Ni som är normalviktiga....

Maoam

Trådstartare
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)
 
Frukost: yoghurt med bär, en skiva grovt bröd till. Dricker oftast te till
Lunch: Lagad mat, mest kött/fisk/kyckling med sallad till och lite bulgur/linser eller liknande till
Middag: Typ samma som lunch och oftast knäckebröd till.

Dricker oftast ett glas vatten eller mjölk till måltider. Äter en frukt mellan måltiderna.

Något som hjälper mig är att använda mindre storlek på skålar och tallrikar, då tar man inte lika mycket mat :)
 
Frukost: Mackor, vitt bröd med massor av smör och något pålägg.
Lunch: Oftast något onyttigt typ färdiga fiskpinnar och pommes.
Mellanmål: Mackor igen.
Kvällsmat. Ännu mera mackor.

Dricker nästan alltid vatten till. Ibland juice, men ytterst sällan. Äter godis när jag känner för det men dricker inte läsk.
 
Frukost: Mackor, vitt bröd med massor av smör och något pålägg.
Lunch: Oftast något onyttigt typ färdiga fiskpinnar och pommes.
Mellanmål: Mackor igen.
Kvällsmat. Ännu mera mackor.

Dricker nästan alltid vatten till. Ibland juice, men ytterst sällan. Äter godis när jag känner för det men dricker inte läsk.
Så olika det är.
Med så många mackor hade jag varit överviktig och inte haft någon energi alls :D
 
Jag äter inte jättebra, tycker matlagning är tråkigt och slöseri med tid så det blir periodvis att jag slarvar.
Men en normal dag (när jag jobbar) ser ut ungefär såhär:
- Frukost: Flera smörgåsar med smör och pålägg eller yoghurt/fil och smörgås med pålägg. Dricker ibland juice, alltid redbull (:o). Ibland hoppar jag över frukosten om jag är stressad, men då äter jag ett betydligt större mellanmål eftersom jag blir så hungrig.
- Mellanmål: Frukt eller någon form av smörgås. Kan vara mjuk eller knäcke beroende på vad som finns tillhands. Dricker ofta juice.
- Lunch: Vanlig husmanskost typ tallriksmodellen. Dricker vatten. Ibland ännu mer redbull om jag är trött.
- Mellanmål: Smörgås, frukt eller kanske kaka. Beror på vad jag har tillhands. Dricker ofta juice.
- Kvällsmat: Lagad mat i stil med lunchen om det finns färdigt hemma, annars ganska ofta liknande som på frukosten. Dricker vatten.

Utöver detta äter jag ganska ofta typ chips och godis. Äter det jag är sugen på, väljer aldrig bort mat för att det skulle vara onyttigt. Däremot försöker jag banka in i mitt pucklade huvud att man mår bättre av att äta MAT än att leva på ostbågar ;)

Äter sämre när jag är ledig eftersom jag ofta lyckas glömma bort att laga mat eller äta då.. Märker det på orken, är inget vidare egentligen. Försöker hålla ordning på mig själv ;)
 
Så olika det är.
Med så många mackor hade jag varit överviktig och inte haft någon energi alls :D
Energi har jag iofs inte, jag är såååå himla trött jämt haha:o Men vikten är det ingen fara med. Jag förstår ju dock att jag är onyttig trots att jag är normalviktig, kroppen kan ju inte må helt bra på sån kost (tyvärr):down:
 
Du ska inte gå efter min mathållning
Jobbdag
Frukost en smörgås med marmite+amörgåsmargarin
Mellanmål naturell yoghurt med bär eller bäryoghurt
Lunch färdigmat eller utelunch
Mellanmål frukt
Sen eftermiddag/kväll en macka eller två,ev frukt
Kvällsmat vid 19.30-21 lagad mat
 
Du ska inte gå efter min mathållning
Jobbdag
Frukost en smörgås med marmite+amörgåsmargarin
Mellanmål naturell yoghurt med bär eller bäryoghurt
Lunch färdigmat eller utelunch
Mellanmål frukt
Sen eftermiddag/kväll en macka eller två,ev frukt
Kvällsmat vid 19.30-21 lagad mat
Jobbet har lite där ofta kakfika eller smörgåsar.
 
Ett par smörgåsar på grovt bröd till frukost plus kaffe. Arbetsdagar är lunchen baserad på mycket grönsaker (mättande sådana, givetvis inte gurka och tomat) med tex halloumi eller pasta till (inte både ett fett och ett kolhydratrikt tillbehör), middag i stil med lunchen fast oftast lite mer omfattande. Vatten och kaffe som vanliga drycker, och ganska ofta vin.

Sötsaker och kakor och sådant undviker jag i princip på vardagar och är hyfsat måttlig på helger. Chips och snacks äter jag aldrig, men en del godis och kakor och desserter.

Jag tror att de flesta normalviktiga behöver kontrollera både hur stora/många portioner vi äter och begränsa oss när det gäller sötsaker. Jag är även restriktiv när det gäller öl och väljer hellre vin pga kalorierna (och jag föredrar vin).

Är det något extra, tex födelsedag eller hotellfrukost, så äter jag som jag har lust. Jag försöker äta lite i underkant vanliga dagar för att ha utrymme till det goda vid tillfälle.
 
Jag är normalviktig och brukar äta såhär en vanlig dag:

Frukost: 2 st knäckemackor med smör på, ett glas juice eller oboy till.
Lunch: 1/4 portion av matlådan om jag har matlåda med mig (hatar micrad mat men försöker peta i mig lite :p), annars 2-3 knäckemackor.
Mellanmål: En bulle/muffins/kaka vid 15.00 på jobbet. (Eller ännu mer knäckebröd om jag är hungrig :o)
Middag: Lagad mat
 
Har världens sämsta matvanor, äter ofta sallad från ica, gärna med mycket dressing, dricker mestadels läsk/energidryck, äter inte frukost.

Igår:
Icasallad - pasta med nått mjölkproduktskladd och typ chili, gurka, sallad, ett ägg och bacon.
Tårta för mormor fyllde år + några kakor
Två rostade mackor till hockeyn med kaviar.
3 rader marabou choklad.
Läsk.

Idag hittills, äter inte frukost köpte en kebabtallrik från pizzan här närmast och har druckit två burkar cola, troligast blir det pytt i panna lite senare.

Äter skräpmat regelbundet i stort sett varje vecka ibland flera gånger per vecka, bor granne med en pizzeria så är lite för lätt att bara springa över när jag känner mig hungrig, annars väljer jag gärna saker som går fort att laga för jag hatar att laga mat och glömmer lätt bort att äta så när jag väl känner mig hungrig så vill jag ha mat på en gång.

Dricker nog faktiskt läsk och energidryck varje dag och är väldigt farlig på godis :angel:
 
Frukost: En skål naturell fil med müsli och banan. 2 koppar kaffe, 1/2 glas juice.
Mellanmål: 2 bananer, ev 1 kvarg
Lunch: se ovan. Ibland käkar jag micromat
Fika: Banan eller kvarg
Kvällsmat: nåt lagat

Beror helt på dag och schema, vissa perioder är jag inte hungrig = äter mindre. Är jag hungrig så äter jag. Har perioder då jag är jättesugen på fikabröd, då sätter jag i mig det till fika. Äter rätt måttligt med godis och chips och dricker ingen läsk.

Dock är det helt klart så att jag går upp i vikt och äter mer när sambon är hemma. När han är ute på jobb glömmer jag bort att käka och kilona rasar av igen och jag mår bättre. Väger mig aldrig men 59-60 kg snittar jag nog.
 
- OBS! Ta INTE efter detta! :p -

Frukost - Ca. 08.00: I 95% av fallen ingenting. I resterande 5% av fallen 1 glas mjölk och 1 rostat bröd med smör.
Lunch - Ca. 15.00: *Sätt in namn på valfri frysmat* tillsammans med 1 glas mjölk.
Middag - Ca. 19.30: Ordentligt lagad mat. Ofta något kött (kotlett, entrecote, osv.) tillsammans med pasta eller potatis. Mjölk att dricka.

Äter dessutom choklad 2-4 gånger i veckan. Och ja, jag dricker i princip uteslutande mjölk, gärna över litern/dag. Ett under att jag bara väger ca. 55 kg till mina 162 cm men ovan nämnda kosthållning....:grin:
 
Skue gissa på att många (tex jag) rör på sig rätt mycket oavsett vad man äter :)

Små saker som att skutta runt hemma och fjanta med sambon, rida flera gånger i veckan och i allmänhet röra på sig oavsett vart man befinner sig gör mycket. Några steg hit och dit gör skillnad, många bäckar små :D
 
Normalvikt behöver förstås inte betyda att man är hälsosam :)

Men okej, jag är inom så kallad normalvikt. Stillasittande sysselsättning (student) men är rätt så aktiv utöver det. Jag äter ganska ofta, 5 mål om dagen är helt normalt för mig.

En vanlig vardag:
  • Frukost ca 06:30 - två smörgåsar med valfritt pålägg (allt från smör och ost till keso och avokado beroende på humör och vad som finns hemma), yoghurt/kvarg/filmjölk/gröt med frukt och bär plus lite granola. Ett stort glas vatten till.
  • Mellanmål ca 09:30-10:00 - frukt/lite nötter/kvarg med bär eller liknande
  • Lunch ca 12:00 - matlåda med olika innehåll (se middag), försöker se till att ha en kolhydratkälla som pasta/ris/potatis för att ge energi till eftermiddagen, gärna en sallad till om jag orkat göra i ordning på morgonen
  • Mellanmål ca 15:00-16:00 - samma som på förmiddagen
  • Middag ca 19:00 - allt möjligt... Ganska ofta grytor eller "röror" på någon form av kött, baserad på krossade tomater, creme fraîche, matlagningsgrädde eller vad som nu finns hemma. Många gånger utesluter eller minimerar jag pasta/ris/potatis eftersom magen håller sig lugnare då, istället lassar jag på extra mycket sallad. Men ja, middagsmaten varierar väldigt, det går liksom inte att ge alla alternativ :p Ibland äter jag yoghurt till middag om jag känner för det, men det är oftast dagar då jag ätit lite senare middag eller så.
Jag dricker alltid vatten till maten, med några få undantag. Äter choklad ganska ofta, men inga mängder. Kakor och sånt om det bjuds och jag är sugen. Alkohol dricker jag inte, vilket är en riktigt bra deal kalorimässigt ;)

Vi är ju alla olika, för egen del behöver jag hålla i maten för att inte vikten ska sticka iväg. Men det känns inte som någon stor uppoffring egentligen, jag äter massor av god mat och lyssnar jag bara på kroppen så är det inte så komplicerat. Det är när jag struntar i kroppens signaler om mättnad mm som det går åt skogen.
 
Frukost : Lite keso och bär, kaffe
Mellanmål: Ägg, kaffe
Lunch: Lagad mat, vad som helst men undviker pasta och ris. Kaffe
Mellanmål:frukt eller lite nötter, kaffe
Middag: som lunchen
Kvällsmål (vid behov): Te, knäckemacka utan smör.

På helgerna äter jag större frukost och hoppar första mellanmålet. Äter mer mackor men undviker mjukt bröd och smör. Äter rätt mkt godis och kakor :o
 
Normalvikt behöver förstås inte betyda att man är hälsosam :)

Men okej, jag är inom så kallad normalvikt. Stillasittande sysselsättning (student) men är rätt så aktiv utöver det. Jag äter ganska ofta, 5 mål om dagen är helt normalt för mig.

En vanlig vardag:
  • Frukost ca 06:30 - två smörgåsar med valfritt pålägg (allt från smör och ost till keso och avokado beroende på humör och vad som finns hemma), yoghurt/kvarg/filmjölk/gröt med frukt och bär plus lite granola. Ett stort glas vatten till.
  • Mellanmål ca 09:30-10:00 - frukt/lite nötter/kvarg med bär eller liknande
  • Lunch ca 12:00 - matlåda med olika innehåll (se middag), försöker se till att ha en kolhydratkälla som pasta/ris/potatis för att ge energi till eftermiddagen, gärna en sallad till om jag orkat göra i ordning på morgonen
  • Mellanmål ca 15:00-16:00 - samma som på förmiddagen
  • Middag ca 19:00 - allt möjligt... Ganska ofta grytor eller "röror" på någon form av kött, baserad på krossade tomater, creme fraîche, matlagningsgrädde eller vad som nu finns hemma. Många gånger utesluter eller minimerar jag pasta/ris/potatis eftersom magen håller sig lugnare då, istället lassar jag på extra mycket sallad. Men ja, middagsmaten varierar väldigt, det går liksom inte att ge alla alternativ :p Ibland äter jag yoghurt till middag om jag känner för det, men det är oftast dagar då jag ätit lite senare middag eller så.
Jag dricker alltid vatten till maten, med några få undantag. Äter choklad ganska ofta, men inga mängder. Kakor och sånt om det bjuds och jag är sugen. Alkohol dricker jag inte, vilket är en riktigt bra deal kalorimässigt ;)

Vi är ju alla olika, för egen del behöver jag hålla i maten för att inte vikten ska sticka iväg. Men det känns inte som någon stor uppoffring egentligen, jag äter massor av god mat och lyssnar jag bara på kroppen så är det inte så komplicerat. Det är när jag struntar i kroppens signaler om mättnad mm som det går åt skogen.

Nej självklart, vet många som lever på godis och läsk och är normalviktiga. Sen har man så klart olika förutsättningar, det någon håller vikten på kan vara förödande för någon annan. Men ändå intressant att se vad de som ändå har en normal vikt äter. Gemensamt är ju att alla verkar äta hyffsat "schemalagt" jag har en förmåga att äta väldigt oregelbundet. Ena dagen äter jag frukost andra dagen låter jag bli. Är jag ledig kan jag äta en bra frukost och sen glömma av att äta under dagen och komma på att jag kanske skulle laga mat på kvällen. Inte så bra. Eller så hoppar jag frukosten och blir vrålhungrig till lunch och äter som en tok. Har knepiga hungerskänslor som lever sitt eget liv, skulle jag äta efter när jag är hungrig eller inte skulle jag äta 3 pizzor ena dagen och en morot den andra.
 
- OBS! Ta INTE efter detta! :p -

Frukost - Ca. 08.00: I 95% av fallen ingenting. I resterande 5% av fallen 1 glas mjölk och 1 rostat bröd med smör.
Lunch - Ca. 15.00: *Sätt in namn på valfri frysmat* tillsammans med 1 glas mjölk.
Middag - Ca. 19.30: Ordentligt lagad mat. Ofta något kött (kotlett, entrecote, osv.) tillsammans med pasta eller potatis. Mjölk att dricka.

Äter dessutom choklad 2-4 gånger i veckan. Och ja, jag dricker i princip uteslutande mjölk, gärna över litern/dag. Ett under att jag bara väger ca. 55 kg till mina 162 cm men ovan nämnda kosthållning....:grin:
Varför skulle det vara ett under att du inte väger mer med tanke på att du äter väldigt lite?
 
Nej självklart, vet många som lever på godis och läsk och är normalviktiga. Sen har man så klart olika förutsättningar, det någon håller vikten på kan vara förödande för någon annan. Men ändå intressant att se vad de som ändå har en normal vikt äter. Gemensamt är ju att alla verkar äta hyffsat "schemalagt" jag har en förmåga att äta väldigt oregelbundet. Ena dagen äter jag frukost andra dagen låter jag bli. Är jag ledig kan jag äta en bra frukost och sen glömma av att äta under dagen och komma på att jag kanske skulle laga mat på kvällen. Inte så bra. Eller så hoppar jag frukosten och blir vrålhungrig till lunch och äter som en tok. Har knepiga hungerskänslor som lever sitt eget liv, skulle jag äta efter när jag är hungrig eller inte skulle jag äta 3 pizzor ena dagen och en morot den andra.
Hungers och mättnadskänslor blir helt konstiga när man äter oregelbundet, precis som du beskriver. Då behöver man införa ett regelbundet ätande oavsett hur hungrig eller ej man är.
 
Frukost: Te, lite yoghurt med hemlagad sylt ibland frukt eller inget tillbehör alls. En skiva finskt rågbröd med smör, ost och oftast även hemsaltat saltkött eller köpes meetvurst.
Frukost 2: En likadan smörgås som ovan och kaffe.
Lunch: Matlåda med liknande innehåll som middag.
Middag: Ofta kött (älg eller ren) med grönsaker och potatis/ris. Mer sällan pasta. När sambon jobbar brukar jag ofta äta vegetariskt en eller två gånger i veckan. Fisk blir det mer sällan och då oftast lokal lax eller abborre.
Kvällsfika: Blir inte alltid men kan vara frukt, kaka, smörgås eller kanske ost och kex.

Äter helst inte vetemjöl alls eftersom magen inte gillar det. Inte så mycket potatis/ris heller eftersom kött och grönsaker är godare. Gör med hyfsat jämna mellanrum större mängder lasagne, kållåda och grytor av olika slag som det blir matlådor av (sambon tar med sig all mat han behöver under jobbveckorna).

Jag gillar sötsaker och äter nog mer av det än jag borde. Sparar vetemjölet till sådana tillfällen. Har alltid någon slags fikabröd i frysen för att kunna bjuda när det kommer kaffegäster. Byter då ut vetemjölet mot dinkel eftersom magen tycker bättre om det.

Jag håller med @Petruska om att även normalviktiga nog i de flesta fall får tänka på matintaget för att inte tillhöra skaran under/överviktiga. Jag försöker kompensera chokladen med att ha två hästar samt jogga regelbundet.
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 043
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Enya
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp