ska han börja skolan och gå i pyjamas. Jag är så orolig för att han blir retad. Han vill bara ha avklippta trasiga och håligare pyjamaser också såklart. Ska jag tvinga honom att ta på sig vanliga mjuka kläder eller hur skulle ni ha upplevt det som barn? Skulle ni ha upplevt det som ett övergrepp mer eller mindre att er föräldrer hade tvingat på er kläder som ni inte gillade?

När min 12-åring var liten gick han enbart klädd i klänning. Alltid, varje dag. Jag har alltid bekräftat honom som bra, bättre, bäst precis som han är och krigat för hans rättigheter att vara just den han är. När han skulle börja i skolan hade jag samtal med blivande rektor och lärare kring hur de kunde och skulle stötta honom. Jag pratade också med sonen om att han får ha precis vad han vill på sig och att hans värde inte på något sätt sitter i kläderna, men att samhället (tyvärr) ser ut på ett speciellt sätt och att de andra barnen kan komma att tycka att han är konstig eller så. Jag gav honom därigenom ett indirekt val. Klä dig som du vill med risk att de andra tycker du är annorlunda pga samhället suger (sa kanske inte just så :D) eller klä dig mer likt de andra med risk att kväva det som är du. Min son klädde sig i början i klänning men dom fasades snart ut och byttes mot mjukisar. Fortfarande idag går han bara i mjuka kläder. Han har fyra par av sina favoritbyxor men de börjar alla bli för små nu (han är ju bara 180cm lång..) :nailbiting:

Kanske ska tillägga att min son är högintellektuell (heter det så?) och redan som 5-6-åring kunde man ha vuxna resonerande samtal med honom.
 
Ni som har häst, hur funkar det för er? Att ha råd, ork och det sociala. Ringa ut hovslagare tex? Hur får ni pengar om ni inte kan jobba?

Jag ska snart få aktivitetsstöd men det känns inte som det räcker så långt, kan även få boendestöd eller vad det heter, det är väl något tusen i månaden.
Det skulle ju räcka till allt som behövs egentligen, fast inte så mycket kul utrustnings shopping.
Blir häst plötsligt sjuk så har jag ju inga pengar.
Pojkvän har sagt att han gärna lägger ut lite pengar i månaden åt mig bara för att se mig lycklig men vill inte behöva förlita mig på hans pengar heller, vad händer om vi plötsligt gör slut tex.

Jag har haft egen förut men då stod mor för de flesta kostanderna och fixade att ringa hovslagare åt mig så jag fick sån ångest.

Sorry om det är rörigt:D
 
Ni som har häst, hur funkar det för er? Att ha råd, ork och det sociala. Ringa ut hovslagare tex? Hur får ni pengar om ni inte kan jobba?

Jag har pengar från försäljningen av mammas hus som för tillfället får betala hästen. Målet är att få jobb igen, krasha igen och förhoppningsvis få aktivitetsstöd då (då det beräknas på SGI om man har sådan).

Hovslagaren kommer till vårt stall 1ggr i veckan och det är bara att sätta upp sig på listan så skos ens häst. Jättesmidigt.

Iom att det är ganska många hästar i stallet finns det alltid nån som behöver ha ut vet för något typ samtidigt det är dags att kolla tänder/vaccinera osv. "Det blir ju billigare om vi beställer ut ihop, ring du, jag hinner inte på morgonen..."

Akut fick jag ju ringa för några veckor sedan, och fick mkt riktigt migrän efteråt, men det är hästägandet värt. Utan hästen sitter jag bara inne, och jag tror jag mår bättre om jag dels motionerar, dels kommer ut i friska luften och dels får passa in. Vilket jag gör i stallet.

Sen vet jag att jag inte orkar alltid, så jag har medryttare som tar 2-3dagar/veckan.
 
Ni som har häst, hur funkar det för er? Att ha råd, ork och det sociala. Ringa ut hovslagare tex? Hur får ni pengar om ni inte kan jobba?

Jag ska snart få aktivitetsstöd men det känns inte som det räcker så långt, kan även få boendestöd eller vad det heter, det är väl något tusen i månaden.
Det skulle ju räcka till allt som behövs egentligen, fast inte så mycket kul utrustnings shopping.
Blir häst plötsligt sjuk så har jag ju inga pengar.
Pojkvän har sagt att han gärna lägger ut lite pengar i månaden åt mig bara för att se mig lycklig men vill inte behöva förlita mig på hans pengar heller, vad händer om vi plötsligt gör slut tex.

Jag har haft egen förut men då stod mor för de flesta kostanderna och fixade att ringa hovslagare åt mig så jag fick sån ångest.

Sorry om det är rörigt:D
Jag har heltidsjobb så pengar till hästen är inget större problem. Men orken är det desto sämre. Just nu är jag sjukskriven på 25%, så just nu räcker orken till lite mer. Hovslagare går att smsa med ;)
 
Ni som har häst, hur funkar det för er? Att ha råd, ork och det sociala. Ringa ut hovslagare tex? Hur får ni pengar om ni inte kan jobba?

Jag ska snart få aktivitetsstöd men det känns inte som det räcker så långt, kan även få boendestöd eller vad det heter, det är väl något tusen i månaden.
Det skulle ju räcka till allt som behövs egentligen, fast inte så mycket kul utrustnings shopping.
Blir häst plötsligt sjuk så har jag ju inga pengar.
Pojkvän har sagt att han gärna lägger ut lite pengar i månaden åt mig bara för att se mig lycklig men vill inte behöva förlita mig på hans pengar heller, vad händer om vi plötsligt gör slut tex.

Jag har haft egen förut men då stod mor för de flesta kostanderna och fixade att ringa hovslagare åt mig så jag fick sån ångest.

Sorry om det är rörigt:D
Har inte häst men hund, som inte alls har samma kostnad men fortfarande är en "lyxgrej" och det sociala är ju lite samma. Vovven får exempelvis åka till trimmis när jag inte har ork att fixa pälsen själv, veterinären besöks ju av och till, uppfödare vill ses och ha klippkurser och kennelträffar, jag går på kurser med hunden osv. Har inga problem alls att sköta sånt runt djur för då finns ju alltid djuren där att prata om, så att säga. Får rejäl ångest om vetten inte tar mig på allvar, men shit happens typ.
Jag får aktivitetsersättning och har fått en ersättning för ekonomisk invaliditet av min försäkring.
 
Polarn och pyrets randiga tröjor? Vi använde dem både som pyjamas och som vanliga kläder, finns ju enfärgade byxor. Jag skulle nog försöka hitta kläder han gillar men som inte är uttalade pyjamasar av sociala skäl som första åtgärd. Krasst skulle jag strunta i vilket så länge barnet trivs, men då se till att det finns tydlig kommunikation så barnen omkring inte retas.
Tack för era svar! Ja han använder ibland de randiga kläderna från pop men helst ska det vara hål i dem och på gränsen till haveri...jag antar att det beror på att han inte gillar hårda saker mot huden vilket jag har full förståelse för. Men ska nog kolla på Tradera om jag hittar något beg eftersom de helst ska vara urtvättade...värst är nog egentligen att han redan nu är så utanför så jag vill ju liksom inte förvärra det hela. Men han har faktiskt en kompis i alla fall som han hänger med så han har ju ändå någon slags förmåga att knyta an. Men någon social festprisse lär han aldrig bli, och vad gör väl det?! Det är bara jag som är orolig för folks urdumma fördomar och negativa attityder till de som är lite annorlunda. Eller ellers som man säger i Norrland.
 
Tack för era svar! Ja han använder ibland de randiga kläderna från pop men helst ska det vara hål i dem och på gränsen till haveri...jag antar att det beror på att han inte gillar hårda saker mot huden vilket jag har full förståelse för. Men ska nog kolla på Tradera om jag hittar något beg eftersom de helst ska vara urtvättade...värst är nog egentligen att han redan nu är så utanför så jag vill ju liksom inte förvärra det hela. Men han har faktiskt en kompis i alla fall som han hänger med så han har ju ändå någon slags förmåga att knyta an. Men någon social festprisse lär han aldrig bli, och vad gör väl det?! Det är bara jag som är orolig för folks urdumma fördomar och negativa attityder till de som är lite annorlunda. Eller ellers som man säger i Norrland.


Vilken storlek behöver du?
 
Tack för era svar! Ja han använder ibland de randiga kläderna från pop men helst ska det vara hål i dem och på gränsen till haveri...jag antar att det beror på att han inte gillar hårda saker mot huden vilket jag har full förståelse för. Men ska nog kolla på Tradera om jag hittar något beg eftersom de helst ska vara urtvättade...värst är nog egentligen att han redan nu är så utanför så jag vill ju liksom inte förvärra det hela. Men han har faktiskt en kompis i alla fall som han hänger med så han har ju ändå någon slags förmåga att knyta an. Men någon social festprisse lär han aldrig bli, och vad gör väl det?! Det är bara jag som är orolig för folks urdumma fördomar och negativa attityder till de som är lite annorlunda. Eller ellers som man säger i Norrland.


Mitt barn är 7, och killarna i klassen har nästan samtliga mjukisbyxor och mjuka tröjor. Tjejerna har mer tights och toppar och klädfokus.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 254
Senast: lilstar
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 287
Senast: LovingLife
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 331
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej, Har ett stort huvudbry som involverar min pojkvän och en bra vän. Lång historia kort: jag flyttade till ny ort för ett år sen pga...
Svar
6
· Visningar
2 917
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp