Bukefalos 28 år!

Novus senaste väljarbarometer

Populism och raljans om sjuklöver och utsatta medmänniskor tenderar vissa tycka är roligare än både riktig idedebatt och sakdebatt. Jag har lyssnat en del och finner honom som en vältalig populist, men med väldigt låg grad av substans annat än att göra "roliga" poänger gällande olika utmaningar.
Mycket lättare att kritisera än att komma med egna förslag :grin::meh:
 
Har en bekant som setat i på tunga uppdrag i riksdagens utskott för S som en gång sa att det bästa för landet vore att ETT parti fick majoritet och kunde föra sin politik, oavsett vilket, och inser att denne hade rätt till viss del, dock fanns inte SD då....
Förstår tanken, för nu får Löfven ta hela smällen, trots att de måste kompromissa mot sina vallöften, MEN jag vill INTE ha ett parti som vill censurera böcker, konst och flaggor vid makten...

Jag kanske är feg, men jag skulle inte ens vilja att det parti jag röstade på fick majoritet och fick härja fritt. Jag gillar att olika partier rullar olika perspektiv och därmed balanserar upp varandra och tar udden av de värsta förslagen.

Alla partier har en hel del märkliga förslag som man inte vill ska se dagens ljus.
 
Jag kanske är feg, men jag skulle inte ens vilja att det parti jag röstade på fick majoritet och fick härja fritt. Jag gillar att olika partier rullar olika perspektiv och därmed balanserar upp varandra och tar udden av de värsta förslagen.

Alla partier har en hel del märkliga förslag som man inte vill ska se dagens ljus.
Jo, det håller jag med om. Men just med inställningen att partierna inte hållet sina vallöften så ser jag en poäng. Hur ska man kunna göra det om man hela tiden måste kohandla 🤔
 
Tycker snarare att det är mer förvånande att så många reagerar på @Bison s val av pari.

Jag har vänner/bekanta alltifrån mycket vänster till kristdemokrater och även om jag inte håller med i frågor och åtgärder samt hur landet ska ledas så kan man ju ändå hålla en saklig debatt utan att dumförklara någon.

En fråga till er mer engagerade. Jag trodde det var allmänt känt att Sverige, trots att vi väl ligger i framkant på flera områden, är ett ganska rasistiskt land? Är det egentligen så konstigt att SD får så många av folkets röster trots allt?
 
Är ju bara att se till deras rötter i kommunismen (och kommunismens blodiga historia i sig), och diverse uttalanden från ungdomsförbundet så ser det inte så gulligt ut. AFA är tex en allmänt känd vänsterextremistgrupp mig veterligen.

Jaha ja, och där kom det som väntat, buhu vänstern är minsann också otäck och våldsam. Som att det ens går att jämföra nazistsympatisörer med personer som gör motstånd mot den typen av ideologi och dess utövare. Att dalta med nynazister kommer inte att föra något positivt med sig. Ibland är våldsamt motstånd det enda rätta, det har historien visat om inte annat.

För övrigt bör du verkligen uppdatera dig lite, V har kommit ganska långt ifrån de kommunistiska rötterna genom årens lopp. Nu är de på många vis som S var innan de halkade av banan totalt. Men tanken om "den röda faran" sitter kvar i huvudet på folk, det är ju tydligt.
 
Jaha ja, och där kom det som väntat, buhu vänstern är minsann också otäck och våldsam. Som att det ens går att jämföra nazistsympatisörer med personer som gör motstånd mot den typen av ideologi och dess utövare. Att dalta med nynazister kommer inte att föra något positivt med sig. Ibland är våldsamt motstånd det enda rätta, det har historien visat om inte annat.

För övrigt bör du verkligen uppdatera dig lite, V har kommit ganska långt ifrån de kommunistiska rötterna genom årens lopp. Nu är de på många vis som S var innan de halkade av banan totalt. Men tanken om "den röda faran" sitter kvar i huvudet på folk, det är ju tydligt.
Det goda våldet? Vänta lite - visst är det...fascism?
 
Jaha ja, och där kom det som väntat, buhu vänstern är minsann också otäck och våldsam. Som att det ens går att jämföra nazistsympatisörer med personer som gör motstånd mot den typen av ideologi och dess utövare. Att dalta med nynazister kommer inte att föra något positivt med sig. Ibland är våldsamt motstånd det enda rätta, det har historien visat om inte annat.

För övrigt bör du verkligen uppdatera dig lite, V har kommit ganska långt ifrån de kommunistiska rötterna genom årens lopp. Nu är de på många vis som S var innan de halkade av banan totalt. Men tanken om "den röda faran" sitter kvar i huvudet på folk, det är ju tydligt.

Det är också en sak jag aldrig fattat. Visst, jag kanske inte är tillräckligt emot våldsbejakande extremism, men för mig känns det som väldigt stor skillnad i mål och syfte?
 
En fråga till er mer engagerade. Jag trodde det var allmänt känt att Sverige, trots att vi väl ligger i framkant på flera områden, är ett ganska rasistiskt land? Är det egentligen så konstigt att SD får så många av folkets röster trots allt?
Enligt en EU-rapport är Sverige Europas minst rasistiska land. ebs_469_en.pdf Googla dokumentkoden om du vill läsa den. Vilket stöd har du för ditt påstående? Vilka länder menar du är mindre rasistiska?
 
Undrar hur många av de som röstar på SD är ute och klimatstrejkar idag eller har klimatångest? Hur många kvinnor som är för inskränkningar i kvinnors rätt till sin egen kroppar röstar på SD? I förra valrörelsen vann SD många poäng på att trumpeta om privatiseringen av vården pga att VC/sjukhus/mottagningar flyttar och stänger i glesorter. De stängde pga minskat kundunderlag. Kommer en privat aktör med vinstkrav att öppna på orter där de kommer att förlora pengar? Än så länge har det inte hänt.

Gängvåld och mord som gör att SD går framåt drabbar, tyvärr, ffa människor i invandrartäta orter. Varför 'svenskar' ska vara så ologiskt skräckslagna är tja, ologiskt. Polisen, som borde veta bäst, har skrikit sig hesa om att strängare straff och fler poliser inte är svaret utan det behövs en samlad ansträngning från hela samhället från skolan, till socialtjänsten till FK och AF. Ett ökat förtroende för myndigheter och polisen bland riskgrupperna. Att enbart poliser/straff inte fungerar visar flera internationella exempel tex USA. Gängbrottslighet och våld är en komplex fråga, vilket SD förenklar till svart och vitt, vi mot dom, etnisk minoritet (svenskar) mot en etnisk majoritet (svenskar).

Med tanke på klimathotet är gängvåld och brottslighet ingenting. Nästa våg av flyktingar kommer vara pga klimatet, vilket är en stor faktor redan idag för asylsökande. Och då kommer det inte att vara civila på flykt som ansöker om asyl utan de som är beväpnade. Iofs Europa kommer att kunna besegra dem militärt men till en fruktansvärd kostnad, mänskligt och resursmässigt. Och vad händer när delar av Sydeuropa blir obeboeligt pga klimatet? Att Sverige kan odla vindruvor kommer inte att spela särskilt stor roll då. Inte heller att stänga gränserna. Jag tror att vi står på randen av en av mänsklighetens största migrationer, om inte resurser koncentreras på att mildra effekten så mycket det går. Att man då kan rösta på ett parti som förnekar att det existerar, att ekonomisk tillväxt går framför ett icke-existerande klimathot, att Sverige kan bibehålla sin välfärd under dom premisserna, är så idiotiskt att jag inte har ord för det.

Det är bara att kolla på Brexit vad som händer ett land som väljer att lämna EU. Sverige är ett litet exportberoende land. Att stänga gränserna av rädsla för 'utlänningar' kommer bli en direkt katastrof och leda till rejält ökad arbetslöshet och försämring av välfärden.
 
Enligt en EU-rapport är Sverige Europas minst rasistiska land. ebs_469_en.pdf Googla dokumentkoden om du vill läsa den. Vilket stöd har du för ditt påstående? Vilka länder menar du är mindre rasistiska?

Det förvånar mig ändå inte men kul att höra!

Du får läsa mitt inlägg igen tror jag :) Jag menade inte att vi var MER rasistiska än något annat, det vet tom jag faktiskt att det finns massor med hemskare länder 😁

Mer att jag trodde det var lite mer allmänt känt så att 1/3 röstade på ett rasistiskt parti inte är en konstig sak om man ser till folks faktiska åsikter. Det finns många mer medvetna eller omedvetna rasistiska åsikter helt enkelt och jag tror det varit till SDs stora fördel med Jimmie som jag uppfattar lätt kan locka de rösterna till dig.
 
Var en intressant artikel häromdagen, Varför skall vi överleva till varje pris för att leva på en soptipp?

Samt
1569592365840.png


Flyktingar i en fullbelagd värld.
 
@MJLee Jag funderar ganska ofta över det där med gränser. Men blir så deprimerad att jag aldrig orkar fördjupa mig. Är det någon annan i tråden som också gör det? Det kanske är en för bred OT för denna tråd men jag upplever att det är grunden till mycket (allt?). Att sätta en gräns (landsgräns) och sedan är det "vi" på insidan som ska, genom ekonomisk tillväxt, få det bättre. Det blir ju ett vi och dom redan där som gör mig väldigt obekväm. Men hur ska det annars funka? Här blir jag så deppig att jag ger upp och tänker på min häst istället och sticker huvudet i sanden för mina privilegier.
 
Att människor tycker olika, är inget som förvånar mig.

Men att påstå att man inte bryr sig om eller är okunnig inom politik, och sedan säger sig vilja se Hanif Bali som ledare för M, är förvånande. Det går helt enkelt inte riktigt ihop. Uppenbarligen finns det politiska anledningar till varför du skulle vilja se HB på den platsen. Och du är garanterat medveten om vindarna runt honom den senaste tiden. Då blir det ju mest spel för galleriorna att bedyra sin politiska okunskap, eftersom det uppenbarligen inte stämmer. Äg det du röstar på. Stå för det utan undanflykter.

Att vara modern kvinna och samtidigt rösta KD är ju även det förvånande, för egen del. Men men.

Såg nu att du ändrat ditt inlägg efter att jag svarade.
Jag har aldrig sagt att jag är okunnig, däremot ointresserad.
Det är en viss skillnad för mig.
Jag har läst alla partiers program, inför varje val läser jag på om de frågor som intresserar mig just då.
Däremot intresserar jag mig inte för politik i vardagen och är inte särskilt engagerad. Jag diskuterar sällan politik, vet tex inte alls vad min partner står politiskt eftersom vi aldrig pratar om det.
Följer några politiker och tittar ibland på intervjuer och debatter om det är något eller någon som jag tycker är intressant.
 
Såg nu att du ändrat ditt inlägg efter att jag svarade.
Jag har aldrig sagt att jag är okunnig, däremot ointresserad.
Det är en viss skillnad för mig.
Jag har läst alla partiers program, inför varje val läser jag på om de frågor som intresserar mig just då.
Däremot intresserar jag mig inte för politik i vardagen och är inte särskilt engagerad. Jag diskuterar sällan politik, vet tex inte alls vad min partner står politiskt eftersom vi aldrig pratar om det.
Följer några politiker och tittar ibland på intervjuer och debatter om det är något eller någon som jag tycker är intressant.

Det är bara jag som envisas med att reta mina vänner med att sura över kapitalismen och göra arga gubbar på era kommentarer om EBT 😂 En av mina messengergrupper döptes om till "Feministiskt initiativ? 🤔" 🤣
 
Såg nu att du ändrat ditt inlägg efter att jag svarade.
Jag har aldrig sagt att jag är okunnig, däremot ointresserad.
Det är en viss skillnad för mig.
Jag har läst alla partiers program, inför varje val läser jag på om de frågor som intresserar mig just då.
Däremot intresserar jag mig inte för politik i vardagen och är inte särskilt engagerad. Jag diskuterar sällan politik, vet tex inte alls vad min partner står politiskt eftersom vi aldrig pratar om det.
Följer några politiker och tittar ibland på intervjuer och debatter om det är något eller någon som jag tycker är intressant.

Men att skylla på ointresse och ändå vilja se någon som HB som partiledare för M? Alltså. Nej. Jag tar nog inte den förklaringen.

Nu vet jag ju inte vilka frågor som intresserar dig, men sänkt abortgräns och inskränkning av LHBTQ-rättigheter är ganska tunga grejer.
 
Men att skylla på ointresse och ändå vilja se någon som HB som partiledare för M? Alltså. Nej. Jag tar nog inte den förklaringen.

Nu vet jag ju inte vilka frågor som intresserar dig, men sänkt abortgräns och inskränkning av LHBTQ-rättigheter är ganska tunga grejer.

Igen, hellre än Kristersson ja. Skulle gärna se Norlén också.

I LHBTQ-frågan är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig.
Abortfrågan är en punkt där jag är osäker.
 
Nej, jag är faktiskt inte medveten om vindarna, jag läser eller tittar ytterst sällan på nyheter.

Jag följer honom bara på instagram och tycker han lägger upp mycket vettigt. Jag gillar färgstarka personligheter utan så mycket filter.
Bara delvis till dig.

En partiorganisation är väldigt mycket mer än partiledaren. Oavsett vad ledaren säger och framför, så finns ett partiprogram och en ideologisk grundsyn.

Visst påverkar ledaren - ta bara skiftet mellan Kinberg-Batra och Kristersson. Men i grunden är det samma parti. Oavsett ytliga förändringar. Och väldiugt sällan följer partiet partiledaren. Partiledaren har att följa det parti hen satts att leda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 341
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 690
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 614
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp