Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Jag fattar fortfarande inte. Vad är problemet? Vill du inte dricka så drick inte. Piece of cake. Skit i om det är norm. Vad ska hända liksom?

Det finns inte något problem. Jag har brutit många normer i mitt liv, och jag har gjort det genom att reflektera kring normerna, vara förberedd på andras eventuella åsikter och bestämt mig för hur jag vill bemöta dem. Det har gått bra. Jag hade önskat att bolla det här men vi har haft olika åsikter om huruvida normen existerar eller inte.

Det finns inte något problem. Jag har brutit många normer i mitt liv, och jag har gjort det genom att reflektera kring normerna, vara förberedd på andras eventuella åsikter och bestämt mig för hur jag vill bemöta dem. Det har gått bra. Jag hade önskat att bolla det här men vi har haft olika åsikter om huruvida normen existerar eller inte.
Bolla vad exakt?
Alkohol eller helgritual?

Jag är inte TS, men jag ser inte ett likamedtecken mellan rutin/vana och krav/problem om det inte händer? Nu har TS också en viss historisk och genetiskt bakgrund som är viktig för henne att beakta (vilket hon också gör) men det finns ju en frågeställning som är värd mer uppmärksamhet än den får: vilka rutiner har ni andra för att markera att "nu är det inte vardag längre utan helg"?

Om man inte vill/önskar/behöver ha någon skillnad utan tycker att alla dagar är samma lika så är det naturligtvis ens egen sak, men frågan om att supa/vara alkoholist får oproportionerligt mycket utrymme i tråden när det inte är vad TS efterfrågar.

Själv jobbar jag väldigt mycket och är överbelastad i huvudet på fredag kväll. Jag är väldigt nyfiken på vad andra har för rutiner för att få kropp och knopp att ställa om från jobb/vardag till ledighet på fredagkvällen, som inte innefattar alkohol, matlagning eller aktivitet (inklusive att ta mig någon annanstans än hem från jobbet). Hittills har väldigt få besvarat den delen av frågeställningen.
Är man betingad på dryck så får man väl ersätta det med annan dryck. Jag hade en period när helg för mig var att ta kvällsfodringen fredag kväll och sen åka hem och se på spåret en timme senare. Man kan nog betinga sig på vadsomhelst.

Jo fast jag fattar faktiskt inte, har du blivit ifrågasatt för att du inte dricker alkohol?

Det har jag absolut. Jag har redan skrivit i tråden att jag vet, inte tror, att normen existerar där jag rör mig men det har varit dövörat för det. Så som svar på din fråga, ja, jag har absolut fått frågor om det.

Fler frågor på om alkoholnormen existerar eller inte i mina sällskap?

Det har jag absolut. Jag har redan skrivit i tråden att jag vet, inte tror, att normen existerar där jag rör mig men det har varit dövörat för det. Så som svar på din fråga, ja, jag har absolut fått frågor om det.

Men är det ett problem att säga nej? De flesta runt mig dricker också alkohol på alla tillställningar, jag har aldrig känt att det varit ett problem att säga nej. Har som sagt svårt att tro att alkoholnormen är så olika med tanke på hur stark den är i min bekantskapskrets.

Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.
Känner för att citera ursprungsinlägget igen då jag kommit på en liten ritual jag har för att markera helg; fredagsduschen! Nu har jag börjat jobba hemifrån allt mer på fredagar, men oavsett om det är att jag kommer hem genom dörren eller stänger ned datorn så går det inte många minuter innan jag står i duschen! Det känns skönt att liksom få av sig jobbkläderna och duscha av sig veckan.

Men du har ju även skrivit att ingen skulle reagera om du inte drack. Det blir svårt att hänga med ibland

Jaha? Men varje gång någon tar upp sina erfarenheter slår du iväg det med att det inte är så hos dig. Fine, alla har olika umgänge. Klart det finns normer om allt i en viss krets.

Nej, jag är faktiskt inte den i tråden som har slagit bort andras erfarenheter med mina egna. Jag har skrivit vid flera tillfällen i tråden att jag är glad att höra att andra har andra erfarenheter än mig. Jag har också skrivit att det inte ändrar mina egna erfarenheter.

som inte innefattar alkohol, matlagning eller aktivitet (inklusive att ta mig någon annanstans än hem från jobbet). Hittills har väldigt få besvarat den delen av frågeställningen.
För mig kan det vara något så enkelt som den KÄNSLAN man får av att man vet att man har ett par lediga dagar framför sig och därför kan låta kroppen och hjärnan slappna av och somna på soffan framför TVn och brasan. Jag får alltså helgkänsla bara av att jag vet att det är fredag eftermiddag/kväll.

Nej, jag är faktiskt inte den i tråden som har slagit bort andras erfarenheter med mina egna. Jag har skrivit vid flera tillfällen i tråden att jag är glad att höra att andra har andra erfarenheter än mig. Jag har också skrivit att det inte ändrar mina egna erfarenheter.
Du har också skrivit saker i stil med "fler frågor på det?" och annat som känns lite ilsket.

Vad med normen vill du diskutera? Att den finns? Att den är stark? Svag? Inriktad på vin en fredagskväll?

Om det inte är några problem att bryta normer, så bryt den och låt det vara bra med det.

Vill du ha en ny helgritual? Titta på På spåret och ät chips, funkar utmärkt.

För mig är den Stora grejen att kvällen före få slå av larmet på telefonen. Det spelar sedan ingen roll om jag vaknar före eller inte, det är den där sucken av lättnad jag känner när jag vet att det inte kommer att ringa. Så fruktansvärt skönt. Det är som ett ok som lyfts av mina axlar. Ibland stänger jag av den helt.
Nu blir det givetvis inte samma sak i och med småbarn och sånt, men för mig är det min signal för en ledig dag.

Eftersom jag oftast jobbar sju dagar i veckan kan jag lätt ta ett glas vin trots att jag ska jobba nästa dag också om jag känner att det passar sig, så alkoholen innebär inte samma känsla för mig.

Av mina vänner. Jag träffar betydligt fler än dem, och även när jag träffar dem så är det inte ovanligt att vi umgås i större sällskap.
Men menar du alltså att helt okända människor i ett större sällskap kommenterar vad du har i glaset? Det låter rätt sjukt. Har faktiskt aldrig varit med om det varken på studentfirande eller på riddarhuset vilket är de ”fester” jag rört mig mellan senaste 5 åren.

Men är det ett problem att säga nej? De flesta runt mig dricker också alkohol på alla tillställningar, jag har aldrig känt att det varit ett problem att säga nej. Har som sagt svårt att tro att alkoholnormen är så olika med tanke på hur stark den är i min bekantskapskrets.

Jag tror du får definiera problem här. Är det svårt att säga nej? Nej. Är det trist att bli ifrågasatt och/eller behöva ge en förklaring? Ja.

Jag tycker också om att nästan ritualistiskt lova mina djur att jag kommer att vara hemma hela dagen med dem, för en gångs skull. Kan en del av inledningen till helgen bli att sätta dig med barnen och planera den lediga tiden? Eller blir det bara mer stressigt? :D

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026