Ni som är normalviktiga....

Det där tror jag är en grav förenkling, faktiskt. Så enkelt och fyrkantigt fungerar nog få människor. Det är väl snarare en typ av självbedrägeri som kan ligga bakom att man väljer pulverdiet.
Nu generaliserar du rätt grovt och det är möjligt att du har rätt men själv är jag så evigt tacksam över att få äta mat igen efter genomliden svält ;) att godis (som är min akilleshäl vad gäller vikten) ligger väldigt långt ner på listan i månader efteråt.
 
Nu generaliserar du rätt grovt och det är möjligt att du har rätt men själv är jag så evigt tacksam över att få äta mat igen efter genomliden svält ;) att godis (som är min akilleshäl vad gäller vikten) ligger väldigt långt ner på listan i månader efteråt.
En typ av självbedrägeri som kan ligga bakom det valet. Det är väl inte att direkt generalisera. Så kan det givetvis vara. (Så är det tex för min svärmor gång på gång.)

Andra, mer rationella saker kan också ligga bakom. Det kan givetvis vara en fullt rimlig strategi.
 
Näää? En förpackning med 25 påsar som räcker 5 dagar kostar 189:- vilket ger en matkostnad på knappt 38:-/dag och det är svårt att komma under även om det var ännu billigare förr.

Fast bara om man köper smart i vanliga fall :) Jag är inte särskilt ekonomisk och smart av mig vad gäller mat så för mig blir det billigare med pulver.

Eller vad blir det per dag i matkostnad om man slår ut det helt tro? Alltså bröd och smör och mjölk/saft osv? Det blir väl en hel del egentligen? Ofta när man räknar matkostnad så tänker jag iallafall främst på middagskostnaden.
Ja det är väl i och för sig relativt till hur man brukar äta. Min ungefärliga matkostnad är i grova slängar 30kr/dag. Och då äter jag ju fylligt och för njutnings skull!
 
Jag kan inte tro att det saknar betydelse ifall man äter innan man ska sova och vara stilla så länge än om man äter mera på morgonen och håller igång under dagen. Jag som har såpass lätt för viktuppgång kan inte äta så sent utan påverkan på vikten. Äter jag choklad och sådant på morgonen så rubbas inte vikten, äter jag det på kvällen så lägger jag på mig.

När vår dietist pratar om detta (det gör hon regelbundet eftersom våra patienter brukar tro på de där myterna om att man inte ska äta sent) så säger hon att det i så fall handlar om att man ibland sover sämre om man har ätit väldigt tätt inpå läggdags. Det finns inga belägg för att det gör skillnad för vikt, matsmältning eller ämnesomsättning.
Man brukar ju inte heller sova så bra om man är hungrig så något att äta lite lagom på kvällen är väl bäst. Men det kan nog vara individuellt hur man upplever det.

Någon skrev att man var mindre hungrig på morgonen om man ätit sent, jag upplever det tvärt om. Har jag gått och lagt mig proppmätt är jag alltid enormt hungrig när jag vaknar. Tror det snarare kickar igång för min del.
 
När vår dietist pratar om detta (det gör hon regelbundet eftersom våra patienter brukar tro på de där myterna om att man inte ska äta sent) så säger hon att det i så fall handlar om att man ibland sover sämre om man har ätit väldigt tätt inpå läggdags. Det finns inga belägg för att det gör skillnad för vikt, matsmältning eller ämnesomsättning.
Man brukar ju inte heller sova så bra om man är hungrig så något att äta lite lagom på kvällen är väl bäst. Men det kan nog vara individuellt hur man upplever det.
När jag gått på ätstörningsenheten här så har jag med hört det så och jag tror inte heller på att man automatiskt går upp i vikt av att äta sent om man då inte äter för mycket överlag då. Kcalmässigt ifall man äter på morgon eller kväll är ju samma oavsett, kroppen får ju i sig så att säga samma mängd ändå.

Det jag kan tänka spelar roll det är ju att man orkar vara mera aktiv på dagtid ifall man äter bra frukost osv, äter man liksom bakvänt, inget på morgon och dagtid och pga det inte orkar röra på sig särskilt mycket pga brist på energin, då går det ju lätt åt fel håll viktmässigt pga det. Det blir lätt en dålig spiral helt enkelt.

Det är ju en del faktorer som spelar in huruvida det passar folk eller inte att äta vid vissa tider.
Någon skrev att man var mindre hungrig på morgonen om man ätit sent, jag upplever det tvärt om. Har jag gått och lagt mig proppmätt är jag alltid enormt hungrig när jag vaknar. Tror det snarare kickar igång för min del.
Det var jag som skrev det då jag hörde det i det programmet "Du är vad du äter" som gick för en väldig massa årsen. Det var ju tjockisar med där och hon var väldigt inne på att äta på rätt tider på dygnet och då var det ett tips att för att kunna äta frukost för att på så sätt få energin till att träna så skulle man undvika att äta för sent. Kroppar reagerar ju sällan likadant, jag är en sådan som äter lättare på morgonen och sover bättre på nätterna när jag inte äter på kvällen. Jag har aldrig i hela mitt liv nästan ätit frukost, först dom senare åren som jag slutade äta på sen eftermiddag/kväll som jag kunde börja äta lite frukost.
 
Jag tror att kritiken - förutom principiella om smalhetsideal och smaken - handlar om att lite väl många misslyckas med det där sista. Jag tror att rätt många snarare äter kompensatoriskt efteråt, och resultatet kan då totalt sett bli viktökning.

Min svärmor kör ungefär en pulver-/barvecka i månaden, och håller på så sätt vikten. Den ligger i överkant förvisso, men jojoeffekten blir ju liten med så snabb reglering.

Min personliga invändning handlar mest om att jag nog aldrig kommer att lita tillräckligt på mina inre ätstörda demoner för att testa något så pass apart. Snabb viktminskning triggar mig fortfarande för mycket. (Vilket är dumt då jag sällan har mer än tre kilo jag tycker att jag behöver bli av med.)


Superviktigt där med vikten, därför väger jag mig inte heller nu. Mitt mål är en specifik klänning jag kände mig snygg i. Den vill jag ha igen, och målet är rimligt. Då ska jag känna mig nöjd och snygg. Typ så. För att inte kompensera ska jag öka långsamt, så jag inte startar med en trerätters på restaurang...
 
och håller vikten hur äter ni? Vad äter ni och vilka rutiner kring maten har ni? Vad dricker ni?

Jag vet med mig att mina matvanor och rutiner inte är det bästa och vill veta hur andra faktiskt äter :)

Frukost - oftast naturell yoghurt eller kvarg med linfrön, pumpakärnor etc valnötter och honung. Kaffe. Ibland en macka till om jag är mycket hungrig. Vissa morgnar bara macka och kaffe.

Fm fika- smörgås m smör. Kaffe. Ibland bara kaffe.

Lunch - ofta någon form av husmanskost, ibland samma som frukost.

Em- något litet om jag är hungrig typ frukt, godisbit etc

Middag - som lunch

Kväll- frukt, macka, godis, chips, glass beroende på om jag är hungrig/ sugen. Ofta äter jag inget mer efter middagen.

Äter alltid lagad mat minst 1 gång/ dag. Hoppar aldrig över nåt mål för att kunna äta nåt onyttigt utan är jag sugen på godis så äter jag det utöver och inte istället för. Lagar mat med bra råvaror och undviker halvfabrikat så gott jag kan.
 
Just det... dricker nästan alltid vatten, ibland mjölk. Juice, läsk etc max nån gång/ månad. Har mjölk eller kaffegrädde i kaffet dock.
 
"Svältläget" är en myt. Rättare sagt ska det väldigt mkt till alltså SVÄLT för att kroppen ska hushållera med reserver. Självklart kommer man ändå tappa i vikt om man ligger på ett kaloriunderskott
En sanning med modifikation. Återigen, det styrs individuellt. Självklart går man ner i vikt om man ligger på underskott och det tar till slut även på muskulatur när det inte finns annat att ta av. Det finns överviktiga vars kroppar agerar som om de är i svält, ofta p.g.a näringsbrist. Det är därför viktigt att man tittar på vad det är man stoppar i sig. Att det funkar "nu" betyder inte att kroppen mår bäst av det i längden. Att välfärdsjukdomarna ökar konstant borde vara en varningsflagg...
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 048
Senast: Tilly_85
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 264
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Enya
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp