Bukefalos 28 år!

Ni som haft hund och skaffat barn...

Z

Zink

Skulle vara kul att höra hur ni tränade era hundar före under och efter gravditeten.
Vad det var för hund/hundar, vad ni tidigare ägnade er åt, och hur ni fick det att gå ihop med en liten bäbis :)
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag hade bara min lilla "sällskapshund" när min son föddes och vovven var redan van vid bebisar då syrran hade kläckt ut ett par stycken innan mej :p

Så jag förberedde ingenting och efter hemkomsten var det inga konstigheter !

Då min vovve inte kräver så mycket, blev det ingen större omställning i hans liv, bara att vi hade en barnvagn med på promenaderna!
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

När vår dotter föddes hade vi en brun taxtik. När hon blev lite äldre var de bästisar, kläddes ut och kördes i dockvagn. Därför älskar hon tax idag som vuxen. När jag fick min son så skaffade vi en schäferhane. De växte upp med varandra och var jättekompisar. Han blev bara 10 år och fick avlivas tyvärr.(Cancer). Min son grät i flera dar och gick inte till skolan. Det finns inget bättre än att barn får växa upp med djur och lära sig respektera dom. Några problem fanns ALDRIG, ibland tyckte jag att schäfern behandlade Marcus som en liten valp.
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag har ju som sagt 7 hundar just nu. Och är gravid i 10 veckan :angel:
Men jag är så rädd att hundarna inte kan få den tid och träning de förtjänar *snyft*...
Självklart har jag en sambo som tänker ställa upp i vått å torrt, men man blir ju lite nojjig så här när det är första barnet å allt, jag som bara haft en massa valpar förr.

Det här med att barn och hundar får starka band när de äxer upp tillsammans har jag hört och sett mycket om, helt underbart!

Men hur mycket kan man träna och aktivera hunden/hundarna om man har en "vanlig" graviditet utan konstigheter.

Jag räknas ju föda i mitten/slutet på november och då är ju mina hundar vana att vara tränad för att dra 2 mil per dag, 4-5 dagar i veckan. Nå väl... kommer väl alltid på nå men just nu känns de lite pirrigt om man kan säga så :)
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag har en rottis kille här hemma.. Fick en pöjk i nov..
Graviditeten för mig var besvärlig och jobbig med förvärkar, foglossning osv... Jag orkade inte så mycket igentligen.. Fick hitta på sätt att aktivera min hund utan att jag behövde vara så fysiskt aktiv själv.. Han fick leta efter prylar jag kastat ut på åkern.. Vi tränade också en del "lugn lydnad".. Det märktes stor skillnad på min hund under den här perioden.. Jag mådde inge vidare och han blev ganska odräglig om jag får säga det själv.. När pöjken äntligen kom så låg all hund träning/aktivering på is i ett par månader.. Det tog lite tid för mig att komma tillbaka till verkligheten..

Nu är vi i full gång igen med träning som vanligt och allt funkar bra..

Nu hade jag som sagt en besvärlig graviditet och det var jobbigt att inte klara av allt det där som man sysslade med innan... Hunden mådde som du förstår inte heller någe vidare under denna period..

Det finns folk som mår jätte bra hela graviditeten, känner folk som red till och med 8 mån.. Men man kan alrig veta hur det blir...
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Får Du en "vanlig" graviditet kommer du inte ha några problem att jobba med hundarna i princip fram till förlossningen!
Jag mockade i stallet gick med hunden, bara ett par timmar innan jag for in och födde min son.

Sedan var jag väldigt trött ett par veckor efter och orkade inte mycket mer än mig själv och sonen.
Men min väninna var ute och red bara några dagar efter sin förlossning, och hade stor middagsbjudning 1 dag efter....puh.
Så hur man mår efter är lika olika det också!
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag har en cairnterrier, som jag väl inte "gör" något särskilt med - han är familjemedlem i första hand! Han var sex år när vår dotter föddes, och förutom att han vaktade henne hysteriskt första veckan (han gillade INTE när vi lade vår "valp" i sin säng i ett rum och sedan själva gick ut i vardagsrummet - så gör man faktiskt inte med valpar, och som anvsarskännande hund i familjen måste man ju då dels ha koll på "valpen" och dels försöka tala om för husse och matte hur FEL de gör.....), så reagerade han väl inget särskilt på nytillskottet i familjen. Under mammaledigheten kändes det ju dessutom som jag hade MER tid för hunden än annars - han har aldrig fått så många och långa promenader som då! Nu är dottern sex år och hunden tolv, lite grå om nosen men fortfarande pigg och glad. Det var en period när dottern var mellan ett och två år, som vi ibland fick separera barn och hund för hundens skull - inte så kul att bli dragen i pälsen och svansen - men annars har de trivts bra ihop. Hunden ligger ofta och sover i dotterns rum ("vaktar" fortfarande, kanske...?).

Under graviditeten hade jag inga problem, så det var hundpromenader in i det sista, och det var även väldigt skönt att få komma igång med promenader med en gång efter att vi kommit hem från BB.
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag räknas ju föda i mitten/slutet på november och då är ju mina hundar vana att vara tränad för att dra 2 mil per dag, 4-5 dagar i veckan. Nå väl... kommer väl alltid på nå men just nu känns de lite pirrigt om man kan säga så
Sicken tur du har då till hösten! Slippa dra barnvagnen själv.
Jag hade 2 hundar när jag fick första barnet. Där var det inga problem med bebis. De fick lite kortare promenader i slutet av graviditeten men annars så var det som vanligt. Sen fick de dra en skrinda med bebisen åt mig. Nu är det 3 nya hundar och 4 barn och det funkar fortfarande. Det stora problemet är bara när någon av de små barnen är sjuka för då får hundarna finna sig i att vara på tomten till de äldre barnen kommer hem från skolan.
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Jag rä så tacksam för alla svar och skriverier jag får läsa från er andra som redan genomgått detta, tackar!

Nu har ju jag iof redan all tid i världen för mina hundar då jag är sjukskriven. Men kommer under maj månad att böörja jobba deltid.

Och vi köper även en gård och kommer flytta under maj månad så det känns underbart. Då får hundarna stora hudgårdar samt en enorm rasthundgård där det kommer sättas upp agilitybana samt en massa andra roliga saker som de kan roa sig själva med.

Sen kommer vi ju ha den stora förmånen att ha skoterspår från gården när vi till vintern kan börja köra våra hundar igen, och nog hoppas jag att jag både skall orka träna dem under hösten (kanske inte lika effektivt och hårt som förr) men iaf så de slipper sitta å tro att livet som draghund är över. Samt kunna ställa mig på släden så fort som möjligt efter förlossningen igen.

Å det är så mycket nu så ja vet inte va ja ska bli nervös över :confused: :p
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Detta är mina/våra erfarenheter: :)
Våran schäfertik var ca 1,5 år när våran son föddes. Jag promenerade mycket under hela graviditeten, och hon och jag var ute och gick ca 1,5-2 h/dag ända fram till någon vecka innan sonen föddes (även om promenaderna var långt ifrån raska på slutet :D ). Detta kan jag säga att jag hade igen mycket av under min väldigt tuffa och långa förlossning -jag hade aldrig orkat om jag inte hade haft den kondition som jag fått tack vare våra långa promenader. :)
Jag tränade ganska mycket uppletande med henne, både hemma på tomten och ute i skogen, samt kastade bollar och pinnar som hon fick springa och hämta.
Min sambo cyklade också mycket med henne under den här tiden så att hon skulle få springa av sig.
Hon var i värsta slyngelåldern innan jag blev gravid, och vi var nog ganska oroliga för hur det skulle gå när hon inte fick lika mycket träning/motion, men hon blev som en helt annan hund när magen växte -lugnade ner sig betydligt och sprang mycket sällan ifrån mig. Det var som att hon förstod att matte inte orkar lika mycket.
När sen sonen kom blev hon ännu lugnare och mer mogen -idag är sonen en ganska vild 2,5-åring så vovven åker på både smällar och drag i svans o öron ibland men de två är bästa vänner i alla väder!!
Hon har aldrig visat missnöje mot honom och hon har stenkoll på var han befinner sig när vi t ex är ute i skogen! =Underbart att se!:love:

Lycka till med allting! :)
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

Nu har ju inte min bebis kommit ännu. Är gravid i vecka 26, (eller om det är vecka 27? :crazy: ) och tränar än så länge på (nästan) som vanligt. Det enda jag har märkt är att jag fått slå av lite på takten under promenader. Kan ,tack vare foglossning, inte gå lika fort längre.

Och kan inte springa med lika mycket när vi tränar agility. Men vi tränar mycket framåtsändande istället. :)
Så jag räknar med att kunna fortsätta träna resten av graviditeten. Jag får se till att anpassa träningen bara. Träna lydnad funkar fortfarande utmärkt. :)

Och dessutom hade hunden klättrat på väggarna vid det här laget om vi inte fortsatt att träna. Jag mådde ganska dåligt i början på graviditeten, och då var hon väl inte sådär jätterolig att ha å göra med ett tag. :crazy:
 
Sv: Ni som haft hund och skaffat barn...

nä ja kan tänka mig att om man vore ensam och vart mycket dålig, så skulle nog även mina hundar riva i tapeterna :D

Och än så länge har jag ju inte mött några större hinder förutom att jag har mina mycket illamående perioder, samt att när jag blir hungrig så bara måste jag ha mat på en endaste gång... så just vid dessa tillfällen får hudnarna hålla sig ur vägen :(

Huga imorgon ska ja upp å ringa MVC.. de vill nog att ja skriver in mig vid det här laget. Natti natt alla goa brudar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 000
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp