Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Jag vet faktiskt inte. En del av mig ser inget skäl att fatta något beslut kring det, det kanske kommer att variera över ett år och genom ett liv, vad man känner för. En annan del av mig tycker att ”dricka bara lite/sällan” är ganska komplext socialt. Vi skulle exempelvis gått på en fest igår. Det är en årlig fest som är väldigt uppstyrd och värdparet lägger mycket engagemang på festen. Att inte dricka då, och ta bilen, kan jag uppfatta som lite trist när man är en person som ibland dricker. Det känns som att jag då inte prioriterar just den här festen till att dricka alkohol. Eller någon annan fest, som någons födelsedagsfest, där jag vill signalera att jag är där med hela mig. Jag tänker att det kanske då hade varit enklare att bara vara en person som inte dricker, och att alla vet det. Det blir ingen osäkerhet kring om jag dricker eller inte, och om det signalerar något eller inte. Det kanske skulle finnas en trygghet i det. Jag vet, de vet, och jag och maken behöver inte fundera på vem som ska köra om det behövs. Enklare, kanske?

För ett gäng år sedan hade jag en ”vit månad” och tyckte om det, så det blev en till och sen en tredje. Det var ovanligt just då, eftersom vi fortfarande var unga och ute en del. Sen kom sommaren och med det alkohol igen. Men jag är lite sugen på att testa något liknande igen. Att bara testa en period, och förlänga om det känns bra. Det kan ju bli ett ”dricker inte just nu” som kan utvecklas hur det vill över tid.

Är det din åsikt, eller kompisgängets? Om det är kompisarna som inte klarar av att någon inte är påverkad när dom inte är det, så är det ett tecken på att dom själva har en rejält komplicerad relation till alkohol (eller är barnslig som en tonåring - eller båda). Men dom kanske inte alls tycker så, egentligen? Eller är det någon som brukar hetsa om det?

I mina umgängeskretsar är det varken konstigt att dricka alkohol eller att inte dricka alkohol. En middag eller spelkväll är lika rolig ändå (ärligt talat roligare, över 2 standardglas blir folk kassa på spela spel).

Jag vet faktiskt inte. En del av mig ser inget skäl att fatta något beslut kring det, det kanske kommer att variera över ett år och genom ett liv, vad man känner för. En annan del av mig tycker att ”dricka bara lite/sällan” är ganska komplext socialt. Vi skulle exempelvis gått på en fest igår. Det är en årlig fest som är väldigt uppstyrd och värdparet lägger mycket engagemang på festen. Att inte dricka då, och ta bilen, kan jag uppfatta som lite trist när man är en person som ibland dricker. Det känns som att jag då inte prioriterar just den här festen till att dricka alkohol. Eller någon annan fest, som någons födelsedagsfest, där jag vill signalera att jag är där med hela mig. Jag tänker att det kanske då hade varit enklare att bara vara en person som inte dricker, och att alla vet det. Det blir ingen osäkerhet kring om jag dricker eller inte, och om det signalerar något eller inte. Det kanske skulle finnas en trygghet i det. Jag vet, de vet, och jag och maken behöver inte fundera på vem som ska köra om det behövs. Enklare, kanske?

För ett gäng år sedan hade jag en ”vit månad” och tyckte om det, så det blev en till och sen en tredje. Det var ovanligt just då, eftersom vi fortfarande var unga och ute en del. Sen kom sommaren och med det alkohol igen. Men jag är lite sugen på att testa något liknande igen. Att bara testa en period, och förlänga om det känns bra. Det kan ju bli ett ”dricker inte just nu” som kan utvecklas hur det vill över tid.
Tror du inte det vore bättre för dig att försöka komma bort från det här lite svart-vita kring alkohol?
Jobba med de där tankarna om att man inte skulle ”prioritera” eller ”vara där med hela sig” som du uttrycker? Jag tänker att ens alkoholintag ju inte har någonting alls att göra med huruvida du prioriterar vännens fest eller att det skulle påverka om du deltar helhjärtat/fullt ut på en fest?
Det är väl din närvaro och din personlighet som dina vänner vill ha oavsett om du dricker alkohol eller inte?
Är det här ett tryck som kommer utifrån från vännerna (blir de besvikna om någon inte dricker?) eller från dig själv?

Jag tänker att om man känner att man inte fixar att minska lite utan måste typ ha vit månad eller sluta dricka helt, ja då kanske man faktiskt har lite svårigheter med alkoholen ändå?

För mig, som jobbar hemifrån och därför har svårt att lägga ifrån mig jobbet på kvällar och helger (dvs jobbar hela tiden och blir utbränd...) har just vinet varit en slags väg ut från jobbet. Dricker jag vin på fredag afton, kan jag inte utföra mitt jobb = jag är ledig. Lördag likaså. Vin = jag är ledig! Och det är lite riskabelt har jag insett...

Så nu försöker jag hitta andra stoppsignaler: jag kan t.ex. åka till gymmet sent en lördag kväll! Det går ju inte om jag druckit vin. Jag kan göra en massa annat också som inte funkar med vin i skallen, och det är en befrielse faktiskt: jag behöver inte jobba utan ger mig annat istället, som jag aldrig hinner med under veckan.

Inte svar på din fråga, men ändå.

Alkoholfritt vin har jag testat och tycker de smakar hemskt, tyvärr. Bubbel däremot är jättegott!! Nozeco, både vitt och rosé! De har ett med persikosmak också som är jättegott, inte alls sliskigt. Peach Belini heter den, finns på systembolaget! Ljuvlig en sommarkväll, inte minst!

Granskottstonic är suveränt att blanda med en espresso och is!
Åh! Jag hade helt glömt av att det är en grej..! Drack en tonic-espresso för första gången förra sommaren, en svinvarm dag. Hm.. Synd att jag inte kan göra espresso hemma (eller kanske tur, haha!), annars hade jag nog druckit minst en om dagen när det är varmt.

Jag tror inte på alkoholfritt vin istället för vanligt som sätt att markera 'helg' medan man lagar mat och äter på fredagen. Jag använder vin så, och har inga planer på att sluta med det.

Alkoholfritt vin är som vin fast betydligt sämre. Då tänker jag att det måste vara något helt annat. Jag vet inte vad det skulle vara. Kanske att se till att gå in mer aktivt för 'livskvalitet' på helger, duka finare, fina glas, duk, blommor på bordet osv.

Men alkohol hjälper en ju att slappna av på ett sätt som inte så mycket annat gör. (Typ röka på, blir ju inte bättre av många skäl.)

Jag slutade dricka när jag var 22. Visst hade jag festar på helger osv (inte varje helg) men jag hade ju sagt att den dagen jag kräktes av sprit (eller fick minnesluckor) är jag inte mogen att dricka att dricka sprit: den dagen kom när jag var 22. Dagen efter slutade jag då att dricka alkohol. Det är nu 23 år sedan.
Jag har också en ”beroendehjärna” så jag måste passa mig med mycket.
Men jag umgås inte i kretsar som festar. Jag går aldrig ut. Men det beror inte på alkoholen utan mer att jag inte tycker det är kul.
För mig är det helg när jag får äta min choklad :D

Är det din åsikt, eller kompisgängets? Om det är kompisarna som inte klarar av att någon inte är påverkad när dom inte är det, så är det ett tecken på att dom själva har en rejält komplicerad relation till alkohol (eller är barnslig som en tonåring - eller båda). Men dom kanske inte alls tycker så, egentligen? Eller är det någon som brukar hetsa om det?

I mina umgängeskretsar är det varken konstigt att dricka alkohol eller att inte dricka alkohol. En middag eller spelkväll är lika rolig ändå (ärligt talat roligare, över 2 standardglas blir folk kassa på spela spel).

Nej, inte så alls. Det är inte så många som dricker sig till berusning nu för tiden. Jag tror inte att någon skulle tycka att det vore konstigt att jag inte drack alkohol, eller tycka att jag vore ett tristare sällskap. Likväl som att jag inte tycker så om någon annan heller. Men visst finns det en social kultur knuten kring mat och dryck där vi närmar oss varandra av att dela upplevelser, och det kan underlätta om förväntningarna är tydliga. Om någon styr en fest och tror att sällskapet ska dricka några glas vin och sitta uppe sent och tjöta, och det visar sig att de flesta inte vill dricka utan tar lite bubbelvatten och går hem tidigt så kanske det absolut blir lite snopet för värden som hade köpt några flaskor vin som nu står orörda. Även om samma värd har haft en precis lika trevlig kväll om hen bara var mer förberedd på önskemålen.

Men visst, sen tänker jag också att många utav oss just nu dricker alkohol mer sällan och därför prioriterar de tillfällen vi gör det betydligt noggrannare. Det klart att det då kan dyka upp en tanke om varför ens eget evenemang inte blev ett sådant. Även om ingen skulle bli berusad eller att det ens är alkoholen som är betydelsefull, utan att någon tyckte att det genom barnvakt, hur sent man stannar, alkohol eller inte osv. kan signalera en viss prioritering. Tillsammans med annat.

Tror du inte det vore bättre för dig att försöka komma bort från det här lite svart-vita kring alkohol?
Jobba med de där tankarna om att man inte skulle ”prioritera” eller ”vara där med hela sig” som du uttrycker? Jag tänker att ens alkoholintag ju inte har någonting alls att göra med huruvida du prioriterar vännens fest eller att det skulle påverka om du deltar helhjärtat/fullt ut på en fest?
Det är väl din närvaro och din personlighet som dina vänner vill ha oavsett om du dricker alkohol eller inte?
Är det här ett tryck som kommer utifrån från vännerna (blir de besvikna om någon inte dricker?) eller från dig själv?

Jag tänker att om man känner att man inte fixar att minska lite utan måste typ ha vit månad eller sluta dricka helt, ja då kanske man faktiskt har lite svårigheter med alkoholen ändå?

Se mitt svar ovan.

Men nja, jag skulle inte säga att jag har en svårighet. Idag dricker jag nog var fjärde helg i snitt och nästan aldrig fler än två glas på en kväll. Svårt för mig är nog snarare normen kring det, och sådant är ju inte helt enkelt att trolla bort. Jag har goda vänner som inte dricker särskilt mycket längre, förutom någon enstaka, men vi kommer alla från samma tidigare liv med middagar och utekvällar och hur vi umgås kan ju ta tid att förändra. Jag tror att vi alla befinner oss där just nu, att vi famlar lite i det nya med familjelivet och goda vänner från förr i tiden.

Jag tror aldrig alkohol har varit del av ”helgkänslan” för mig (även i perioder då jag festat osv mycket). För mig är helg vila och återkoppling. Det som ger mig ”helgkänsla” är tanken på att ligga i soffan och slöa😅

Kanske inte är det här då är ute efter, men kanske fundera på vad du verkligen uppskattar med dina helger? Jag hade nog inte letat ersättningsdryck i ditt fall utan istället satsat på något helt annat som får signalera helg. Göra något särskilt, kanske något med mat eller liknande😊

Vi har pratat om att göra helgfrukost till en grej. Vi äter ofta ganska stora frukostar även på vardagarna, men med det sagt kan man ju verkligen göra något annorlunda på helgen. Pannkakor, eller chiapudding, nybakat på morgonen osv. Mysig tradition att ha med barn också!

Jag hade en period i 20+ åldern när jag märkte att jag nästan behövde alkoholen för att slappna av och det kändes som ett varningstecken. Säger inte att det är så du resonerar @Midsommarblomster men jag har själv varit känslig för att saker (också annat än alkohol) blir måsten.

Det var så förr, innan barnen och kanske till och med innan pandemin. I 20-års åldern drack jag mer både för att det var mer fest och AW, men också för att signalera helg och slappna av. Det var länge sen nu, och idag blir jag mer trött än avslappnad. Men det är väl där ifrån rutinen kommit och nu när livet är markant annorlunda så kan det ta lite tid att hitta nya vägar, kan jag tycka. Den tiden var då, och bebistiden var.. bebistiden. Då drack jag inte för jag sov aldrig och om den marginalen är skral nu så var den obefintlig då. Men nu upplever jag på många plan att vi är ute på andra sidan, med två barn som blivit större, och livet är nytt. Vad är avslappning nu för tiden? Vad är helg? Vad är fest? Alkohol är en del av detta men för mig är det stora förändringar på många plan som jag håller på att hitta nya vägar i.

Vill också poängtera att jag verkligen aldrig har uttryckt det här i tråden. Jag har varken ett behov av att minska och ännu mindre ett problem med det. Jag dricker som sagt både lite och sällan, och att dricka ännu mindre och ännu mer sällan är inte ett problem det heller. Jag startade tråden för att jag famlar lite i nya rutiner just eftersom jag inte dricker på helgerna längre och söker efter en annan typ av helgkänsla. Så jag vet faktiskt inte hur det gick från det, till att jag skulle ha svårigheter med alkoholen? Om nåt så kanske det är ett tecken på att konsumtionen var för hög i ett tidigare liv, eftersom jag håller på att lära mig alternativen. Det här med att inte dricka alls är mest en reflektion kring att det kanske skulle finnas fördelar med det, nu när jag ändå så sällan gör det.

Nej, inte så alls. Det är inte så många som dricker sig till berusning nu för tiden. Jag tror inte att någon skulle tycka att det vore konstigt att jag inte drack alkohol, eller tycka att jag vore ett tristare sällskap. Likväl som att jag inte tycker så om någon annan heller. Men visst finns det en social kultur knuten kring mat och dryck där vi närmar oss varandra av att dela upplevelser, och det kan underlätta om förväntningarna är tydliga. Om någon styr en fest och tror att sällskapet ska dricka några glas vin och sitta uppe sent och tjöta, och det visar sig att de flesta inte vill dricka utan tar lite bubbelvatten och går hem tidigt så kanske det absolut blir lite snopet för värden som hade köpt några flaskor vin som nu står orörda. Även om samma värd har haft en precis lika trevlig kväll om hen bara var mer förberedd på önskemålen.

Men visst, sen tänker jag också att många utav oss just nu dricker alkohol mer sällan och därför prioriterar de tillfällen vi gör det betydligt noggrannare. Det klart att det då kan dyka upp en tanke om varför ens eget evenemang inte blev ett sådant. Även om ingen skulle bli berusad eller att det ens är alkoholen som är betydelsefull, utan att någon tyckte att det genom barnvakt, hur sent man stannar, alkohol eller inte osv. kan signalera en viss prioritering. Tillsammans med annat.

Varför skulle man gå hem tidigare för att man dricker bubbelvatten?

Själv blir jag tröttare av första glaset vin. Och vill helst gå innan folk börjar på tredje glaset, för det är då själva fyllan börjar och folk är inte lika roliga att umgås med längre (det blir så högljutt och osammanhängande).

Om alla dricker alkoholfritt kan man ju ha skarpa hjärnor vakna längre?

Själv blir jag tröttare av första glaset vin. Och vill helst gå innan folk börjar på tredje glaset, för det är då själva fyllan börjar och folk är inte lika roliga att umgås med längre (det blir så högljutt och osammanhängande).

Nää. Skarpa hjärnor vill sova på småtimmarna. Vin blir man piggare av 👌

Har inte läst hela tråden men alkoholfritt och lite festligt för mig: Schweppes Russian med is. Alternativt vilken annan tonic som helst! Finns ju massa spännande alternativ från såväl stora som små bryggerier.

Nej, det är två separata saker. Jag går alltid hem tidigt (har barn som sällan sover efter kl. 6 och vaknar dessutom några gånger varje natt) så för mig är det tidiga kvällar oavsett om jag dricker alkohol eller inte.

Men jag känner att vi kommer ifrån trådens ämne lite. Om fler vill dela med sig av tips eller erfarenheter kring att ha druckit vin som signal för helg, och nu inte längre gör det, så är jag nyfiken på andras upplevelse av den omställningen. Har läst mycket kul i tråden!

För mig är helgkänslan mer sluta tidigt på fredagen, snacksa lite innan middagen, tända ljus, musik på, kanske tända brasa. Med småbarn blir det troligtvis en musikvideo eller två som vi alla dansar till :D

Önskar verkligen att jag hade en brasa! Då och då är jag lite sur över att jag inte bor som Pettson & Findus.

Skarpa hjärnor är mer seriösa och tänker på morgondagen.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat