Bukefalos 28 år!

Ni med schäfrar

Wysiwyg

Trådstartare
Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Hur ofta är du på klubb och tränar?
Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?
Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?
 
Sv: Ni med schäfrar

Har en "låne"-schäfer och så äger min pappa en(vi delar lite;)).

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt? Riktigt blir det iaf. en gång om dagen(promenad) men blir lite drag då och då(1-3 ggr/månad).
Hur ofta är du på klubb och tränar? Blir inte så ofta då jag går på hundgymnasium och har tävling nästan varje helg. Men försöker åka dit iaf. en gång i månaden och träna schäfrarna(ena är på skolan).
Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni? Med låneschäfern blir det minst 1h/dagen(även om det inte blir enbart jag som tränar han) och pappas blir det mest promenader men tränas "5-minuters pass" några gånger om dagen när jag är hemma.
Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer? Beror på generna. Pappas är uppfödd till sällskap och kräver princip ingen psykisk stimulans men långpromenader några gånger i veckan och få springa av sig medan låneschäfern är från försvarsmakten och behöver tränas dagligen och skulle nog må allra bäst om han fick jobba 6 timmar om dagen;)
Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du? Den bästa: Kontakten! och hjärnan då. Sämsta: Gnället och klumpigheten, tror oftast att de är mycket mindre än de är.
 
Sv: Ni med schäfrar

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Utöver promenader, eller hur menar du? Hon promeneras som vanligt, och är mkt lös, och utöver det kör vi lydnad, uppletande, sök, drag och simning. Dock inte varje dag, men något av det flera ggr i veckan.

Hur ofta är du på klubb och tränar?
Sällan. Max en gång varannan månad.

Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Från 30 min och uppåt till i värsta fall 8 tim för ex extrem sökdag. Dock går ju inte hunden hela tiden.

Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?
Det beror helt på hunden. Jag tycker det är lätt att se om de får nog eller inte.

Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?

Att det ska gapas och överreageras blir jag mest trött på.
Det bästa att hon är beredd att ge allt hela tiden, och verkligen vill försöka göra rätt oavsett vad jag hittar på. Sen är hon väldigt mysig när hon sover i sängen också, men det är ju inte rasbundet.
 
Sv: Ni med schäfrar

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Som vanligt, promenad 3-4 ggr/dag en "ut o kissa" vända.

Hur ofta är du på klubb och tränar?
2-3 dagar i veckan
Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Minst 30 minuter, men vissa dagar tränar vi inte alls, även om det oftast är träning varje dag.

Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?

Beror på, kanske 30 min?

Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?

Det bästa är väl att det är en hund som alltid är på hugget och vill, vill, vill!
Den har flockskänsla, är förig och robust, mycket lojal. Sämsta kan jag inte komma på riktigt vad det är. Jag som egentligen är terriermänniska kan väl tycka att schäfrar överdramatiserar mycket :D, men det är också ett plus att dom har ett väldigt tydligt språk...Gapigheten vet jag inget om, jag är tack och lov välsignad med en hund som för det mesta håller sin trut stängd, och öppnar hon den är den i stort sett bara för en köttbulle/boll eller en figge i skjulet :bow: . Fasar för den dagen jag får en gaphund...vilket de flesta faktiskt är, ja iaf vad jag erfarat :cool:
 
Sv: Ni med schäfrar

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Varje dag i form av lek med kompisen och att hon är lös och springer med i allt jag gör. Hon kommer att vara med när jag tränar travarna i höst men eftersom hon inte är så gammal än (snart 1 år) har hon inte fått börja med den aktiviteten än.
Hur ofta är du på klubb och tränar?
Har hittills bara varit där en gång men det kommer att bli nån kurs till hösten.
Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Lite då och då så tränar vi lite när kopplet är på. Mycket blir under lek när vi är ute.
Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?
Sover hunden på natten så vet jag att hon har fått tillräcklig stimulans under dagen. Det behöver inte gå på schema men lite tankearbete och att vara med brukar räcka långt. Att hon har en hundkompis i samma ålder gör att hon blir mer stimulerad än om hon hade varit ensam.
Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?
Pipigheten och skällandet är negativt.
Att flocken är viktig och att det är en oerhört ambitiös och intelligent hund hör till det positiva. Och som Gabbi skriver: Sovasängbeteendet är urmysigt.
 
Sv: Ni med schäfrar

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?

En långpromenad om dan på ungefär 1-3 timmar, beroende på ork hos matte. Sen är hon mycket ute lös på gården under dagen.

Hur ofta är du på klubb och tränar?

ca 2 gånger i veckan

Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?

oftast flera korta pass varje dag med lydnadsmomenten, kanske 30 min sammanlagt. Spårträning 1-3 gånger i veckan

Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?

Måste bero på individen! Och målsättning!

Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?

Det bästa är helt klart arbetsviljan! Att "jobbet" ofta är belöning nog. Men att fdet ändå är en "lagom" hund som kan ta det lugnt nån dag. Det jobbigaste är nog pipigheten och skällandet. Även om jag själv haft tur med just detta.


Tycker att det är en ras som generellt har allt på plats utan överdrifter.
 
Sv: Ni med schäfrar

Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Går två vanliga promenader per dag, mellan 30 min och ett par timmar, däremellan kissrundor på tomten, i stort sett alltid lös. Ibland blir det mer och ibland mindre, har inget standardschema egentligen.

Hur ofta är du på klubb och tränar?
Aldrig för tillfället.

Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Svårt att svara på eftersom det inte är något vi gör separat. Eller, det beror på hur man definierar "träna" också. :) Brukar integrera platsläggning, inkallning, fotgående, passivitetsträning, sök m.m i promenaderna. Tar fem-minuterspauser från pluggandet fördelat över dagen och kör lite tricks eller annat som funkar inne.

Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?
Beror helt på hunden såklart. Jag märker direkt på min om han inte får "tillräckligt", då blir han studsig, nafsig, vaktig och får psykopatblick. :D

Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?

Kan bara svara för min vovve, inte för rasen i allmänhet. Negativt är att han är väldigt stressig och osäker, samt skällande på folk han inte känner. Positivt är att han älskar matte, gör allt för att vara till lags men ändå har massor av egen hjärna, att han är en pajas :D, att han har en jättebra "på/av"-knapp och att han är fantastiskt vacker att se på! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 459
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 747
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp