Bukefalos 28 år!

Ni som är normalviktiga....

Själv föredrar iallafall jag att äta en normal portion middag istället för tre pyttemål.
.
Men vad är en normal portion? Till och med tallrikar är väldigt olika stora.

Jag är övertygad om att normalportionen är oerhört individuell. Det jag betraktar som en normal portion är för lite eller för mycket för någon annan.

(och ja, ett äpple är en liten måltid för mig också :) )
 
Av det jag hittills läst i tråden har knappt någon skrivit portionsmängd utan bara VAD de äter.

Det är enoerhört stor skillnad mellan att äta fem köttbullar och en potatis eller tolv köttbullar och fyra potatisar. Ändå är det samma "köttbullar och kokt potatis"

Jag som helst bara äter två lagade mål om dagen äter varje måltid två potatisar/2 dl ris/3 dl pasta med ca 100 g kött/fisk/protein och kanske 1 dl sås som inte är baserad på smör eller majonäs. Till det blir det grönsaker i den mån jag ids, ofta broccoli, spenat eller morot med dressing.
 
Jag tycker ofta att andras normalportioner är för små för mig, jag har alltid ätit mycket men har nog rätt hög förbränning också. Med mycket menar jag att fylla nästan hela tallriken med pasta och färssås t.ex. Eller en halv 30 cm form paj...
 
Men vad är en normal portion? Till och med tallrikar är väldigt olika stora.

Jag är övertygad om att normalportionen är oerhört individuell. Det jag betraktar som en normal portion är för lite eller för mycket för någon annan.

(och ja, ett äpple är en liten måltid för mig också :) )

Det finns väl hyfsade uppfattningar vad som räknas som en normal portion, om jag tittar t.ex. på ett ris eller quinoa-paket så finns det ju dl-mått för antal portioner, frysta laxfiléer är t.ex. förpackade i portionsstorlekar etc. Självklart skiljer kalorier beroende på vad man äter, men typ 600 kcal är väl ungefär en vanlig lunch, tror jag mig ha läst.
 
Jag tycker ofta att andras normalportioner är för små för mig, jag har alltid ätit mycket men har nog rätt hög förbränning också. Med mycket menar jag att fylla nästan hela tallriken med pasta och färssås t.ex. Eller en halv 30 cm form paj...
Precis så är det för mig också! Jag håller mig normalviktig på det, om jag inte stoppar i mig chips och godis däremellan och på helgerna. En frukt för mig tex är ingen måltid som för några andra, utan mellanmål, nåt man slänger i sig i farten när man är på väg nånstans typ :)
 
Det finns väl hyfsade uppfattningar vad som räknas som en normal portion, om jag tittar t.ex. på ett ris eller quinoa-paket så finns det ju dl-mått för antal portioner, frysta laxfiléer är t.ex. förpackade i portionsstorlekar etc. Självklart skiljer kalorier beroende på vad man äter, men typ 600 kcal är väl ungefär en vanlig lunch, tror jag mig ha läst.
Det är väl riktlinjer skulle jag tro, jag är tex väldigt glad att det står vad en "normal" portion är på pastapaketet för jag har dåligt ögonmått på det sättet och har svårt att uppskatta hur mycket det blir som färdigkokt.

Är en vanlig lunch verkligen 600kcal "normalt" sett? Låter mycket tycker jag. Fast och andra sidan inte om man förutsätter att den "normala" personen klarar sig på typ runt 2000kcal per dag. Fast då om man bortser från småätande då så kan det ju faktiskt vara "normalt" med drygt runt 500kcal per måltid om man äter frukost lunch middag och kvällsmat.
 
Ja går man upp tidigt vid 6-7 och lägger sig vid 21-22 är väl det rådet inte helt fel? Det är ju ett gammaldags råd, nuförtiden jobbar ju folk och håller på på helt andra tider än förr.

Varför skulle man inte äta under fyra timmars vakenhet på kvällen (om man äter kl 18 och lägger sig kl 22)?

Om jag äter för lite på kvällen eller den sista måltiden för tidigt, mår jag dåligt på morgonen. Det kan jag väl inte vara helt ensam om i världen, antar jag.

Plus helt enkelt det sociala: en sen middag på kvällen är en av de saker som gör livet värt att leva, om du frågar mig. Då man kan sitta länge om man vill och inte har en massa aktivitet kvar.
 
Varför skulle man inte äta under fyra timmars vakenhet på kvällen (om man äter kl 18 och lägger sig kl 22)?

Om jag äter för lite på kvällen eller den sista måltiden för tidigt, mår jag dåligt på morgonen. Det kan jag väl inte vara helt ensam om i världen, antar jag.

Plus helt enkelt det sociala: en sen middag på kvällen är en av de saker som gör livet värt att leva, om du frågar mig. Då man kan sitta länge om man vill och inte har en massa aktivitet kvar.

Det har jag inte sagt att man inte kan? Jag skrev att rådet kommer väl från förr när folk gick och la sig tidigt. Jag skrev ju att det är annorlunda idag.
 
Då man kan sitta länge om man vill och inte har en massa aktivitet kvar.
Alla har förmodligen inte "aktiviter" kvar även om de äter tidigt. Vi kan lätt äta vid sjurycket och sen bara umgås hela kvällen. Inga problem alls.
 
Jag ligger inom normalspannet enligt BMI men skulle må bra av att gå ner 4-5 kg. De har smugit sig på under hösten och vintern då jag inte rört mig som vanligt pga skada. Nu är jag igång så förhoppningsvis kommer jag i mina gamla kläder snart....
Äter sällan eller aldrig mellanmål, mina mellanmål är i så fall en frukt eller kaffe/te med lättmjölk.
Frukosten är alltid samma: Kokt ägg, lättfil med lite granola och ev en banan, te.
Lunch är olika: ibland matlåda, ibland utelunch, ibland salladsbaren på Ica, ibland en soppa t ex Paulun.
Middag: sällan lagad mat; kan vara t ex en mosad avocado på knäcke och en pås-soppa, eller bananpannkaka .
Är jag hungrig innan läggdags dricker jag lite fil.
Gillar inte chips och läsk, däremot är jag en riktig godisråtta i perioder. Älskar vin också, men det blir oftast till helgen.

Jag har oftast varit normalviktig, i perioder smal, men har också haft perioder när jag gått upp rejält. Det har oftast berott på brist på motion samt en viss omåttlighet: stora portioner mat, mycket godis, mycket vin... (jag har nog en liten periodare i mig).
 
hur äter ni?
Jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag.
Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni?
Till frukost äter jag oftast fil och en dl pauluns hallon,kokos,kakaomüsli. På helgen blir det ibland pannkakor eller äggmackor.
Till lunch i veckan äter jag med eleverna i matsalen. Det är en toppenbra salladsbuffé och varierad mat. Äter en portion med mat och ibland någon knäcke. Tar aldrig om mat! Dricker mjölk.
Till mellanmål äter/dricker jag kvarg eller pro-pud i stallet.
Till kvällsmat äter vi alltid hemmalagad mat, ibland något halvfabrikat men inte ofta. Vi slarvar en del med grönsaker hemma men äter på lite större assietter så att inte portionerna ska bli för stora. Många tallrikar är gigantiska, detsamma med matlådor. Matlådorna fyller vi aldrig upp, man luras lite av lådornas form tycker jag. Jag har svårt för att slänga mat och därför är det viktigt att det blir rätt mängd mat på tallriken.
Man kan säga att vi lurar ögat lite med hjälp av tallrikarna med andra ord.
Vad dricker ni?
Mjölk till lunch, vatten till middag.

Kan tillägga att jag utöver detta också tänker på träning och att jag har ett aktivt jobb. Sitter inte still särskilt mycket. Godis och liknande äts på helgen, aldrig i veckorna. Är inte med på fredagsfika på jobbet t.ex.
 
Alla har förmodligen inte "aktiviter" kvar även om de äter tidigt. Vi kan lätt äta vid sjurycket och sen bara umgås hela kvällen. Inga problem alls.
Nu skrev jag ju inte "aktviteter" (typ träna fotboll, storstäda vinden, skotta garageuppfarten?) utan "aktivitet". Till det räknar jag definitivt att umgås med partner i hemmet. (Rent bortsett från att jag i praktiken vanligen rider vid sjutiden, jag vill absolut inte äta middag först och åka till stallet sen.)

Men äter man middag vid sjusnåret och lägger sig vid ettsnåret, hinner man ju bli hungrig igen. Det är ett av mina överordnade mål i livet att inte vara hungrig när jag lägger mig, för då är jag på gränsen till suicidal på morgonen.
 
Idag had jag ätit:
Frukost: inget, vill sällan äta något före lunch
Lunch: kräftsoppa med en ostsmörgås
Middag: medelhavslasagne med vitkålssallad
Tre cola light gillar inte godis men äter chips och popcorn ibland:)
 
Men äter man middag vid sjusnåret och lägger sig vid ettsnåret, hinner man ju bli hungrig igen. Det är ett av mina överordnade mål i livet att inte vara hungrig när jag lägger mig, för då är jag på gränsen till suicidal på morgonen.
Fast detta med att inte äta efter en viss tid beror ju just på mycket när man går och lägger sig. Klart man inte ska gå och lägga sig vrålhungrig. Det är väl kanske inte det bästa. Men allt är ju inte antingen eller, det finns ju ett mellanting också, man bör väl vara tillfreds så att säga nångång mellan målen.

Sen beror det ju på också om man vill tex gå ner i vikt. Då är kanske inte det bästa att äta massor innan man ska vara passiv ett längre tag. Eller som sagt ifall man måste ha frukost för att orka med dagen, då får man vara lite taktisk på kvällen och kanske inte äta precis innan man går och lägger sig så att man är mera hungrig på morgonen.

Det är ju dock ingen idé att ändra på någonting som fungerar för än bara för att liksom.
 
Har insett att jag står mig jävligt bra på att äta äggröra på förmiddagen. Är normalviktig enligt BMI men vill gå ner några kilon.
Åt idag äggröra på två ägg och drack kaffe till det runt 12-tiden. Stod mig på det hela dagen och åt sedan en laxfile och broccoli runt 18.
Sen drack jag iofs två drinkar ikväll :angel: men räknade på att det rymdes inom dagens intag pga att jag hållit en relativt låg kalorinivå under dagen.
 
@Petruska Aha. Oavsett ser jag inte umgås med min partner som "aktivitet" som är skönt att ha klarat av innan middagen ;).

Att du inte vill vara hungrig när du vaknar förstår jag, det vill inte jag heller vara. Och jag hade absolut velat äta efter ridningen, precis som du.
 
Av det jag hittills läst i tråden har knappt någon skrivit portionsmängd utan bara VAD de äter.

Det är enoerhört stor skillnad mellan att äta fem köttbullar och en potatis eller tolv köttbullar och fyra potatisar. Ändå är det samma "köttbullar och kokt potatis"
Sant! Men det är ju också individuellt hur mycket man behöver äta för att bli ok mätt. Vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dom medan andra äter för lite och det får motsatt verkan, svältläge där kroppen istället tar allt och lagrar.
 
Fast detta med att inte äta efter en viss tid beror ju just på mycket när man går och lägger sig. Klart man inte ska gå och lägga sig vrålhungrig. Det är väl kanske inte det bästa. Men allt är ju inte antingen eller, det finns ju ett mellanting också, man bör väl vara tillfreds så att säga nångång mellan målen.

Sen beror det ju på också om man vill tex gå ner i vikt. Då är kanske inte det bästa att äta massor innan man ska vara passiv ett längre tag. Eller som sagt ifall man måste ha frukost för att orka med dagen, då får man vara lite taktisk på kvällen och kanske inte äta precis innan man går och lägger sig så att man är mera hungrig på morgonen.

Det är ju dock ingen idé att ändra på någonting som fungerar för än bara för att liksom.

Min gissning är att råden om att inte äta efter en viss tidpunkt på kvällen handlar mer om att begränsa småätande eller överätande än för att kroppen på något magiskt vis skulle stängas av och inte förbränna på natten.
 
Sant! Men det är ju också individuellt hur mycket man behöver äta för att bli ok mätt. Vissa äter otroliga mängder utan att det syns på dom medan andra äter för lite och det får motsatt verkan, svältläge där kroppen istället tar allt och lagrar.

"Svältläget" är en myt. Rättare sagt ska det väldigt mkt till alltså SVÄLT för att kroppen ska hushållera med reserver. Självklart kommer man ändå tappa i vikt om man ligger på ett kaloriunderskott
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 195
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 405
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 374
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
848
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp