Bukefalos 28 år!

Nöter päls i gräs?

Mina hundar är avelsmaterial, men det förhindrar ju inte att de också är högt älskade hundar vars välmående som individer har väldigt hög prio för mig som ägare och uppfödare.
Ja att det är avelsmaterial är en sak. Det påstår de som kan att min är med men att söka efter fodervärd för sitt avelsmaterial, det låter för mig som att hunden som individ är sekundär, det är generna som är det primära och det man letar fodervärd till. Det för mina tankar till dessa burhundar som inte har något liv utan är just avelsmaterial.
 
Ja att det är avelsmaterial är en sak. Det påstår de som kan att min är med men att söka efter fodervärd för sitt avelsmaterial, det låter för mig som att hunden som individ är sekundär, det är generna som är det primära och det man letar fodervärd till. Det för mina tankar till dessa burhundar som inte har något liv utan är just avelsmaterial.
Så olika man kan tolka det! Jag läser det mest som "Här är en uppfödare som har en plan för sin avel, vill hundarnas bästa och är noga med var hundarna hamnar".
 
Jadå. Många(!) klipper ner afghaner så fort de är klara med tävlingskarriären (de får inte heller tävla LC eller kapp om de är rakade). Sedan finns det också kapplöpningsavlade afghaner och afghaner från ursprungsländerna som inte alls får samma pälsmängder som de västerländska utställningshundarna. Men tja, gruset ramlar av när hunden torkar, och utställningshundarna badas och borstas ungefär en gång i veckan (tar ca 4 timmar per gång verkar det som).

Här är den afghanen som förra året var vinstrikast i Sverige på utställning (bild från vinthundklubbens hemsida):
BIS-3-1.jpg


Här är en rakad afghan:
Kiwi6.jpg


Här är en väns afghan, nybadad. Han är 3 år gammal och det blir inte mer päls än sådär. Då är han ändå hälften utställninsafghan:
37290305_10156504463714568_4134049573091934208_o.jpg
Den sista är riktigt snygg
 
Så olika man kan tolka det! Jag läser det mest som "Här är en uppfödare som har en plan för sin avel, vill hundarnas bästa och är noga med var hundarna hamnar".
Så hade jag också tolkat det om hen hade skrivit att hen sökte en fodervärd för sin hund men att skriva att hen söker fodervärd för sitt avelsmaterial, det är det jag tycker är vidrigt. Då är det inte en individ längre utan bara en uppsättning gener som ska ha ett bra ställe att bo på. Som om hunden vore ett ting, inte en levande individ.
Att hundar som sätts ut på foder förhoppningsvis ska gå en uppfödares avel och ingår i hens avelsplan vet man ju redan så det behöver inte förtydligas på något vis genom att skriva avelsmaterial.
 
Att hundar som sätts ut på foder förhoppningsvis ska gå en uppfödares avel och ingår i hens avelsplan vet man ju redan så det behöver inte förtydligas på något vis genom att skriva avelsmaterial.

Fast det är extremt vanligt att folk har absolut noll koll på vad fodervärdskap innebär när det kommer till hund och det är också de ärenden som är i majoritet hos dpn, så de som har hundar ute på foder kan inte vara tydliga nog imo.
 
Så hade jag också tolkat det om hen hade skrivit att hen sökte en fodervärd för sin hund men att skriva att hen söker fodervärd för sitt avelsmaterial, det är det jag tycker är vidrigt. Då är det inte en individ längre utan bara en uppsättning gener som ska ha ett bra ställe att bo på. Som om hunden vore ett ting, inte en levande individ.
Att hundar som sätts ut på foder förhoppningsvis ska gå en uppfödares avel och ingår i hens avelsplan vet man ju redan så det behöver inte förtydligas på något vis genom att skriva avelsmaterial.

Att förvalta avelsmaterialet är att BÅDE sköta individen på ett för hunden och avelrättshållaren optimalt sätt.

Hunden mår inte dåligt av nerklippt päls eller att man inte meriterar den, men det är definitivt inte att förvalta avelsmaterialet.

Jag tycker att du drar väldigt höga växlar på ett högst normalt ordval. Om jag lägger ut en annons förutsätter jag att det är solklart att hunden ska få ett bra liv, däremot kan det vara värt att trycka extra på andra önskemål om det finns.
 
Fast det är extremt vanligt att folk har absolut noll koll på vad fodervärdskap innebär när det kommer till hund och det är också de ärenden som är i majoritet hos dpn, så de som har hundar ute på foder kan inte vara tydliga nog imo.
Så kan det säkert vara men isåfall tycker jag att det är bättre att man lägger in en inlaga om vad fodervärd på hund innebär i annonsen än att man skriver "förvalta mitt avelsmaterial". Jag inte tror att de som inte vet vad fodervärd på hund innebär förstår vad det innebär för att man skriver avelsmaterial utan då får man nog vara tydligare än så.
 
Att förvalta avelsmaterialet är att BÅDE sköta individen på ett för hunden och avelrättshållaren optimalt sätt.

Hunden mår inte dåligt av nerklippt päls eller att man inte meriterar den, men det är definitivt inte att förvalta avelsmaterialet.

Jag tycker att du drar väldigt höga växlar på ett högst normalt ordval. Om jag lägger ut en annons förutsätter jag att det är solklart att hunden ska få ett bra liv, däremot kan det vara värt att trycka extra på andra önskemål om det finns.
Såklart det är och det har jag aldrig motsatt mig eller skrivit något om. Det är ordvalet "avelsmaterial" istället för "min hund jag hoppas kan gå i avel" eller "min hund som ingår i min avelsplan" som jag vänder mig emot.

Då tycker vi olika. Ord är starka och man bör tänka på hur man använder dem och att syftningen blir rätt.
 
Nej självklart inte. Jag hoppas att ingen uppfödare säljer till någon de inte tror kommer förvalta hunden på bästa sätt. Det är just ordvalet avelsmaterial som stör mig. Det är en levande individ, inte ett material, en uppsättning gener utan en levande individ som ska få de bästa förutsättningarna oavsett.
Jag får inga av de vibbarna av ordet! Kan inte ens fatta vad det skulel vara för konstigtmed ordet?

När jag avlade var det självklart att jag även bedömde avelsvärdet om jag köpte en ridhäst som var ett sto.
Bra avelsmaterial är bara en plusfaktor i det stora hela andra.

Om man tillbingar ett antal år med att avla fram det bästa djuret efter ens egna önskemål så är det väl inte konstigt att man gärna sr att en köpare fortsätter förvalta de generna?
 
Såklart det är och det har jag aldrig motsatt mig eller skrivit något om. Det är ordvalet "avelsmaterial" istället för "min hund jag hoppas kan gå i avel" eller "min hund som ingår i min avelsplan" som jag vänder mig emot.

Då tycker vi olika. Ord är starka och man bör tänka på hur man använder dem och att syftningen blir rätt.

Hur du beskriver dina blivande avelshundar som du placerar ut på foder är ju upp till dig, för det verkar mest vara du som reagerar negativt på formuleringen "förvalta avelsmaterial".

Gissar dock på att du inte har varit/är/aspirerar att bli uppfödare med tanke på hur upprörd du blir av en fras som andra läser, tolkar och använder på ett helt motsatt vis än vad du gör.
 
Vilket trams. Klart hundarna ska kunna gå överallt.

Jag har en långhårig, kortbent hund som ställs ut. Det går dessutom bra, han har två championat i dagsläget. Jag har självklart inga begränsningar över var han får gå och inte med tanke på pälsen. Sen att han släpar med sig halva skogen in är en sak, men det är ju jag som väljer att ställa ut honom och då får jag ta det extrajobbet det innebär med att borsta honom också, inte begränsa var han får vistas och inte.
 
Min hund kan få små fula kala fläckar där fästingar har suttit. De kanske undviker högt gräs pga det? Det är den enda någorlunda rimliga anledningen jag kan komma på för att undvika högt gräs för pälsens skull.
 
Tack för era tankar!
Jag tycker så synd om hundarna som bara får gå på asfalt när det är så varmt, och att dom inte törs prova gå i en skuggig park, skog eller annan lämplig plats.
Men de här med utställningshundar kommer jag aldrig att förstå :angel:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 986
Senast: Liten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: Takire
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 114
Senast: Migo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 844
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp