Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Min hade ont i båda fram. Drog faktiskt av alla 4 skor, det var under betesperiod, så det passade bra + hade haft otroligt mkt problem med tappskor mm också. Hade boots på i båda fram dagtid i hage och utan på natten i box.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om jag tänker rätt så är det den vet jag använder mig av.
Hon är suverän.
Utöver duktig veterinär och bra öga för rörelsestörningar så har hon själv tävlat svårklass dressyr flera år och arbetat för Kyra.
Så hon kan träning med.
Är det samma kan jag varmt rek TS henne.

Är det inte det är TS välkommen att PM:a för info.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Nu har jag pratat med hovis. Hans förslag var att testa en ringsko och evt att man fasar den för ännu bättre överrullning. Han var inte helt främmande till flytsulor, men tyckte kanske att man skulle ta en förändring i taget för att se vad som hjälper. Han tyckte bara att man körde ringsko på den sjuka hoven. En ringsko med överrullning borde väl ge liknande effekt som en öppentåsko?

Han skulle iallafall ta med prylar så att vi kunde spåna på plats! Idag fixar mamsen stallet men jag ska försöka ta någon bild på hovarna imorn.

Jag misstänker ju att den här inflammationen är sekundär till något annat, och hoppas hitta en kompetent vet som kan göra en kvalificerad gissning på vad som är primärt för försäkringsbolaget går nog inte med på att jag går igenom hela hästen... Men så länge kan det ju vara bra att avlasta hovleden så mycket som möjligt tänker jag? Och det KAN ju vara hovarna som är problemet.
det där med att sakta göra olika saker istället för att göra hästen bekväm fort köper jag inte. Ju längre hästen går illa desto sämre är det- basta!

Om den har understucken trakt brukar det komma sig av en för lång tå o den hade ju ngn form av överrullningssko redan innan det blev en skada.

jag skulle be om flytsula direkt- för hästens skull.. o öppen tå så man får bukt på den en gång för alla. Att den slits vartefter.

De flesta hovisar vill ha samma beslag, men om problem endast finns på det ena o den andra är det motsatta- en mer korrekt hov, verkar det udda.
Samma vikt är en annan sak.
om du har skadat ena foten får du olika typer av ortopedskor.

Jag är inte hovis, men jag känner mina hästar bäst.
Jag vill inte höra att det "inte går".
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag hoppas att han har med ordentligt med prylar :) Hästarna skos på onsdag. Passade på att ta lite foton idag, beakta att detta är dryga 6e veckan och att de ska skos snart. Det är vänster som är "problem"...

20130524_091105.jpg

Höger fram

20130524_091122.jpg

Vänster fram

20130524_091149.jpg


Höger fram

20130524_091134.jpg


Vänster fram

20130524_091328.jpg


Höger fram

20130524_091323.jpg


Vänster fram

För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.

Menar du att han har en "spricka" i mittstrålfåran som går upp mot karleden? Då är det garanterat RÖTA som behöver behandlas. Är sprickan djup kan det göra riktigt ont på hästen. Lätt åtgärdat - Skura rent och pula in en kompress dränkt med stark jodlösning.

Själva skoningen ser inte hälsosam ut tyvärr. Men att analysera detta överlåter jag åt andra som anser sig bra på det.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Njae mer från sidorna. Tänkte också det men det kom nu när det torkade och han är torr i övrigt. Minns när min ponny hade strålröta - då luktade det apa.. men det kan kanske vara det. Tror dock inte att jag har sån "tur" att det är vad han ömmar av.

nej jag är ju inte särskilt kunnig heller och har avverkat ett antal hovisar genom åren för att få bukt med hans hovar. Nu skos han alltså av klinikhovslagare men det är väl ingen garanti.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

På bilderna ser det ut som en fångrand... i historiken där hästen blev halt igen.
Jag gillar inte när de backar tån istället för att sänka den. Det kan göra ont. Tåväggen är konkav- sånt som jag har klagat över.

hmmm. varför skulle den behöva boots när den inte fått ngt traktunderstöd att växa i? en storlek större sko... tack.

om man ska korrigera tån måste det även till just detta.

Skon ska även efter 6 v vara längre bak. Skon ser inte bara sliten ut bak utan uppåtböjd.


Den står lite snett o vint o kan inte ha stått optimalt vid skoning såvida den inte har dålig benställning/ belastar udda.
De har tagit än mer på bak, fast det inte finns ngt på fram som sticker ut.

Det här blir problemet om hästägare anser att tappskor är ett kvitto på hovisens kunskap. Tillfälligt kan man sko trångt, men inte hela tiden o ständig tåkorrigering.

När o om du sätter igång- välj underlag med STOR omsorg!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag förstår mer o mer nu varför Vet. o annat kunnigt folk kommenterat mina hästar- håll i din hovis HÅRT!!!
Jag har som du förstår även åsikter o vet hur mina hästar fungerar o påtalar det:o Jobbig kanske, men....

Man bör kunna slå på de tappade skorna.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag hoppas att han har med ordentligt med prylar :) Hästarna skos på onsdag. Passade på att ta lite foton idag, beakta att detta är dryga 6e veckan och att de ska skos snart. Det är vänster som är "problem"...

20130524_091105.jpg

Höger fram

20130524_091122.jpg

Vänster fram

20130524_091149.jpg


Höger fram

20130524_091134.jpg


Vänster fram

20130524_091328.jpg


Höger fram

20130524_091323.jpg


Vänster fram

För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.

Har du inga bilder på bakhovarna???
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag förstår mer o mer nu varför Vet. o annat kunnigt folk kommenterat mina hästar- håll i din hovis HÅRT!!!

Man bör kunna slå på de tappade skorna.

Hästar skodda i fysiologisk balans och balancerade hästägare har ingen anledning till inneha "tappskokompetens".

Ännu mindre tappskor i pluralis..

Undrar bara lite stilla om din hovis håller lika hårt i dig som du håller HÅRT i din hovis..

Konstigt att du med allt du skriver inte skor dina egna hästar själv när du på forumet kan sko alla andras hästar.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag har hört från andra att han skulle behöva bättre stöd bakåt dvs längre... traktarmar..? Heter det så? Men de har inte varit hovslagare och jag vet att jag kommenterat det för hovslagare (kanske inte denna?) men att det inte blivit så. Det är ju en fin balansgång det där. Att lägga sig i någon annans profession. Jag är ju inte i närheten av lika påläst/erfaren som du så jag tenderar att göra det så lite som möjligt. Men jag känner att jag verkligen vill ha en hovis som tar sin uppgift på allvar - har tyvärr råkat ut för en radda som skor så snabbt de bara kan (en som inte knep av sömmarna mellan han spikade dem för att han påstod att han sparade tid att ta alla på en gång - och riskerade sabba handen på köpet...).

Kan en ringsko (som hovis föreslog) göra att stödet bak blir bättre? Han har sett lite bättre ut i några dagar men idag såg han sämre ut igen :( Skoning och veterinär nu innan betet - om han ens får gå på sånt men det hoppas jag! Och sedan som du säger... Försiktig med underlag. Just nu leder jag honom bara på en mjuk gräsbana...

Fångranden har ingen kommenterat, vare sig hovslagaren på kliniken (som skodde fram till februari) eller klinikens ambulerande hovslagare som skor honom efter det. Han blev alltså halt i september och vi tog hem honom från betet i början av augusti så det var ju en foderomställning så det kan ju ha varit en reaktion! Ingen har dock sett någon rotation eller liknande på röntgen - men så långt behöver det ju inte alltid gå.

Coari - jag ska absolut ta bilder på bakhovar också!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag ska tillägga att den skoperiod han blev halt så var det en annan hovslagare som skodde honom. En nödlösning då det var kaos med sjukdom och annat på kliniken och han behövde verkligen skos. Ca 2 veckor efter skoning kom hältan och har alltså blivit en långdragen process.

Vet inte om skoningen hade något med saken att göra, men denna nye hovslagare verkade honom till att börja med väldigt hårt. Sedan klippte han tån, där tåkappan skulle sitta (han hade inga överrullningsskor så det blev vanliga skor denna skoning). Fick sedan på kliniken veta att han gjort det med minsta möjliga marginal, så han kan absolut ha blivit öm av det - men det borde ju blivit bättre med antiinflammatoriskt och bättre skoning. Hovslagaren på kliniken kunde inte förstå hur man först kunde göra ett verkningsjobb och sedan klippa tån sådär - med tanke på överrullning. Jag vet dock att det finns ansedda hovslagare som också klipper, men de kanske gör det som en del av planen, jag vet inte.

Bilder på bakhovarna följer. Skoning planerad till onsdag.

20130526_094731.jpg


20130526_094721.jpg


20130526_094739.jpg

HB

20130526_094746.jpg

VB

20130526_094756.jpg

HB

20130526_094813.jpg

HB

20130526_094825.jpg

VB

20130526_094834.jpg

VB
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hästar skodda i fysiologisk balans och balancerade hästägare har ingen anledning till inneha "tappskokompetens".

Ännu mindre tappskor i pluralis..

Undrar bara lite stilla om din hovis håller lika hårt i dig som du håller HÅRT i din hovis..

Konstigt att du med allt du skriver inte skor dina egna hästar själv när du på forumet kan sko alla andras hästar.
Skor man" så bra" som denna är skodd blir det inga tappskor trots ystra långbenta hästar . Finns absolut inget att trampa på.

Däremot får man den svängda tåväggen som denna har på alla fyra. hovväggen växer inte ner i en bättre vinkel, utan precis tvärtom o korrigering o raspningen av tån måste ske hela tiden. Hästen får klor som kanske ger bra grepp.
Det är väl det som kallas för fysiologisk skoning... numera.
:crazy: Jag undrar hur det påverkar hovbenet på sikt o troligen även strålbenet.
VAT höll med mig att det saknas verkning av tån underifrån samt understöd baktill av skon.

Du som berömde Totilas hovis från NL som definitivt inte verkade o skodde såhär. Vanliga skor med tåkappa.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Tror du vanliga tåkappor skulle vara mer fördelaktigt i detta fall? Han har haft tåkappor fram och även runt om i perioder. Sidokappor, dvs equilibriumskorna, började vi med något drygt halvår innan skadan kom och mest bara för att det skulle vara "bra". Ingen av de otaliga hovslagare jag haft har tittat på hur han rör sig vilket jag kan tycka är lite märkligt, men det kanske inte spelar någon roll...?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag ska tillägga att den skoperiod han blev halt så var det en annan hovslagare som skodde honom. En nödlösning då det var kaos med sjukdom och annat på kliniken och han behövde verkligen skos. Ca 2 veckor efter skoning kom hältan och har alltså blivit en långdragen process.

Vet inte om skoningen hade något med saken att göra, men denna nye hovslagare verkade honom till att börja med väldigt hårt. Sedan klippte han tån, där tåkappan skulle sitta (han hade inga överrullningsskor så det blev vanliga skor denna skoning). Fick sedan på kliniken veta att han gjort det med minsta möjliga marginal, så han kan absolut ha blivit öm av det - men det borde ju blivit bättre med antiinflammatoriskt och bättre skoning. Hovslagaren på kliniken kunde inte förstå hur man först kunde göra ett verkningsjobb och sedan klippa tån sådär - med tanke på överrullning. Jag vet dock att det finns ansedda hovslagare som också klipper, men de kanske gör det som en del av planen, jag vet inte.

Bilder på bakhovarna följer. Skoning planerad till onsdag.

20130526_094731.jpg


20130526_094721.jpg


20130526_094739.jpg

HB

20130526_094746.jpg

VB

20130526_094756.jpg

HB

20130526_094813.jpg

HB

20130526_094825.jpg

VB

20130526_094834.jpg

VB

Är den här skoningen gjord av en klinikhovslagare??
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja... på klinik fram till feb och därefter klinikens ambulerande hovslagare...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja... på klinik fram till feb och därefter klinikens ambulerande hovslagare...

Visst den har väl inte världens lättaste hovform men lite större krav är i alla fall jag van vid att man kan ställa på en kliniks hovslagare. Ingen bra referens för den kliniken tyvärr.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om du frågar Coari snällt kanske du kan få hjälp. Han kan faktiskt.

Du, ngt har hänt ca. 6 v. sedan.

Det är ingen foderrand, utan mer fångrand= inbuktning/ åtstramning.

Fick den kortison eller dylikt?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Tror du vanliga tåkappor skulle vara mer fördelaktigt i detta fall? Han har haft tåkappor fram och även runt om i perioder. Sidokappor, dvs equilibriumskorna, började vi med något drygt halvår innan skadan kom och mest bara för att det skulle vara "bra". Ingen av de otaliga hovslagare jag haft har tittat på hur han rör sig vilket jag kan tycka är lite märkligt, men det kanske inte spelar någon roll...?
Tyvärr har dessa modeskor ersatt bättre verkning.


en inåttåad häst som får sidokappor brukar inte få det stöd av den inre kappan utan tvärtom brukar den yttre dessutom dra med sig utsidan inåt om den belastar yttersidan mkt o då få än än mer belastad utsida.

V b ser förskräcklig ut.

Tycker nog inte att tårna är så långa (bara hög) eller trakten så låg.

om din hovis vågar ta mer i tån en gång för alla så står den nog ganska bra. En längre sko måste även till om du inte vill sko om var 4-e v. annars växer den ur skon o hamnar i bakvikt igen.

Jag har bara visat en enda häst under rörelse- trav för en hovis o han var från Wången... för många år sedan.

Nej vänta nu. En som börjat sko nu igen tittade på min ena häst då ....för 21 år sedan
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 695
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp