Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Jag tror absolut att alkoholnormen är starkare utanför mina kretsar. Det låter så i media om att det är mycket alkohol kring jul och midsommar osv och att man skulle behöva avstå det för att det inte ska bli massa kräla runt inför barnen osv. Sådant har jag inte vuxit upp med eller ser runt mig. De vuxna jag växte upp med o vanligen de jag umgås med har jag typ inte sett påverkade, men de dricker vin.

Men jag har varit på någon enstaka tillställning i andras släkt där jag blivit ganska illa berörd och förvånad.

Min pappa var som sagt alkoholist när jag var barn, och är idag nykter alkoholist med ett par återfall under mitt vuxna liv. Alkoholkonsumtionen i mina sällskapskretsar var nog genomgående stor när vi var yngre, och idag är det väldigt varierande. Själv hade jag som sagt ett riskbruk fram till pandemin. Allas våra erfarenheter är olika, tänker jag.

Om det är omgivningens reaktioner som är problemet, kan du inte bara skämta bort frågan? Typ Haha nej tack, jag ska ta ett glas vin igen när barnen går på högstadiet, mina reserver behövs till annat.

De flesta borde fatta att man inte ska ifrågasätta orken hos en småbarnsförälder, och fattar de inte utan fortsätter så är de så gränslösa att man inte behöver vara artig.

Alltså, jag skulle säga att alkoholnormen (som jag inte riktigt gillar att kalla det) är rätt jämförbar med kaffenormen (som jag aldrig har hört någon kalla det). Jag tycker att det verkar extremt osmidigt i livet att inte dricka kaffe, och jag noterar att jag själv behöver "hantera" (givetvis i liten skala) när man ska fika och någon inte dricker kaffe. Sötsaker utan kaffe går ju inte, tänker jag, som om det var JAG som inte skulle få kaffe.

När det gäller alkohol upplever jag att det finns, både hos mig själv och hos andra, en mycket djupare respekt för att tacka nej. Den alkoholnorm jag lever i, handlar väldigt mycket om att begränsa drickande. Det finns ju en massa idéer om att man inte ska dricka ensam, inte före tex kl 17, inte på vardagar osv osv. På grund av den delen av vår kultur kring alkohol, och på grund av mina egna erfarenheter av diverse ickenormativa val genom livet (som inte handlar om alkohol vad jag minns och vet), blir det konstigt för mig att frågan är så stor för dig. Hur kan ett smärre normbrott utmana dig själv så till den grad? Till den grad att du efterfrågar bekräftelse när du lyfter frågan på ett diskussionsforum? Vad handlar det om? Jag tror att frågan om varför du komplicerar det här egentligen är en snäll fråga.

Ja, herregud 😅
Jag får mycket ner frågor och förvirring över att jag inte dricker kaffe än de gånger jag är nykter på fest/aw.
Jag dricker dessutom inga varma drycker öht 😆

Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.

Ang. normer/förväntningar osv. så tror jag att det beror mycket på vilka kretsar man rör sig i och att det blir lätt meningslöst att redogöra för hur det är i min specifika krets och förfasa mig över hur det funkar i andras. Även att man kan vara olika känslig/mottaglig för hur normer påverkar en och hur mycket man märker av dem och bryr sig om dem. Det är mina 5 öre om det. Mer en allmän reflektion utifrån trådens riktning än svar till inlägget. :)

Angående ursprungsfrågan så har jag faktiskt upplevt att det är en vanesak. Jag har i princip slutat dricka alkohol pga 1) bilberoende ute på landsbygden, 2) snål, 3) lägger mycket tid på träning, 4) sover sämre efter alkoholintag. För mig var mycket kring alkoholen romantiserat, likt det här med att man har någon romantisk tanke om höst = raggsockor, varm choklad och en god bok, men att verkligheten är bra mycket tråkigare (jag blir svettig om fötterna av raggsockorna, varm choklad är alldeles för sött, osv). På lite liknande sätt romantiserade jag alkoholen, mycket säkert utifrån hur man läser om det på t.ex. sådana här forum, i böcker, hur det framställs på film, etc.

Hur som helst så slutade jag med det och har inte ersatt det med något annat. Jag upplever inte att jag behöver "ritualen". Så min upplevelse är i alla fall vanesak, men det kan ju säkert vara olika hur man funkar kring det där också. :)

Om det är omgivningens reaktioner som är problemet, kan du inte bara skämta bort frågan? Typ Haha nej tack, jag ska ta ett glas vin igen när barnen går på högstadiet, mina reserver behövs till annat.

De flesta borde fatta att man inte ska ifrågasätta orken hos en småbarnsförälder, och fattar de inte utan fortsätter så är de så gränslösa att man inte behöver vara artig.

Jag känner inte att jag har något problem med att bemöta omgivningens reaktioner, och jag vet inte riktigt hur vi hamnade här i tråden. Jag har lyft att det finns en social norm och att det kring den kan finnas en enkelhet i att inte dricka snarare än att göra det ibland, framför allt i samband med större fester. Det betyder inte att något utav det skulle vara ett särskilt svårt problem. "Jag dricker inte just nu" har jag redan sagt är ett bekvämt svar för egen del.

Ang. normer/förväntningar osv. så tror jag att det beror mycket på vilka kretsar man rör sig i och att det blir lätt meningslöst att redogöra för hur det är i min specifika krets och förfasa mig över hur det funkar i andras. Även att man kan vara olika känslig/mottaglig för hur normer påverkar en och hur mycket man märker av dem och bryr sig om dem. Det är mina 5 öre om det. Mer en allmän reflektion utifrån trådens riktning än svar till inlägget. :)

Angående ursprungsfrågan så har jag faktiskt upplevt att det är en vanesak. Jag har i princip slutat dricka alkohol pga 1) bilberoende ute på landsbygden, 2) snål, 3) lägger mycket tid på träning, 4) sover sämre efter alkoholintag. För mig var mycket kring alkoholen romantiserat, likt det här med att man har någon romantisk tanke om höst = raggsockor, varm choklad och en god bok, men att verkligheten är bra mycket tråkigare (jag blir svettig om fötterna av raggsockorna, varm choklad är alldeles för sött, osv). På lite liknande sätt romantiserade jag alkoholen, mycket säkert utifrån hur man läser om det på t.ex. sådana här forum, i böcker, hur det framställs på film, etc.

Hur som helst så slutade jag med det och har inte ersatt det med något annat. Jag upplever inte att jag behöver "ritualen". Så min upplevelse är i alla fall vanesak, men det kan ju säkert vara olika hur man funkar kring det där också. :)

Jag tänker som du, och det är också lite ur det som nyfikenheten på att inte dricka alls har kommit, om än för en tid. Det är så enkelt att tänka att alkohol kommer att bidra till en situation och där finns det en nyfikenhet hos mig att få utforska sanningshalten i det. Hur skulle kommande 40-års fester, semestrar och kanske hela somrar vara om man helt enkelt tar bort alternativet alkohol helt? Jag är nyfiken, helt enkelt, eftersom det är nytt för mig. Nu har jag visserligen inte druckit särskilt mycket de senaste fem åren men det har å andra sidan inte varit särskilt mycket fest, resor och semester. Det är först nu det börjar komma tillbaks och med det en vilja att få nya erfarenheter.

Jag känner inte att jag har något problem med att bemöta omgivningens reaktioner, och jag vet inte riktigt hur vi hamnade här i tråden. Jag har lyft att det finns en social norm och att det kring den kan finnas en enkelhet i att inte dricka snarare än att göra det ibland, framför allt i samband med större fester. Det betyder inte att något utav det skulle vara ett särskilt svårt problem. "Jag dricker inte just nu" har jag redan sagt är ett bekvämt svar för egen del.
Åtminstone jag hamnade där i ett resonemang om att om du inte drack på en viss persons fest så skulle det kunna vara ett tecken på att du inte prioriterade just den personen, eller nåt liknande. Och normbrytande handlar väl nästan uteslutande om just omgivningens reaktioner. Men då fattade jag kanske fel.

Åtminstone jag hamnade där i ett resonemang om att om du inte drack på en viss persons fest så skulle det kunna vara ett tecken på att du inte prioriterade just den personen, eller nåt liknande. Och normbrytande handlar väl nästan uteslutande om just omgivningens reaktioner. Men då fattade jag kanske fel.

Jag tänker att det finns en skillnad i att reflektera kring en alkoholnorm och vara medveten om att den finns, och att folk kan ha tankar (och åsikter) kring ens alkoholval, och att uppleva det som ett svårt problem. Jag har sagt att jag upplever en alkoholnorm och att jag behöver förhålla mig till den. Men det betyder inte att jag har några problem med att kort och gott säga att jag inte dricker just nu (överlag eller ikväll).

Min pappa var som sagt alkoholist när jag var barn, och är idag nykter alkoholist med ett par återfall under mitt vuxna liv. Alkoholkonsumtionen i mina sällskapskretsar var nog genomgående stor när vi var yngre, och idag är det väldigt varierande. Själv hade jag som sagt ett riskbruk fram till pandemin. Allas våra erfarenheter är olika, tänker jag.
Ja exakt, men du frågade lite om vår :)

Ja, herregud 😅
Jag får mycket ner frågor och förvirring över att jag inte dricker kaffe än de gånger jag är nykter på fest/aw.
Jag dricker dessutom inga varma drycker öht 😆
Det förstår jag. När jag tänker på gäster som tackar nej till vin, känner jag ingenting. När jag tänker på gäster som tackar nej till kaffe, känner jag mig lite handfallen och vilsen, liksom. Jag tror att det säger något om fler människor i världen än mig, men givetivs inte om alla människor.

Jag tänker som du, och det är också lite ur det som nyfikenheten på att inte dricka alls har kommit, om än för en tid. Det är så enkelt att tänka att alkohol kommer att bidra till en situation och där finns det en nyfikenhet hos mig att få utforska sanningshalten i det. Hur skulle kommande 40-års fester, semestrar och kanske hela somrar vara om man helt enkelt tar bort alternativet alkohol helt? Jag är nyfiken, helt enkelt, eftersom det är nytt för mig. Nu har jag visserligen inte druckit särskilt mycket de senaste fem åren men det har å andra sidan inte varit särskilt mycket fest, resor och semester. Det är först nu det börjar komma tillbaks och med det en vilja att få nya erfarenheter.
Helt fantastiska? Förstår inte riktigt tankegången, det är ju inte som att jag har tråkigt eller att det är sämre för att jag inte dricker vid fest, semester och resor?

Jag är dock extrem och ser alkohol som en drog. Jag tycker det är ett varningstecken om man känner att man behöver alkohol i livet för att fest, semester och resor eller helg ska bli trevliga/mysiga. (Uppvuxen med alkoholist till pappa, och vet att min åsikt är extrem enligt dagens norm.)

Ja exakt, men du frågade lite om vår :)

För att vara helt korrekt så citerade du ett svar som jag gav till en annan användare. Jag upplevde att den användaren använde sin egen erfarenhet av en svag alkoholnorm för att ifrågasätta min erfarenhet av en stark. Och då ställde jag frågan om hen kunde tänka sig det motsatta, att alkoholnormen kan vara starkare på andra håll, utanför hens erfarenhet. Sedan blev det en diskussion om erfarenheter. Jag har alltså inga frågetecken om att en svag alkoholnorm existerar, det har om inte annat framgått väldigt tydligt i tråden. Flera verkar dock vara frågande kring att en stark norm existerar.

Helt fantastiska? Förstår inte riktigt tankegången, det är ju inte som att jag har tråkigt eller att det är sämre för att jag inte dricker vid fest, semester och resor?

Jag är dock extrem och ser alkohol som en drog. Jag tycker det är ett varningstecken om man känner att man behöver alkohol i livet för att fest, semester och resor eller helg ska bli trevliga/mysiga. (Uppvuxen med alkoholist till pappa, och vet att min åsikt är extrem enligt dagens norm.)

Nej, om jag trodde att det var tråkigt utan alkohol så hade jag väl för guds skull inte velat vara nykter? Har du följt mina tankar alls i tråden?

Herregud, jag måste nog hoppa ur den här tråden snart. Jag hade hoppats på att kunna bolla mina tankar om alkoholnorm och riskbruk men nu har det gått många sidor av att behöva förklara saker som jag aldrig uttryckt, och försvara varför mina tankar och känslor kring alkohol är komplicerade. Jag börjar tröttna lite, faktiskt.

Nej, om jag trodde att det var tråkigt utan alkohol så hade jag väl för guds skull inte velat vara nykter? Har du följt mina tankar alls i tråden?

Herregud, jag måste nog hoppa ur den här tråden snart. Jag hade hoppats på att kunna bolla mina tankar om alkoholnorm och riskbruk men nu har det gått många sidor av att behöva förklara saker som jag aldrig uttryckt, och försvara varför mina tankar och känslor kring alkohol är komplicerade. Jag börjar tröttna lite, faktiskt.
Det har varit väldigt svårt att följa din tankegång i tråden om jag ska vara ärlig, det känns som att det skrivs massor utan att det har någon substans alls.

Det förstår jag. När jag tänker på gäster som tackar nej till vin, känner jag ingenting. När jag tänker på gäster som tackar nej till kaffe, känner jag mig lite handfallen och vilsen, liksom. Jag tror att det säger något om fler människor i världen än mig, men givetivs inte om alla människor.

Jag dricker helst vatten så det brukar alltid gå bra.
Kommer någon hit och måste ha kaffe hänvisar jag glatt till macken 😁

För att vara helt korrekt så citerade du ett svar som jag gav till en annan användare. Jag upplevde att den användaren använde sin egen erfarenhet av en svag alkoholnorm för att ifrågasätta min erfarenhet av en stark. Och då ställde jag frågan om hen kunde tänka sig det motsatta, att alkoholnormen kan vara starkare på andra håll, utanför hens erfarenhet. Sedan blev det en diskussion om erfarenheter. Jag har alltså inga frågetecken om att en svag alkoholnorm existerar, det har om inte annat framgått väldigt tydligt i tråden. Flera verkar dock vara frågande kring att en stark norm existerar.
Ah sorry

Åter igen anekdotisk bevisföring. Vi är en del i tråden, och här utanför skärmen i mina verkliga sammanhang, som har en annan erfarenhet. Kanske bör ni som anser att vi gör det komplicerat, inta en ödmjukhet inför att andra inte delar samma erfarenhet som ni?
Det vi pratar om är vad jag kan förstå alkohol vid "festliga tillfällen". Jag kan tycka att sådana uttryck som att "respektera andras erfarenhet" och att vara "ödmjuk" inför desamma är att svänga sig med ganska stora ord för att handla om något så förhållandevis vardagligt (vi snuddar ju tex inte vid mänskliga rättigheter eller diskrimineringsgrunderna här).

Kanske särskilt när många inte delar din erfarenhet, det kan ju tala för att hela grejen totalt sett faktiskt är mindre än vad den känns för dig, och det skulle du ju kunna se som lite uppmuntrande eller bekräftande?

Jag dricker helst vatten så det brukar alltid gå bra.
Kommer någon hit och måste ha kaffe hänvisar jag glatt till macken 😁

Kaffenormen är verkligen extremt stark! Jag dricker själv koffein i olika former men äger ingen kaffebryggare. Det brukar göra äldre släktingar förtvivlade när dom kommer på besök och ser att jag antingen gör pour-on eller drar fram en gammal kok-kaffekanna.

Men varför ska jag ha en bryggare bara för besök liksom?

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026