Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Nu dricker jag inte alkohol, har aldrig gillat det, men för mig finns det absolut andra möjligheter för att "fira att det är helg". Tex genom att köpa någon riktigt god choklad (det där med "lördagsgodis" är inte så tokigt ändå), laga extra god mat och på så vis lyxa till det lite.

Och ju mindre jag använder telefonen/datorn, desto mer ledig känner jag mig. Att kombinera minimal användning av mobil/dator och istället dricka te och äta favoritchoklad. Det blir superlyxigt :D

Jag festade rätt hårt som yngre, men sen jag fick barn (för snart 11 år sen) fanns det sällan några tillfällen när jag tyckte det var lämpligt. Möjligtvis 1 glas vin till någon middag, men oftast har jag behövt kunna köra bil, eller det ska matas hästar, så mitt drickande föll liksom radikalt.

Det känns inte konstigt att inte dricka alkohol för mig, och det finns ju goda alkoholfria alternativ.

Chips däremot, det är jag svag för 😛. Och för att fira in helgen brukar vi laga något gott, typ en bit fint kött (äter sällan kött pga ogillar billigt dåligt kött, inte bara av miljöskäl alltså utan även smaken).

Här är en till som tar alkoholfria alternativ. Antingen ett alkoholfritt bubbelvin eller vanligt bubbelvatten. Bubblorna är det viktiga för mig :D

Men alkohol har aldrig varit viktigt i mitt liv. Det har försvunnit helt sen jag blev gravid och fick barn. Det fyller ingen funktion i mitt liv helt enkelt, så det är enkelt att ta något annat.
Exakt samma här på alla delar. Alkohol har verkligen aldrig varit viktigt för varken mig eller min man och det är väldigt skönt att vi känner samma.
Jag har inte druckit alkohol överhuvudtaget på minst fem år nu. Innan dess nått glas ibland de närmaste fem åren innan dess.

Men vill inte dricka vanligt slätvatten så håller med om att det iaf ska vara kolsyrat.

Vill du sluta dricka?

Jag vet faktiskt inte. En del av mig ser inget skäl att fatta något beslut kring det, det kanske kommer att variera över ett år och genom ett liv, vad man känner för. En annan del av mig tycker att ”dricka bara lite/sällan” är ganska komplext socialt. Vi skulle exempelvis gått på en fest igår. Det är en årlig fest som är väldigt uppstyrd och värdparet lägger mycket engagemang på festen. Att inte dricka då, och ta bilen, kan jag uppfatta som lite trist när man är en person som ibland dricker. Det känns som att jag då inte prioriterar just den här festen till att dricka alkohol. Eller någon annan fest, som någons födelsedagsfest, där jag vill signalera att jag är där med hela mig. Jag tänker att det kanske då hade varit enklare att bara vara en person som inte dricker, och att alla vet det. Det blir ingen osäkerhet kring om jag dricker eller inte, och om det signalerar något eller inte. Det kanske skulle finnas en trygghet i det. Jag vet, de vet, och jag och maken behöver inte fundera på vem som ska köra om det behövs. Enklare, kanske?

För ett gäng år sedan hade jag en ”vit månad” och tyckte om det, så det blev en till och sen en tredje. Det var ovanligt just då, eftersom vi fortfarande var unga och ute en del. Sen kom sommaren och med det alkohol igen. Men jag är lite sugen på att testa något liknande igen. Att bara testa en period, och förlänga om det känns bra. Det kan ju bli ett ”dricker inte just nu” som kan utvecklas hur det vill över tid.

Jag blandar alkoholfria drinkar eller köper något av de bra grejer som finns på systemet numera. Till mat tycker jag tyvärr fortfarande att det inte riktigt finns något som matchar ett bra vin, men som allmän "ritual och stämningshöjare" är det för mig mycket av att det är något som inte är vardagligt som gör skillnaden. Själva proceduren att korka upp en flaska bubbel eller blanda en drink.

Jag blandar alkoholfria drinkar eller köper något av de bra grejer som finns på systemet numera. Till mat tycker jag tyvärr fortfarande att det inte riktigt finns något som matchar ett bra vin, men som allmän "ritual och stämningshöjare" är det för mig mycket av att det är något som inte är vardagligt som gör skillnaden. Själva proceduren att korka upp en flaska bubbel eller blanda en drink.

Det här med att blanda en drink är ju väldigt speciellt, faktiskt, och då menar jag inte en grogg utan en riktig drink. Vi har ett drink-mix-set hemma och iskrossmaskin från tiden då det begav sig. Det kanske vore roligt att laborera lite med alkoholfria alternativ. Jag gillar när det är lite skum på toppen som typ espresso martini, whiskey sour osv.

Jag har minskat min konsumtion och ja, jag saknar vin till maten men blir så trött att jag somnar. Jag brukar köra tonic och citron i glaset om jag vill ha nåt roligare, eller ginger ale. Nåt vettigt substitut för rödvin finns inte enligt mig, men bubbel med lägre alkoholhalt är drickbart.
Går vi ut så kör jag ofta, annars tar jag bubbel. Generellt har jag i de fall jag vill ha alkohol gått över till bubbel.

Jag har minskat min konsumtion och ja, jag saknar vin till maten men blir så trött att jag somnar. Jag brukar köra tonic och citron i glaset om jag vill ha nåt roligare, eller ginger ale. Nåt vettigt substitut för rödvin finns inte enligt mig, men bubbel med lägre alkoholhalt är drickbart.
Går vi ut så kör jag ofta, annars tar jag bubbel. Generellt har jag i de fall jag vill ha alkohol gått över till bubbel.

https://www.godare.se/recept/a/9KJGWw/alkoholfri-drink-med-timjan-lime-och-basilika

God! Finns massa roliga alkoholfria drinkar. Jag tycker det smakar bättre om det inte ska likna sprit. Gin är gin.

Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.
Jag har aldrig varit den som dricker för man ska. Under livet har jag supit till det lite då och då men aldrig haft något särskilt intresse i det och var nog inte mer festsugen förr än nu. Har gått lite i perioder men aldrig älskat alkohol och känslan av fylla på det viset som många gör.

I min bekantskapskrets är det oerhört blandar mellan folk som dricker så fort dom går av jobbet på fredagen till folk som inte dricker alls. Känner även en alkoholist som dricker varenda dag.

Vill passa på att tipsa om Ekobryggeriets tonics! Favoriten är den med granskott, riktigt trevligt att dricka till både mat och snacks tycker jag istället för typ läsk. Tycker även att den alkoholfria Mionetto'n är väldigt lik den med alkohol.
Brukar även botanisera på lokala Kvantum bland deras dryckessortiment, finns ju hur mycket roligt som helst som inte är läsk, vilket jag inte är så pepp på att dricka till mat.

Vill passa på att tipsa om Ekobryggeriets tonics! Favoriten är den med granskott, riktigt trevligt att dricka till både mat och snacks tycker jag istället för typ läsk. Tycker även att den alkoholfria Mionetto'n är väldigt lik den med alkohol.
Brukar även botanisera på lokala Kvantum bland deras dryckessortiment, finns ju hur mycket roligt som helst som inte är läsk, vilket jag inte är så pepp på att dricka till mat.
Älskar tonics! Speciellt gurksmak och med en extra gurkskiva och is i. Mmm..!
Det dricker jag gärna ibland på helgen.

Det här med att blanda en drink är ju väldigt speciellt, faktiskt, och då menar jag inte en grogg utan en riktig drink. Vi har ett drink-mix-set hemma och iskrossmaskin från tiden då det begav sig. Det kanske vore roligt att laborera lite med alkoholfria alternativ. Jag gillar när det är lite skum på toppen som typ espresso martini, whiskey sour osv.

Ja, jag och mina vänner tycker att det är minst lika roligt som att blanda alkohol-drinkar. Lite mer utmaning att göra bra mocktails, men kanske lite roligare just därför.

Det är några få i vänkretsen som inte dricker alls, men alltid minst någon som inte dricker för kvällen och ingen som uppskattar att dricka mycket så det blir ju en hel del alkoholfritt på en helkväll.

Jag fick ett så sjukt gott alkoholfritt alternativ på en nyöppnad krog under hösten: Beskows Vy med Äpple och Slånbär. Hälldes upp i ett vinglas och såg ut som en härligt rödvin. Smakade så gott, balanserat och inte alls varken för sött eller för surt. Passade perfekt till den lite feta, umamistinna huvudrätten jag åt.

Annars är en favorit Rudenstams Vit Vinbär

Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.
Jag tycker tonic med citron och is ger lite lyxkänsla, gärna en god tonic. San bitter som finns på bolaget är också god att göra bittra drinkar på. Med bara bubbelvatten och frukt. Alkoholfria öl finns det ju gott om som smakar bra, men personligen dricker jag helst inte mer än en-två öl. Jag har just nu inte druckit alkohol sen oktober och får se när/om jag börjar igen pga operation och sjukdom. Det enda jag varit sugen på under denna tid är tonic med citron och is, tror inte jag hade kunnat ta i ett glas rödvin utan att kräkas, men förstår i övrigt helt känslan av att helg och alkohol hör ihop och att man saknar en dimension. Men när jag var gravid drack jag otroligt mycket goda drinkar när jag var ute (dricker aldrig drinkar annars) så det vore finnas bra alternativ :)

Alkoholfria alternativ på restaurang är tyvärr inte alltid roliga, men upplever att det börjar dyka upp mer alternativ än läsk. Alkoholfri öl finns ett antal riktigt bra sorter numera, likaså finns det en och annan alkoholfritt bubbel som är god och alkoholfri gin är riktigt bra som alternativ om man vill göra gindrinkar. Cider finns också en del varianter som inte är sockersöta som briska och dylika. Alkoholfria hyllan på systemet har en del trevligt. Vi har någon drinkbok med alkoholfria drinkar som är bra och vi gillar ginger beer som alternativ också.

För mig är helg mer synonymt med mat som är lite extra. Någon god förrätt eller efterrätt som sätter lite guldkant. Eller ett långkok. Men jag har nog inte behovet av att markera helg som jag upplever att du efterfrågar. Vi är nöjda med att "äga vår tid" och att ha tid att spela spel eller något sånt. Att utesluta alkohol är inget som jag upplever ändrar så mycket hur vi gör hemma utan mer när man går bort på middag och fest. Vi insåg hur mycket av våra sociala sammanhang som det var mycket fokus på alkohol. Det är lite trist att vissa umgängen helt enkelt inte är kul längre för det "bara" handlar om alkohol. Också lite trist med vissa som haft svårt att acceptera vårt val att avstå alkohol. Men för det mesta tänker vi inte på det. Man känner sig lite knepig som vill ha alkoholfritt ibland, men i större sammanhang är det ofta någon som är gravid, har jour eller kör bil och det tycker ju ingen är konstigt att erbjuda alternativ till även om det många gånger bara finns läsk då.
Fast många restauranger har verkligen steppat upp på alkoholfria sortimentet, jag brukar skämta om att jag är med i världens nykraste vinklubb eftersom alla blir gravida hela tiden, och gud vad de druckit gott och passande även på mellanprisrestauranger när vi varit ute i år. Jag hade en sån upplevelse när jag var gravid 2019 men tror mkt hänt sen dess :)

Jag dricker alkohol ganska sällan nuförtiden, blir lite så iom att jag lever ensam och det är inte lika trevligt att dricka vin ensam en fredags-/lördagskväll. Tycker inte att jag saknar det särskilt mycket, men jag är inte nykterist heller eftersom jag gärna tar ett glas på aw eller fest.

Helgen för mig är mer att få sjunka ner i soffan utan måsten, kanske med goda chips eller en skål godis. Eller en alkoholfri drink.

Jag hade en period i 20+ åldern när jag märkte att jag nästan behövde alkoholen för att slappna av och det kändes som ett varningstecken. Säger inte att det är så du resonerar @Midsommarblomster men jag har själv varit känslig för att saker (också annat än alkohol) blir måsten.

Jag och min fästman dricker i princip aldrig (jag aldrig) och han bara vid finare middag ute. Vi dricker alkoholfri cider och tycker det är tillräckligt festligt.

Jag tror aldrig alkohol har varit del av ”helgkänslan” för mig (även i perioder då jag festat osv mycket). För mig är helg vila och återkoppling. Det som ger mig ”helgkänsla” är tanken på att ligga i soffan och slöa😅

Kanske inte är det här då är ute efter, men kanske fundera på vad du verkligen uppskattar med dina helger? Jag hade nog inte letat ersättningsdryck i ditt fall utan istället satsat på något helt annat som får signalera helg. Göra något särskilt, kanske något med mat eller liknande😊

Ja, jag och mina vänner tycker att det är minst lika roligt som att blanda alkohol-drinkar. Lite mer utmaning att göra bra mocktails, men kanske lite roligare just därför.

Det är några få i vänkretsen som inte dricker alls, men alltid minst någon som inte dricker för kvällen och ingen som uppskattar att dricka mycket så det blir ju en hel del alkoholfritt på en helkväll.

Jag håller med, det är ju superroligt att göra mocktails!

Och handen på hjärtat... Är dom inte betydligt godare?

Vin däremot är fortfarande väldigt svårt att hitta ett alternativ till.

Men det finns liksom ingen vits att dra i vodka i en god cocktail om det inte är för att man vill bli berusad.

Granskottstonic är suveränt att blanda med en espresso och is!

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12