Ni som valt bort barn/inte vill skaffa

Utan att ge mig in i den pågående diskussionen ni för, så vill jag bara inflika att jag nog fortfarande är rätt besvärlig för mina föräldrar trots att jag är 35. Så det är nog i allra högsta grad ett livslångt åtagande att vara förälder, trots att det inte alltid känns jobbigt så bör en nog inte förvänta sig att barnen flyger ut och är helt utan behov av sin familj från dess att det är vuxet.

Jag räknar ju med att man har en relation och att man hjälps åt som familj om man är en sådan familj, precis som vänner som hjälper varandra. Min familj är tight och vi hjälper varandra med vad det än är. Men det är ju inget rent omhändertagande som hos ett barn det handlar om. Var det jag reagerade på. :)
 
Det har ju dykt upp en hel del trådar om det här med att inte skaffa eller skaffa barn. Så jag tyckte att det vore intressant att få höra lite mer från andra som inte vill ha eller har valt bort att skaffa barn. Hur resonerar ni? :)

Personligen så är nog det som skrämmer mig allra mest (bortsett från ett faktiskt barn och att lägga mitt eget liv åt sidan) att ha något som växer inne i min kropp. Är något så sjukt obehagligt över hela situationen att jag får rysningar i ryggraden. Som sagt så skulle jag aldrig kunna tänka mig att viga mitt liv åt någon annan heller. :p Jag vill vara huvudkaraktären i min bok.


Jag har aldrig velat ha barn. Ingen biologisk klocka har tickat. Ingen stor kärlek har tänt någon längtans låga.
Det har tjatats, stötts och blötts från jag var tonåring tills jag närmade mig 40-strecket. Inte av min familj, men av äldre arbetskamrater, jämnåriga vänner och okända människor.

Många förutsätter att jag hatar barn. Jag tycker varken mer eller mindre om barn som grupp än jag tycker eller inte tycker om andra grupper av människor. Vissa barn gillar jag, vissa gillar jag inte. Vissa 30-åringar gillar jag, vissa gillar jag inte.

När det gäller resonemang tycker jag man istället borde fråga varför folk väljer att skaffa barn.
Att skaffa barn borde vara ett väl genomtänkt beslut. Ett barn förtjänar att vara välkommet och efterlängtat.
Alldeles för många skaffar barn för att det är vad de förväntas göra.
 
Det håller jag förstås med om som lite konstigt (men troligen inte illa menat utan bara väldigt plumpt av den som sade det).
Fast det spelar ju ingen roll ifall det inte är illa menat? Att ens dra den jämförelsen för att trycka på att man borde skaffa barn är ju jättedumt. Det är ju garanterat ingen som menar nåt illa med att tala om för frivilligt barnlösa hur mycket bättre deras liv vore med barn eller att de kommer ändra sig, tvärtom är ju det garanterat sagt i all välmening ur deras synvinkel. Det gör det inte ett dugg trevligare för mottagaren.
 
Personligen, det som får mig att mest tveka i frågan om att skaffa barn är min egen ålderdom. Typ vem ska ta hand om mig osv. Och jag väljer att se det som en onödig anledning till att skaffa barn, det känns rent av själviskt att skaffa barn när det är min starkaste tveksamhet inför frågan.

Jag läste något inlägg här i tråden om att någon hade sagt man var självisk när man valde att inte skaffa barn, jag förstår verkligen inte det. Min mamma är min förebild, hon har varit (och är) en väldigt uppoffrande mamma som gjort nästan mer än vad som krävts. Inte perfekt men en utmärkt mamma. Jag vill inte vara en mindre mamma än hon, jag vill kunna ge mitt eventuella barn samma sak som hon har gett mig - och det är inte något som jag kan göra just nu även rent praktiskt men även psykologiskt. Hur kan det vara själviskt att vilja kunna ge sitt eventuella barn en bästa möjliga start på livet med föräldrar som faktiskt vill ha en?
Även om jag inte tycker om barn så hade jag ju velat ge barnet all den kärlek den förtjänar. Jag hade velat vara en bra förälder. Men jag tror inte att jag inte skulle kunna ge den kärleken och jag är övertygad om att jag inte skulle vara en bra förälder. Min mamma tyckte att man var egoistisk om man inte skaffade barn ( förutsatt att man kan). Jag tycker nog att att det är tvärt om.
 
Utan att ge mig in i den pågående diskussionen ni för, så vill jag bara inflika att jag nog fortfarande är rätt besvärlig för mina föräldrar trots att jag är 35. Så det är nog i allra högsta grad ett livslångt åtagande att vara förälder, trots att det inte alltid känns jobbigt så bör en nog inte förvänta sig att barnen flyger ut och är helt utan behov av sin familj från dess att det är vuxet.
Och när barnen blivit vuxna så kommer barnbarnen som man enligt normen förväntas vilja passa och ta hand om.
 
Jag räknar ju med att man har en relation och att man hjälps åt som familj om man är en sådan familj, precis som vänner som hjälper varandra. Min familj är tight och vi hjälper varandra med vad det än är. Men det är ju inget rent omhändertagande som hos ett barn det handlar om. Var det jag reagerade på. :)

Ok. Jag förstår hur du menar :) Och ja, numera är jag nog mest krävande i form av hjälp med praktiska saker som mitt eviga flyttande, men även att stå ut med mig i telefonen :angel:

För egen del var jag dock rejält sjuk som ung vuxen, från typ 19 år till 22 år var nog mina föräldrar lika delaktiga i min vardag som när jag var 10 år. Det är klart att de hade ju kunnat låta bli och så hade samhället fått ta en större del, men det var nog inte ett alternativ för dem. Min poäng är att det är nog bäst att förbereda sig på att det kan bli rätt mkt och långdraget ansvar, och allt annat är en bonus.

När jag utbildade mig till mentalskötare gjorde jag en praktikperiod på en barn- och ungdomspsykiatrisk avdelning. Personalen där brukade säga att med allt de visste så var de mer förvånade i de fall det faktiskt gick Bra för barnen att växa upp :P Men en blir ju färgad av ens vardag. Har hört samma från de som jobbar med barnsjukvård. De ser ju inte den friska sidan sas.
 
Även om jag inte tycker om barn så hade jag ju velat ge barnet all den kärlek den förtjänar. Jag hade velat vara en bra förälder. Men jag tror inte att jag inte skulle kunna ge den kärleken och jag är övertygad om att jag inte skulle vara en bra förälder. Min mamma tyckte att man var egoistisk om man inte skaffade barn ( förutsatt att man kan). Jag tycker nog att att det är tvärt om.
Både och tycker jag!
Egoistisk: jag vill inte ha barn pga att jag värderar min egen tid för högt.
Tvärt om: jag tror inte jag skulle kunna ge mina barn den tid/uppmärksamhet de förtjänade och vill inte utsätta dom för det.
 
I verkliga livet förekommer det.
Vet inte hur många gånger jag fått höra, men du har ju hund, när jag sagt att jag inte vill ha barn.
Det är också ansvar, du blir låst osv osv osv.
Förvisso, men inte ens i närheten av att ha barn.
Så vissa älskar tydligen att jämföra och använder det som argument för att jag borde skaffa barn.
Jag fick höra att eftersom jag älskade min hund så skulle jag älska mitt barn också.
Som att det var anledningen till att jag inte ville ha barn? :confused:
 
Men de äldre kommer att dö, om jag får vara plump :o Dvs de kommer att försvinna, och då leda till en möjligen bättre värld pga mindre befolkning. Det löser kanske bara kortsiktigt att försöka få fram mera människor att ta hand om äldre befolkningar då det bara ökar på världens befolkning, medan långsiktigt så vore det bättre att försöka ta sig igenom tiden med ont om yngre medborgare och sedan få en mera jämn befolkning.
Om man ska vara objektiv vill säga, det är ju lättare sagt än gjort när det börjar gälla en själv.
Hur menar du nu? De som är gamla idag dör ju men ersätts av nya gamla, livets gång, typ...! Och med vår allt bättre vård blir vi allt äldre, dvs vi lever längre och får en allt större grupp gamla som behöver resurser som kostar pengar som någon ska betala. Självklart är det så, vi kan ju inte säga att efter 70 får du ingen vård? Det är en knepig cirkel och jag tänker snarare att vi behöver omfördela våra resurser, vilket inte heller är en enkel ekvation.
 
Fast det spelar ju ingen roll ifall det inte är illa menat? Att ens dra den jämförelsen för att trycka på att man borde skaffa barn är ju jättedumt. Det är ju garanterat ingen som menar nåt illa med att tala om för frivilligt barnlösa hur mycket bättre deras liv vore med barn eller att de kommer ändra sig, tvärtom är ju det garanterat sagt i all välmening ur deras synvinkel. Det gör det inte ett dugg trevligare för mottagaren.
Jag har aldrig sagt att det är okej. Jag bara spånade vidare på varför man säger något sådant och jag tänker att det nog är av plumphet och obetänksamhet.
 
En högst personlig reflektion dock och lite spinnoff på detta med barn / djur (och INTE en jämförelse på något sätt eller något försök att övertala någon åt något håll!!!!). När vi fick vårt första barn hade vi tre hästar, två hundar och fyra katter. När sonen föddes förändrades självklart mycket i livet, men lite grann var också känslan att ”jaha, en till att ta hand om”, men med andra behov och förutsättningar förstås.
 
Både och tycker jag!
Egoistisk: jag vill inte ha barn pga att jag värderar min egen tid för högt.
Tvärt om: jag tror inte jag skulle kunna ge mina barn den tid/uppmärksamhet de förtjänade och vill inte utsätta dom för det.
Fast det är ju inte egoistiskt att avstå barn tycker jag? Däremot att skaffa dem och ändå värdera sin egen tid högst i alla lägen är ju rätt egoistiskt .
Eller egoistiskt i som att tänka på sig själv - javisst, det är ju ditt resonemang- men det är ju inte fel- men inte i meningen att man inte tänker på andra. Det är ju precis det man gör om man resonerar som du (även om det är ”andra” som inte finns det handlar om) 😊

Håller alltså med dig till fullo!
 
Både och tycker jag!
Egoistisk: jag vill inte ha barn pga att jag värderar min egen tid för högt.
Tvärt om: jag tror inte jag skulle kunna ge mina barn den tid/uppmärksamhet de förtjänade och vill inte utsätta dom för det.
Jo man tänker ju på sig själv för att man prioriterar annat. Blir lite kluvet där då.
Men det är lika egoistiskt att skaffa barn. Man skaffar ju för sin egen skull inte för barnets.
 
En högst personlig reflektion dock och lite spinnoff på detta med barn / djur (och INTE en jämförelse på något sätt eller något försök att övertala någon åt något håll!!!!). När vi fick vårt första barn hade vi tre hästar, två hundar och fyra katter. När sonen föddes förändrades självklart mycket i livet, men lite grann var också känslan att ”jaha, en till att ta hand om”, men med andra behov och förutsättningar förstås.
Fast det är väl ganska självklart att det kan upplevas så för nån som längtar efter det? När jag köpte min första egna häst såg jag det inte som ett dugg jobbigt att ansvara för den, trots allt jobb som krävdes. Det var ju något jag verkligen ville, hängde ju ändå en hel del i stallet innan och hunden kunde få motion samtidigt och allt... Men för en person som inte längtat efter egen häst och allt vad det innebär skulle garanterat uppleva det på ett helt annat sätt. Så jag förstår inte vad det har att göra i en tråd angående att välja bort barn?
 
Fast det är väl ganska självklart att det kan upplevas så för nån som längtar efter det? När jag köpte min första egna häst såg jag det inte som ett dugg jobbigt att ansvara för den, trots allt jobb som krävdes. Det var ju något jag verkligen ville, hängde ju ändå en hel del i stallet innan och hunden kunde få motion samtidigt och allt... Men för en person som inte längtat efter egen häst och allt vad det innebär skulle garanterat uppleva det på ett helt annat sätt. Så jag förstår inte vad det har att göra i en tråd angående att välja bort barn?
Fast HALLÅ jag skrev Spin- off!!! Och poängen, om den förbigick dig, var mer att jag liksom lite bara sorterade in nykomlingen i flocken och tyckte tanken jag faktiskt fick där var lite kul; ”två ben eller fyra, en liten ny som ska tas hand om”. Det var INTE ett ifrågasättande av någon annans val! Och jag likställer heller INTE mina barn med mina djur. Det var som sagt en spin - off i diskussionen!
Och vaddå inte jobbigt!? Det är väl både jobbigt och roligt med såväl barn som djur för dem som väljer att ha något av dem eller båda.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 743
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 092
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp