Ni som är normalviktiga....

Kroppen stängs inte av på nätterna, man man rör sig heller inte. Vill man ner i vikt så är min gissning att man inte vill göra det så långdraget som möjligt heller utan kanske passar på att äta när man har aktiviteter framför sig.

Man förbränner trots allt mycket kcal varje dag oavsett. Det är ju trots allt ingen myt att kroppen förbränner mera och inte lägger på sig lika mycket vid rörelse än vad den gör vid stillasittande.
Förbränning sker inte enbart i direkt anslutning till aktivitet och om du ökar din aktivitet dagtid ökar även din förbränning nattetid. Det är inte heller så att kroppen lagrar in mer under natten. Däremot kan det, som jag förstått det, lättare lagras in på ett icke önskvärt sätt om du äter hela dagens energimängd vid ett tillfälle, exempelvis kvällstid.
 
Förbränning sker inte enbart i direkt anslutning till aktivitet och om du ökar din aktivitet dagtid ökar även din förbränning nattetid. Det är inte heller så att kroppen lagrar in mer under natten. Däremot kan det, som jag förstått det, lättare lagras in på ett icke önskvärt sätt om du äter hela dagens energimängd vid ett tillfälle, exempelvis kvällstid.
Jag vet hur det fungerar med förbränning. Och nej kroppen lagrar inte mer på natten än på dagen om man sitter stilla även på dagen, där är det ingen skillnad tror jag alls. Dock så rör dom flesta på sig nångång på dagen. Att äta sent på kvällen innan läggdags är inte ett särskilt lyckat sätt att gå ner i vikt på. Kroppen ökar förbränningen vid rörelse, inget konstigt med det. Och självklart ökar kroppens grundförbränning så att säga ju mera vältränad man blir men faktum är att oavsett så förbränner man mindre när man är stilla än när man rör på sig. Det går aldrig att komma ifrån.

Jag tror inte på att det lagras in på något olikt sätt än om man äter fördelat under dagen, enda skillnaden är väl att relativt få klarar av att äta en hel dagsranson vid ett tillfälle. Beroende på hur mycket då man äter fördelat under dagen.
 
Senast ändrad:
Förbränning sker inte enbart i direkt anslutning till aktivitet och om du ökar din aktivitet dagtid ökar även din förbränning nattetid. Det är inte heller så att kroppen lagrar in mer under natten. Däremot kan det, som jag förstått det, lättare lagras in på ett icke önskvärt sätt om du äter hela dagens energimängd vid ett tillfälle, exempelvis kvällstid.
Jag har läst någonstans - men jag har ingen aning om det stämmer - att det är ungefär över en vecka som det där reglerar sig. Inte dygn för dygn. Det skulle då gälla både energimängd men också andra näringsämnen. Tex är det helt ok att inte det mesta av veckans sju dagars sammanlagda dagsbehov av något vid ett tillfälle, men det bör helst inte vara mer sporadiskt än så.

Jag tycker att det låter rimligt.

Jag har i hela mitt liv ätit huvudmålet ganska sent på kvällen, och min vikt har varierat rejält under mitt liv. På sätt som inte kan ha haft med den sena middagen att göra.

(När min son var bebis var svenska bvc mycket noga med att huvudmålet skulle serveras mitt på dagen, ca kl 12. Danska bvc däremot tyckte att kvällsmålet skulle vara huvudmål så att barnet slapp bli hungrigt på natten.)
 
Vad skönt att det gick bra.
Nä, jag håller med, att medelålders kontorister och sjuksköterskor drabbas av svältläge av att minska kaloriintaget torde vara sällsynt.
Det jag som just nu då pulverdietar för att få ett snabbt resultat roas av är att flera genast sa: men då kan du ju dricka light-läsk.
Skulle inte tro det. Är övertygad om att det om inte annat triggar igång sötsuget och därmed gör det enormt mycket svårare.
Jag förstår inte riktigt varför pulverdieter har så dåligt rykte bland många, jag som vill tappa 10 kilo ungefär tycker att det är ett snabbt enkelt sätt, och så länge jag ändrar mina rutiner efteråt så kommer jag inte gå upp igen (2 kilo i vätska ska jag tydligen räkna med).
Jag tror att kritiken - förutom principiella om smalhetsideal och smaken - handlar om att lite väl många misslyckas med det där sista. Jag tror att rätt många snarare äter kompensatoriskt efteråt, och resultatet kan då totalt sett bli viktökning.

Min svärmor kör ungefär en pulver-/barvecka i månaden, och håller på så sätt vikten. Den ligger i överkant förvisso, men jojoeffekten blir ju liten med så snabb reglering.

Min personliga invändning handlar mest om att jag nog aldrig kommer att lita tillräckligt på mina inre ätstörda demoner för att testa något så pass apart. Snabb viktminskning triggar mig fortfarande för mycket. (Vilket är dumt då jag sällan har mer än tre kilo jag tycker att jag behöver bli av med.)
 
Det kan jag förstå. I övrigt tycker jag att sådana måltidsersättningsprodukter är lite otrevliga för jag tänker mest på exploateringen av människors vilja att vara smala. Det är känns sinistert med dyr mat som inte innehåller tillräcklig näring. :cautious:
Fast köper man ingenting annat så blir det inte så dyrt, sen så innehåller det ju näringsmässigt tillräckligt mycket för att hålla kroppen sund på det sättet. Ska det göra iallafall. Dock inget överflöd då det ju är i viktminskningssyfte.

Är man en person som har väldigt svårt att bryta vanor och bryta småätande och har ett väldigt sockerbehov så är pulverdieter väldigt effektivt. Då bryter man allt som gör att man gått upp i vikt och sedan kan man börja om med att äta sunt igen.
 
Jag vet hur det fungerar med förbränning. Och nej kroppen lagrar inte mer på natten än på dagen om man sitter stilla även på dagen, där är det ingen skillnad tror jag alls. Dock så rör dom flesta på sig nångång på dagen. Att äta sent på kvällen innan läggdags är inte ett särskilt lyckat sätt att gå ner i vikt på. Kroppen ökar förbränningen vid rörelse, inget konstigt med det. Och självklart ökar kroppens grundförbränning så att säga ju mera vältränad man blir men faktum är att oavsett så förbränner man mindre när man är stilla än när man rör på sig. Det går aldrig att komma ifrån.

Jag tror inte på att det lagras in på något olikt sätt än om man äter fördelat under dagen, enda skillnaden är väl att relativt få klarar av att äta en hel dagsranson vid ett tillfälle. Beroende på hur mycket då man äter fördelat under dagen.
Fast "sen middag" är ju ganska långt ifrån "all mat vid ett tillfälle".
 
Då bryter man allt som gör att man gått upp i vikt och sedan kan man börja om med att äta sunt igen.
Det där tror jag är en grav förenkling, faktiskt. Så enkelt och fyrkantigt fungerar nog få människor. Det är väl snarare en typ av självbedrägeri som kan ligga bakom att man väljer pulverdiet.
 
Fast "sen middag" är ju ganska långt ifrån "all mat vid ett tillfälle".
Vart har jag skrivit om att sen middag är "all mat vid ett tillfälle"?

Det var inte jag som skrev all mat vid ett tillfälle det var den jag svarade som skrev all mat vid ett tillfället och jag tror det är svårt att äta hela dagsransonen så att säga vid ett tillfälle kcalmässigt sätt.

Som sagt igen, folk får väl äta vad dom vill när dom vill men vill man gå ner i vikt så är det inte en bra idé att äta mängder innan läggdags. Det är liksom ingenting som är konstigt med att kroppen inte förbränner lika mycket när man sover som den gör när den är aktiv.
 
Vart har jag skrivit om att sen middag är "all mat vid ett tillfälle"?

Det var inte jag som skrev all mat vid ett tillfälle det var den jag svarade som skrev all mat vid ett tillfället och jag tror det är svårt att äta hela dagsransonen så att säga vid ett tillfälle kcalmässigt sätt.

Som sagt igen, folk får väl äta vad dom vill när dom vill men vill man gå ner i vikt så är det inte en bra idé att äta mängder innan läggdags. Det är liksom ingenting som är konstigt med att kroppen inte förbränner lika mycket när man sover som den gör när den är aktiv.
Nåväl, tråden handlar om normalviktiga. En del av oss äter sen middag, andra gör det inte. Den normala vikten har vi gemensam.
 
Det där tror jag är en grav förenkling, faktiskt. Så enkelt och fyrkantigt fungerar nog få människor. Det är väl snarare en typ av självbedrägeri som kan ligga bakom att man väljer pulverdiet.
Tror inte jag alls. Så fungerar många faktiskt. Och jag ser inte alls det som ett självbedrägeri att välja en pulverdiet. Det är för många fruktansvärt svårt att bryta dåliga vanor och sockerberoende ifall man inte bryter det helt.

Jag tycker inte alls det är förenklat, dock så kräver ju en pulverdiet att man ändrar matvanorna efter dieten för annars går man snabbt upp i vikt igen.
 
Nåväl, tråden handlar om normalviktiga. En del av oss äter sen middag, andra gör det inte. Den normala vikten har vi gemensam.
Man kan äta middag precis när som helst. Men detta med att inte äta éfter en viss tid är inte helt fel beroende på vad det är man är ute efter. Om det är att man får bättre vanor på morgonen eller om det är för att gå ner i vikt så är inte det sättet helt dåligt.

Har man inga problem så varför ändra någonting, då är det väl bara att fortsätta äta sent om man vill. Inget fel med det, folk äter väl som det passar dom.
 
Vart har jag skrivit om att sen middag är "all mat vid ett tillfälle"?

Det var inte jag som skrev all mat vid ett tillfälle det var den jag svarade som skrev all mat vid ett tillfället och jag tror det är svårt att äta hela dagsransonen så att säga vid ett tillfälle kcalmässigt sätt.

Som sagt igen, folk får väl äta vad dom vill när dom vill men vill man gå ner i vikt så är det inte en bra idé att äta mängder innan läggdags. Det är liksom ingenting som är konstigt med att kroppen inte förbränner lika mycket när man sover som den gör när den är aktiv.
Alltså, jag började med att påpeka att jag tror att rådet om att inte äta efter en viss tidpunkt på kvällen handlar mer om att människor tenderar att överäta om kvällarna än att det sker något magiskt med kroppen vid ett visst klockslag som gör att förbränningen stannar.
 
Alltså, jag började med att påpeka att jag tror att rådet om att inte äta efter en viss tidpunkt på kvällen handlar mer om att människor tenderar att överäta om kvällarna än att det sker något magiskt med kroppen vid ett visst klockslag som gör att förbränningen stannar.
Men faktum är oavsett att kroppen förbränner mindre när man är stilla än när man rör på sig. Ingen har väl skrivit någonstans att kroppen inte förbränner någonting under nätterna? Vill man inte gå ner i vikt eller så så är det ju inget problem med att äta mycket precis innan läggdags liksom. Men vill man det, så är det ju ett bra råd att inte äta vid ett sådant tillfälle.
 
Men faktum är oavsett att kroppen förbränner mindre när man är stilla än när man rör på sig. Ingen har väl skrivit någonstans att kroppen inte förbränner någonting under nätterna?
Ja, om du inte rör på dig förbränner du mindre. MEN, så vitt jag vet lagras det du äter inte in omedelbums, vilket borde betyda att du lugnt kan förlägga dina måltider till den tid som passar dig bäst.
 
Vad skönt att det gick bra.
Nä, jag håller med, att medelålders kontorister och sjuksköterskor drabbas av svältläge av att minska kaloriintaget torde vara sällsynt.
Det jag som just nu då pulverdietar för att få ett snabbt resultat roas av är att flera genast sa: men då kan du ju dricka light-läsk.
Skulle inte tro det. Är övertygad om att det om inte annat triggar igång sötsuget och därmed gör det enormt mycket svårare.
Jag förstår inte riktigt varför pulverdieter har så dåligt rykte bland många, jag som vill tappa 10 kilo ungefär tycker att det är ett snabbt enkelt sätt, och så länge jag ändrar mina rutiner efteråt så kommer jag inte gå upp igen (2 kilo i vätska ska jag tydligen räkna med).
Åh, en pulverkompis! ;)

Jag kör det någon gång om året för det funkar för mig, jag är en sån där "allt eller inget, 0 eller 100, på eller av" - person och att då köra pulver utan att behöva tänka är alldeles utmärkt för mig.
Att behöva lägga om livsstil eller fundera på hur jag äter till vardags känns begränsande men att inte äta alls har en viss frihet inbyggd i sig - jag behöver ju inte lägga någon energi alls på att laga mat eller klura på vad jag ska äta. :)

Jag kan dock dricka lightläsk, sötningsmedel triggar ingenting hos mig.
 
Ja, om du inte rör på dig förbränner du mindre. MEN, så vitt jag vet lagras det du äter inte in omedelbums, vilket borde betyda att du lugnt kan förlägga dina måltider till den tid som passar dig bäst.
Enstaka gånger är inget problem alls. Ingen går upp i vikt av en enstaka gång. Sen igen då, alla får äta vad dom vill när dom vill. Dock så köper inte jag att det inte spelar någon roll när man äter ifall man vill neråt i vikt. Då tror jag man får lägga om saker och ting. Övervikt kommer ju inte av enstaka måltider liksom det kommer av fel mat vid fel tillfällen. Det är så övervikt smyger sig på..tror jag.

Jag kan inte tro att det saknar betydelse ifall man äter innan man ska sova och vara stilla så länge än om man äter mera på morgonen och håller igång under dagen. Jag som har såpass lätt för viktuppgång kan inte äta så sent utan påverkan på vikten. Äter jag choklad och sådant på morgonen så rubbas inte vikten, äter jag det på kvällen så lägger jag på mig.
 
De är ju per måltid betydligt dyrare än vad kalorisnål hemlagad mat behöver landa på per portion. (Kanske inte om man köper storpack på nätet eller nåt, jag vet inte.)
Näää? En förpackning med 25 påsar som räcker 5 dagar kostar 189:- vilket ger en matkostnad på knappt 38:-/dag och det är svårt att komma under även om det var ännu billigare förr.
 
De är ju per måltid betydligt dyrare än vad kalorisnål hemlagad mat behöver landa på per portion. (Kanske inte om man köper storpack på nätet eller nåt, jag vet inte.)
Fast bara om man köper smart i vanliga fall :) Jag är inte särskilt ekonomisk och smart av mig vad gäller mat så för mig blir det billigare med pulver.

Eller vad blir det per dag i matkostnad om man slår ut det helt tro? Alltså bröd och smör och mjölk/saft osv? Det blir väl en hel del egentligen? Ofta när man räknar matkostnad så tänker jag iallafall främst på middagskostnaden.
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 043
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Enya
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp