Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Jag har börjat med inlärningen av eukalyptus på allvar nu. Labradåren är peppad, perfekt enligt honom att få nosa och få godis för det. Jag började med smeller och har nu gått över till att jobba mer med pairing, mjukost vid gömmorna = kalas. :d Jag bedömer alltså att jag har fixat biten med att ge doften ett värde.

Baksidan av att han är peppad är att söken blir därefter. Han gasar på för fullt, springer runt och nosar lite här och var tills han av en slump får upp vittringen. Hittar han inte tillräckligt snabbt så tittar han på mig som att jag ska lösa problemet åt honom. Jag peppar honom att fortsätta och på sin höjd kan jag visa med handen i ungefär vilket område han ska söka av. Då tuffar han på ett tag till men jag ser redan nu risken för att han helt tappar sugen när söken blir svårare.

Han har ganska låg mental uthållighet av födsel och ohejdad vana, så jag tar gärna emot tips på hur vi kan jobba upp den i noseworken. Hittills har han fått söka lös för att inte känna sig pressad av mig i snöret men nu misstänker jag att han kanske behöver vara kopplad och få mer fingervisning för att inte befästa dåliga vanor. 🤔 Eller borde vi backa bandet helt?

Jag håller utkik efter kurser men den här tiden på året är det hopplöst. Dvs det är oklart om och när det kan finnas instruktörshjälp att tillgå.
Vet inte om det alls är intressant för dig, men det finns en instruktör (hon som gjort en nosework-kortlek) som just nu har rea på sina webbkurser. Tror säkert att man kan köpa till återkoppling på distans om man vill det.

Idag har vi tränat med sällskap, i en miljö som var obekant för båda hundarna. Det var otroligt nyttigt, och visade jättetydligt att det är miljöträning vi behöver. Hon går upp supermycket i varv när hon ska söka i ny miljö - det är inte en negativ stress (tror jag), hon blir bara supersupersuperfladdrig och är överallt. Flera av söken idag var verkligen precis som senaste gångerna vi tävlat.

Så, miljöträning. Det är inte plättlätt för mig att få till, men det går. Och så är jag glad över startordningen till tävlingen nästa helg, vi startar precis så att vi hinner en kort promenad mellan banvandring och vår tur. Det är troligen så bra förutsättningar det blir i nuläget.

Under helgen var yngsta hunden på en TSM2.
Vi missade två gömmor, tack vare att jag var på fel ställen för länge så tiden hann gå ut innan vi hunnit söka av allt, i ena söket hade vi precis kommit dit där gömman var men där gick tiden ut.
Men jag var så otroligt nöjd över söken, hon jobbade fantastiskt, supernoga och självständig, och inga felmarkeringar!
Det har ju varit ett stort problem för oss tidigare, antingen för att hon tillslut har markerat för att hon inte hittar, för att hon tycker miljön varit lite läskig, känt doftmolnet men inte rett ut gömman, eller bara för att hon trott att det är själva markeringen som ger utdelning, men oj vad hon jobbade ut en klurig gömma, fram och tillbaka, under och över och fann den tillslut i ett hörn.
De söken vi klarade sökte hon lös, då hade hon ingen bak i snöret som valde att leta på fel ställe.
Jag måste bli bättre på att fördela tiden, hittar vi inget så gå därifrån och ta resten av sökområdet, och hittar vi inget där så gå tillbaka....
Det hade varit många felmarkeringar före oss, det gör mig ännu gladare att hon inte gjorde det!! (det blir ju lätt smittsamt)

Just nu känns det ganska bra inför tävlingen på söndag. Hemma har jag tränat med pairing och i den miljö jag har där det finns gott om störningsdofter (stallet). Hemma är hon superduktig, doftsäker, glad och kaxig. Och så har vi varit inne i stan ett par gånger och ska försöka åka iväg en gång till. Jag tror att hon behöver vänja sig vid att bilåkning + stadsmiljö inte alltid är lika med träning eller tävling, och där har jag varit lite slapp på sistone.

Jag är helt inställd på att miljön kan komma att ställa till det även denna gång. Men då har jag åtminstone gjort det jag kunnat i nuläget, och vet precis vad vi behöver träna vidare på.

Jag testade ett kort pass med täta gömmor idag och det fick faktiskt ner farten litegrann. :up: Han slukade en möbeltass i sin iver, men lite svinn får man räkna med. 🤫 Jag får säkra dom bättre i framtiden.

Han gasar fortfarande för fullt precis i starten så kommande veckas projekt får bli att klura ut en rutin kring det. Just nu är jag bara glad åt att han faktiskt är taggad i träningen, med tanke på vilka problem vi haft tidigare. :heart Vi är visserligen totala nybörjare men jag tror att det här kan bli bra.

Jag testade ett kort pass med täta gömmor idag och det fick faktiskt ner farten litegrann. :up: Han slukade en möbeltass i sin iver, men lite svinn får man räkna med. 🤫 Jag får säkra dom bättre i framtiden.

Han gasar fortfarande för fullt precis i starten så kommande veckas projekt får bli att klura ut en rutin kring det. Just nu är jag bara glad åt att han faktiskt är taggad i träningen, med tanke på vilka problem vi haft tidigare. :heart Vi är visserligen totala nybörjare men jag tror att det här kan bli bra.
Med Griseo, som är rätt hetsig och vill fara iväg i hundra knyck i starten, har jag fått tipset av en instruktör att gå framför hunden, dvs. jag backar och hunden söker framför mig/mot mig, han får inte passera mig. Det har faktiskt dämpat honom en del och det har blivit noggrannare sök. Kanske inte passar alla ekipage, men kan kanske vara värt att testa i alla fall. :)

Jag är så nöjd med dagens tävling (inomhus), trots att vi bommade en knepig liten gömma. Skillnaden i känsla jämfört med förra tävlingen var otrolig - hon kändes lugn och fokuserad och jag hade koll på kopplet och is i magen. Dessutom fick vi med oss ett SSE - för er rutinerade tävlingsrävar är det säkert vardagsmat, men för mig har det känns som ett väldigt avlägset mål.

Vi fick jättefin kritik, och jag är till och med glad (faktiskt!) över det sök vi bommade för att det var så lärorikt (längst ut på ena sidan av en lastpall, mittemot utgången så att varje fläkt från dörren tryckte in doften i rummet och på den sida av lastpallen där jag trodde att min hund markerade, men där jag såhär i efterhand fattar att hon bara uppfattade gömman som satt på andra sidan).

Sammanfattningsvis ett superhärligt kvitto på att vi tränat rätt de här två veckorna - och jag medger gärna att det kändes supermotigt att ta tag i det efter tjufemprocentstävlingen för två helger sen. Men det blev bra! Och var kul!

Snart ska jag tävla i Nosework för första gången med unghunden. En miljö med många andra hundar och förväntan på att det ska hända något kul är svår för henne.
Sen är hon otroligt snabb och överentusiastisk och river därför runt bland behållarna. Så nu funderar jag på hur jag ska lägga upp det.
Lång promenad innan så hon får ur sig lite energi i alla fall. Ta ut henne ur bilen i god tid så hon hinner landa i miljön innan vi ska söka och hålla undan från övriga hundar så gott det går.
Men hennes galna entusiasm när hon ska söka är svår. Och att få henne att komma till mig för belöning istället för att krafsa runt bland behållare. Försökt träna på det men vi är inte i mål där ännu.
Hitta doften tror jag är det minsta problemet här 😅
Spännande ska det bli men jag har rätt låga förväntningar på resultatet.

Nästa vecka ska jag och popcornet på nosework kurs, första tillfället. Vi är totalt nybörjare och jag har ingen aning om vad det innebär. Mer än att hunden ska få använda nosen, som han älskar.

Finns det något att tänka på när man börjar för att göra det tydligt att nosework och lydnad är olika uppgifter? När jag tränar rally/lydnad så startar jag honom alltid på filt och tar ut han i fotgående. Nu behöver jag ju ha en annan rutin för annat jobb? Eller kommer det av sig självt? Gör ni något särskilt för att era hundar ska komma i olika "mode" beroende på uppgift?

Snart ska jag tävla i Nosework för första gången med unghunden. En miljö med många andra hundar och förväntan på att det ska hända något kul är svår för henne.
Sen är hon otroligt snabb och överentusiastisk och river därför runt bland behållarna. Så nu funderar jag på hur jag ska lägga upp det.
Lång promenad innan så hon får ur sig lite energi i alla fall. Ta ut henne ur bilen i god tid så hon hinner landa i miljön innan vi ska söka och hålla undan från övriga hundar så gott det går.
Men hennes galna entusiasm när hon ska söka är svår. Och att få henne att komma till mig för belöning istället för att krafsa runt bland behållare. Försökt träna på det men vi är inte i mål där ännu.
Hitta doften tror jag är det minsta problemet här 😅
Spännande ska det bli men jag har rätt låga förväntningar på resultatet.
Heja, det kommer att bli kul!

Nu kanske din hund är så snabb att det här är irrelevant för dig, men mig har det hjälpt massor att, när vi väntar på vår tur, ta fram mobilen och tajma hur lång tid 2 minuter (eller 2,15 eller 2,30 eller vad det nu kan vara) faktiskt är. Det är rätt mycket tid, man kan ha is i magen och låta hunden flaxa runt en stund i början. För mig har det minskat antalet feltolkningar, jag hinner se efter om hon faktiskt menar markering.

Lycka till, det kommer gå toppen!

Nästa vecka ska jag och popcornet på nosework kurs, första tillfället. Vi är totalt nybörjare och jag har ingen aning om vad det innebär. Mer än att hunden ska få använda nosen, som han älskar.

Finns det något att tänka på när man börjar för att göra det tydligt att nosework och lydnad är olika uppgifter? När jag tränar rally/lydnad så startar jag honom alltid på filt och tar ut han i fotgående. Nu behöver jag ju ha en annan rutin för annat jobb? Eller kommer det av sig självt? Gör ni något särskilt för att era hundar ska komma i olika "mode" beroende på uppgift?
Jag gör inte någon stor grej av det. Samlar ihop hunden med fotkommando. Sätter hunden vid min sida några sekunder så att hunden taggar ner lite. Ser mig omkring och ger sen startkommando.

Instruktören kommer att gå igenom det. Och olika instruktörer har olika uppfattning om hur startrutiner ska se ut, jag skulle göra som hen säger tills jag kommer på ett sätt som passar oss bättre (om det behövs).

Men i början kommer ni mest att syssla med doftinlärning, då är starten underordnad.

Instruktören kommer att gå igenom det. Och olika instruktörer har olika uppfattning om hur startrutiner ska se ut, jag skulle göra som hen säger tills jag kommer på ett sätt som passar oss bättre (om det behövs).

Men i början kommer ni mest att syssla med doftinlärning, då är starten underordnad.
Jag skrev nog otydligt.

Jag menar att skilja på träningstillfället/övningen. Popcornet är extremt doftintresserad och hitintills har det varit en utmaning att få honom att inte använda nosen (i lydnadsträningen) och stärka hans förmåga att välja bort doftimpulserna när de kommer. Nu kommer jag ju vilja att han ska använda dem.

Men då kanske jag bara ska lugna mig så får jag säkert guidning i det och popcornet är ju ganska smart så han fattar nog utan att jag krånglar till det ;).

Jag har anmält mig och Labradåren till en nybörjarkurs här framöver så nu väntar jag på att se om vi kommit med. Skitnervöst men nu när det gått ett par dar sen jag skickade in så börjar jag i alla fall känna mig lite pepp och hoppas att vi inte blir bortlottade. Max 6 ekipage så det låter överkomligt för mig som har svårt för att vara i grupp. :)

Jag skrev nog otydligt.

Jag menar att skilja på träningstillfället/övningen. Popcornet är extremt doftintresserad och hitintills har det varit en utmaning att få honom att inte använda nosen (i lydnadsträningen) och stärka hans förmåga att välja bort doftimpulserna när de kommer. Nu kommer jag ju vilja att han ska använda dem.

Men då kanske jag bara ska lugna mig så får jag säkert guidning i det och popcornet är ju ganska smart så han fattar nog utan att jag krånglar till det ;).
Aha, jag fattar. Men du kommer att få hjälp med det, och får han i uppgift att söka kommer han inte att tänka på nån lydnad. 😄

Förresten: precis som i t ex viltspår finns det även nw-folk som har en särskild sele när hunden ska söka, för att den ska förknippa den selen med arbete. Jag har själv aldrig brytt mig om det, varken i nw eller viltspår.

Jag skrev nog otydligt.

Jag hade ett "arbetstecken" (liten scarf) på min förra hund när vi tränade NW. Inte vet jag om det hjälpte honom förstå vad vi skulle göra, men så sas det åtminstone då (typ tio år sedan) att man kunde göra.

Annars tror jag som de andra, att hunden kommer skilja på aktiviteterna. Det jag har fått lära mig är att som förare helt glömma lydnaden under noseworkträning, åtminstone i början. Hunden ska ju ha allt fokus på doften, inte på dig eller på att kontrollera sig. Du som förare ska ha fokus på hunden, inte tvärtom :)

Har testat på nosework lite från och till under åren men har tyckt att det är rätt bökigt med hydrolat, möbeltassar och allt vad det är. Men under hösten och vintern behövde vi verkligen en nosaktivering inomhus så vi började söka kong vilket går galant och har varit så kul. Jag är lite som person sån som gärna vill ha tävling som mål för att bli extra motiverad. Men när jag läser på lite så tycker jag att tävling i specialsök är betydligt mer omständigt än nosework och att det inte finns så mycket tävlingar här. Noseworken verkar finnas mer både träningsgrupper och tävlingar. Så nu funderar jag på att gå tillbaka till eukalyptus i alla fall. Har någon här tränat och tävlat i båda? Vilket har känts roligast/enklast att få till tränings och tävlingsmässigt?

Har testat på nosework lite från och till under åren men har tyckt att det är rätt bökigt med hydrolat, möbeltassar och allt vad det är. Men under hösten och vintern behövde vi verkligen en nosaktivering inomhus så vi började söka kong vilket går galant och har varit så kul. Jag är lite som person sån som gärna vill ha tävling som mål för att bli extra motiverad. Men när jag läser på lite så tycker jag att tävling i specialsök är betydligt mer omständigt än nosework och att det inte finns så mycket tävlingar här. Noseworken verkar finnas mer både träningsgrupper och tävlingar. Så nu funderar jag på att gå tillbaka till eukalyptus i alla fall. Har någon här tränat och tävlat i båda? Vilket har känts roligast/enklast att få till tränings och tävlingsmässigt?
Nu vet jag inte var du bor (och jag kan inte säga nåt om specialsök), men generellt finns det ju massvis av noseworktävlingar. Jag skulle kunna tävla varje helg utan att behöva åka speciellt jättelångt. Sen är det iofs rätt dyrt tyvärr, men tävlingar finns det.

(Du bör kunna skapa konto i SNWK och kika på tävlingskalendern för din ort för att få en uppfattning.)

Jag hade ett "arbetstecken" (liten scarf) på min förra hund när vi tränade NW. Inte vet jag om det hjälpte honom förstå vad vi skulle göra, men så sas det åtminstone då (typ tio år sedan) att man kunde göra.

Annars tror jag som de andra, att hunden kommer skilja på aktiviteterna. Det jag har fått lära mig är att som förare helt glömma lydnaden under noseworkträning, åtminstone i början. Hunden ska ju ha allt fokus på doften, inte på dig eller på att kontrollera sig. Du som förare ska ha fokus på hunden, inte tvärtom :)
Tack!

Det låter som en aktivitet helt i divans smak!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka