Bukefalos 28 år!

Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste åren. Och anledningen att funderingen kommer upp nu är för att vi(en i min närhet) har börjat med kaninuppfödning med syftet att äta dom, som en del i att vara lite självförsörjande och veta vad man äter.

Förr kunde jag inte äta kött från djur där jag sett dom levande och/eller slaktade, jag åt bara sånt som köptes som färdigt kött i butiken. Men på senare år har jag blivit väldigt noga med ekologiskt och framförallt svenskt kött. Och har insett att jag äter mycket hellre den där söta kaninen jag med säkerhet vet har haft ett bra liv och slaktas på ett värdigt och smärtfritt sätt än att köpa kött i affären som jag inte har en susning om vad djuret har vart med om. Ska jag köpa fläskfile och den svenska är slut så skippar jag kött den dagen.

Men nu när man säger att vi ska äta kaninerna så möter man väldigt många konstiga blickar, för inte kan man väl äta små söta kaniner? Brukar då kontra med att kalvar, kultingar och lamm är ganska söta dom också :love: Och även förklara att jag hellre äter ett djur som jag vet haft det bra, många inser då att det kanske inte är en så dum anledning.

Säger absolut inte att alla måste äta kaninkött, men har svårt att acceptera att folk tycker det är fel. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle välja att äta hästkött, men vill andra göra det får dom gärna göra det, dessutom hört att det är ett väldigt fint kött.

Så, min åsikt är alltså att jag äter hellre ett djur som haft det bra än ett djur som inte haft det bra. Ser ingen anledning till att djuren ska lida för att vi ska ha mat på bordet. Sen kan man naturligtvis dra det än längre, varför vi ska äta kött alls. MEN det gör vi inte här, utan nu vill jag ha svar från köttätare och hur era tankar går kring detta. :)


Äter väldigt mycket vegetariskt och veganskt - för min hälsa, för miljön, och pga djurrättsfrågor.

Men jag har inte uteslutit kött helt - äter ex vilt ibland, äter anka/gås/kyckling/får som slaktas på den gård där jag jobbat. Jag vill att det ska vara närproducerat, närslaktat, och djur uppfödda på ett för dem bra sätt.

Fanns plats och tid hade jag absolut kunnat ha köttkaniner eller fjäderfä för egen konsumtion. Jag har inga problem att äta djur jag känner personligen som individer. Bara jag vet att de mått bra, och slaktats humant. Då har jag mycket svårare med en inplastad köttbit på ICA.
 
Jag äter allra helst vilt kött (älg och ren) i andra hand kommer nöt och sist fläsk och kyckling. Häst har jag faktiskt aldrig smakat efter nån princip sak när jag var liten, hade dock gärna stöttat och köpt svenskt hästkött nu. Får nog ta och prova någon dag.
Kanin har jag inte heller ätit men har hört att det ska vara väldigt gott!

Jag är noga med att mitt kött kommer från Sverige och allra helst närområdet. (Älskar att min Icabutik har butiksstyckat kött från Jämtland). Hade gärna köpt kött direkt från bondgården men har inte platsen i frysen för den mängd man brukar behöva köpa :(
 
Vi har börjat äta vegetariskt på veckodagarna då dottern är vegetarian för att underlätta matlagningen, spara pengar och ur hållbarhets perspektiv. Eftersom vi bara äter kött en eller två dagar i veckan så lägger vi mer pengar på det, gärna vilt eller ekologiskt och närproducerat.
 
Just det, vilka djur som är okej att äta? Alla djur är okej att äta för min del sen att jag inte t.ex. äter hästkött är för att jag inte gillar det, hund äter vi inte eftersom vi inte har nån tradition av att äta hund i det här landet. Tycker egentligen inte att det är nån skillnad om man äter gris eller hund eller säl, djur som djur, men det är såklart lättare att hitta gris, nöt och kyckling i köttdisken än kanin, marsvin och hund. Vill helst inte bidra till den köttindustri som finns idag med storskalighet, mycket djur på trång yta och i en del fall ganska oöm/brutal behandling av slaktdjur med trånga och långa transporter. Ur det perspektivet så skulle jag hellre äta ett sällskapsdjur som haft det bra eller köpa viltkött från jägare som fått leva naturligt och fritt sin tid i livet.
 
Själv funderar jag mest på hur så många människor kan välja att blunda för att djuren i köttdisken också varit söta, levande, kännande varelser. Jag har många gånger fått försvara både att jag jagar och att jag föder upp köttkaniner. "Hur kan du vilja ta en annan varelses liv? Se den rätt i ögonen och döda den?" Fick jag som fråga för bara några veckor sedan. Jag frågade om personen själv var vegetarian eller vegan och fick till svar att nej, jag äter kött.

Eller när jag la upp en bild på min Facebooksida av en viltparad på fågel och en bekant rasade fullständigt över bilden, kommenterade att det var fullständigt makabert att stoltsera med en bild som visade "mass-slakt". Jag skrev som svar att jag inte såg hur det kunde vara mer makabert än rad efter rad med styckat kött i diskar på ICA, men personen såg tydliga skillnader och det jag hade ägnat mig åt var inget annat än fruktansvärt på alla plan. Personen i fråga är själv köttätare och bor ihop med en jägare.

Jag diskuterar mer än gärna köttätandets vara eller icke vara, pratar om miljöpåverkan, det enskilda djurets lidande, hur vi kan förbättra djurhållning och hur en vegansk livsstil kanske är lösningen på klimatkrisen. Jag handlar själv miljömedvetet, ekologisk och försöker alltid sätta enbart konsumera ekologiskt eller allra helst egenskjutet/slaktat kött. Men jag skulle aldrig acceptera kritik angående att jag själv jagar och slaktar från personer som själva sätter på skygglapparna och går till Ica för att köpa färdigpaketerat anonymt kött.

Att många väljer att skilja på "mat-djur" och "kompis-djur" tycker jag inte är så särskilt konstigt, så länge man är öppen inför vad det faktiskt är man själv äter. Jag skulle aldrig i mitt liv äta hund eller katt även om det skulle lösa alla världsproblem, och tvivlar på att jag skulle kunna njuta av en hästfile. Men det är nog också så att för mig blir djur jag själv skjuter ändå anonyma. Jag har aldrig haft en relation till ett rådjur eller en duva. Kaninerna är svåra att få en relation till. Dom är dels väldigt opersonliga djur och dessutom har jag lyckats intala mig själv att dom faktiskt är hoppande grytbitar. Det är väl mitt sätt att undvika att bli vegan och försvara mitt köttätande, att göra det så humant och klimatsmart som möjligt.

Väldigt mycket dubbelmoral här inser jag. Får väl passa på att be om ursäkt för det :angel:
Väldigt mycket dubbelmoral särskilt när du är så hård i dina omdömen om andra.

För mig är det plättlätt: om det vore ett krav på mig att slakta själv, skulle jag bli vegetarian direkt.

Konstigt nog är det aldrig någon som problematiserar att folk äter bröd men ändå inte vill odla spannmål.
 
Eller när jag la upp en bild på min Facebooksida av en viltparad på fågel och en bekant rasade fullständigt över bilden, kommenterade att det var fullständigt makabert att stoltsera med en bild som visade "mass-slakt"
Jag kan ju säga att jag äter kött men ja, jag tycker att det är jävligt makabert att lägga ut bilder på alla djur man dödat. Oavsett om du skjutit dem i skogen eller bultat dem på ett slakteri. Att liksom posera eller organisera massa döda djur för att visa hur mycket (hur bra?) man dödat känns för mig jättemärkligt, som om man inte har någon som helst respekt för det liv man tagit.

Och nej, det här är inte dubbelmoral från min sida. Jag tycker att det är helt på sin plats att veterinärer avlivar djur, friska eller sjuka, också till exempel men skulle tycka att de var jävligt obehagliga om de började lägga ut sina "dödsbilder" på Facebook.
 
Jag kan ju säga att jag äter kött men ja, jag tycker att det är jävligt makabert att lägga ut bilder på alla djur man dödat. Oavsett om du skjutit dem i skogen eller bultat dem på ett slakteri. Att liksom posera eller organisera massa döda djur för att visa hur mycket (hur bra?) man dödat känns för mig jättemärkligt, som om man inte har någon som helst respekt för det liv man tagit.

Och nej, det här är inte dubbelmoral från min sida. Jag tycker att det är helt på sin plats att veterinärer avlivar djur, friska eller sjuka, också till exempel men skulle tycka att de var jävligt obehagliga om de började lägga ut sina "dödsbilder" på Facebook.
Fast det är för mig ungefär lika rimligt som när folk postar matbilder. Det är bara det första steget till mat.
Hade du blivit lika upprörd om jag la upp en bild på min kycklinggryta?
Jag är hundra gånger mer imponerad av den som själv jagar än jag som köper kött i butiken.
 
Hade du blivit lika upprörd om jag la upp en bild på min kycklinggryta?
Nej, det hade jag inte. Precis som om nån lägger upp en bild på en urna med aska i från sin döda farmor så tycker jag inte att det är samma sak som att lägga upp en bild på stackars farmor en kvart efter att hon gick bort.

Precis som att jag förstår att det kan vara rätt att döda människor i strid men ändå för den sakens skull inte tycker att det är OK att posera med deras döda kroppar.

Precis som att jag förstår att man kan behöva ha en råttfälla i huset men inte tycker att det är OK (eller kul) att lägga upp bilder på de döda mössen på FB med en stor smiley bredvid.

Precis som att jag förstår att man kan behöva skjuta av djur i skogarna men ändå inte tycker om glada bilder på jägare framför de vackra djuren de haft ihjäl.

Jag är hundra gånger mer imponerad av den som själv jagar än jag som köper kött i butiken.
Jag är varken imponerad eller oimponerad över att jaga eller köpa kött faktiskt. Tycker hela den här glorifieringen av jägare börjar bli så jävla tröttsam. "Ska man äta djur måste man faktiskt kunna slakta dem själv också". Jaha, så om jag är för att veterinärer avlivar djur måste jag själv kunna praoa på kliniken en dag och ta bort djur? Skulle inte tro det va.
 
För mig som vuxit upp med slaktdjur och hemmaslakt känns söthetsaspekten rätt främmande.


Undrar om det är det som är mitt problem ang kött? Ursprungsproblemet.

Jag växte upp med slaktdjur och hemmaslakt, dock inte hos mig men på granngård, inget konstigt med det och därfrån kom köttet som hamnade på vårt köksbord och skulle styckas upp i olika delar, av mina föräldrar. Jag kommer även från jägarsläkt där det jagats i generationer, så viltkött framför allt är det kött som jag är uppvuxen på. Men, jag är definitivt inte förtjust i kött, har aldrig varit och hade lika gärna kunnat vara vegetarian från små barnsben, om jag själv kunnat välja. Och jag tror det har med styckandet på köksbordet att göra. Att veta vem som låg där, och den där lukten.... jag har fortfarande svårt att klara lukten av rått kött.

Ett starkt minne jag har från barndomen är en jaktskjuten död and som jag satt med i famnen och klappade och tröstade och som tårarna rann för. Vet inte vad de vuxna gjorde just där och då, för jag var ensam med anden och mitt minne är att vi satt där en lång stund.

Det var aldrig någon vuxen som förklarade någonting, utan saker bara hände. För mig kanske det blev "farligt" med kött. Man levde, sen helt plötsligt var man död och skulle ätas upp. Jag vet inte, vet bara att jag helst inte äter kött alls.
 
Äter Svenskt nöt-, fläsk-, samt viltkött. Stödjer hellre det Svenska, då vi har bra lagar och regler för djurhållningen osv, vilket utlandet saknar till viss del.
 
Fast det är för mig ungefär lika rimligt som när folk postar matbilder. Det är bara det första steget till mat.
Hade du blivit lika upprörd om jag la upp en bild på min kycklinggryta?
Jag är hundra gånger mer imponerad av den som själv jagar än jag som köper kött i butiken.

Jag tycker bilder på hela döda djur är mindre obehagliga än bilder på delar (t.ex. i mat). Typ som att jag inte hade något problem med att se min döda mormor, men skulle tyckt det var jävligt obehagligt om hon var styckad.
 
Undrar om det är det som är mitt problem ang kött? Ursprungsproblemet.

Jag växte upp med slaktdjur och hemmaslakt, dock inte hos mig men på granngård, inget konstigt med det och därfrån kom köttet som hamnade på vårt köksbord och skulle styckas upp i olika delar, av mina föräldrar. Jag kommer även från jägarsläkt där det jagats i generationer, så viltkött framför allt är det kött som jag är uppvuxen på. Men, jag är definitivt inte förtjust i kött, har aldrig varit och hade lika gärna kunnat vara vegetarian från små barnsben, om jag själv kunnat välja. Och jag tror det har med styckandet på köksbordet att göra. Att veta vem som låg där, och den där lukten.... jag har fortfarande svårt att klara lukten av rått kött.

Ett starkt minne jag har från barndomen är en jaktskjuten död and som jag satt med i famnen och klappade och tröstade och som tårarna rann för. Vet inte vad de vuxna gjorde just där och då, för jag var ensam med anden och mitt minne är att vi satt där en lång stund.

Det var aldrig någon vuxen som förklarade någonting, utan saker bara hände. För mig kanske det blev "farligt" med kött. Man levde, sen helt plötsligt var man död och skulle ätas upp. Jag vet inte, vet bara att jag helst inte äter kött alls.
Hoppsan. Att det kan bli så väldigt olika? Trots att vi tyckt ha växt upp lika.

Jag har varit med sedan jag var väldigt liten (och de försökte stänga mig ute men jag bankade och skrek utanför logdörren tills jag blev insläppt.) Jag tycker det är en njutning att hantera köttet, jag känner mig förmögen. Och jag tycker det luktar gott.

Kanske var det så att mina föräldrar upplevde det så också och att jag därifrån fått stämningen, och lyckan över att ha så mycket mat. För slakt var lite fest! Frysen fylld och det kokades sylta och togs rätt på inälvor och hunden och katterna fick styckrens och ben. Lungorna var strängt reserverade till katterna dessutom.

Så jag har bara "festkänsla" inför att ta vara på kött.
Innan är det ett djur men när det är slaktat så är det mat. och för mig är det väldigt skilt.

jag äter häst också - men inte någon egen. Vet de som undviker hästkött tiden efter att de sänt en egen häst. Men det gjorde inte jag.
Skulle dock inte klarat att stå i köket och stycka ett eget avelssto t.ex.
 
Nej, det hade jag inte. Precis som om nån lägger upp en bild på en urna med aska i från sin döda farmor så tycker jag inte att det är samma sak som att lägga upp en bild på stackars farmor en kvart efter att hon gick bort.

Precis som att jag förstår att det kan vara rätt att döda människor i strid men ändå för den sakens skull inte tycker att det är OK att posera med deras döda kroppar.

Precis som att jag förstår att man kan behöva ha en råttfälla i huset men inte tycker att det är OK (eller kul) att lägga upp bilder på de döda mössen på FB med en stor smiley bredvid.

Precis som att jag förstår att man kan behöva skjuta av djur i skogarna men ändå inte tycker om glada bilder på jägare framför de vackra djuren de haft ihjäl.


Jag är varken imponerad eller oimponerad över att jaga eller köpa kött faktiskt. Tycker hela den här glorifieringen av jägare börjar bli så jävla tröttsam. "Ska man äta djur måste man faktiskt kunna slakta dem själv också". Jaha, så om jag är för att veterinärer avlivar djur måste jag själv kunna praoa på kliniken en dag och ta bort djur? Skulle inte tro det va.
Jag är imponerad för att jag tror att vilt oftast har ett bättre liv innan de dödas än många uppfödda djur. Sen krävs det skicklighet att få till det.
Precis som man kan bli imponerad av hantverk eller för den delen, matlagning.
 
Jag äter det mesta i köttväg. Är dock inte så förtjust i lamm, men det har med smaken att göra. Köper svenskt och i möjligaste mån ekologiskt. Har tidigare fötterna upp kanin i syfte att äta dom och tycker att det är gott. Hade jag möjlighet skulle jag ta upp det igen. Samt ha lite fåglar för äggproduktion. Tyvärr kan jag inte det.

Jag skulle däremot inte kunna äta hund eller katt. Råtta, orm och marsvin är nog heller inget jag skulle vilja smaka.
Lamm är svårt. Jag har börjat äta hemslaktat lamm och lärt mig att om man tar bort allt fett närmast huden blir det mycket bättre. Vill till att det är "bra" kött också såklart och den garantin har jag genom att jag vet varifrån lammet kommer, ålder osv.
 
Jag kan ju säga att jag äter kött men ja, jag tycker att det är jävligt makabert att lägga ut bilder på alla djur man dödat. Oavsett om du skjutit dem i skogen eller bultat dem på ett slakteri. Att liksom posera eller organisera massa döda djur för att visa hur mycket (hur bra?) man dödat känns för mig jättemärkligt, som om man inte har någon som helst respekt för det liv man tagit.

Och nej, det här är inte dubbelmoral från min sida. Jag tycker att det är helt på sin plats att veterinärer avlivar djur, friska eller sjuka, också till exempel men skulle tycka att de var jävligt obehagliga om de började lägga ut sina "dödsbilder" på Facebook.
Vad tycker du om fiskdisken?
 
Jag äter bara svenskt kött, fläsk eller nöt. Kyckling har jag slutat med pga. att jag tycker att djurhållningen inte är något vidare. Vi har också haft egna får tidigare och har fortfarande frysen full med lammkött, och så köper vi en del vilt från ett företag i närheten som säljer viltlådor. Det enda kött jag köper är egentligen bacon, som jag tycker är så förbenat smidigt och gott.... tycker väl egentligen inte att den djurhållningen är så kul heller, så det kanske får bli nästa sak att göra avkall på.
 
Jag är imponerad för att jag tror att vilt oftast har ett bättre liv innan de dödas än många uppfödda djur. Sen krävs det skicklighet att få till det.
Precis som man kan bli imponerad av hantverk eller för den delen, matlagning.
Jaha. Ja, alla är vi väl bra på olika saker här i världen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 871
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 703
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 212
Senast: Trott
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 553
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp