Novus senaste väljarbarometer

Ok då är vi väldigt olika! :)
Jag är mer så att jag definierar mig själv tex som liberal. Sen ringar jag in ett eller ett par partier jag rent ideologiskt känner att jag kan rösta på. Ideologi är a och o för mig. Vid närmare eftertanke resonerar nog alla jag känner på det sättet, att man liksom har en ideologisk hemvist, en grundval att ”vila på”. Även om vissa sakfrågor kan kännas viktiga/avgörande är ideologin ändå ”basen”.
Därför blir jag lätt förvirrad när ngn kan rösta på KD en dag och typ vänster en annan 😅
Jag tror det här med politisk ideologi är på väg bort för ganska stora väljargrupper, ganska logiskt eftersom det mer eller mindre redan är borta hos de politiska partierna.
 
Ok då är vi väldigt olika! :)
Jag är mer så att jag definierar mig själv tex som liberal. Sen ringar jag in ett eller ett par partier jag rent ideologiskt känner att jag kan rösta på. Ideologi är a och o för mig. Vid närmare eftertanke resonerar nog alla jag känner på det sättet, att man liksom har en ideologisk hemvist, en grundval att ”vila på”. Även om vissa sakfrågor kan kännas viktiga/avgörande är ideologin ändå ”basen”.
Därför blir jag lätt förvirrad när ngn kan rösta på KD en dag och typ vänster en annan 😅

Ja, det är nog det vanliga 🙂
Jag är ju inte riktigt där, tycker alla partier har bra och dåliga idéer.
Var tvungen att göra en kompass nu för att kolla och det är extremt jämt över alla partier. Jag har inget som sticker ut alls. Kd och V fick exakt samma siffror.
 
Tror du krånglar till det.

Jag tror visst att du har grundvärderingar i livet. Jag tror visst att det finns sådant du tror på.

Jag vet inte, tycker det mesta är lika bra/dåligt eller så har jag ingen åsikt alls.
Vill helst bara vara i stallet eller få klappa mina djur i lugn och ro.
 
Jag vet inte, tycker det mesta är lika bra/dåligt eller så har jag ingen åsikt alls.
Vill helst bara vara i stallet eller få klappa mina djur i lugn och ro.
Fast - ursäkta att jag envisas - ideologi handlar inte om vad som är bra eller dåligt. Det handlar om vilka grundvärderingar man har i livet.

För min egen del tror jag starkt på alla människors rätt och värde. En människas rätt kan bara begränas av en annans. alla är lika mycket värda, oavsett var man bor, hur man bor, vem man älskar och ser ut. Jag tror att vi behöver få bestämma över våra egna liv. Och att solidaritet med andra är viktigt.

Jag anser att människor är mer värda än djur. Att vår tillvaro på jorden styrs av planeten vi lever på. Och ett antal andra grejor. :D
Plus att jag tror på att alla människor gör sitt bästa utifrån den situation de befinner sig i.

Mina grundvärderingar gör att jag passar in i Centern. Kommer en ny fråga upp och jag vet vad jag tycker så har C sagt samma sak när jag kollar.
 
Fast - ursäkta att jag envisas - ideologi handlar inte om vad som är bra eller dåligt. Det handlar om vilka grundvärderingar man har i livet.

För min egen del tror jag starkt på alla människors rätt och värde. En människas rätt kan bara begränas av en annans. alla är lika mycket värda, oavsett var man bor, hur man bor, vem man älskar och ser ut. Jag tror att vi behöver få bestämma över våra egna liv. Och att solidaritet med andra är viktigt.

Jag anser att människor är mer värda än djur. Att vår tillvaro på jorden styrs av planeten vi lever på. Och ett antal andra grejor. :D
Plus att jag tror på att alla människor gör sitt bästa utifrån den situation de befinner sig i.

Mina grundvärderingar gör att jag passar in i Centern. Kommer en ny fråga upp och jag vet vad jag tycker så har C sagt samma sak när jag kollar.

Jag vet faktiskt inte om jag har det.
Tycker mänskligheten överlag är rätt hopplös och hemsk.
Har ingen framtidstro alls.
 
Oj. det intrycket har jag inte fått av dina inlägg.
Du har verkat tycka om människor och ha ett gäng vänner?

Jag är en misantrop.
Tycker om människor men inte mänskligheten.
Är en glad skit som känner mig lycklig och tillfreds med livet överlag så ingen anledning till oro.

Men nu skulle ju inte den här tråden handla om mig 🙂
 
Fast - ursäkta att jag envisas - ideologi handlar inte om vad som är bra eller dåligt. Det handlar om vilka grundvärderingar man har i livet.

För min egen del tror jag starkt på alla människors rätt och värde. En människas rätt kan bara begränas av en annans. alla är lika mycket värda, oavsett var man bor, hur man bor, vem man älskar och ser ut. Jag tror att vi behöver få bestämma över våra egna liv. Och att solidaritet med andra är viktigt.

Jag anser att människor är mer värda än djur. Att vår tillvaro på jorden styrs av planeten vi lever på. Och ett antal andra grejor. :D
Plus att jag tror på att alla människor gör sitt bästa utifrån den situation de befinner sig i.

Mina grundvärderingar gör att jag passar in i Centern. Kommer en ny fråga upp och jag vet vad jag tycker så har C sagt samma sak när jag kollar.
Fast den "grundvärderingen" delar väl alla de klassiska partierna?
 
Jag är en misantrop.
Tycker om människor men inte mänskligheten.
Är en glad skit som känner mig lycklig och tillfreds med livet överlag så ingen anledning till oro.

Men nu skulle ju inte den här tråden handla om mig 🙂
Allt i livet är ju politik, o jag har inte uppfattat dig som oinsatt o totalt utan åsikter.
 
Allt i livet är ju politik, o jag har inte uppfattat dig som oinsatt o totalt utan åsikter.

Det är jag inte. Men jag har inga tydliga starka åsikter.
Ändrar gärna åsikt om jag får en bra anledning.
Jag kan tycka något känns viktigt och låter bra, sen läser jag på lite, pratar med någon som är mer insatt och då kan jag ändra åsikt.
Jag skulle bli en usel politiker 😅
 
Läste just att SD, M och KD får egen majoritet i den. Vet att det är jättelångt till val, och L mycket väl kan klara sig över 4 %. Att det hinner hända mycket. Men bara att det är möjligt att det blir så är skrämmande. Jag fattar inte. Vet inte vad jag vill diskutera? Har nån nåt vettigt argument för att det är osannolikt?

När SD kom in i riksdagen tänkte jag att de skulle åka ur igen valet efter. Men det fortsätter ju bara att bli värre och värre. När vänder det?!

Det skulle vara fantastiskt om M, KD och SD fick makten så att landet kunde få en rejäl upprensning och bli lite ordning på igen.
 
Jaha ja, och där kom det som väntat, buhu vänstern är minsann också otäck och våldsam. Som att det ens går att jämföra nazistsympatisörer med personer som gör motstånd mot den typen av ideologi och dess utövare. Att dalta med nynazister kommer inte att föra något positivt med sig. Ibland är våldsamt motstånd det enda rätta, det har historien visat om inte annat.

För övrigt bör du verkligen uppdatera dig lite, V har kommit ganska långt ifrån de kommunistiska rötterna genom årens lopp. Nu är de på många vis som S var innan de halkade av banan totalt. Men tanken om "den röda faran" sitter kvar i huvudet på folk, det är ju tydligt.

Jag försvarar varken vänsterextrema eller högerextrema. Det jag har svårt för är åsikten att ens egen ideologi och övertygelse är mer värd än andras, och att det ger nån sorts rätt att utöva våld eller tysta mun på motståndare och oliktänkare. Extremvänstern har i mina ögon ingen ädlare agenda än extremhögern. Det är samma skit i mina ögon, oavsett vilka ädla mål en utger sig för att ha.

En behöver inte gräva speciellt djupt i V's historia för att hitta tveksamheter. Ett exempel:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jonas-sjostedt-hade-mote-med-terrorkopplad-grupp/
 
Jag tror det här med politisk ideologi är på väg bort för ganska stora väljargrupper, ganska logiskt eftersom det mer eller mindre redan är borta hos de politiska partierna.

Nä, det ser jag inte. Ideologi blir alltmer viktig när det vi trodde var gemensamma medmänskliga värderingar blir ifrågasätta av högerextrema krafter.

Eller så har du rätt, ideologi kanske bara är viktig för vissa och då blir konflikten med egoism och tunnelseende mycket större.
 
Men politiska nyliberala ideologin är totalt dominerande. Det är därför som den eller det upplevs som ideologilöst, det finns inga tydliga alternativ eller motkrafter.

Var är den dominerande - som dyrkad ideologi? De senaste 5 (?) åren tycker jag det blivit alltmer medvetenhet och debatt om att de otyglade, fria marknadskrafterna går fullständigt bet (eller som jag ser det, hejdlöst driver på) på de stora utmaningarna när det gäller klimat, fattigdom och människors friheter och rättigheter. Även de som länge varit helt uppslukade av att marknaden löser allt går att få med sig på resonemang om att det faktiskt inte fungerar. Man kan göra lite snabba observationer, accelererande klimatutsläpp, accelererande kapitalkoncentration och olösta svältkriser. Allt blir inte sämre såklart.

Jag håller med om att det är det rådande systemet, och vi har inte sett andra bättre alternativ. Men det här funkar alldeles uppenbarligen inte heller alls. Jag ser nyliberalism med vurm för marknader som kraftigt ifrågasatt med rätta, och vi måste radikalt ändra systemet. Det otäcka från min horisont är när misslyckandet av nyliberalism svänger till konservativa högerextrema vägval. Som dessutom fortsätter att vurma nyliberalism i dess värsta manifestationer i allt som rör ekonomiska termer. Det är inte människors frihet vi behöver beskära, där behöver vi istället skapa mer frihet åt fler. Genom exempelvis mer radikal fördelning av resurser (motverka kapitalkoncentration).

Så jag håller inte med om att det är en ideologi som är ”rådande”.

Att behålla ett ickefungerande nyliberalt ekonomiskt system för att man ännu inte har något bättre alternativ är inte heller så jag känner oss människor. Vi kan bättre.

Sorry, blev lite långt...
 
Var är den dominerande - som dyrkad ideologi? De senaste 5 (?) åren tycker jag det blivit alltmer medvetenhet och debatt om att de otyglade, fria marknadskrafterna går fullständigt bet (eller som jag ser det, hejdlöst driver på) på de stora utmaningarna när det gäller klimat, fattigdom och människors friheter och rättigheter. Även de som länge varit helt uppslukade av att marknaden löser allt går att få med sig på resonemang om att det faktiskt inte fungerar. Man kan göra lite snabba observationer, accelererande klimatutsläpp, accelererande kapitalkoncentration och olösta svältkriser. Allt blir inte sämre såklart.

Jag håller med om att det är det rådande systemet, och vi har inte sett andra bättre alternativ. Men det här funkar alldeles uppenbarligen inte heller alls. Jag ser nyliberalism med vurm för marknader som kraftigt ifrågasatt med rätta, och vi måste radikalt ändra systemet. Det otäcka från min horisont är när misslyckandet av nyliberalism svänger till konservativa högerextrema vägval. Som dessutom fortsätter att vurma nyliberalism i dess värsta manifestationer i allt som rör ekonomiska termer. Det är inte människors frihet vi behöver beskära, där behöver vi istället skapa mer frihet åt fler. Genom exempelvis mer radikal fördelning av resurser (motverka kapitalkoncentration).

Så jag håller inte med om att det är en ideologi som är ”rådande”.

Att behålla ett ickefungerande nyliberalt ekonomiskt system för att man ännu inte har något bättre alternativ är inte heller så jag känner oss människor. Vi kan bättre.

Sorry, blev lite långt...
Som sagt var, när kapitalkoncentrationen faktiskt har minskat och när klassklyftorna i Sverige inte ökar som de gör idag, då kanske man kan säga att det finns något slags hopp om förändring. Idag är det inte så, utan tvärtom, den nyliberala hegemonin får härja helt fritt. Visst det kommer lite förslag kanske men det är ju bara kosmetika och inga riktiga förändringar. Jag tror inte alls det finns hopp, möjligen klimatrörelsen då med de unga.
 
Som sagt var, när kapitalkoncentrationen faktiskt har minskat och när klassklyftorna i Sverige inte ökar som de gör idag, då kanske man kan säga att det finns något slags hopp om förändring. Idag är det inte så, utan tvärtom, den nyliberala hegemonin får härja helt fritt. Visst det kommer lite förslag kanske men det är ju bara kosmetika och inga riktiga förändringar. Jag tror inte alls det finns hopp, möjligen klimatrörelsen då med de unga.

Jag tänker att hyfsat radikala och modiga politiska förändringar krävs för att åstadkomma / bryta det som uppenbart inte fungerar idag, utan att för den delen skapa ofrihet och minskade möjligheter för människor.

En sak jag är övertygad behövs är återförande av kapitaltillgångar till staten genom beskattning och återinförd arvsskatt. Pengar ska inte bara kunna tas ut från staten och sedan förvaltas i århundraden av rika släkter. Likaså en bättre fördelning av resurser så att samtliga kan få mer frihet, frihet ska inte vara enkom för dem födda med tillgångar och förutsättningar. Och en liten, liten reglerande beskattning av allt snabbare aktie/derivathandel, som gör att systemen blir mindre instabila och där också det kan ske en liten kapitaltillförsel till det gemensamma. (På sådär samma sätt som att ta ut 1 öre per skickad e-post skulle minska spam radikalt.)

Utmaningen blir att förklara för de klassiska marknadsliberalerna att det är frihetsreformer jag talar om. Krävs lite nytänkande och släppande av höger-vänstersargerna.

(En av grundpelarna är att på lång sikt - hundratals år - tänker jag att alla resultat som individer skapar - ekonomiska såväl som kulturella och andra - tillhör vårt gemensamma samhälle snarare än bara dem som delar exakt samma DNA genom släktskap.)

(Jag räknar därmed till exempel inte att ärva en rik förälder som att ha skapat nåt.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 038
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 139
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 610
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp