Njurbesvär....!!

O

oneway3

Hej!
Har ni några erfarenheter av katter med njurbesvär?
Min katt är 5år och har fått diagnosen att det är njurarna som är problemet.
jag ska tillbaka till kliniken på fredag men undrar hur allarligt det är, om katten kan leva med det osv. min katt har haft feber och varit allmänt "drogad" (matt) tillsättet men han har även väldigt dålig balans och styrka när han ska hoppa ned från famnen osv.

Tacksam för svar snarast!! Är väldigt orolig:(:crazy:
 
Sv: Njurbesvär....!!

Det där är ju inte direkt typiska njurproblemssymptom? Måste vara nått mer?

Njursvikt är dödligt, men med bra foder kan man "köpa" sig ibland flera år. Om det inte handlar om "tillfällig" njursvikt orsakat av nått annat.
Min huskatt Fia togs bort för att njurarna lade av. Hon fick diagnosen 1/2 och avlivades 1/3. Men med tanke på hur fort det gick så är jag lite inne på om hon blev förgiftad av nått. Så dåliga värden hade hon inte 1/2. Kreatininvärdet låg på strax över 400 då.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Snälla ingen som har varit med om njurbesvär...?
 
Sv: Njurbesvär....!!

Symtomen på njursvikt kommer ofta väldigt fort när njurkapaciteten passerar gränsen för vad som krävs för att rena undan urea mm.
Feber kan tyda på en purulent nefrit, infektion i njurvävnaden, då kan antibiotika hjälpa att stoppa utbredningen av skadan.
PL
 
Sv: Njurbesvär....!!

Det där är ju inte direkt typiska njurproblemssymptom? Måste vara nått mer?

Njursvikt är dödligt, men med bra foder kan man "köpa" sig ibland flera år. Om det inte handlar om "tillfällig" njursvikt orsakat av nått annat.
Min huskatt Fia togs bort för att njurarna lade av. Hon fick diagnosen 1/2 och avlivades 1/3. Men med tanke på hur fort det gick så är jag lite inne på om hon blev förgiftad av nått. Så dåliga värden hade hon inte 1/2. Kreatininvärdet låg på strax över 400 då.

Kan katter få någon akut njurinfektion eller liknande då de måste avlivas direkt eller får man veta det efter man först testat med speciell diet?
 
Sv: Njurbesvär....!!

Symtomen på njursvikt kommer ofta väldigt fort när njurkapaciteten passerar gränsen för vad som krävs för att rena undan urea mm.
PL

Ja, men dom symptomen som TS katt har har jag aldrig hört om förutom precis i slutet när njurarna lagt av mer eller mindre? Och det brukar ju föregås av rätt tydliga symptom innan det gått så långt.

Har sett ett hundratal berättelser om njursvikt på katt och det har varit samma sak varje gång, ökad törst och viktnedgång. Innan njurarna lägger av helt och katten blir mer eller mindre apatisk.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Kan katter få någon akut njurinfektion eller liknande då de måste avlivas direkt eller får man veta det efter man först testat med speciell diet?

p_l är ju bättre på detta än mig förstås, men infektion brukar kunna kollas med blodprov. Är det några tester tagna? Vad låg kreatininvärdet på t.ex? Om du vet.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Ser många fall av långt gången njursvikt på katt där ägaren inte sett någon ökad törst utan bara viktnedgång o så småningom upphörd aptit.
PL
 
Sv: Njurbesvär....!!

p_l är ju bättre på detta än mig förstås, men infektion brukar kunna kollas med blodprov. Är det några tester tagna? Vad låg kreatininvärdet på t.ex? Om du vet.

Han hade förhöjda njurvärden sa veterinären men vet inte vad kreatininvärdet låg på, vi nästa återbesöket sa dom att de skulle kolla hur skadad njuren var m.m.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Ser många fall av långt gången njursvikt på katt där ägaren inte sett någon ökad törst utan bara viktnedgång o så småningom upphörd aptit.
PL

Jag kan förstå iofs att man missar den ökade törsten om man har utekatt (min kissade på golvet så där var det lätt att se att det var mer kiss och mer utspätt) men viktminskningen är ju ändå ganska tydlig? Har lite svårt att förstå hur man kan missa den faktiskt.
Men ändå, veterinären verkar ju skicka hem TS katt som verkar visa tydliga tecken på lång gången njursvikt. När min var i det skicket fanns det inget mer att göra. Därav min fundering på om det verkligen är enbart njursvikt, eller om njursvikten orsakas av en infektion eller liknande.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Han hade förhöjda njurvärden sa veterinären men vet inte vad kreatininvärdet låg på, vi nästa återbesöket sa dom att de skulle kolla hur skadad njuren var m.m.

Okej. Just kreatininvärdet brukar säga en hel del nämligen, därav min fråga. Har kisse tappat nått i vikt senaste typ halvåret?
Min tappade i vikt på sommaren 2004, jag trodde det var mask (hon var utekatt) och avmaskade. Hon stannade men tappade igen på vintern 2004-2005 och då hade jag också märkt att hon kissade mer och att kisset var mer utspätt. Men hon var inte rumsren och kissade på golven så det var lätt att se.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Som sagt febern kan vara ett tecken på att det är en infewktion i njurarna.
Ökad törst behöver inte vara ett steg i njursvikten men kan mycket väl ha missats.
PL
 
Sv: Njurbesvär....!!

Själv tror jag inte på att bara kolla krea. Vet fall där krea låg ok men urea låg skithögt.
PL

Nej inte bara, men det lättaste vad jag har förstått eftersom det är det enda man talar om vid njursvikt. I alla fall med oss djurägare. Men jag gissar att min Fia var en sån, kreat låg på 400, en månad senare var hon död.
 
Sv: Njurbesvär....!!

Som sagt febern kan vara ett tecken på att det är en infewktion i njurarna.
Ökad törst behöver inte vara ett steg i njursvikten men kan mycket väl ha missats.
PL

Men om det är en infektion, så behöver det alltså inte vara njursvikt? Eller kan det vara en tillfällig svikt sekundärt nått annat?
 
Sv: Njurbesvär....!!

Jag är så gammaldags att jag kollar urea i första hand o krea i andra.
Angående törst eller inte så beror det på vilka delar av njurvävnaden som drabbas först.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 352
Senast: Fetaost
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 498
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp