Nöjd med vardagen?

grodan21

Trådstartare
Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag?

Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle kunna göra för att bli mer nöjd. Eller vissa saker vet jag, men där sätter ekonomin käppar i hjulen.
 
Nej. Men jämfört med hur det sett ut tidigare är jag mer än nöjd med hur vardagen har utvecklats.

Jag har ett jobb som äf helt okej, jag har några nära vänner, jag har hittar tillbaka till kreaviteten och konsten, jag hjälper till med en häst jag trivs med jag går till en fantastiskpsykologem gång i veckan, jag klarar av hushållsarbetet osv.

Sedan önskemål jag att jag inte hade så mycket ångest, inte hamnar i svarta hål så lätt. Jag vill vara mer stabil i mitt mående.

Men vardagen fungerar bättre än den gjort på flera år. Så jag är nöjd just nu.
 
I grund och botten, ja, eftersom det är vad jag förväntade mig när jag flyttade hit, så inget att klaga på.

Men om jag skulle fundera lite djupare och detaljerat, så nja. Jag är väldigt ensam, så pass att jag pratar med arbetskamrater på jobbet och övrig tid skämtar jag med min hund för att ha någon att prata med. Jag oroar mig för min framtid, arbetsmässigt. Och rent fysiskt mår jag inte bra, men det är så pass diffust att det ens är svårt att ta på. För någon vecka sedan satt jag på jobbet och hörde andra prata och skratta, på en helt annan dialekt än min, och plötsligt kom jag till insikt om hur ensam jag är. Det var inte en mysig känsla alls. Det slog mig då också att jag kommer vara ensam i jul är i år kommer det inte att vara frivilligt valt på sätt och vis.

Men på det stora hela är jag nöjd. Jag förstår att detta är en tid jag ska ta mig igenom/vänja mig vid, inget annat.
 
Både ja och nej. Är nöjd i den mån att jag har en lägenhet jag trivs med i bra område med nära till naturen, jag unnar mig saker på vardagar så som restaurangbesök och att umgås med vänner istället för att bara försöka pressa in saker på helgerna, jag engagerar mig i saker jag tycker är kul..

Men samtidigt finns det ju en strävan efter att göra mer saker så som; skriva klart min masteruppsats, bo på en gård, skaffa barn, ha ett jobb jag trivs med, sy och vara mer kreativ...

Men jag tänker att det finns en tid för allt - och jag måste faktiskt njuta av det jag har och inte bara sukta efter det som (förhoppningvis) kommer.
 
Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag?

Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle kunna göra för att bli mer nöjd. Eller vissa saker vet jag, men där sätter ekonomin käppar i hjulen.
Tänker jag på det så känner jag mig kanske inte nöjd, men jag känner mig heller inte missnöjd. Finns väl utvecklingspotential så att säga.
 
Jag är inte så frisk alltid, men bortsett från krämpor så är jag faktiskt riktigt nöjd! Har ett litet men mysigt hem, många fina vänner och bekanta. Bra grannar och rent allmänt ett bra liv. Men jag kanske är en allmänt rätt "nöjd" person? Såklart finns det saker jag skulle vilja ändra på men det är inget som upptar min vardag och jag ältar sällan saker jag inte har.
 
Jag är väldigt nöjd. Älskar mitt jobb, men det är på fel ort. Så det skulle egentligen kunna vara ännu bättre. Har ett väldigt bra privatliv och älskar platsen jag bor på. Önskar att få in mer rörelse, äta bättre osv. Det finns alltid förbättringar, men grunden är bra!
 
Jag är inte så frisk alltid, men bortsett från krämpor så är jag faktiskt riktigt nöjd! Har ett litet men mysigt hem, många fina vänner och bekanta. Bra grannar och rent allmänt ett bra liv. Men jag kanske är en allmänt rätt "nöjd" person? Såklart finns det saker jag skulle vilja ändra på men det är inget som upptar min vardag och jag ältar sällan saker jag inte har.
Det är nog det som är en stor skillnad, jag är nog en ganska missnöjd person :(
 
Det är nog det som är en stor skillnad, jag är nog en ganska missnöjd person :(

Jag tror verkligen att det påverkar hur man är som person, typ om man ser glaset halvfullt eller halvtomt. Personligen är jag nästan alltid rätt nöjd och gör det bästa av situationen. Min pappa var likadan, ännu lite mer än mig. Han kunde vända allt till något positivt. Min mamma är precis tvärtom och ser ofta problem, hinder osv. Men jag tror också att det handlar rätt mkt om psykisk hälsa, och det kan en ju inte alltid råda över.
 
Nja. Jag är nöjd på jobbet, inte lika nöjd privat. Ibland känns det som dagarna bara springer ifrån mig. Jag skulle vilja ändra på vissa saker men det ”går inte”.
 
Både ja och nej.

Är trött på all trasighet men tycker jag har det efter omständigheterna helt okej, och jag har gjort livsförändringar som förhoppningsvis på sikt kommer medföra bättre förutsättningar för en vettig och hållbar vardag 😊
 
På det stora hela taget, ja jag trivs med mitt liv.

Mår bra i mig själv, "trots" att jag är allmänt krasslig i kombo med en skröppelkropp. Trivs också på både jobb och här hemma i stugan.

Är inte lagd åt att lägga energi på eller gräma mig över sånt som inte går att påverka (kropp och hälsa). Sånt ger enligt min erfarenhet ett generellt missnöje som i längden leder till bitterhet och sånt är inte min grej.

Jag är mer att jag anpassar mig, gör det bästa och mesta av situationen just nu, så att jag är nöjd och tillfreds. Förändras livet så anpassar jag mig efter det osv.
 
Jag är nöjd till stor del, men sen finns det såklart saker jag hade velat förbättra för att bli nöjdare. Tex kunde jag har bättre ekonomi och mer frihet. Jag skulle vilja renovera mitt lilla hus och flytta in min moster där för att sedan bygga ett större hus på gården. Men de pengarna finns liksom inte. Jag håller som bäst på att renovera mitt lilla hus, men jag kommer bo kvar där själv.

Och bara det att jag måste jobba stör mig och är ett stressmoment i mitt liv. Jag hade velat vinna Eurojackpot eller liknande så jag slapp. Tycker att jag har jobbat tillräckligt i livet.
 
Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag?

Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle kunna göra för att bli mer nöjd. Eller vissa saker vet jag, men där sätter ekonomin käppar i hjulen.
Nöjd i stort. På plussidan är ett jobb jag trivs med, fantastiska kollegor, fina vänner, underbara barn, ett hus jag älskar och en häst att rida. Och jag är hyfsat frisk.

På minussidan är att jag jobbar för mycket men det är tyvärr ett måste för att få ihop ekonomin som ensamstående i stort hus, vilket gör att jag tyvärr hinner och orkar för lite i vardagen. Jag hade kanske också velat ha någon att vara kär i eller iallafall tillbringa tid med regelbundet :p men det är inget måste för att mitt liv ska kännas bra.
 
Jag skulle ju vilja hinna mer alltså mer i trädgården tex och mer andra saker
Hade jag varit yngre och frisk hade jag försökt byta jobb men i grunden gillar jag mitt jobb det är bara lite väl jobbigt ibland
Men det är verkligen ingen idé att jaga eller stressa jag hinner det jag hinner och jag orkar det jag orkar
Så ja jag är nog nöjd eller jag är inte missnöjd i alla fall
 
Överlag ja.
Jag trivs jättebra i vår lägenhet, har en fantastisk sambo och älskar livet med våra djur, underbart att ja häst igen 😍
Har fina vänner och bor nära min fina morbror som jag har en väldigt bra relation till.

Jobbet är dock stundtals tufft och jag tvivlar ganska ofta på om jag verkligen har rätt tjänst. Det är lite av en berg och dalbana, vissa dagar är super, andra dagar vill jag bara gråta. Men jag försöker hitta verktyg för att kunna hantera det och få en mer jämn känsla.

Jag har inte återhämtat mig riktigt som jag hoppats/trott efter min olycka och det kan skapa en del frustration när jag inte orkar på samma sätt som innan. Men jag jobbar på att hitta strategier där med.
 
Både ja och nej. Trivs inte så bra med jobbet, men ska byta snart och då kommer den biten vara bättre. Lite för mycket psykisk ohälsa och tyvärr lite fysisk också den senaste tiden, men trivs där jag bor, fyller min fritid med lagom mycket aktiviteter. Skulle önska då att lite mindre tid gick åt till ångest och lite mer till att vara kreativ, men jag jobbar på det.
 
Ja, jag är nöjd. Är det någon dag som jag skulle känna mig mindre nöjd så vet jag att det ordnar sig bara jag går ut till stallet eller hagen så jag får umgås en stund med de underbara hästarna. Jag saknar katter efter att den äldsta dog tidigare i år, men hoppas kunna skaffa ett par kullsyskon nästa år igen.

Jag försöker också påminna mig om att vara väldigt tacksam så länge jag får vara frisk, fastän det är lätt att ta för givet tills den dag man inte är det längre. Även om det kan kännas lite stressande att ha fyllt 50 och inte längre kunna vara "ung och lovande" i något sammanhang, så är jag också tacksam för den kunskap och de självinsikter som man bara uppnår genom att ha levt ett tag och åkt på några snytingar genom livet. Det är i sig en stor källa till nöjdhet att ha landat i sig själv, vara trygg i mina beslut och släppa ängsligheten för vad andra tycker om allt, veta vad jag är beredd att kompromissa med och inte etc.

Men även om jag hittar en del störiga saker att störa mig på, så bygger mycket av min nöjdhet på en återkommande glädje över små saker i vardagen, de första clementinerna på hösten, en kopp te i växthuset, att hämta in färska ägg från hönsen och bär från trädgården, en lång promenad utmed stranden, doften av nyslaget hö, när dagsljuset ökat tio tjugo minuter i början på februari, en mysig helgfrukost med tända ljus. Och annat sånt som lätt bara passerar i vardagen men som jag gärna håller fast i en stund och njuter av att det gör mig glad och nöjd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att jag behöver gå i terapi och är nu nyfiken på om någon här testat någon av dessa plattformar där man prata med...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 024
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 576
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp