Novus senaste väljarbarometer

Bara delvis till dig.

En partiorganisation är väldigt mycket mer än partiledaren. Oavsett vad ledaren säger och framför, så finns ett partiprogram och en ideologisk grundsyn.

Visst påverkar ledaren - ta bara skiftet mellan Kinberg-Batra och Kristersson. Men i grunden är det samma parti. Oavsett ytliga förändringar. Och väldiugt sällan följer partiet partiledaren. Partiledaren har att följa det parti hen satts att leda.

Det är jag mycket väl medveten om, därför jag läst programmen och gör valkompasser innan val :)
Sen ska jag inte sticka under stol med att jag styrs mycket av ledaren.
Kristersson är för mig tråkig, Bali är underhållande och EBT gillar jag jättemycket, alltså blir det KD.
Om tre år kan jag ändrat åsikt helt och kan lika gärna välja ett rött parti. Mina åsikter är absolut inte huggna i sten.
 
Jag kanske är feg, men jag skulle inte ens vilja att det parti jag röstade på fick majoritet och fick härja fritt. Jag gillar att olika partier rullar olika perspektiv och därmed balanserar upp varandra och tar udden av de värsta förslagen.

Alla partier har en hel del märkliga förslag som man inte vill ska se dagens ljus.
Du är kanske inte feg utan bara folkpartist! obs, skämt.
 
Det är så tråkigt med populism, för det är allt vad M, KD och SD har att komma med. Visserligen är ju inte övriga riksdagspartier mycket bättre... Någonstans verkar det där med att ha en ideologi försvunnit... Kanske är det bara media som polariserar allt för att få sälja mer...
 
Det är jag mycket väl medveten om, därför jag läst programmen och gör valkompasser innan val :)
Sen ska jag inte sticka under stol med att jag styrs mycket av ledaren.
Kristersson är för mig tråkig, Bali är underhållande och EBT gillar jag jättemycket, alltså blir det KD.
Om tre år kan jag ändrat åsikt helt och kan lika gärna välja ett rött parti. Mina åsikter är absolut inte huggna i sten.

"Underhållande"?

Ja han är jätteunderhållande på Twitter. Verkligen. Har du kikat där?
 
Igen, hellre än Kristersson ja. Skulle gärna se Norlén också.

I LHBTQ-frågan är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig.
Abortfrågan är en punkt där jag är osäker.

Båda är stora frågor vad gäller KD så rimligen har man en ståndpunkt i frågorna innan man funderar över att rösta KD. Du röstar på partiet, inte partiledaren, precis som @tanten poängterade.
 
Båda är stora frågor vad gäller KD så rimligen har man en ståndpunkt i frågorna innan man funderar över att rösta KD. Du röstar på partiet, inte partiledaren, precis som @tanten poängterade.

Jag har inte sett något anmärkningsvärt angående LHBTQ men som sagt så är jag inte så insatt.
KD hade inga planer på att sänka abortgränsen senast jag läste om det. Jag vet att de är oense om det i partiet dock.
 
Jag har inte sett något anmärkningsvärt angående LHBTQ men som sagt så är jag inte så insatt.
KD hade inga planer på att sänka abortgränsen senast jag läste om det. Jag vet att de är oense om det i partiet dock.

Nä. Beror ju på vad man anser är "anmärkningsvärt". :)
 
Kristersson är för mig tråkig, Bali är underhållande och EBT gillar jag jättemycket, alltså blir det KD.
Om tre år kan jag ändrat åsikt helt och kan lika gärna välja ett rött parti

Detta tycker jag är ett intressant resonemang! Min erfarenhet är att man som i allt annat kan utvecklas/ändra ståndpunkter över tid. Men tre år är ändå ett ganska kort tidsperspektiv. Att på några få år gå från KD till ett parti på vänsterkanten låter för mig ganska anmärkningsvärt! Är ju inte som att man pendlar mellan partier på samma kant liksom.
Ser du dig idag som högerkonservativ?
 
Detta tycker jag är ett intressant resonemang! Min erfarenhet är att man som i allt annat kan utvecklas/ändra ståndpunkter över tid. Men tre år är ändå ett ganska kort tidsperspektiv. Att på några få år gå från KD till ett parti på vänsterkanten låter för mig ganska anmärkningsvärt! Är ju inte som att man pendlar mellan partier på samma kant liksom.
Ser du dig idag som högerkonservativ?

Jag kan ändra mig från ena dagen till den andra 😅
Jag har nog ingen politisk ideologi alls, kan få helt olika svar på undersökningar beroende på humör. Har röstat ganska olika i valen också.
Just nu gillar jag EBT. Engagerar jag mig mer kan jag börja gilla någon annan och hitta saker i dennes parti som jag sympatiserar med.
 
Det är så tråkigt med populism, för det är allt vad M, KD och SD har att komma med. Visserligen är ju inte övriga riksdagspartier mycket bättre... Någonstans verkar det där med att ha en ideologi försvunnit... Kanske är det bara media som polariserar allt för att få sälja mer...
Jag som befunnit mig i en partiorganisation sedan 1975 kan inte säga att jag tycker att ideologi försvunnit. Inte i jämförelse med tidigare?

Sedan är det en väldigt skillnad på att läsa kvällstidningar resp de stora morgontidningarna och deras debattsidor.
Och ja, populism är bedrövligt. Och så billigt.

Min vänner är på partistämma nu. Med över 700 motioner. Dvs det har suttit medlemmar och lokala avdelningar och filat på förslag. Förslag som har gått hela vägen från distriktens stämmor till partistyrelsen oc nu tröskas igenom i långa debatter och förhandlingar.
Allt detta diskuterande och alla timmar av samtal och diskussioner som varit och nu leder fram till beslut.
- inte kan det väl vara försvunnen ideologi??

Det är genom att bryta åsikter och diskutera som de kloka besluten vaskas fram.
Den absoluta motsatsen till populism.
 
Jag kan ändra mig från ena dagen till den andra 😅
Jag har nog ingen politisk ideologi alls, kan få helt olika svar på undersökningar beroende på humör. Har röstat ganska olika i valen också.
Just nu gillar jag EBT. Engagerar jag mig mer kan jag börja gilla någon annan och hitta saker i dennes parti som jag sympatiserar med.

Ok då är vi väldigt olika! :)
Jag är mer så att jag definierar mig själv tex som liberal. Sen ringar jag in ett eller ett par partier jag rent ideologiskt känner att jag kan rösta på. Ideologi är a och o för mig. Vid närmare eftertanke resonerar nog alla jag känner på det sättet, att man liksom har en ideologisk hemvist, en grundval att ”vila på”. Även om vissa sakfrågor kan kännas viktiga/avgörande är ideologin ändå ”basen”.
Därför blir jag lätt förvirrad när ngn kan rösta på KD en dag och typ vänster en annan 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 159
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 610
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp