Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag sällar mig glatt till denna trångsynta skara och trängs med dig och ameo :love:

Jag hävdar INTE att man är trångsynt för man väljer att ha sina barn hemma, det vore väl ganska korkat att påstå något sådant...

Däremot hävdar jag att man är det om man har en inställning att förskola = barnförvaring, och dessutom vägrar lära sig nåt nytt och se andra perspektiv av saker..
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Då önskar jag er lycka till att ha monopol på att forma barnen. Bara lite nyfiken på hur ni ska undvika omvärlden? Hur ska ni undvika skola, media, kompisar, kompisars föräldrar, släktingar, fritidsaktiviteter med mera, som formar barnen kanske ännu mer än en förskola i tidig ålder. Ska ni låsa in ungarna?


Men är det något att förringa? Att barnen får uppleva känslan av att tillhöra en gemenskap eller ett kompisgäng?



Ingen har väl tänkt låta barnen undvika omvärlden!? Hur kan du få det till det kan man ju undra!? Det viktiga är ju att lägga den huvudsakliga grunden i tillräckligt stor omfattning! Vilket man gör om man spenderar mycket tid med sina barn per dag i dagens alla skeden! Vad man "packar ryggsäcken" med i början av livet för att ha "bra på fötterna" när man möter omvärlden i olika steg och utsträckning allt eftersom!

Så du tror att bara för att barnen inte går på dagis/förskola så får de inte uppleva känslan av att tillhöra en gemenskap eller ett kompisgäng!? Sådana här gånger infinner sig känslan, ska jag skratta eller gråta! Lite i klass med de uttalanden som gjordes av vissa när mina barn var små, "de kommer bara att kunna umgås med djur"! :crazy:

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Då önskar jag er lycka till att ha monopol på att forma barnen. Bara lite nyfiken på hur ni ska undvika omvärlden? Hur ska ni undvika skola, media, kompisar, kompisars föräldrar, släktingar, fritidsaktiviteter med mera, som formar barnen kanske ännu mer än en förskola i tidig ålder. Ska ni låsa in ungarna?
Du har uppenbart linte läst vad jag har skrivit.
Jag vill forma dem så mkt det går under deras första år för att de ska ha en stabil grund med våra värderingar som bas när de kommer till skola, fritidsaktiviteter etc i framtiden.
Men är det något att förringa? Att barnen får uppleva känslan av att tillhöra en gemenskap eller ett kompisgäng?
Menar du att de inte kan göra det om de inte går på dagis?
Dessutom måste jag tillägga att du verkar ha rätt unik umgängeskrets.
Pja, umgängeskrets vill jag inte kalla det, eftersom jag inte umgås med de flesta av de föräldrar jag syftar till. Jag har mött ganska många sådana på t.ex öppna förskolan och andra aktiviteter.
Får jag fråga hur du har blivit så 'insatt'? Genom egna erfarenheter eller något annat?
Frågan är öppen.
Och en del av svaret är att jag faktiskt har gått en del av en påbörjad lärarutbildning tillsammans med blivande förskollärare och fått en del inblick i hur systemet fungerar genom denna utbildning. Jag har även vänner som arbetar som förskollärare och jag har ett antal bekanta som har/har haft barn i förskolan.

(och jag skulle fortfarande vilja veta hur vanligt det är att föräldrar sätter sina barn på heltid på dagis enbart för den pedagogiska verksamhetens skull?);)
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

(och jag skulle fortfarande vilja veta hur vanligt det är att föräldrar sätter sina barn på heltid på dagis enbart för den pedagogiska verksamhetens skull?);)


Tycker åxå att det skulle vara intressant att få veta! ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Men är det något att förringa? Att barnen får uppleva känslan av att tillhöra en gemenskap eller ett kompisgäng?

Men, ärligt talat. Tror du verkligen inte att hemma-barnen känner en tillhörighet de med? Varför är det bara förskolekompisar som räknas?

Jag uppfostrar nog hellre min son själv hemma de första åren, än låter honom formas av ett gäng i samma ålder. Hellre tryggheten hemma än djungelns lag på dagis. Före tre års ålder har de inte heller något större behov av en ständig samvaro med barn i samma ålder.

Och jag ser en stor skillnad på min sons beteende, uppförande, trygghet etc jämfört med hans nästintill jämnåriga och lite äldre kusiner + halvbror som alla går på dagis och har gjort sedan 1-1½-års ålder. En skillnad som knappast är till dagisbarnens fördel. :grin:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

*kl*
varför måste alltid såna här diskussionsämnen bli så extremt svartvita? Varför är det så viktigt att hävda att man sitter inne med nyckeln till hur man producerar ett lyckligt barn? Ingen kan ju faktiskt svara på vad som är bra för ett barn förrän i efterhand. För egen del var jag hemma med min mamma till lekis och för min del hade det förmodligen varit bättre att få mer social träning än vad jag fick när jag umgicks mer osystematiskt med andra barn. Men det kunde ju lika väl ha blivit värsta krisen att gå på dagis, det kan ingen svara på.

Är man nöjd med att vara hemma så är det väl toppen och är man nöjd och har ett fungerande dagis så är det väl toppen? Uppenbarligen finns det fördelar och nackdelar med alla modeller och det finns ingen anledning att idyllisera varken den ena eller andra.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Men, ärligt talat. Tror du verkligen inte att hemma-barnen känner en tillhörighet de med? Varför är det bara förskolekompisar som räknas?

Ryck inte citat ur sitt sammanhang är du snäll. Ameo hävdade att i hennes umgängeskrets hade man barnen på 15-timmars bara för sin egen bekvämlighets skull eller BARA för det sociala för barnet. Då frågade jag om det är något att förringa.

Före tre års ålder har de inte heller något större behov av en ständig samvaro med barn i samma ålder.

Källa? Faktum är att det funkar precis tvärtemot.

Varför ska små barn förminskas ännu mer genom att hävda att de inte har något socialt behov? Det har de visst, det vet alla som sett ett gäng småbarn leka så det står härliga till.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Källa? Faktum är att det funkar precis tvärtemot.

Varför ska små barn förminskas ännu mer genom att hävda att de inte har något socialt behov? Det har de visst, det vet alla som sett ett gäng småbarn leka så det står härliga till.


Men det stod "ständigt behov", vilket i mina ögon är en viss skillnad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

(och jag skulle fortfarande vilja veta hur vanligt det är att föräldrar sätter sina barn på heltid på dagis enbart för den pedagogiska verksamhetens skull?);)

Varför ;)

Jobbar du inte heltid får du inte heller ha ditt barn heltid (dvs 40-50 tim/vecka) på förskola. :)

MIN erfarenhet och frågeställningar kring vänner och bekanta säger dock att De är väldigt nöja med sin förskola och flera av dem har barenn där även om de inte behöver, för att de VÄLJER så. Jag förringar inte på något sätt andras sätt/val att uppfostra sina barn, huruvida man vill ha barnen hemma länge eller ha dem på förskola. Det är helt upp till var och en, precis som mino skriver så är det inte svart eller vitt. Dock upplever jag (obs) dina inlägg som naiva.


:)
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Du har uppenbart linte läst vad jag har skrivit.
Jag vill forma dem så mkt det går under deras första år för att de ska ha en stabil grund med våra värderingar som bas när de kommer till skola, fritidsaktiviteter etc i framtiden.

Menar du att de inte kan göra det om de inte går på dagis?

Absolut.
Det jag ställer mig frågande till är vilka värderingar man har som skiljer sig så pass från förskolans att man måste ha barnen hemma?

(Och jag säger det igen, jag har inget emot att man har sina barn hemma om man nu tycker det funkar bättre, det jag reagerade på är din inställning om barnförvaringen och verksamheten som du uppenbart inte vet nånting om.)

(och jag skulle fortfarande vilja veta hur vanligt det är att föräldrar sätter sina barn på heltid på dagis enbart för den pedagogiska verksamhetens skull?);)

Det kan antagligen varken du eller jag svara på. Jag kan bara tala av egen erfarenhet och det är att man lämnar barnen på dagis för att de ska lära och utvecklas i samspel med andra.

Vi har helt enkelt olika synsätt.

Men jag tog illa upp (och tycker fortfarande det är lågt) att kalla förskolan för barnförvaring när flera av oss lagt ner flera års utbildning och hela vår själ i detta.

Sen kan man ju diskutera vidare vilka erfarenheter jag (och de flesta lärare jag har pratat med) har av barn som varit hemma på heltid fram till skoltiden, men det lämnar vi därhän i denna tråden.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Absolut.
Det jag ställer mig frågande till är vilka värderingar man har som skiljer sig så pass från förskolans att man måste ha barnen hemma?
Jag vill att jag och maken är barnets främsta förebilder, som formar barnen till vad de blir i framtiden.
Jag har inte skaffat barn för att låta förskolepersonal forma dem utan jag vill göra det själv.
Är det så himla svårt att förstå den prioriteringen?
Jag kan bara tala av egen erfarenhet och det är att man lämnar barnen på dagis för att de ska lära och utvecklas i samspel med andra.
Och jag säjer fortfarande att FÅ föräldrar skulle sätta sina barn på dagis för att "lära och utvecklas i samspel med andra" om de hade kunnat välja att vara hemma och ta hand om barnen själva. NU är det så att som samhället ser ut så är det i de allra flesta fall så att båda föräldrarna måste jobba för att försörja familjen och det vanligaste är att arbetet sker på dagtid, att båda arbetar samtidigt. Och så måste barnen vara någonstans.
Men jag tog illa upp (och tycker fortfarande det är lågt) att kalla förskolan för barnförvaring när flera av oss lagt ner flera års utbildning och hela vår själ i detta.
Ja, det syns tydligt att du tar illa upp av att någon ser på saken på ett annat sätt än du gör, men läs då detta:
Jag tycker det är jättebra att personalen på förskolan är väl utbildad, så att de kan ta hand om barnen där på bästa sätt. Det är toppenatt det finns folk som vill jobba med att ta hand om andras barn.
Jag vill inte på något sätt förringa förskollärarens insatser.
Men det är fortfarande så att dagis/förskola hade inte funnits/behövts i den omfattning det gör nu om det inte hade varit för att föräldrar behöver någonstans att göra av sina barn när de arbetar.
Jag har förmånen att kunna förlägga min arbetstid till tider då maken är hemma och har därför inget behov av förskola/dagis.

Och om det är någon tröst för dig så kan jag berätta att jag själv hade kanske kunnat tänka mig att låta mina barn ha 15-timmarsplats ifall det hade funnits ett dagis i byn där de ska gå i skolan, för att de skulle få lära känna barnen i trakten innan skolan börjar. Men eftersom där bara finns dagmammor så har det inte känts aktuellt - även om det är bra dagmammor. För Dagmammor är om möjligt ännu mer barnförvaring än dagis, i mina ögon.

Ständigt behov har ingen heller hävdat innan Ameo. Jag tror ingen här menar att små barn ska vara heltid på förskolan.
Jag kan inte påminna mig om att jag har hävdat något om ständigt behov, men visa mig gärna....
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Hej
jag är ny på listan och har en tre årig dotter hemma. Hon har precis gått sin första termin på "kyrkis" och det har varit helt perfekt. 12 barn, två personal, 3 dagar i veckan 4 timmar. Oj, vad hon älskade att vara där! Nu har vi för få barn till hösten varför verksamheten kanske läggs ner:cry:Finns det någon på listan som är intresserad? Kyrkis ligger i Viksjö, Järfälla.
har precis blivit erbjuden plats på Montessoriförskolan men gissa hur många barn de har? 24-28 tre - femåringar! Det är ännu inte helt bestämt men det lutar åt 28 barn. Hur ska man kunna sätta henne där med gott samvete!? Är det någon som har några idéer på hur man får tag i föräldrar som kan vara intresserade?
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag vill att jag och maken är barnets främsta förebilder, som formar barnen till vad de blir i framtiden.
Jag har inte skaffat barn för att låta förskolepersonal forma dem utan jag vill göra det själv.
Är det så himla svårt att förstå den prioriteringen?

Jag ser ingen motsättning i att barn som går timmar på förskola inte skulle ha sina föräldrar som främsta förebilder eller bli formade av dem?! Sedan måste jag säga att för min egen personliga del så ser jag gärna att mina barn får tillgång till andra vuxna och barns tankar. Jag själv och barnens pappa sitter inte alltid på alla rätt och får barnen ta del av andra synsätt så ger det både chansen att reflektera och resonera över sin egen ståndpunkt, definiera sin ståndpunkt (i den här familjen gör vi si och så) och barnen lär sig att saker faktiskt kan göras på olika sätt och ändå fungera.

Jag ser också gärna att barnen kan knyta an till andra vuxna även om föräldrarna självklart alltid är främst. Hemma 4 dagar av 7 ger i alla fall oss chansen att både prägla själva och ändå ta in influenser utifrån och det tror jag skulle fungera även om de gick fler timmar på förskola.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Jag ser ingen motsättning i att barn som går timmar på förskola inte skulle ha sina föräldrar som främsta förebilder eller bli formade av dem?! Sedan måste jag säga att för min egen personliga del så ser jag gärna att mina barn får tillgång till andra vuxna och barns tankar. Jag själv och barnens pappa sitter inte alltid på alla rätt och får barnen ta del av andra synsätt så ger det både chansen att reflektera och resonera över sin egen ståndpunkt, definiera sin ståndpunkt (i den här familjen gör vi si och så) och barnen lär sig att saker faktiskt kan göras på olika sätt och ändå fungera.

Precis, det är som min förra handledare sa, föräldrarna först, alltid! De är och ska vara absolut viktigast för barnen, annars är det nåt som inte stämmer.

Jag tror inte heller att någon som jobbar inom förskolan ser föräldrarna som någon konkurrent om att kunna påverka barnen. Jag skulle till exempel aldrig drömma om att på minsta sätt kritisera en förälder (eller något denne sagt) inför barnet, då är man ute på väldigt hal is.

Allmänt i tråden:
Däremot undrar jag fortfarande vilka värderingar man som förälder förmedlar till exempelvis en 3-åring som skiljer sig så pass från förskolans värdegrund att man måste ha dem hemma?

Det är inte direkt politik och världsordningen man behandlar på förskolan. Däremot allas lika värde, att ha respekt för varandra, och så vidare, och det kan väl knappast skilja sig från det man som förälder vill förmedla?

Och Ameo, nej, jag tar inte illa upp för att någon (läs: du) 'ser saken på ett annat sätt', däremot tar jag illa upp när någon förminskar en annans persons arbete och utbildning, PLUS en hel samhällsfunktion, läroplan och skollag, när man helt uppenbart inte har kött på benen för att göra det.
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Varför ska små barn förminskas ännu mer genom att hävda att de inte har något socialt behov? Det har de visst, det vet alla som sett ett gäng småbarn leka så det står härliga till.

Jag har inte sagt att små barn inte har något socialt behov. De har däremot inget behov av dagis för sin egen skull före tre års ålder. Du verkar inte så bevandrad i barns utveckling.

Varför tror du att barn som får vara hemma med förälder inte har något socialt liv? :confused: Vi har så mycket socialt liv tillsammans på olika sätt att sonen snarare tycker det är skönt att bara vara hemma ibland. :angel:
 
Sv: Ni som är hemma med era lite äldre barn...

Det jag ställer mig frågande till är vilka värderingar man har som skiljer sig så pass från förskolans att man måste ha barnen hemma?

Men jag tog illa upp (och tycker fortfarande det är lågt) att kalla förskolan för barnförvaring när flera av oss lagt ner flera års utbildning och hela vår själ i detta.

Lustigt, men all den personal jag pratat med anser själva att det mest handlar om förvaring när det gäller barn i åldern 1-3 ungefär. Det är väl snarare barnskötarna som har det största ansvaret för dem och inte den pedagogiskt utbildade förkolepersonalen? Barn i den åldern behöver sina föräldrar mer än de behöver påtvingat umgänge med andra barn 8 timmar/dag. Och ja, jag tycker att dagis på heltid i den åldern är att likställa med ständig samvaro. Dygnet har liksom inte mer än 24 timmar och de flesta småbarn i den åldern sover ungefär 10-12 av dem på nätterna.

Och om du ska citera ska du kanske bemöda dig om att göra det korrekt? Jag skrev: Före tre års ålder har de inte heller något större behov av en ständig samvaro med barn i samma ålder. Jag har inte skrivit något om "ständigt behov", som du påstod att jag drog in.... :grin:

Sen måste jag ju fråga mig vad det är du tycker är så hotfullt i att föräldrar vill stanna hemma med sina barn de allra första viktiga åren, istället för att lämna över ansvaret till främmande människor? Du undrar vad det är för slags (konstiga? antar jag) värderingar man har som gör att man "måste" ha barnen hemma. Din frågeställning är så knepig, så jag vet inte vad, ärligt talat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 934
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 499
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 869
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 491
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp