Ni som är normalviktiga....

Sant! Men det är ju också individuellt hur mycket man behöver äta för att bli ok mätt. Vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dom medan andra äter för lite och det får motsatt verkan, svältläge där kroppen istället tar allt och lagrar.
Det tror inte jag.

Eller, det är uppenbarligen olika hur mycket man behöver äta för att känna sig mätt på ett sätt som man trivs med.

Men det är varken min erfarenhet att vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dem medan andra äter för lite och ändå inte är smala.

Det där svältläget är ett rent påfund av personer som tycker att de äter lite men ändå inte går ner i vikt.

Får man tillfälle att se hur folk faktiskt äter under några dagar, tycker jag alltid att det blir ganska självklart varför man väger som man väger.

Jag känner flera överviktiga tex som tycker att det är konstigt att jag "kan" äta så pass mycket fikabröd utan att bli tjock, men av någon anledning väljer samma personer att inte se att mina luncher ofta består i av typ broccoli och bönor på vardagarna.
 
Det tror inte jag.

Eller, det är uppenbarligen olika hur mycket man behöver äta för att känna sig mätt på ett sätt som man trivs med.

Men det är varken min erfarenhet att vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dem medan andra äter för lite och ändå inte är smala.

Det där svältläget är ett rent påfund av personer som tycker att de äter lite men ändå inte går ner i vikt.

Får man tillfälle att se hur folk faktiskt äter under några dagar, tycker jag alltid att det blir ganska självklart varför man väger som man väger.

Jag känner flera överviktiga tex som tycker att det är konstigt att jag "kan" äta så pass mycket fikabröd utan att bli tjock, men av någon anledning väljer samma personer att inte se att mina luncher ofta består i av typ broccoli och bönor på vardagarna.

Håller med både dig och @tornblomma .
Mindre kalorier in än ut ger viktnedgång.
Många (inklusive jag) fattar inte hur onyttigt det där wienerbrödet är och att om man ska kunna äta det utan viktuppgång måste man skära ner i annan ände.
Sen lever jag med en man som verkar kunna äta hur mycket som helst utan att lägga på sig, men han cyklar å andra sidan överallt året om och är ute mycket och rör sig. Jag jobbar på kontor.
Jag måste äta på ett annat sätt om jag inte ska bli mullig, vilket jag har blivit. Vi kan äta samma mat, men jag ska ha hälften så mycket. Det tog ett tag att fatta hur logiskt det än är. Självbehärskning är svårt.
 
Det tror inte jag.

Eller, det är uppenbarligen olika hur mycket man behöver äta för att känna sig mätt på ett sätt som man trivs med.

Men det är varken min erfarenhet att vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dem medan andra äter för lite och ändå inte är smala.

Det där svältläget är ett rent påfund av personer som tycker att de äter lite men ändå inte går ner i vikt.

Får man tillfälle att se hur folk faktiskt äter under några dagar, tycker jag alltid att det blir ganska självklart varför man väger som man väger.

Jag känner flera överviktiga tex som tycker att det är konstigt att jag "kan" äta så pass mycket fikabröd utan att bli tjock, men av någon anledning väljer samma personer att inte se att mina luncher ofta består i av typ broccoli och bönor på vardagarna.

Medhåll! Det är väldigt många som lever i förnekelse. Medvetet eller omedvetet.
Min modellsmala kompis fick tex höra på jobbet vid fikat att "du som är så smal kan ju ta hur många bullar du vill".
Hon svarade: "anledningen till att jag är smal är att jag väljer att inte göra det" ;)
 
Medhåll! Det är väldigt många som lever i förnekelse. Medvetet eller omedvetet.
Min modellsmala kompis fick tex höra på jobbet vid fikat att "du som är så smal kan ju ta hur många bullar du vill".
Hon svarade: "anledningen till att jag är smal är att jag väljer att inte göra det" ;)
Det är ju samma sak fast tvärtom som när någon ibland tänker/säger att "hen som är så rund borde kanske avstå från bulle". Men hen hade ju inte varit rund om hen vanligtvis hade avstått från bulle! (Ja, givetvis beroende på hur hen äter för övrigt.)

Jag roade mig med att räkna ut min drömsemesterdag vad gäller mat, vin och fika häromdagen. Innan jag var framme vid middagen var jag uppe i ca 2000 kcal. :cautious: Självklart händer det att jag tar mig sådana dagar, men det passerar inte obemärkt när det blir en vana.
 
Ja, och sen är det stor skillnad på VAD man äter massor av, pasta med bacon eller lättkokta grönsaker.
Jag tror också att vilken känsla man uppfattar som "ok mätt", varierar ganska mycket.

Jag som i princip aldrig äter inom konceptet kött, (grädd)sås och potatis, känner mig mätt som en stoppad korv efter sådana middagar. Medan andra förklarar för mig att "man blir inte mätt på grönsaker".
 
Sant! Men det är ju också individuellt hur mycket man behöver äta för att bli ok mätt. Vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dom medan andra äter för lite och det får motsatt verkan, svältläge där kroppen istället tar allt och lagrar.
Men är inte hunger också en vanesak?
Jag kan själv vänja mig vid att bli mätt på mindre portioner eller större portioner.
 
Jag vet inte om jag kvalificerar mig till gruppen "normalviktiga", 35 års hård kroppsligt arbete med bl.a. hovslageri har gjort att muskler väger antagligen mer än hos t.ex. kontorister och "citygirls". Således är BMI något över 25.

Frukost är havregröt, kokt ägg, te och vatten, till lunch är det alltid husmanskost som lagas kvällen innan. Dagens middag med fläskytterfile, kokt potatis och blomkål är morgondagens lunch. Dricker alltid vatten. Cola eller öl bara vid festliga tillfällen. Såna fanns 2-3 på förra månaden och har varit 1 st. redan i april. Om det är ofta eller ej vet jag inte. Antagligen inte eftersom vikten håller i sig och inte ökar. Jag äter inga mellanmål, det händer att jag har frukt med mig till jobbet. Den äter jag på eftermiddag innan jag börjar åka hem, det blir körsträcka en och en halv timme innan vi är hemma och börjar laga mat.

Det fanns också en period när vi(jag och min sambo) var rejält övervikiga. Sammanlagt har vi gått ner nästan 35 kg sen dess, jag 22-23 kg och hon typ 11-12 kg.

Det verkar vara något att skryta med hur mycket fikabröd man kan äta utan att gå upp i vikt men oavsett hur mycket man väger, är det aldrig speciellt nyttigt att stoppa i sig massor av bulle. Det är ju trots allt nästan bara socker och vetemjöl, i dagens läge kryddad med massa tillsatser.
 
Senast ändrad:
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)

Frukost: en eller två smörgåsar med smör ost/skinka och vatten/te till
Lunch: Lägger på grönsaker på tallriken först så mycket jag vill. sedan en halv dl ris/pasta/en stor potatis och sedan protein i form av något kött.
Middag : samma som lunch

Förutom detta brukar det vanligtvis bli en liten chokladkaka/ett wienerbröd/en kladdkakebit med grädde/ett halvt paket kakor eller liknande per dag.
 
Jag tror också att vilken känsla man uppfattar som "ok mätt", varierar ganska mycket.

Jag som i princip aldrig äter inom konceptet kött, (grädd)sås och potatis, känner mig mätt som en stoppad korv efter sådana middagar. Medan andra förklarar för mig att "man blir inte mätt på grönsaker".

Jag är en sån person som "inte blir mätt på grönsaker". För mig handlar det om att jag inte blir behagligt mätt och att mättnaden håller i sig ett bra tag. Det känns mer som bukfylla och jag blir hungrig fort igen.
Men, eftersom jag föredrar tyngre mat så äter jag sällan mer än två gånger om dagen och behöver inga mellanmål. Vissa överviktiga har kommenterat på hur mycket jag äter och ändå är normalviktig, men det beror ju på att jag inte äter något emellan som tex fika eller mackor.
 
Min gissning är att råden om att inte äta efter en viss tidpunkt på kvällen handlar mer om att begränsa småätande eller överätande än för att kroppen på något magiskt vis skulle stängas av och inte förbränna på natten.
Kroppen stängs inte av på nätterna, man man rör sig heller inte. Vill man ner i vikt så är min gissning att man inte vill göra det så långdraget som möjligt heller utan kanske passar på att äta när man har aktiviteter framför sig.

Man förbränner trots allt mycket kcal varje dag oavsett. Det är ju trots allt ingen myt att kroppen förbränner mera och inte lägger på sig lika mycket vid rörelse än vad den gör vid stillasittande.
 
Måste säga att jag är mycket skeptisk till det här med "svältläge". Har ett par på jobbet som motiverar sitt småätande med att "annars går jag in i svältläge och går upp i vikt". Vågar inte riktigt fråga om det inte är så att de äter för mycket kakor och för lite protein på sina "dieter" och går ner i muskelmassa och därför får lägre ämnesomsättning. Visst kan säkert kroppen gå in i sparläge men det händer nog inte när man är långt ifrån svältande med kroppsfett på över 30%. Har ett par kroppsbyggarvänner som tävlar och det märks tydligt på deras humör och energinivåer när de börjar få mindre kroppsfett än vad deras kroppar egentligen tycker är nyttigt och då är de ordentligt deffade. Där kan man nog börja prata om "svältläge".

Personligen så småäter jag aldrig men är nog rätt duktig på att underskatta hur mycket kalorier det egentligen är i den normala maten jag äter. Program som "secret eaters" och liknande är rätt intressanta faktiskt. Man inser lite hur dålig koll som är normalt att man har på vad man stoppar i sig.
 
Måste säga att jag är mycket skeptisk till det här med "svältläge". Har ett par på jobbet som motiverar sitt småätande med att "annars går jag in i svältläge och går upp i vikt". Vågar inte riktigt fråga om det inte är så att de äter för mycket kakor och för lite protein på sina "dieter" och går ner i muskelmassa och därför får lägre ämnesomsättning. Visst kan säkert kroppen gå in i sparläge men det händer nog inte när man är långt ifrån svältande med kroppsfett på över 30%. Har ett par kroppsbyggarvänner som tävlar och det märks tydligt på deras humör och energinivåer när de börjar få mindre kroppsfett än vad deras kroppar egentligen tycker är nyttigt och då är de ordentligt deffade. Där kan man nog börja prata om "svältläge".

Personligen så småäter jag aldrig men är nog rätt duktig på att underskatta hur mycket kalorier det egentligen är i den normala maten jag äter. Program som "secret eaters" och liknande är rätt intressanta faktiskt. Man inser lite hur dålig koll som är normalt att man har på vad man stoppar i sig.
Om svältläget existerar, så tror jag att det är vid väldigt extrema förhållanden. Min syster var svårt angripen av inälvsparasiter när hon var bara några månader. Och när de hade fått bukt med masken var det som att kroppen inte "tog risken" att växa, utan hon blev först en alldeles liten klotrund tjockis. Sedan växte hon normalt och är frisk idag. (Den parasit hon hade finns öht inte i Sverige normalt, vilket försvårade diagnostisering och behandling.)

Det är ju inte alls samma "svältläge", men jag tror att det är ungefär det närmaste man kommer i verkligheten.
 
Måste säga att jag är mycket skeptisk till det här med "svältläge". Har ett par på jobbet som motiverar sitt småätande med att "annars går jag in i svältläge och går upp i vikt". Vågar inte riktigt fråga om det inte är så att de äter för mycket kakor och för lite protein på sina "dieter" och går ner i muskelmassa och därför får lägre ämnesomsättning. Visst kan säkert kroppen gå in i sparläge men det händer nog inte när man är långt ifrån svältande med kroppsfett på över 30%. Har ett par kroppsbyggarvänner som tävlar och det märks tydligt på deras humör och energinivåer när de börjar få mindre kroppsfett än vad deras kroppar egentligen tycker är nyttigt och då är de ordentligt deffade. Där kan man nog börja prata om "svältläge".

Personligen så småäter jag aldrig men är nog rätt duktig på att underskatta hur mycket kalorier det egentligen är i den normala maten jag äter. Program som "secret eaters" och liknande är rätt intressanta faktiskt. Man inser lite hur dålig koll som är normalt att man har på vad man stoppar i sig.
Svältläge är något folk drar till med för att få en anledning till att äta när dom känner för det tror jag.

Fast det är väl inte bara vid minimalt med fett som kroppen ev kan gå in i ett svältläge om ett sådant finns? Det är ju näring och så menar jag i all mat så att säga och för att kunna ha såpass mycket muskler äter dom väl en hel del?

Klarar man av att undvika småätande mellan måltiderna så tror jag risken för viktuppgång är mer eller mindre minimal. Om inte måltiderna innehåller kcal för flera dagar då.
 
Om svältläget existerar, så tror jag att det är vid väldigt extrema förhållanden. Min syster var svårt angripen av inälvsparasiter när hon var bara några månader. Och när de hade fått bukt med masken var det som att kroppen inte "tog risken" att växa, utan hon blev först en alldeles liten klotrund tjockis. Sedan växte hon normalt och är frisk idag. (Den parasit hon hade finns öht inte i Sverige normalt, vilket försvårade diagnostisering och behandling.)

Det är ju inte alls samma "svältläge", men jag tror att det är ungefär det närmaste man kommer i verkligheten.

Vad skönt att det gick bra.
Nä, jag håller med, att medelålders kontorister och sjuksköterskor drabbas av svältläge av att minska kaloriintaget torde vara sällsynt.
Det jag som just nu då pulverdietar för att få ett snabbt resultat roas av är att flera genast sa: men då kan du ju dricka light-läsk.
Skulle inte tro det. Är övertygad om att det om inte annat triggar igång sötsuget och därmed gör det enormt mycket svårare.
Jag förstår inte riktigt varför pulverdieter har så dåligt rykte bland många, jag som vill tappa 10 kilo ungefär tycker att det är ett snabbt enkelt sätt, och så länge jag ändrar mina rutiner efteråt så kommer jag inte gå upp igen (2 kilo i vätska ska jag tydligen räkna med).
 
Jag förstår inte riktigt varför pulverdieter har så dåligt rykte bland många, jag som vill tappa 10 kilo ungefär tycker att det är ett snabbt enkelt sätt, och så länge jag ändrar mina rutiner efteråt så kommer jag inte gå upp igen (2 kilo i vätska ska jag tydligen räkna med).
Jag förstår inte varför man väljer pulver framför "vanlig" kalorisnål mat som går att variera och krydda efter smak samt är mycket billigare. Om jag skulle köra en hårdbantning tänker jag mig att jag skulle äta typ havregrynsgröt och grönsakssoppor (skulle bli snorbilligt!).
 
Jag förstår inte varför man väljer pulver framför "vanlig" kalorisnål mat som går att variera och krydda efter smak samt är mycket billigare. Om jag skulle köra en hårdbantning tänker jag mig att jag skulle äta typ havregrynsgröt och grönsakssoppor (skulle bli snorbilligt!).

Åh, i mitt fall är det för att det är så galet enkelt. Jag vet att jag får i mig alla näringsämnen och exakt hur mycket jag ska äta. Det finns ett program att följa, vilket jag tycker är vansinnigt skönt.
 
Det finns ett program att följa, vilket jag tycker är vansinnigt skönt.
Det kan jag förstå. I övrigt tycker jag att sådana måltidsersättningsprodukter är lite otrevliga för jag tänker mest på exploateringen av människors vilja att vara smala. Det är känns sinistert med dyr mat som inte innehåller tillräcklig näring. :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 208
Senast: Enya
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 663
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 174
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 676
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp